Krypa eller inte?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ancsa

Krypa eller inte?

Inlägg av ancsa »

Hej!

Första gången jag skriver i detta forum och känner mig lite borta :) ...

Nåja, mitt bekymmer idag är att vår 9-månader gamla dotter inte verkar vara så sugen på att börja krypa. Hon är en liten "stjärthasare", som tycker det är så roligt så att ta sig framåt genom att turvis svänga benen till höger och vänster och dra sig fram, hon använder inte alls armarna. I magliggande skuffar hon sig bakåt med fart, svänger sig med- eller motsols och tar ny riktning tills hon fastnar gränsle över ett stol-eller bordsben eller ngt annat som sätter stopp. Hon är stark och stabil i armarna och lyfter sig högt, men bara någon enstaka gång provar hon att gå upp på knäna i magliggande. Har heller aldrig försökt dra sig framåt istället för att skuffa bakåt.

Har läst att det är viktigt att barn kryper och undrar nu vad jag skall göra. En läkare sa att man inte skulle göra någonting om barnet tog sig framåt på stjärten, medan en bekant berättade att en sjukgymnast sagt att man absolut skall krypa med barnen i något skede. Så berätta nu för mig vad som är den rätta vägen! Familjens storasyster, snart 4 år, började gå vid 10 månaders ålder och har hela tiden varit motorisk tidig, så därför funderar jag väl lite mera på detta också - fastän jag vet att de är helt olika individer.

Hoppas det finns nån som vill ventilera sina tankar och funderingar med mig!

Kramar
Lua

Inlägg av Lua »

:D Välkommen!

Här kommer du alltid att hitta någon som vill ventilera! :wink:

Jo, det har jag hört från flera håll att det är viktigt att krypa. Det har med den korsvisa rörelsen att göra, som engagerar båda hjärnhalvorna. Låt henne vara mycket på golvet och minimera tiden i t.ex. gåstol. Kanske kan du locka henne med nåt spännande och stimulera henne att komma framåt. Men viktigast tror jag är att ge henne massor med tid att träna. Jag vet att det finns flera här som är duktiga på sånt här så du får säkert kompletterande svar!

Kram från Lua.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Lua :wink: :D

:D Välkommen är du :lol:

Ja, det är oerhört viktigt att hon kryper. Om du ser till evolutionen med dess mönster för hur rörelseförmågan utvecklas - och har utvecklats sedan tidernas begynnelse - så hittar du ingen levande varelse, varken djur eller människa, som (frivilligt) hasar sig fram på rumpan eller snurrar runt på fläcken. Meningen är att vi ska använda armar och ben för förflyttning, och förflyttning brukar alla varelser, människor som djur, betrakta som absolut livsnödvändigt. Det har Gud bestämt, om man säger :shock:

Med ryggläget som stipulerades 1992 som ett måste för spädbarn (för att risken för PSD kraftig nedbringades så) följde att väldigt många mer eller mindre skräckslagna föräldrar la sina barn på rygg och enbart på rygg. Det hade sina biverkningar. Plattskallen kan man tycka är kosmetisk bara och inte bry sig om så mycket, men den motoriska utvecklingen sattes också på spel. Det är som att lägga en sköldpadda på sitt skal. Vad kan den göra? Sprattla med armar och ben, ja - men kommer den någonstans :?:

Den motoriska utvecklingen är oupplösligt förknippad med alla de fem sinnenas utveckling. Du lär inte hitta en enda neurolog eller sjukgymnast som uppmuntrar ryggläge för små barn. Tvärtom :cry: :!:

Så träna henne enkelt genom att lägga henne på mage, vad hon än tycker om saken (nu har hon lärt sig att ta sig fram hasandes på lilla rumpan och måste läras om). Stimulera krypandet genom att krypa själv brevid henne, entusiastiskt mot nya, frestande mål. Kör så i två 20-minterspass om dagen (minst) och glöm det inte :!:

Snart nog kommer hon på sin "natur", som är människans natur, och går ifatt det hon försummat. Och går vidare som hon ska :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Rica

Inlägg av Rica »

Hej! :D Jag går inte emot föregående talare :wink: ,men måste säga att vår Samuel, idag snart 3 år, aldrig kröp. Han vände sej aldrig från rygg till mage heller utan låg där man la honom, otroligt förnöjsam :D . Han kunde skjuta sej lite bakåt och runt sin egen axel men mer var det inte :roll: .

