Lactulos

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Mamma till Alfred

Inlägg av Mamma till Alfred »

Hej!
Lägger mig i bajssnacket :)
Har han inte bajsat på nästan en vecka nu? Då tycker jag definitivt att du skall ge honom ett Microlax, det kan man ge till barn och det är ingen fara alls att göra det vid enstaka tillfällen. Ordentlig förstoppning kan ge sprickor i ändtarmsöppningen och det gör ONT.
Sedan är det som du redan vet väldigt viktigt att avföringen hålls mjuk. Lactulos kan man använda och de klassiska tipsen; mogen banan,päron, kiwi, spenat, bönor, rikligt med vätska och massa spring i benen :)
Sitta ensam i lugn och ro på toa efter frukost, en intressant bok i handen förstås.
Lycka till!
Lycklig mamma till Alfred född juli 2006
Mamma till Alfred

Hej igen!
Jag har funderat lite till kring förstoppning. Man kan också ge lett avemang som heter Klyx, det når högre upp än Microlax så kanske är det en bättre idé.
Googlade lite nu på morgonen och hittade en bra sida med information:
http://www.uppsalabarnlakare.se/f7077fb ... 7d-29.html
Hoppas det kan vara till någon hjälp :)
CajsaS

Inlägg av CajsaS »

Hej Mamma till Alfred!

Vilken jättebra sida du länkade till. Informativ och skriven av just barnläkare. Tack så mycket!

Han bajsade ca 1 dl fredag kväll i blöjan och ungefär lika mycket igår, detta är mycket för honom och väldigt bra. Idag har han haft uteslutande blöja (på eget initiativ då han själv känner att det trycker på så mycket). Jag har väl bytt ca 6 blöjor under dagen. Alla har haft liiiite bajs i sig. När jag byter och torkar rumpan ser jag hur det hela tiden kommer liiite liiite mer ur ändtarmen som han inte själv märker. Det är som om han är bajs-inkontinent.
Nu är det söndag em och jag kommer inte ut för att köpa lavemang. Väntar och rådfrågar doktorn imorgon.
Varje gång jag ska torka rumpan så skriker och sparkar han för att det gör ont. Jag förstår inte hur det skulle vara möjligt att föra upp lavemang där (för det gör man väl den vägen, va?).
Han smörjer alltid inotyol men han har aldrig blödit.
Kosten har jag alltid varit noga med. Mycket fibrer (möjligtvis för mycket har jag förstått nu...) mycket frukt, bönor, vatten etc.

Imorgonbitti ringer jag läkaren som vi ska träffa senare på eftermiddagen.

Jag skriver och rapporterar här under kvällen.

Kram Cajsa
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi håller tummarna att det blir ett bra möte! Tänk på att "ont" också kan betyda obehagligt eller "vill inte".

Ett sätt att bryta den onda cirkeln är ju, precis som Alfreds Mamma skriver att ge lavemang eller microlax 1x3 dagar, på morgonen tex. Då kommer tarmen igång igen och lactulosen har gjort att det är mjukt och fint.
Inkontinensen är ett tecken på att det nog är ordentligt förstoppat.

Se till att ni får prata lite om bakomliggande orsaker och att dokorn inte bara löser upp proppen för den här gången. Det vore ju skönt om ni får ordning på det på längre sikt kan man ju tycka... 8-[
CajsaS

Inlägg av CajsaS »

Hej

Vi var hos doktorn idag och jag pratade med henne på telefon innan ganska länge och förklarade läget.

Isaac som aldrig tidigare varit rädd för doktorer har nu efter att ha sett en videofilm "Elmo goes to the doctor" blivid rädd. Denna film som han fick i julklapp av släkten och skulle vara bra OM man är rädd men det har ju inte han varit tidigare och nu har det fått motsatt effekt istället....

Det gick bra att lyssna på lungor, titta i öron osv men doktorn fick absolut inte dra ner byxorna för att kolla rumpan. Detta var heller inget vi tryckte på så det fick vara denna gång. Däremot var det tvunget att ta ett blodprov och det var fruktansvärt! Han sparkade och skrek och grinade. Han är stor och stark och vi kunde/ville inte hålla i honom för att tvinga honom heller. Efter 1 timme (vi fick sitta ensamna därinne i rummet en lång stund och prata) så tog vi äntligen provet. Han blev mycket överaskad att det inte kändes värre och han blev väldigt stolt över att till sist han gjort det fastän han var så rädd. Egentligen gav han aldrig sitt medgivande utan vi tog tillfället i akt, utmattad som han var, och berömde honom MYCKET efteråt. Nu ikväll sa han själv igen att han var stolt över att vara så modig.

