22m som vaknar 3-4ggr om natten

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
dädi

Inlägg av dädi »

Ok, tack för det.
Vi är mitt i kvällsrutinerna nu så jag lägger honom om en kvart kl 20.00. Jag får se ifall det blir solfjädern igen vid läggningen. I går natt vaknade han 3 ggr men det räckte med ramsandet för att han skulle somna om. Så åt rätt håll går i alla fall!
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej.

Här kommer mina synpunkter.:

Oavsett om han är på dagis eller inte så tycker jag absolut att ni ska ha fasta tider för sömnen. Det är ju en av de första förberedelserna inför kuren - att spika ett schema. Utfärdar en varning härmed att det kommer att bli svårt för pojken att lära sig vad som gäller om mamma och pappa flyttar omkring på tiderna för läggdags och när man ska vakna.
Jag rekommenderar starkt att ni bestämmer NÄR han ska sova på kvällen och NÄR han ska vakna på morgonen alternativt väckas om han inte vaknar själv. Detsamma för dagluren. I er pojkes ålder behöver man 13,5 timmar sömn/dygn varav 12 är det vanligaste att man förlägger till natten och 1,5 på dagen. Sover han bara 1,5 timmar på dagis (där du inte kan vara med och påverka) så tycker jag att ni ska köra på 1,5 timmar hemma också. Å så kör ni på natt 19.30-07.30 om det passar ert övriga liv.

Det du beskrev med att du skippade solfjädern på den tredje kvällen var ett litet varningstecken på att ni kan vara på väg ini solfjädersträsket. Detta då han blir tyst så fort du kom in och t.o.m lade din hand på hans rygg - det tyder på att han gillar solfjädern och då är det dags att ta bort den. Annars fastnar man. Och det är precis som du anar - att blir det en vana så kan han börja kräva det mitt i nätterna också om han vaknar, eller kanske t.o.m så illa att han inte kan somna utan solfjädern både kväll och mitt i natten, utan tror att han BEHÖVER den. FÖrstår du vad jag menar? Då är ni snart tillbaks i gamla gängor. Det viktiga nu är att ni BACKAR. Tystnade han så fort du gick in i rummet så kan man anta att han inte bad om hjälp "på riktigt"- alltså var riktigt ledsen, utan snarare förbannad över att ni inte kom och höll era händer över ryggen.

Gällande bekräftelsen. Nu behöver du inte använda bekräftelseramsan separat längre utan bakar in den i den "vanliga" ramsan. När ni fått till stånd dialogen och du märker att han tystnar UNDER ramsan så dra de sista verserna i bekräftande ton. Gick det där att förstå :?: :D

Hoppas att du fick svar på alla frågor. Hojta annars.
Lycka till ikväll/natt.

/Åsa
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Ett tillägg.

Inatt kan ni backa med ramsan också vid uppvak, så att han ges möjligheten att somna om själv. Man kan fastna i ramsandet också.... :wink:

/Åsa
dädi

Inlägg av dädi »

Hej hej,

Tack Åsa för dina synpunkter och för att du tog tid till att svara! Fick välbehövliga råd som kommer att tas vara på.

Det där med fasta sovtider har nog gått in i skallen på mig nu. Jag hade tänkt precis likadant som du sa att 12t på natten o 1,5 på dagen. Så det börjar vi med nu medetsamma. Jag var lite skraj med att helt plötsligt lägga honom en timma tidigare så vi har jobbat oss fram lite sakta. I morron tänkte jag lägga honom 19.45 o nästa dag sen 19.30.

Men nu ska du få höra! Ikväll la jag honom tillrätta i sängen och gjorde solfjädern i ca 15sek när han tog min hand o sa "bort". Så jag gick och ramsade mig ut. Inte ett knip hördes från rummet efter det! Han började sova på stubinen... Det verkar som han lär sig snabbare den nya rutinen än sin läromästare :)

Jag ska prova med att inte ramsa inatt när han vaknar (för det lär han nog göra) utan ge honom en chans att somna om själv, som du sa. Vi får se... Jag återkommer imorron med ny rapport.
Tack igen o hej
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Shit pommes frites! Du ser. De vill inget annat än att ÄNTLIGEN få sova. Och varför skulle de inte vilja det. Det är ju var mans rättighet. Smart kille :!: :thumbsup:

Ni är så duktiga. Applåder =D> Jag blir så glad för er skull.

