Åjja skrev: Det är vid sådana tillfällen som det kommer sig att han kan krypa till kaminen och hålla i handtaget och titta på mig. Eller snurra på plattorna eller stoppa fingrarna i datorn. Eller krypa mellan dessa tre saker.
Just när jag står med fingrarna fulla med deg eller något.
Vad ska jag göra då?
Jag kan visst hålla med dig, eller i varje fall förstå dig - det är bara det att så små barn inte fungerar så. Han måste få utforska världen. Det är därför han har kommit till den. Han föddes för att utforska, behärska och småningom förändra villkoren, verkligheten, världen.
Du skriver ju därför att du tycker du har problem med honom - han gör inte (i alla stycken) som du vill och fogar sig inte efter dina NEJ, din tidsbrist, dina prioriteringar i annat. Du har konstaterat att din "avvisandets politik" inte når sitt avsedda syfte: att han låter bli, sätter sig på sina utvecklingens imperativ och håller sig borta från kaminen (som du använder), spisplattorna (som du använder) och datorn (som du använder).
Men varför skulle han göra det
Kan du ge mig ett genomtänkt, uppriktigt svar på den frågan
Nu försvarar du alltsammans och förklarar och ger en ambitiös och vacker bild av allt han FÅR göra. Och jag lovar, jag är den första att förstå hur du resonerar. Hade lille Hugo varit en hund, hade dina NEJ med åtföljande bestraffningar fungerat alldeles utmärkt, samtidigt som dina JA med åtföljande belöningar hade åstadkommit en lydig och glad hund.
Men Hugo är ingen hund. Han är en liten människa som kom komplett ny och alldeles ovetande till världen för bara ett drygt år sedan. Det är helt enkelt omöjligt att hindra honom från att bekanta sig med denna nya värld och efter bästa förmåga göra sig till herre över den, om du inte ska använda rent våld och skrämma vettet ur honom. Då skulle det gå.
Och det påstår jag verkligen inte att du vill eller ens överväger. Men du har ett problem och vi försöker lösa det åt dig. Du ser ju att dina NEJ inte fyller den av dig önskade funktionen. Så fort han kommer loss från dig beger han sig just till kaminen, spisplattorna och / eller datorn, därför att du hindrar honom från att lära sig dem. Kostar det verkligen så väldigt mycket att låta honom lägga in en vedklabb (vilket han förmodligen inte kommer att våga, eftersom du låtit honom erfara vad vaaamt är), öppna och stänga luckan med din hand om hans, "behärska" kaminen? Kostar det så mycket att låta honom sätta på en miljon plattor och stänga av dem igen, efter att helst ha åtminsone kokat vatten på dem? Kostar det så mycket att låta honom ta reda på hur datorn fungerar till sladdar, fläkt och skriveri?
Ja, det kostar tid, säger du, tid som du inte har.
Men små barn är inga rationella varelser. Före trotsåldern kan ingen människa ta hänsyn till andra och andras intressen överhuvudtaget. (Det är bl a just det trotsåldern för med sig, när den förlöpt som den ska: förmågan att ta hänsyn, leva sig in, vänta på sin tur, stå tillbaka.) Därför är, som du säkert förstår om du tänker efter, det bästa - och enda - sättet att kärleksfullt hindra ett barn från det ena eller det andra att entusiastiskt avleda.
Och då ska man aldrig underskatta mutans betydelse.
En muta kan vara något gott att äta, men den kan också utgå i form av en entusiastisk programpunkt: "NU ska vi baka bröd av degen! DET blir roligt! Vi ska göra så fina bröd, och Hugo får den HÄR degen och mamma får den HÄR..." Typ.
Tidsbristen är inget argument jag köper - det får du förlåta mig. Jag hade sex små barn samtidigt och aretade hemifrån; jag försörjde oss alla på arbete enbart hemifrån (och försörjde karln också). Och jag svär, det skulle aldrig ha gått om vi inte hade hjälpts åt, barnen och jag.
Du har inte tid att låta barnet tvätta händerna i 20 minuter, skriver du, men om jag säger att det räcker med denna enda gång som han får tvätta händerna i 20 minuter och verkligen bli färdig i sin upptäcktsresa och dra sina slutsatser i egen takt? Kan du bjuda på det då? Nästa gång tar det kanske fem (irriterande?) minuter, men aldrig mera 20.
Han föddes inte med vetskap om vattenkranar, vet du. (Se beduinlägret i "Det psykiska välbefinnandet" i Barnaboken
Du har fått ett litet barn. En liten människa finns hos dig inte bara i din vård utan också under din ledning. Är det inte värt lite mera tålmodighet och en väldig massa mera konstruktiv ambition att
Du gör det hela tiden, säger du. Men då är det väl inga problem
Vad jag efterlyser hos dig är glädje över det. Du är - ska vara - ditt lilla barns allra bästa vän i världen