Hjälp

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
twinmom

Hjälp

Inlägg av twinmom »

Har nu avslutat vår natt nr 4 i "kurandet" Och det har varit den värste natten på lenge :( :( :( Ingen av oss har sovit spec. mycket sedan kl 03. Tenker med frykt på hur min dag skal bli, men vad med barnen? Tycker det är fruktansvärt att skicka dom till dagis och veta att dom har sovit så lite hur skal dom orka med när jag har stora svårigheter med det. :( :( Förrra nattan gikk mycket bettre en av killarna (3år Felix) sov fårn 7.15 till 7. 15 helt utroligt, bare en lite orolig period vid 23 tiden. Leo(3år) vaknde kl 05 och kunde inte somna om, men lå kvar i sin seng till kl 06 som var tiden vi hadde bestemt att nu var det morgon (en senare tid kenns helt orealistisk efter som dom oftasr vaknar kl 05, vet dock att det fortfarande är för tidligt)
Det tog värkligen alle krefter jag hadde att att komma innspringade kl 06 i morrse och vara på strålande humör och önske god morgon :cry:
Mår så dårligt över att de sover så dårligt och vet inte hur jag skal lösa det, kenner hela tiden att det är mitt fel att jag gör något fel efter som jag inte kan hjälpa mine barn att sova, det är jo sååååå viktigt för deras utvekling :cry:
En praktisk fråga hur lenge ventar jag med att gå inn när de skriker. Jag brukar att gå inn legge en hand på dom till de lugnar sig sedan si ramsan 4 gånger och gå, men innan jag har sagt klar ramsan gallskriker de jo igen, hur lenge venter jag med att gå inn igen, går jag tillbake med en gång eller venter jag en viss tid?
Vi forsöker värkligen att köre hele linjen ut, men fastemat tiden kveldsfika, hoppar i mamma och pappas seng innan legg dags sedan rett i seng. Hjälp vad gör jag fel eller skal jag bare ha mer tålamod, blir det värkligen bettre senn. :D
En annan fråga, jag jobbar på natten och är borta ca 2 -3 nätter i veckan, detta gör att jag har mer ledighet enn om jag hadde jobbat dag och de har derför korta dager på dagis, tror ni att det påvärkar dom negativt att jag är borta vissa netter? Deras pappa är jo här alle netter och jag prover alltid att förbreda dom vid att si att i natt skal mamma på jobbet eller i natt er mamma hjemme. Jag har jobbat natt hela tiden efter föräldraledigheten.
Håppas någon av er kloka har några goda råd att komma med, eller bare lite peptalk :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej twinmom :!:

Har de morgon 6.00 eller 7.15? Ha samma godmorgontid, oavsett vardag eller helg, så behöver inte gossarna tänka på när de ska vakna, utan vet att ni har koll på det :!:
ATt det kommer ett bakslag är helt "som det ska", för att nå framsteg krävs baksteg! Och det är när bakslagen kommer som du ska agera lugnt och tryggt för barnen, så att de kan känna sig trygga med i sin sömn! De frågar dig och du ska svara "jag håller vakt, fortsätt ni att sova gott!"
Må inte dåligt, vad är alternativet? Kör nu kuren fullt ut, men du måste verkligen ladda med attityd, och inte vackla i din tro på att du gör rätt!
Och det verkar vara alldeles för mycket trafik in till gossarna, handpåläggningen tycker jag du ska sluta med bums :wink: Ni har kommit så långt i kuren, att ramsan ska tagit överhanden! Och ramsa inte i onödan - vaknar de på natten ger du en ramsa när du känner/hör att det är kris, en ramsa från magenx4 eller 6, och avvakta sedan! Endast vid regelrätt totalkris går du in och solfjädrar, inte prata alls, utan solfjädra lugn, inte tills han sover, och ut med ramsan, som ska ha sista ordet!
Tänk som så, att det är med ramsan du skjuter vargarna. När det är ev. uppvak i vargtimmen, då ger du pangramsa, vid första pip!

Att du jobbar borta har ingen betydelse, knyt inte sömnen till dig som person! Om du inte oroar dig, kommer dina pojkar inte heller att oroa sig!

Så kavla upp ärmarna nu, du har kommit en så bra bit på väg, att ge upp nu vore så onödigt! Du har att välja på några vaknätter, och sedan lugn - eller oroliga nätter i många år :!:

Och här på forumet finns all stöttning du vill ha :D

Heja, heja :wink:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
twinmom

Inlägg av twinmom »