I alla fall så ökade doktorn Lactulosdosen till 25ml/dag och skrev recept på smärtstillande rumpkräm samt sa åt mig att använda Klyx var tredje dag om inget bajs kommer.
Om 2 veckor ska vill tillbaka och få reda på vad blodprovet visar samt prata vidare / rapportera hur det gått.

Han har fortfarande inte bajsat och imorgon kommer jag använda Klyxen. Jag har redan sådan ågren inför detta. Jag vet ju att han behöver det men vet också att det kommer bli en sådan kamp!

Kram Cajsa
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:-) Pratade med doktor Bajs (som är familjenamnet på brorsan...) och hans ordination var exakt den samma. Så då har du samma utlåtande från två doktorer... :lol: Tänk på att Klyxen känns bättre om den inte är för kall. 37 grader är bäst. Det kan nog vara bra att vara två, även om jag inte tycker att det ska tvingas i, avled så gott det går i stället. Det är inte jätteobehagligt att ta, som tempen ungefär. :wink:
CajsaS

Inlägg av CajsaS »

Hej TorpSara!
Du får hälsa doktor Bror Bajs och tacka!
Bra att du skriver att det ska vara ca 37 grader, annars blir det ju bara mer obehagligt.
Eftersom jag är ensamstående på heltid blir det tyvärr bara jag ensam som kan göra detta. Det finns ingen annan att luta sig emot förutom alla er här på nätet. Och jag är SÅ tacksam för det ska ni veta! :D
Jag får försöka vädja till hans förstånd. Ta det lungt och sansat och låta det ta tiiiid. Smörjer nog först med lite smärtstillande.
Jag har aldrig tagit tempen på honom den vägen. Vi har alltid använt en örontermometer så han är inte van vid detta direkt.
Kram Cajsa
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Då är det bara att prata och förklara, och du kan lova med gott samvete att det inte kommer att göra ont, för det gör inte ont. Men det spänner lite, som om man var bajsnödig, och är lite obehagligt. Ni kan pedagogiskt fundera över hur det känns undertiden, jämför med olika saker, sprutan tex, inte på långa vägar. Bajsa? Ja, nästan... :thumbsup: Har du någon extra jättebra muta så är det läge för det. :D Håller tummarna för vidare positiv bajsrapportering i morgon! :roll:
Mamma till Alfred

Låter som om ni träffade en bra läkare :)
Mitt tips när det gäller lavemanget är att förklara kort och sedan göra utan några större krussiduller. Gör det inte besvärligare än det är. Det är oftast ingen idé att diskutera, förklara och förhandla i oändlighet - det blir bara en större "grej" då. Han kommer vara lika stolt efter detta som efter blodprovet.
CajsaS

Inlägg av CajsaS »

Hej

Här har jag legat sömnlös och tänkt på hur jag ska lägga fram det och så hade jag 2 nya inlägg från er, vad härligt.

Ska jag säga att det är bajs-medicin? Läste om en pojke här som sa att han inte kunde bajsa utan sin bajs-medicin och så får det ju inte bli!
Säga att det är vitaminer som är bra för kroppen och tar bort mag-ont?

Min bästa muta är sk saftglass = alltså frusen röd saft = hemmagjord glass. Vi får se om den har effekt.

Gonatt! Rapport kommer.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Inte bajsmedicin, utan var lite saklig. Propplösare? Ta bort bajset som sitter som en propp så att det kommer att komma ut snällt av sig själv sen? Som man gör om det blir stopp i avloppet.
Och som sagt, DU behöver inte oroa dig för att det ska göra ont, så det finns inte ens på kartan eller hur? :D Det ska bara bli skönt, en lättnad. Var glad för att det ju fanns en slutgiltig lösning på hans onda rumpa!

Bekanta dig med Klyxen innan så att du inte darrar en cm på manchetten, så accepterar han den också, tror jag!
CajsaS

Inlägg av CajsaS »

oh shit! :cry:

2 timmar tog det nästan.
I början gick det bra. Jag smorde med smärtstillande. Han bajsade på sig mer än vanligt eftersom han var lite bedövad och inte märkte det själv.
Sedan skulle klyxen in. Jag förde in den. Började spruta. Han rörde sig så att jag tappade greppet och då sögs det mesta av det lilla jag lyckats spruta in tillbaka igen. Sedan började han sparka och åla sig och jag kunde inte fortsätta. Efter ca 20 min rann det ut lite bajs på golvet. Han fick sitta på toaletten. Sedan fortsatte vi. Jag försökte spruta. Han sparkade och ålade.
Jag har ingen aning om hur mycket som kom in totalt, förmodligen väldigt lite det blev istället väldigt blött på golvet.
Efter sista sprutet / försöket så skrek han att han hade ont i halsen och jag som läst på bipacksedeln att man kan få andningssvårigheter fick nästan panik. Försökte ringa brorsan som bor i närheten men det vara bara upptaget. Efter ett par minuter lugnade han sig. Sedan dess klagade han bara på magont igen och var allmänt trött. Nu sover han.