Det är inte alls säkert att han vaknar inatt. Tänk på den berömda attityden. Den GÖR skillnad. Förrutsätter ni att han kommer att sova så kommer han baske mig göra det också.

/Åsa
dädi

Inlägg av dädi »

Gissa om vi är glada! :D
Han halvt vaknade kl 23-00 men somnade om själv efter 5 minuters gnäll. Riktigt illa var det inte ens. Precis som han inte orkade gnälla på riktigt utan det kom mer av vana... Sen vaknade han kvart i sju och jag försökte ramsa med en gång. Vågade inte ta risken att han vaknar helt och inte vill sova längre. Men det gick inte bra eftersom han ropade efter sin mjukis hela tiden. Jag ville inte gå in men efter en stund gav efter och letade reda på den försvunne clownen. Den var inuti påslakanet så inte konstigt att han inte kunde hitta den. Han la sig själv
och jag satte täcket över och gick ut ramsande. Han sov med en gång igen.

Kl 7.30 när larmet gick vaknade han glatt ropande ngt jag inte riktigt förståd, men jätteglad var i alla fall!

Det känns så otroligt att han vaknade egentligen första gången kvart i sju! Det har inte hänt på ett år...

Mamman ska lägga honom första gången nu efter vi började kura så hoppas get går bra o vi inte går back... Jag tror inte det, faktiskt tvärtom, eftersom han har gråtit efter mamman när jag lagt honom i säng. Jag försökte få honom gladare men lyckades inte o la honom i sängen ändå men han slutar medetsamma efter det... Vi får se ifall skrattet kommer när mamman lägger honom.
Jag skriver sen hur det gick. Hej
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Bakslag brukar komma men behöver inte nödvändigtvis ske ikväll när mamma tar över. Och gör det det, så be henne hålla huvudet kallt och inte starta en massa trafik i rummet. Det förvirrar mer än att det faktum att det är mamma som tagit över, lägger och ramsar.
Skulle det braka loss har hon ju dig som kan coacha, men det är bra om hon själv håller i trådarna och inte "lämnar över" till dig. Hon måste ju också fixa att lägga honom framöver.

Lycka till inatt och skicka en massa pepp till mamma från mig :!:

Kikar in i morgon och ser hur det gått för er.

/Åsa
dädi

Inlägg av dädi »

Hej

Tackar för peppet, såg det bara försent... Det gick ganska bra även om han försökte med lite tricks. Det tog ungefär 15 min för att han skulle lugna ner sig. Hon hade gett solfjädern ett par ggr eftersom han reste sig upp varje gång hon gick ut. Sista gången la hon bara honom tillrätta och gick ut ramsande o det räckte. Så väldigt illa blev det ju inte till slut.

Han sov hela natten igenom med bara ett par gångers uppvak som han klarade själv. Jag hörde dom inte ens. Det var mamman som lyssnade den här natten. Han vaknade 7.05 och gick inte att lugna ner så jag gick in och la honom tillrätta (kanske inte så bra, eller?). Han somnade om direkt o vaknade av klockan 7.30. Han sov hela natten igenom igen :D . Jag tror att själva läggningen ordnar sig också. Hoppas bara att det ordnar sig med det tidiga vaknandet också. Det är så svårt o bestämma vad man ska göra vid den tiden när det bara är 20min kvar att sova.
Jag kommer ihåg att läst en tråd om det, ska försöka hitta det igen.

Tack o hej
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej.

Att han ställer sig upp när ni går ut tar man inget extra för. Han är fullt kapabel att lägga sig ner igen. Här får ni backa, jobba med och LITA på ramsan och inte trafikera rummet så mycket (eller alls).

De tidigar morgnarna (=vargtimmesuppvak) drabbar nästan de flesta. Här är det viktigt att man utarbetar en handlingsplan så att man gör likadant varje morgon. Annars är det så lätt att man testar en massa saker hit och dit och allt blir bara pannkaka. Ett förslag:

