lite frågor gällande riktigt ny lill-Skrutta!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Nä ni... Nu går det inge vidare. Nattuppvak två, tre ggr per natt och jag känner att jag inte riktigt kan hjälpa henne alls. Vagningen har jag slutat med helt, eftersom det fick totalt motsatt effekt. Ramsan jobbar jag som bäst in bakvägen, men tror inte att den sitter än. :?

Hon är ju tre månader redan, och jag tycker att man kan vänta sig längre sammanhängande sömner utan skrikiga uppvak av henne redan. Har jag helt för höga förväntningar?

Hon har fortfarande problemet med ca en gigantisk magtömmande spya per dag, vilket ju inte är så kul. :( Dessutom har hon väldigt svårt att äta inom 1-1,5 h. Jag försöker satsa på att hon skall få i sig allting på en timme, men det är riktigt svårt. Det är den där spyan som oftast ställer till det, eftersom den gärna kommer i slutet av en matning, vilket stör "rytmen". Jag kan ju knappast lägga henne på tom mage, så man får liksom börja om med matningen efter att magen lugnat sig lite. Kan det vara så enkelt att detta är orsaken till sömntrasslet?

Utvilad är hon ju, eftersom hon är en riktigt glad och go tjej att handskas med, så jag tror att hon nog sover tillräkligt trots trasslandet.
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi har också ett skrikigt uppvak med jämna mellanrum. Inte alltid oc inte fler, men dock. Jag tror att det kommer sig! :-)

Men magtömmande spyor låter inte bra. Hur stora? Vad säger BVC? (jag betraktar mig som något av en expert på bäbiskräks eftersom jag är opererad för Pyrolus basm som tvåveckors.. ;-) )
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

TorpSara skrev:Vad säger BVC?
vad nu den Amerikanska motsvarigheten heter... :wink:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Det finns ingen motsvarighet, men man går till barnläkaren med jämna mellanrum.

Och han säger att allt är i sin ordning så länge hon växer som hon skall, vilket hon ju gör med råge. Enligt honom är det hennes kräkreflex som går igång när hon bli för mätt, och då rinner hela bägaren över på en ggn. Vilket låter vettigt eftersom hon faktiskt kan sätta i sig över en hel stor flaska välling stundtals.

Men jag är nog lite av annan åsikt gällande nattuppvaken. Jag tror nämligen INTE att det är meningen att hon skall vakna var och varannan timme fortfarande och vara ledsen. För vaken är hon, och det tar upp emot en kvart före hon tystnar. Nu är klockan fem på mogonen här, och hon är igång för tredje gången sedan kl två. Jag pallar helt enkelt inte det här så länge till, eftersom jag inte har en sekunds vila medan ungarna är vakna. Och maken är mycket borta nu, payback från att han var mycket hemma när hon var nyfödd.

Är så trött på dom här nätterna nu! Det tar musten ur allting när man inte får sova.

Vad gör jag fel?? Jag väntar verkligen ut henne och lyssnar vart det barkar. Nu blir det sällan storsrik av det hela, så inatt har jag ramsat om en stund om jag hör att hon inte riktigt får ordning på det hela (ca 10 min. Vill vara säker på att hon verkligen är vaken och inte bara kvider i sömnen). Bekräftar när hon är tyst. Än så länge har vi ingen dialog, hon svarar inte "som hon borde". Men å andra sidan är hon inte 3 månader fyllda... Vagningen hamnade vi i träsket med, så den har jag inte använt mej av längre och det skall banne mej inte behövas heller efter 1,5 mån!

Hon är inte arg, utan mer trött på att behöva vakna låter det som, och det kan jag verkligen förstå. Vill så gärna hjälpa henne, men när jag ju inte kan somna om för hennes del. :(

Sådär, nu är hon igång igen. Hon var tyst i fem minuter och så är det falsett som gäller igen... Suck...
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Vagna tycker jag absolut att du kan göra - det är ju ditt krisverktyg innan ramsan tar. Bara för att man varit i träsket så behöver man ju inte hamna där igen - det gäller att hitta balansen!

:idea: En sak - hur varmt har hon det i sängen? Ofta klär man dem för varmt med pyamas och tjockt täcke ovanpå. Den värmen kan vara en orsak till uppvaken. Det ska se riktigt svalt ut!