Jag kan inte göra om detta själv. Om jag ska göra det måste jag ha hjälp att hålla honom och då blir det bara ännu mera övergrepp.
Kan man inte ge ricinolja eller parafinolja eller vad det nu heter istället? Detta är helt ohållbart.

Vi diskuterade och dividerade och sa att det skulle kännas bättre efteråt när proppen kom bort. Vi skulle vänta till klockan blev "halv över noll" och sedan göra det. Vi skulle bara sjunga "Törnrosa var ett vackert barn" först. Vi skulle strax göra det och sedan gå och äta saftglass. osv osv i all oändlighet.

Jag har inte nämt här att han kräktes igår. Jag var inte med själv och det hände i en bil så jag trodde att han kanske var åksjuk. Nu fick jag reda på att det som han kräktes upp (vid ca 17:45-tiden) varit nästan obearbetat. Han hade ätit lunch vid 11:30 och mellis vid 14:00 och sedan inget mera. Nu är jag orolig att det har med förstoppningen att göra att det nästan var oberarbetat - att det liksom inte hade kunnat slinka ner ordentligt för att jobbas med i tarmarna. Visst kan det bli så?

Jag skriver mer sedan
:cry:
Mamma till Alfred

Vad synd att det blev så jobbigt för er :(
Att ta paraffin osv hjälper inte när det är så här förstoppat, man kommer inte åt nedre delen av tarmsystemet.
Ang. kräkningen så kan det ha samband med förstoppningen eftersom maten inte kommer vidare i systemet när det är "fullpackat" så att säga.
Imorgon bör/måste du ge honom ett klyx igen. När du fört in pipen så behöver du inte spruta jätte-jätte-långsamt utan kläm ihop behållaren och dra sedan ut med behållaren fortfarande ihopklämd. Du kan nog inte spruta för fort eftersom det säkert är ett motstånd där inne i och med all avföring.

Naturligtvis känns det inte roligt att göra detta igen men dessvärre är det inte mycket att välja på för så här kan han ju inte ha det.
Undvik allt dividerande och diskuterande, det finns liksom inget att välja på just nu. Det är du som vuxen som måste bestämma att nu gör vi detta. Punkt. Inget förhandlingsutrymme. Han kommer ändå inte att glatt lägga sig på sidan och säga -Varsågod Mamma.

Finns det inget som kan funka som belöning, muta :wink: ?

Om det inte löser sig imorgon så måste du ta kontakt med läkaren igen så får hon råda dig hur du skall göra.
Lycka till!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Å, vilket stök. Jag önskar att jag kunde hjälpa till. Men som sagt så tror jag att det enda raka är att kavla upp ärmarna, och trycka till. Fort, som sagt. :D Inget förhandlingsutrymme, bara kör. Det är nog värre att göra på sjukhuset, tror jag. :(
CajsaS

Inlägg av CajsaS »

Microlax tog vi idag och det gick BRA!!! :D :D :D

Jag ringde doktorn för att fråga om vi kunde ta någonting annat är Klyxen men fick inget svar och hon ringde inte tillbaka. Då ringde jag Apoteket istället som tipsade om Microlaxen. Det är en helt enorm skillnad mellan Klyx som är 120 ml och Microlax som endast är 5 ml!
Antagligen är Microlax lite svagare men det hjälpte iallafall. Han har inte bajsat några mängder men det har kommit ut en del.

Jag gjorde det inte själv utan fick hjälp av min brors tjej som är narkosläkare. Jag berättade för henne om gårdagens fiasko och hon kom hit nu ikväll och hjälpte till. Hon satte Microlaxen på nolltid och utan några kringelkrokar. Jag är så tacksam, lättad och glad :)

När vi på kvällen hade satt på nattblöja och stod och borstade tänderna sa Isaac plötsligt att han ville bajsa ifred. Då sa jag "öppna benen lite Isaac och försök att trycka ut bajset nu så att proppen försvinner". Och då gjorde han det :o . Alla andra gånger håller han ju emot så mycket och lägger benen i kors. Och han sa inte att det gjorde ont.

Om ett par dagar tar vi nog en till Microlax och vi fortsätter som vanligt med Lactolosen för att det ska gå lätt och smidigt. Tänk om det går vägen nu, håller tummarna :)
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"