Vi fick remiss hos sjukgymnast för lite oroliga var vi allt eftersom han hade haft en otroligt dramatisk start här i livet ................inga fel har hittats och idag springer och går han som vem som helst :lol: . Lite motoriskt sen kanske- det beror ju på vem man jämför med (om man nu ens ska jämföra) :roll: , han började gå nånstans mellan ett och ett och ett halvt........Det som är är att han är lite svag i axelpartiet eftersom han aldrig belastade som riktigt liten men det kan man hjälpa honom med nu i stället....olika kryplekar etc.kram
ancsa

Inlägg av ancsa »

TACK för svaren! Jag känner mig välkommen här :D

Hej Anna!

Visst är det förnuftigast att sköldpaddan ska vara på magen... :)
Största "boven i det här dramat" är väl nog att vår dotter som nyfödd och ända upp till ca ½-års ålder "spyttade" jättemycket. Jag trodde ju att hon inte skulle växa till sig alls, då hon nästan med detsamma spydde upp allt (det verkade vara allt, för det var så himla mycket) hon hade fått i sig. Var t.o.m. till barnrådgivningen på en extra viktkontroll och fick bara bekräftat att hon växer som en häst! Den slappa övre magmunnen gjorde att hon spydde så förfärligt och det tog ju sin tid innan den blev som den skulle.
Detta spyande gjorde att man inte satte henne på mage i första hand. För man hann bara sätta ner henne, så tryckte det på magen och så låg hon där med näsan i pölen och skrek. Då var det ingen skillnad om det var straxt efter att hon ätit eller straxt före hon skulle äta nästa gång, det fanns alltid något som ville komma ut. En jobbig tid, då vi bytte tröjor fyra gånger innan hon hölls torr och jag hann få henne påklädd och ut och sova i vagnen :|

Men den jobbiga tiden är förbi nu - ja, man har ju glömt bort det helt enkelt! Och just därför tycker man ju idag att det bara hade varit att torka upp och låtit henne var där på mage, men det är ju alltid lätt att vara efterklok... Så nu ska vi bara titta framåt och jobba med det nu i stället. Storasyster vill gärna hjälpa till i alla lägen och det kommer ju väl till pass när hon ska få vara med och lära lillasyster krypa :D

Ha en bra dag!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:wink: :lol:

Härligt skriver du :!:

Man får ändå betänka att på mage rinner saker ut. På rygg kan hemska saker hända. Och gör det :shock: :cry:
ancsa

Inlägg av ancsa »

Nu har jag tusen frågor! - nästan.

:?: Skall vår stjärtskuttande fröken, som bara blir snabbare och snabbare, överhuvudtaget få chansen att vara sittande på golvet? Det är ju fel rörelsemönster.

:?: Då hon är på mage: Hur mycket skall hon backa på som hon brukar? Skall jag vara med henne hela tiden och försöka stöda från fötterna, så hon kan skjuta i från och på så sätt börja komma framåt? Hur i hela friden ska jag få henne att fatta att man faktiskt kan dra sig framåt med händerna också och inte bara skjuta ifrån??? :!:

Känner mig ganska hjälplös för tillfället :( men kanske det lättar. Det är ju inte meningen att allt skall klaffa så där bara på en gång.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag skulle nog försöka vänja om henne rätt energiskt. Det lär inte alltid bli populärt i början, men ett tu tre trillar polletten ner (när hon kan krypa lika fort). Sittandet skulle jag uppmuntra till där det hör hemma - på stolen, vid mat och jobb. "DÄÄÄR sitter man!" Med pris och beröm.

Att skjuta på de små fötterna är ingen bra idé. Krypandet stimulerar du bäst genom att placera ut trevliga mutor framför henne och själv krypa brevid mot DIN "muta". Händerna kan du sätta ner framför henne i lämplig krypställning samtidigt som du själv förtjust gör likadant.

Men allra bäst på detta kan Hege svara (på IAHP-forumet) :!: Lägg din fråga där, tycker jag absolut :wink: :lol: Är det någon som kan allt om krypning, är det hon, som kunde förmå sitt lilla barn att krypa kilometervis varje dag (vlket var nödvändigt av speciella skäl).
miniz

Inlägg av miniz »

Har läst den här tråden ännu en gång. Jag tycker den är enormt intressant! Vi ska nog krypa lite följa John sen, barnen och jag... :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ar&start=0

Hälsningar Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

Mina killar rumphasade för fullt länge, som tur väl är :shock: började de inte gå förrän vid närmare 15 mån, så de hann krypa några månader ändå... En dag började de bara krypa.