:idea: Mina barn har haft tunn pyamas och inget mer (inga strumpor eller täcke) ända upp til ca 1,5 år. Därefter brukar de vilja ha täcke och "göra som stora gör".

:D Lycka till!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, vagnen är oumbärlig för oss, utan den vet jag inte ur det skulle gå att få till någonting faktiskt... :shock: Trots att det har gått 1,5 månad... :wink: Jag räknar inte med att kunna överge den ännu på en månad eller så.

Vagningen funkar bättre och bättre för oss, och träsket känns långt borta, äntligen. (även om vissa lurar stentrasslar, den nyss tex...)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Detta är inget tips, men vill bara tala om att det går.....

Jag hamnade i vagnträsket med Tor och runt 2 månader stod jag bara inte ut mer :twisted: :twisted: .
Då la jag honom i insats på golvet/marken (väl isolerat under) och började buffa. Till saken hör den att ja, jag fick buffa ganska länge i början men inte i veckor! Han hatar dessutom att bli buffad så det behövde bara hotas med buffning ibland så gav han till slut med sig. :roll: :lol:

Kanske har jag buffat/solfjädrat honom nästan helt mot sömnen några gånger, men BARA när han varit ledsen och inte arg. Också bara hänt ett fåtal gånger för han har HUMÖR och inte mycket ledsen har jag lärt mig.

Man behöver mycket tålamog (som jag äger 0 av...) men när de närmar sig 2-3 mån händer liksom något och man kan liksom börja backa mera effektivt, tycker jag i alla fall. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Mmm, backa var det ja... Det är ju det jag också tycker, och inte börja använda FLER verktyg och vara uppe stup i kvarten och hjälpa och "hålla på". Visst en natt, eller kanske två, men nu har det ju aldrig blivit bättre liksom. Det är ju knappast meningen att man skall vagna/buffa sig ingenom nätterna i flera veckor.

Vagnen är ute ur bilden för en annan orsak också, och det är att hon höll på att trilla ur den en natt. Det finns inga "vettiga" vagnar här i USA med rejäla kanter så jag hade en Graco (vinglig skitvagn) som hade inbyggt skydd för benen som innevagn. Men lilla rörliga stumpan hade vänt sig på rygg och på något konstigt vänster kommit ÖVER skydd delen och var på vippen att trilla över kanten när jag kom in för att kolla till henne. :shock:

Vagningen har inte fungerat något vidare under dagslurarna, så jag antar att resultatet inte blir bättre på natten heller.

Jag är så less på skiten nu! :evil: Jag VET ju att det här funkar, men jag fattar inte vad det är jag gör fel här!? Jag helt tagen på säng av att ungar INTE sover på nätterna. Jag har alltid tyckt att folks klagande på att bebisen inte sover måste vara att de har gjort något fel med ungen, men nu får jag inte själv ordning på min bebis sovande. Typsikt....
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Nu har jag inte hela bilden klar för mig, men en liten tremånaders som vaknar stup i kvarten är, enligt min samlade erfarenhet, inte MÄTT, och det ska man bli vid varje mål hela dagen. Inte bara till kvällen. Ty allt hänger samman - dygnet igenom.

Den absolut enklaste, säkraste "sömnpuffen" för små Skräp är ju - utöver maten - vagning. På mage.

Du har en usel vagn men det finns faktiskt bra (flatbottnade. rymliga) vagnar i USA också. Möjligen svenskimporterade :roll: Det är värt sin investering! Man kan ha en för inomhusbruk enbart.

Annars får du lära dig buffa. Också mycket effektivt på små Skräp. Men utomhus tarvar ju också det en bra vagn.

För så här kan vi inte ha det :!: Tio timmars natt vill vi ha, obruten.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Engla-mamma

Inlägg av Engla-mamma »

Jag vet inte om det här är så mycket till hjälp för er, men eftersom jag bitvis upplevt samma sak med vår tjej så tänkte jag fylla på tråden lite.