Takk för snabbt svar, en livräddare
Vi hadde bestemt morgon kl 06 men vet att för att dom skal må bra så borde dom sova till kl 07. De enstaka gångene de har gort det är de helt andra barn, vi mår så himla bra de dagarna.
Men efter som de har sovit så dårligt hela sina liv (Och efter som vi har möylighet till det) så vill jag bare inte vecka dom de enstaka gångerna de sover lengre, men det är kansje det man skal, i sånne fall måste vi jo ändra vår morgon tid till kl 07, men det blir mycket tufft. Vad tycker du?
Imellan ramsandet skal de bare få skrika då eller?
Nå skal jag vara borta i 3 netter (jag är defenitivt den blöta) så nu blir det pappa som skal ta det hela, kansje är det bra för alla parter.
Undra om vår ramsa är för kort, har du tips eller är det viktigt att forsätta med samma ramsa?
Mina barn har värkligen möyligheten att sova hur lenga dom enn vill fetr som jag kan vara fleksibel med lemning, bortsätt i från två till tre dager i mnd. Kan vi ändra morgontiden till kl 06 dessa enstake morgonene utan att det blir problem?
VI skal köra hårdt nu :twisted: :twisted: dom skal sova, detta klarer vi, tre år med dårlig sömn rekker :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

twinmom skrev:VI skal köra hårdt nu :twisted: :twisted: dom skal sova, detta klarer vi, tre år med dårlig sömn rekker :lol:
:thumbsup: Så ska det låta :D

Läs den här tråden om förhållningssätt:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Ha samma morgontid :!: Om du tycker sju är en bra tid - kör på det! En par morgnar i månaden kl 6.00 är ingen katastrof, men undvik det nu under kuren och uppföljningsveckan, låt tiderna sätta sig ordentligt!
Fortsätt med er ramsa, gå inte in nu och ändra på en hel massa saker, det gör gossarna än mer förvirrade!
Håll tiderna, och låt dem inte sova över på morgonen, utan väck 7.00 även om de sussar sött då :!:

Och se till att pappa är påläst nu, så att han inte behöver fundera över hur han ska göra i natt!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur gick natt fem :?:
Berätta gärna :!:
/Mia
twinmom

Inlägg av twinmom »

Natt nr fem ja var mycket bettre mina två killar vaknade av veckarklokkan kl 06.30 :lol: :lol: :lol: De har aldri sovit så lenga båda två förut. Men det var månge uppvak under natt 5-10 gånger pr barn, men i motsättning till natten innan var det korta uppvak. Min mann gikk ut i hallan och ramsade, sedan var det tyst efter en kort stund. Det måste jo vara bra :D Känns jo som att de bare koller av läget, "är det fortfarande det samme som gälder" :?: Eller vad tror ni :?:
Så jag fortventar mig faktisk att denna natten skal bli ennu bettre, men hvem vet det kan jo komma bakslag. Vi skal inte ge oss nu :twisted: detta skal vi klara. De var själva mycket stolta över sina klokkor som de har en var av i sitt rum som de själva få stenga av när den ringer på morgonen. Mycket spennande att hör hur det går i natt. Sitter själv på jobbet och tenker mycket på dom där hemma. :)
Dag rutinene fungerar också mycket bra och vi har mysig kveldsfika för hela fam. i dag var det våffler så mycket de bare kunne äta. De sov redan kl 19.10 ikveld 8) 8) Skönt skönt för mamma och pappa.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vilken härlig rapport till morgonkaffet :!:
Hoppas natten gick bra :!:
/Mia
twinmom

Inlägg av twinmom »

Natt nr 6. Hel tutroligt natten i natt har varit över all förventan :D
En liten uppvakning kl 00, somnade snabbt om, Vaken igen kl 03 skrik och gnell i ca 10 min, somnade om. Upp och kissa kl 05.30 och vad gör ungen sedan: han lägger sig utan protester och somnar om till kl ringer kl 06.30 :roll: :roll: :roll: :roll: Helt utroligt. Två morgoner till kl 06.30. Hatten av :shock: Tenk att mina barn endelig skal få sova. Vi har värkligen haft mycket med problem med sömnen i tre låååååånga år. Har även provar sömnmedicin, men med dissa "enkla" medel så funkar det bra :lol: :lol: :lol: Håppas bare att det varar nu då, kännar värkligen att vi måste fortsätta setn hårdt, att även dag rutinene är mycket viktiga, Nei nu kommer dom hem skriver mer senare :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Så underbart roligt att läsa :D
Ni har skött er alldeles strålande :thumbsup: , och de små gossarna får äntligen sova, och ni med :!:
Fortsätt nu i samma goda stil, även vid ev. bakslag! Berätta gärna hur det går för er :!:

Kramar till hela, utsövda :sleep: (snart) familjen :!:
twinmom

Inlägg av twinmom »

