Första gången jag skriver i detta forum och känner mig lite borta
Nåja, mitt bekymmer idag är att vår 9-månader gamla dotter inte verkar vara så sugen på att börja krypa. Hon är en liten "stjärthasare", som tycker det är så roligt så att ta sig framåt genom att turvis svänga benen till höger och vänster och dra sig fram, hon använder inte alls armarna. I magliggande skuffar hon sig bakåt med fart, svänger sig med- eller motsols och tar ny riktning tills hon fastnar gränsle över ett stol-eller bordsben eller ngt annat som sätter stopp. Hon är stark och stabil i armarna och lyfter sig högt, men bara någon enstaka gång provar hon att gå upp på knäna i magliggande. Har heller aldrig försökt dra sig framåt istället för att skuffa bakåt.
Har läst att det är viktigt att barn kryper och undrar nu vad jag skall göra. En läkare sa att man inte skulle göra någonting om barnet tog sig framåt på stjärten, medan en bekant berättade att en sjukgymnast sagt att man absolut skall krypa med barnen i något skede. Så berätta nu för mig vad som är den rätta vägen! Familjens storasyster, snart 4 år, började gå vid 10 månaders ålder och har hela tiden varit motorisk tidig, så därför funderar jag väl lite mera på detta också - fastän jag vet att de är helt olika individer.
Hoppas det finns nån som vill ventilera sina tankar och funderingar med mig!
Kramar