Mina små var ryggsovare, visste inget annat då.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Samma här!
Tjejen hasade på rumpan till 16 månaders ålder, och då reste hon sig och gick...hoppade över krypandet.. :?
Det lustiga är att vi vår mamma grupp var det tre utav de åtta barn som hasade på rumpan, och alla började gå i 16 månaders åldern. Lustigt! :shock:
Jag har inte varit medveten om att barn måste krypa..
Hon sov för övrigt på sidan...visste heller inte bättre då.. :?
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Lua

Inlägg av Lua »

Det är väl ganska ny forskning, detta med krypandets betydelse?! Rätta mig om jag har fel! När man började lägga spädbarn på rygg så såg man bara till en del: den minskade risken för PSD och visste inte att ryggläget skulle ge andra effekter, såsom platt bakskalle och mindre krypande.

Kram Lua.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ujujuj....

Vilken TUR jag då har som kan börja med detta i tid. Bort med gåstolen som ändå aldrig skulle komma fram :wink:

Skicka ut Guben och Tor på social delaktighet och bygga krypbana och sedan ha hur kul som helst på ensamlek tiderna :!:

Tjoho, vi hinner :lol: :lol:

Tack goda högre makter att det finns människor som er på detta forum så människor som jag vet och kan göra bättre. :heart: :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Therese

Inlägg av Therese »

Att krypa är absolut en viktig del i livet. Inte minst den dagen barnet börjar i skolan o ska lära sej skriva mm.
Det kanske man inte sätter ihop med vartannat, men så är det. Det viktiga är den korsvisa rörelsen mellan armar o ben.
Huvudsaken är att barnet lär sej krypa nån gång. Sen kan man vara stjärthasare först, o en del lär sej till o med att gå innan, men det är viktigt att de lär sej krypa oxå.

Kan man öva o träna sitt barn att göra framsteg är det ju toppen, men om man inte lyckas med en gång ska man inte ge upp, det är bara att kämpa på.
Man kan öva de korsvisa rörelserna även på större barn, de är jättesvåra o kräver koncentration o träning. Man kan tex ha gympa hemma med sina barn, till nån kul musik, är ofta mkt uppskattat :D .

Jag är mamma till en stjärthasare som kröp en månad innan hon började gå. Hon är ryggsovare (allt annat var ju livsfarligt enl bvc, så trots andningslarm blev det så :? ). Hon har exploderat rent motoriskt sedan hon var 3,5-4år, så jag har idag inga orosmoln vad det gäller det på min himmel. Skriver o lär sej gör hon redan så där är jag absolut inte orolig :D .

Jag är även mamma till en riktig krypare o klätterapa. Hon sov på sida el rygg (precis som sin syrra), men rullade ofta över till mage.

Jag är snart mamma till en :?: jag skulle tro att det blir en stjärhasare till. Hon är magsovare sedan födseln, men en mkt förnöjsam sådan. Hon har ALLTID accepterat det läge hon har blivit satt i o har inte haft den viljan att ändra på saker o ting. Hon vände sej nån gång (3 närmare bestämt) vid ca 4mån, men började inte rulla runt förrän 8mån!! Nu är hon 9mån o ålar baklänges på mage, men oftare o oftare så backar hon o får ett ben under sej o kan på så sätt sätta sej upp. Ja det är ju oxå ett sätt, men det stör ju liksom magläget.
AW:s tips att lägga saker framför är jättebra, så även att de får ligga ganska bara om kroppen (såvida man inte har minusgrader på golvet :shock: :lol: ) åtminstone om benen, då är det lättare att få spjärn o slippa glida runt.

Så MINA erfarenheter säger mej att har man väldigt lugna, förnöjsamma barn som trivs i det läge man placerar dom så kan de behöva lite hjälp på traven. Men de barn som är fysiskt aktiva hittar oftast rätt innan man vet ordet av :lol: .
Therese

Inlägg av Therese »

En sak till, att krypa i trappor är JÄTTEBRA!!
När väl stjärthasaren kommit på knepet att ta sej upp för trappan så kan man mkt väl använda denna som övningsobjekt om o om o om o om igen!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"