Svårt att få luft - svårt med amningen - ont i magen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Mamman kan dricka massor av fänkålste :thumbsup: , men också bebisen. Tor fick typ en (kanske2) tsk fänkålste med liten sked precis innan mat eller under om han var väldans hungrig.
Om jag har förstått det hela rätt så använder man detta ganska mycket i Danmark. :)
Jag bryggde en kopp och hade i kylen. Tog ut lite i en doskopp som stod framme så det var rumstemp på det och lättillgängligt tillsammans med minifomdropparna.
Det blir inte bra av det men jag tyckte han rapade bättre.

Jag har också i flera år ätit "lactiplus" från hälsokosten, vet inte om det gjorde skillnad men min mage gillar det i alla fall =P~. Idag får Tor lite sånt i sin kvällsflaska som innehåller pumpad mjölk med NAN2 i. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ärsh, TorpSara nu var du både snabbare och klokare än mig igen! :!: :lol: :wink: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nåja, snabbare kanske. Men utförligare var du! :D :heart:
AnnaB

Inlägg av AnnaB »

Hej! Jag har fått nya krafter av att ventilera mig här! Tack! Tänkte att jag skulle försöka mig på sm ändå....Men det finns ett problem, min lille pojk blir ju översköld av mjölk när han börjar suga vilket gör att han inte suger mer än max 5 min, sen går jag ut och byter blöja och masserar onda magen (vilket han älskar). Sen efter ca en timme ammar han en kortis igen. Men nu till problemet: Dtta gör att min pojke får all mat inom en timme (med umgänge också första timmen för han äter ju max 5 min) och sista timmen går åt till enbart umgänge. Skulle jag ge honom en påfyllning till innan han ska somna så är han inte hungrig utan bara skriker och sväljer luft. Kan man ge maten inom en timme eller måste man ge precis innan han ska sova för att SM ska fungera?
Usch vad rörigt jag skriver....Ska försöka förenkla: Mat och umgänge mellan 8-10. Först kl 8,00 amning 2 gånger med rap och påfyllning sedan umgänge på skötbordet, sedan påfyllning vid 9,00 (tar max 5 min) och sedan umgänge fram till 10 för att sedan sova. Så nu undrar jag om han måste äta precis innan 10,00 för att SM ska fungera.
Är detta läsbärt överhuvudtaget???? :oops:

Kram Anna B
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Inte nödvändigtvis, det märker du ju på sömnen. Är han riktigt mätt sover han gott. Insomningsslurken kan du ofta sluta med ungefär vid en månad. En fördel jag märkte är att de lär sig äta saktare på sikt och brösten anpassar sig.
Alltså, truga och visa att maten inte försvinner så blir matningarna lugnare och det blir inte lika mycket luft. (Många mammor gör tvärtom, lär sina barn att äta kvickare... jag tycker detta är bättre)

Har du läst kolik-kapitlet i Barnaboken?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

För det första tycker jag du gör absolut rätt som använder dig av standardmodellen, små strulbarn mår jättebra av en trygg och säker ledning :!:
Och du MÅSTE inte fylla på innan han somnar, men du måste absolut se till att han blir ordentligt i proppad med mat när han äter! Annars kommer nattklubb och annat otyg att komma som ett ovälkommet brev på posten!
Jag har också haft mycket mat, och till några av barnen (de jag helammat) har jag ammat ett bröst per vakenpass. Då har jag undvikit dessa fontäner, och barnen har fått jobba mer för maten!
Alltså amma - rapa - amma - umgås/byte osv - och sen amma ur samma bröst vid samma pass!
För mig har det funkat jättebra, och kanske det kan vara ett alternativ :?:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

... och du AnnaB - skriv gärna in när din lille pojk är född i signaturen, så att vi ser hur gammal han är :!: :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
AnnaB

Inlägg av AnnaB »

Hej! Var ändrar jag så jag kan skriva in när min pojke är född??? Iallafall så är han en månad föddes 070108! Jag gjorde som jag beskrev ovan imorse mellan 8-10 och sen sov han mellan 10-11,45! Tänk om det funkar!!!! Synd bara att mina bröst sprutar som in i...han gillard et inte , men jag gör som du beskrev ammar ett io taget! Då kanske det minskar lite i mängden också????
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Men det är ju MIN födelsedag, fast 36 år tidigare. Fin, fina barn vettu. :!: :!: :lol: :lol:
(och Elvis Presley...)
Högst upp ser man små ikoner. Där finns en som heter "profil" där ändrar du. :thumbsup:
Tor 2006

AnnaB

Inlägg av AnnaB »

Ojdå...hur gör man när lillen absolut inte vill vara vaken i två timmar utan somnar direkt efter maten??? Känns som om han vänt helt...innan ville han absolut inte sova på dagen, nu har han sovit i 4 timmar med avbrott för mat...jisses vad klyddigt det här. Försökte att väcka honom efter maten men han gallskrek och ville bara sova :roll:
Elias född 070108!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:-) 'Det kan bli lite knas initialt när de liksom får kläm på att sova, men gör vad du kan för att hålla honom vaken. Skötborde kan man tillbringa MASSA tid på... :roll: Väck efter 2-2,5 timme, annars får du nattklubb... Och problem vid nästa tuppis. Ett par dygn så sätter det sig.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"