Vårt dilemma var/är ju att hon inte sover vidare bra på dagarna. Den där skarven som spökar jämt och ständigt :x . Men jag tyckte mig se att hon hade bättre dagssömn i början på veckan, alltså måndag- tisdag. Ju närmare helgen kom desto mindre sömn och mer skrik blev det. Jag var/är fullständigt fast i vagnträsket på dagarna för det är enda möjligheten att hon sover. I alla fall så började jag fundera över att "problemet" låg hos mig. Efter helgen då maken varit hemma och avlastat känner jag mig pigg och full med ny energi! Men sedan börjar det tryta under veckan för att helt ersättas av trötthet till fredagarna (som brukar vara våra skrikigaste dagar!). Anledningen till att jag blir så uttröttad under veckan är att jag sover alldeles för lätt. Bara skruttan rör på sig i sin säng i rummet bredvid så vaknar jag och lyssnar. Oftast behöver jag ju inte gå upp men jag vaknar ändå och lyssnar. Så även om hon sover relativt bra på nätterna, så får jag alldeles för lite sömn!! Helt mitt eget problem!

Nu har vi gjort så att jag sover på undervåningen och maken tar skruttan om hon vaknar på nätterna. Idag har vi onsdag och jag känner fortfarande att jag har mycket kraft och energi, vilket också visat sig på skruttan. Idag sov hon först 1,5 timme nästan ovagnad inne och sedan knappt 2 timmar ute på altanen :P ! Men som sagt, det kanske inte kan lösa sig så för er då mannen reser mycket i jobb. Kanske att det finns någon annan i närheten som kan ta någon natt så du får samla lite sömn och energi?

Jag önskar jag kunde skicka över lite extra "power" åt dig :D , men det får bli att jag håller tummarna istället!
Mamma till Engla 061015
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Heureka! :idea: :idea: Ni vet hur det är när man får en snilleblixt ibland. That´s me just nu! :idea:

Allt hänger ihop! :D Du kunde inte ha sagt det bättre Anna W! Och faktiskt gäller det inte bara maten utan hela alltihopa!

Varför sover hon sämre när maken är borta? Jo, eftersom när han är hemma så kan en av oss koncentrera sig på att verkligen proppa i henne mat, medan när jag är själv med vildbasarna så har jag inte "tid" att verkligen proppa henne mätt, även då hon egentligen inte vill ha! ](*,) Dessutom, så är det alltid maken som har morgonen med ungarna (jag är lite morgontrött... :oops: :oops: .) så det har alltid varit han som skött morgon matningen fram tills nu när han varit ute och rest för första gången sedan hon föddes.

Resultatet= en unge som sover sämre när maken är borta, eftersom hon ju äter mindre då! Hon har rakt ut sagt ätit uselt på morgonen de senaste dagarna och nätterna har varit därefter. Blev helt paff när jag såg att maken fått i henne hela flaskan i morse. :shock: Jag som knappt fått i henne halva.

Oj, oj så fel det kan gå. Vi kan ju låta detta stå som exempel för alla oss morsor som tror att vi är så mycket bättre på att sköta våra bebisar :lol: :lol: !

Ang. vagnar så har jag sökt med katter och hundar efter en vettig vagn, men inte hittat än så länge. :? Ute har jag en Emmaljunga, men det är oftast så förbenat treckigt och slaskigt här (just nu dock -17 c kallt och en himla storm) att den får bara vara utomhus. I äkta amerikans stil har vi ju heltäkningsmattor i alla sovrum, så jag vill inte ens tänka på hur det skulle se ut här hemma om jag skulle släpa den upp och ner. Dessutom, hon fixar ju i princip sina uppvak själv, och jag har inte på länge haft den känslan att jag handgripligen skulle vara tvungen att hjälpa henne. Det är inte samma hysse-skrik som när hon var mindre, utan nu är det mer verkliga frågor. Dvs. Skrik-tyst- skrik- tyst osv.. Om ni förstår vad jag menar. :?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Nu är du right on track, om man säger. Pris och beröm :-({|=
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Å andra sidan hade det då ingen betydelse i natt åtminstone.... Ungen vaknade 2, 5 och 7. Det här är ju löjligt! :evil: :evil: Hon vaknade inte såhär mycket ens när hon var nykläckt!!! Med den sena nattmatningen vid 10.30 blir det då inte mycket sammanhängande sömn per natt precis.