Jag är solgt :D Detta forum är det besta jag har varit inne på och jag har varit inna på en heldel i jakten på mine barns sömn.
Jag jobbar innom sjukvården med spädbarn, jag trodde att jag viste det mesta, men akk så fel jag hadde :shock:
Att mina barn skulle få sova på natten var något jag hadde börjat att ge up tanken på. mina killar är födda lite för tidligt hadde kolik i 4 mnd (skrek från 15 till 03) och har varit oroliga sedan dess. Att bebisar trivs best på magen har jag vist lenge det gorde även mina barn. Allt vad jag har sökt av littratur och tips om barn och sövnproblem sier att bare barnet somnar själv på kvelden så kommer det att sova hela natten :evil: så är inte tillfället och jag har inte kunnet hitta någon som har kunnet beretta för mig hur jag skal göra med natte uppvak och tidliga morgoner, nu värkar det vara så självklart :oops: Jag tror att man ofta när man är så trött så trött så fasnar man i ett mönster och har då mycket svårt att bryta detta. Att någon berettar för en i DETALJ hur man skal göra är precis vad man behöver, sedan kan man börja att hitta egna sätt när man har forstått filosofien bakom.
Tack för alt detta, ävan fast vi absolutt inte är i mål enn så är vi en god bit på vägen :D och vi har kunnat ge våra killar två dager hvor dom inte har varit total utmattade för att dom inte har sovit till längre en 05. Nu håppas vi på en bra fortsättning hvor sövn föder sövn, målet är att sova från 19 till 07 VÄRJE natt :wink: :wink: :wink:
Har ett stort önske om flera barn, men har tyckt att den störste svårigheten med att får barn har varit att får dom att sova på natten, tenk om jag nu kansje tör få flera barn :shock: det skulle vara helt utroligt.
Nu skal vi åka till mormor och morfar över sportlovet vilken jag vet att inte är att rekomendera, men vi skal värkligen förtsätta även här att kjöra på samma sätt, de har här egna senger i eget rum och vekkarklokkan har min son Felix sagt att den skal självklar med :D Mina föräldre är informerade om läget och stöttar det till 100%
Tack igen för ett underbart forum :D :D :D Rapport följer.
Krammar
twinmom

Inlägg av twinmom »

Nu har lugnet senkt sig över huset, alla mina killar har precis åkt i väg :) Skönt att varva ned framför datoren innan jag skal gå och sova efter en lång natts arbete :sleep:
Natt nr 7 hadde vel gått ganske så bra. Leo sov utan att vakna fram till 05.15 var uppe och kissade och kunde inte somna om sedan. Var dock lugn och var kvar i sin seng, ropade endel. :?
Felix sov till 05.45 och kunde sendan inte heller somna om, men de stanade kvar till klokkan ringde och det var jublande god morgon :D
Märkte dock mycket vel på leo i dag att han var trött ville inte samarbete när han skulle ta på kläder och var gnälig kändes jobbigt att skicka honom till dagis när han var så trött :cry: :cry: :cry: Får så ondt i hjärtat. Men det är jo inget jag kan göra annat enn att forsätta kjempa :wink:
Nu skal vi ihvertfall vara lediga i en vecka och mysa tillsamman.
:heart: :heart: :heart:
Måste ävan få beretta att jag precis har fått ja till tjänstledighet. Vi skal flytta den 30/3 och då byter vi kommun, dvs ingen dagisplats. De skal därför stanna hemma fram till augusti. Jag skal vara tjänstledig nu från 1/4 till 20/juni :D :D :D Skal faktisk blir mycket roligt, ingen semester direkt men sååå skönt att få vara med dom. :heart: :heart: :heart:
God natt på er alla :sleep: :sleep: :sleep:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

twinmom skrev:De skal därför stanna hemma fram till augusti. Jag skal vara tjänstledig nu från 1/4 till 20/juni :D :D :D Skal faktisk blir mycket roligt, ingen semester direkt men sååå skönt att få vara med dom. :heart: :heart: :heart:
Vilken härlig tid ni har framför er :D Och sova hela nätterna får ni också :wink: Må så gott hela familjen :!:

/Mia
twinmom

Inlägg av twinmom »

det har inte gått så strålande med vårt kurande, något vi var förberedda på då vi varit bortresta en vecka. Natten innan vi åkte var nog rekord, ca 15 uppvak mellan 19 och 05 :twisted:Nu är vi riktigt igång igen men vi känner oss lite förvirrade, de är så stora nu, de vill upp och kissa, torka snor, dricka vatten mm. Hur gör vi? :shock: :shock: :shock: Ska vi inte gå in alls? Ska det vara helt mörkt i rummet, och stängd dörr? Upplever att de blir rädda då, har sovit hela sina liv med öppen dörr. Ska vi ändra på detta?
twinmom

Inlägg av twinmom »

Detta är supersvårt, skulle önske att jag hadde någon av er i mitt hus i kveld.Felix har nu skrekit i ca 30 min har ramsat 4 gånger har provat att solfjädra men han vägrar att legga sig ned. Han har gått från arg, forbandet till en ycket lessen liten kille och mamma försöker att tro men det är så svårt :cry: :cry: :cry: Tycker att han ropar varför har du lemnat mig mamma :?: :cry: Är det bare mitt blödiga hjärta eller gjör jag helt fel??????? Snella hjälp mig vill jo bare hans beste, men kansje ksal jag fortsette meg våken netter i några år till da :cry: Nei nu får jag forsöka att solfjädra en gång till. Skal jag stå der inne till han har roa sig så jag kan solfjädra honom eller????
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Litet akutsvar här :!:
Du ska inte "prova" att solfjädra, utan håll solfjädern tills dess att han är lugn och sömntung, men inte sover, sen går du ut med ramsan!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "