Svårt att få luft - svårt med amningen - ont i magen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
AnnaB

Svårt att få luft - svårt med amningen - ont i magen

Inlägg av AnnaB »

Hej! Jag har ett super problem med min lille kille på 4 veckor. Han låter så konstigt från näsan och sover jätte oroligt och korta stunder. Idag blev han undersökt och det konstaterades att han har nasalstenos, alltså en förtängning i näsan. :(

Detta leder i sin tur till att han har problem med amningen, han sväljer ton med luft under amningen och äter i max 2 minuter åt gången varefter han släpper taget och skriker. Jag hör luften som han sväljer och förstår att det gör ont i strupen på honom. Även sömnen blir lidande eftersom han har problem med andningen, han sover jätte oroligt. Vad tusan ska jag göra för min lille kille? Jag ammar jätte ofta så han går upp fint i vikt, men han mår ju ändå inte bra. Skriker dagarna och kvällarna igenom. Har försökt att följa SM men det går ju inte när han ammar så kort och sen bara skriker...blir inget trevligt umgänge direkt.

Jag är totalt slut och tycker så synd om min lille kille. Vad kan jag göra för honom? Känns som den här tiden blev allt annat än jag tänkt. Det sociala med min pojke kommer helt bort eftersom han har så ont i magen och sover så dåligt. Känns inte bra alls det här.

Har läst i Barnaboken vad Anna anser om kolik och hur det ska åtgärdas men det går inte att praktisera på min pojke eftrsom han inte får luft som han ska genom näsan. Sväljer han kanske mindre luft om han får kolikflaska? Några råd?...hjälp!
Kram AnnaB
miar70
Kontakt:

Re: Svårt att få luft - svårt med amningen - ont i magen

Inlägg av miar70 »

Hej AnnaB och välkommen hit :D
AnnaB skrev:Idag blev han undersökt och det konstaterades att han har nasalstenos, alltså en förtängning i näsan. :(
Usch, vad tråkigt det här låter :( Har aldrig hört talas om, finns det inget medicinskt för att underlätta för honom? Har han problem med att äta måste det väl gå att få hjälp - har du fått någon information? Är det något som försvinner av sig själv? Förlåt så många frågor :oops:
Hoppas det är någon fler här på forumet som varit med om samma sak, som kan hjälpa dig!
Berätta gärna mer!

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
AnnaB

Hej

Inlägg av AnnaB »

Var precis på en undersökning till och det visade sig att förträngningen inte var så jätte allvarlig. Det kommer han växa ifrån. Men problemet är att de sa även att han skulle äta lugnt så att han inte fick bröstmjölk upp i näsan (då får han ju sämre luft) men det kommer bli jätte svårt om inte omöjligt. Min mjölk fullständigt strålar ut från brösten och står som en kanon ner i halsen på lillen :cry: och han hinner knappt svälja undan. Det räcker inte att jag pumpar ut lite innan, det är samma tryck ändå :(
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Om du ligger ner då? Då rinner det långsammare...
AnnaB

Inlägg av AnnaB »

Jag har testat att ligga ner och amma. Det blir inte mkt bättre...skulle så gärna vilja minska mjölkmängden på ngt vis...men det går väl inte??+ Det gör ont i hjärtat på en när ens barn gallskriker efter varje amning (+hela dagen). Han är 4 veckor som sagt...tror ni att det kommer bli bättre med amningen? Känns som om jag måste ha ngt hopp att leva på... :cry:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja! Jag hade sjukt mycket mjölk men vid sju veckor ungefär så stabiliserade det sig. Jag har fortfarande mycket, men mer rimliga mängder. :D
AnnaB

Inlägg av AnnaB »

Påverkades din pojke negativit av att du hade så mkt mjölk? Eller det sprutade inte som skjutet ur en kanon ur dina kanske? jag har mina funderingar om Elias (min pojkes) magont efter amningen kan bero på ngt i min kost...Kan de reagera på gluten i mammans kost? Mjölkprodukter har jag redan undvikit...Något som jag regelbundet äter är bröd och i försig 1-2 bananer varje dag men det kan de väl inte reagera på? Usch, detta är verkligen det värsta jag varit med om...att ngt som kommer från mig och som ska göra min son mätt och nöjd gör honom så ont....Det är inte bara mjölken utan även en massa tårar som sprutar...
indra

Inlägg av indra »

Kan du inte testa att pumpa ur och köpa Dr browns flaska ( även kallad kolikflaska), hyr en pump på bb o testa i några dagar o se. Min son svalde mycket mindre luft med Dr browns flaska. O sen kan du kanske pumpa ur o sälja om du har mycket, det gjorde min väninna, då fick man ha pumpen gratis :D ..Hoppas det ordnar sig. Kramar Indra.
AnnaB

Inlägg av AnnaB »

Tack Indra för tipset men jag har redan testat det. Han gallskrek direkt efteråt ändå :cry:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej AnnaB,

Åååååhhhh, vad jag gråter när jag läser detta :cry: .
Min söta rara lilla Stor-Tor hade en intryckt haka som gjorde att han inte kunde sluta tätt och därför svalde massor med luft. Han fick ju dessutom ont i magen av ALLT jag åt.
Men jag har sagt innan på detta forum att det inte var kolik för han skrek inte 3 timmar/dag flera dagar i veckan. Men han skrek när det gjorde ont eller när som i ditt fall också mjölken kom för fort.
Jag har så här i efterhand förstått att jag inte har haft MASSOR med mjölk men den jag har kommer BLIXTSNABBT och bara sprutar ut. Kan om jag pumpar få ut 100 ml på under 1 min idag. :roll: Men inte massor...

Han lärde sig med tiden att svälja undan och när han var ca.3 mån kunde han amma mera tyst och därmed inte svalde så mycket luft. Han är tyvärr inte så intresserad av att amma alls längre men stor nog att äntligen få mat så det får han med MASSOR av pumpad mjölk i.

Jag märkte att han fick/får fortfarande ont i magen av:
Ägg, choklad, bönor, kål, lök, vitlök, paprika, chili, osv. listan är ganska lång men ägg och choklad var de bovar jag önskar jag hittat först för de gjorde störst skillnad.
Sen använde vi minofom droppar och jag gav även fänkålste för att lättare kunna rapa. Detta fick han med sked.

:idea: Om du känner det väldigt hopplöst kan du kanske testa och "koppmata". Då håller man en liten (gärna sån plastdoseringskopp) precis vid underläppen med mjölken vid kanten så kan de lapa mjölken som små kattungar gör. Detta gjordes med Tor de första 2-3 veckorna och med facit i hand kanske jag skulle ha provat det lite längre. Flaskan var nämnligen också svår men funkade efter ett tag, men han får fortfarande mer luft med den än med amningen idag.

Ärsh, det jag säger kanske inte spelar någon roll, ville bara dela med mig av min erfarenhet och få dig att känna dig mindre ensam i en mycket hjärtslitande situation.
Du måste lyssna till DITT hjärta och göra det du känner är bäst för råd kan man få massor. :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, Edvard for inte illa av att det sprutade. Han satte i halsen ibland, och släppte taget då och då... Jag matade bara från ett bröst i taget, påfyllning och allt.

Men du, det ÄR en hel del som händer i tarmarna i början. Det är sällan maten mamman äter, det är mest något man "kan hålla på med" för att ha något att göra. Vi vuxna har 12 kilo bakterier i våra tarmar och bäbisar har en helt steril tarm i början, så det ska växa till en hel del... Det brukar pika vid 5-8 veckor och sen lugna sig, både med produktion, ät-teknik och tarmteknik...

MEN ett tips har jag: Jag äter dagligen ProViva med snälla bakterier för min trasselmage, och jag kan tro att det hjälpte Edvards tarm lite på traven också. Det är ju värt ett test?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nu fick du två motsägande svar. Jag menar sällan, men det händer. :wink:
indra

Inlägg av indra »

Hur går det Anna? Tänkte på amnings hjälpen, kanske dom har några tips!!!
Jag ringde dom när jag hade problem med min ammning. Kan inte läkarn komma med några tips :-k ??/ kram indra.
AnnaB

Inlägg av AnnaB »

hej! tack för alla fina råd. känns skönt att höra att fler haft samma problem, jag är inte skadeglad, känner mig bara lite mindre onormal! har bebis i famnen och svårt att skriva...ska testa proviva! är det inte mamman som ska dricka fänkålste. kan man ge det direkt till lillen? kram
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Både du och lillen kan faktiskt få fänkålste. (Även om jag tycker att ProViva är effektivare på mamman... :wink: ) Det är vanligt att ge pyttesmå med magont i flera länder faktiskt!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"