Jag är så jävla ledsen och känner mej så misslyckad att det inte är sant. :cry: Och trött.....

Maken buffade och hon somnade om efter 30 min båda gångerna på natten. Uppvaken blir bara längre och längre desto mer vi försöker hjälpa henne. 30 min har hon aldrig varit vaken tidigare under natten.
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Nu är det en månad senare och sitauationen är precis den samma som ovan :( :( . Uppvak 3 ggr per natt, hon klockar in kl 2, 5 och 7 vareviagste en natt. Två uppvaket fixar hon oftast själv, 5 uppvaken ramsar vi och hon brukar ge med sig efter 30-60 min, och 7 uppvaket varierar, men hon brukar klara av det själv efter 15-20 min gnöl.

Summa summarum kan vi säga att min ide´om att det var min matning som var kruxet inte håller sträck. Hon äter långt över 1 liter per dag, plus en burk barnmat med välling till kvällen. Har inte haft någon inverkan över huvudtaget. Sover nätterna gör hon ändå inte.

Det värsta är att trots att ungarna sover i skilda rum väcker hon inte bara oss föräldrar utan även storebrodern som börjar visa tydliga tecken på att han är trött på dagarna. :( Detta alltså trots att han har varit tvungen att lyssna på henne i över en månad nu. (tycker mej ha läst att ungarna borde bli vana vid varandras oljud efter ett tag). Snäll som han är säger han ju inget, men han ligger med stora ögon och är klarvaken mitt i natten när syster håller konsert. Stackars lilla Skruttis :cry: :cry: ....

Jag förstår inte riktigt vad jag kan göra??? Hon kan ju ramsan och hon "tar" den. Det känns just nu som om jag kurar henne konstant!!!! Pangramsar, lyssnar, ramsar igen om det behövs och bekräftar när hon är tyst. Nu har vi dock börjat backa mer och mer, och ger henne en pangramsa när hon vaknar, men sedan tycker jag att hon skall börja och fixa lite själv också! :evil:

Vi grejar inte snart längre att inte få sova mer än 3 h i stöten! Hela huset är som sömngångare och nu härjar dessutom värsta förkylningsvågen också i familjen. Det säger väl sig självt att förkylningarna inte åter vänta på sig när ingen kan sova ordentligt!!
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Nu är det en månad senare och sitauationen är precis den samma som ovan :( :( . Uppvak 3 ggr per natt, hon klockar in kl 2, 5 och 7 vareviagste en natt. Två uppvaket fixar hon oftast själv, 5 uppvaken ramsar vi och hon brukar ge med sig efter 30-60 min, och 7 uppvaket varierar, men hon brukar klara av det själv efter 15-20 min gnöl.

Summa summarum kan vi säga att min ide´om att det var min matning som var kruxet inte håller sträck. Hon äter långt över 1 liter per dag, plus en burk barnmat med välling till kvällen. Har inte haft någon inverkan över huvudtaget. Sover nätterna gör hon ändå inte.

Det värsta är att trots att ungarna sover i skilda rum väcker hon inte bara oss föräldrar utan även storebrodern som börjar visa tydliga tecken på att han är trött på dagarna. :( Detta alltså trots att han har varit tvungen att lyssna på henne i över en månad nu. (tycker mej ha läst att ungarna borde bli vana vid varandras oljud efter ett tag). Snäll som han är säger han ju inget, men han ligger med stora ögon och är klarvaken mitt i natten när syster håller konsert. Stackars lilla Skruttis :cry: :cry: ....

Jag förstår inte riktigt vad jag kan göra??? Hon kan ju ramsan och hon "tar" den. Det känns just nu som om jag kurar henne konstant!!!! Pangramsar, lyssnar, ramsar igen om det behövs och bekräftar när hon är tyst. Nu har vi dock börjat backa mer och mer, och ger henne en pangramsa när hon vaknar, men sedan tycker jag att hon skall börja och fixa lite själv också! :evil:

Vi grejar inte snart längre att inte få sova mer än 3 h i stöten! Hela huset är som sömngångare och nu härjar dessutom värsta förkylningsvågen också i familjen. Det säger väl sig självt att förkylningarna inte åter vänta på sig när ingen kan sova ordentligt!!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"