:arrow: Pangramsa vid första pipet. En hög, tydlig och punktsättande ramsax4 som talar om att morgonen INTE kommit än. Det är en upplysningsramsa som ska mota Olle i grind så att säga. (På natten avvaktar man ju innan man ramsar och lämnar åt barnet först och främst att reda ut situationen själv)
:arrow: Sen väljer man om man vill ha det absolut tyst eller så sätter man igång och gör andra ljud i huset - exempelvis städar toaletten, tar kvällens disk. En del sätter på hög musik - Anna W bukar rekommendera Mozart. Aktiviteter som INTE har med barnet att göra, för det man vill förmedla är att på natten händer INGENTING - för barnet. Ramsar man i tid och otid, lägger tillrätta och solfjädrar talar man om att morgonen visst kommit eftersom man börjar trafikera barnets rum.
:arrow: Avvakta in i det längsta att göra något mer. Går han inte ner utan fastnar i frågandet ge en bestämd ramsax4 som påminnelse att morgonen faktiskt inte kommit än.
:arrow: Blir läget krisartat - och då menar jag KRIS - kan man gå in och lägga tillrätta och sen ut med ramsan. Men bara EN gång/uppvak.
:arrow: Ha en väckarklocka som ringer när det är morgon - vilket jag förstått att ni redan har.

Det man ska sträva efter är ett omsomnande. Lyckas barnet med det, kommer det snart att brygga över det där uppvaket och sova natten ut.

I ert fall när det handlar om 20 minuter så kan man ge en pangramsa och invänta marginalkvarten och sedan ta upp i ett läge när det är lugnt. Risken är dock att han kommer att vakna tidigare och tidigare, men då har ni handlingsplanen.

/Åsa
dädi

Inlägg av dädi »

Hej o tack igen!

Jag har det fullt klart för mig det där med att inte trafikera för mycket i rummet men det är så svårt o bestämma vad som är kris o vad som inte är det... Får bara försöka att lugna mig lite då o lyssna efter så gott det går.

Det gick bättre ikväll med läggandet. Mamman la honom i sängen o gav solfjädern i kanske 2min o gick ut ramsande. Det räckte o han sov med en gång.
I morgon skippar vi solfjädern o ser hur det blir...

Allt har gått så bra, mycket bättre än jag nånsin vågade drömma om. Lite skraj är man ju att man sabbar det hela till slut. Men å andra sidan när han sover hela natten som igår ger det så mycket extra motivation att det kan inte bara misslyckas.
I nästan 2 år har man nu gått upp flera ggr om natten. Använt alla sina krafter och gjort slut på reserverna också. Och så på 3 nätter förändras allt. Ja, man har liksom fått tillbaks sitt eget liv... Så klagar det gör jag inte

:!: :D

Jag trodde att det fungerar inte så bra på äldre barn även om jag läst på forumet att det gör det. Man tror att det behövs nåt extra för sitt eget barn. Inga vanliga metoder kommer att fungera.. Och se hur fel jag hade. Jag
kan rekommendera detta med full övertygelse till vem som helst som frågar :D

Det är ett otroligt jobb som ni alla utför här på forumet! Jag vill tacka Anna som uppfunnit metoden o delat med sig o er alla som svarar på våra frågor o förstår förtvivlet bakom. Och speciellt tack till dig Åsa som tog "hand om" mig o vår son som sover så bra nu!
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej dädi.

Tack så hemskt mycket för de fina orden. Det är bara underbart att kunna vara till hjälp för någon annan som har det svårt. Utan Anna vet jag inte vart jag själv befunnit mig nu - på dårhus förmodligen.

Många kloka insikter i inlägget. Ta hand om dem och det underabra resultat som ni åstadkommit. Förhållningssättet som kuren förmedlar är en process som kräver ständigt underhåll.

Fortsatt lycka till i framtiden. Vi finns här om nån ev. liten fnurra skullle dyka upp.

/Åsa
dädi

Inlägg av dädi »

Ja, jag har fått en helt annan insyn på barnafostrandet i sin helhet under dom otaliga timmar jag har läst inlägg här på forumet. Skönt att det finns till.

Måste bara tillägga här att han sov hela natten igenom till 2min i halv 8 när larmet går :D Och nu på dagen tog det kanske 10min innan han lugnade sig. Han reste sig upp försökte med lite tricks men la sig själv till slut och babblade lite för sig själv innan han somnade. Så dagen går bra också nu. Jag kan bara njuta av det hela nu och samla på krafter för alltid är det något som kommer igen. Sjukdomar osv som kräver lite extra. Det var det.
(Och nu har jag en signatur också :D )
Pappa till bollknasen Felix, född mars 2005. kurad januari 2007
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, dädi, för dina varma ord :heart: Jag är så glad för allas er skull och jag känner mig stolt som får detta ditt vackra erkännande av Sova hela natten-kuren med allt den drar med sig, om man säger, av glädje och njutning överhuvudtaget. Ty små barn ska njutas - och njuta själva. Något annat är egentligen inte försvarbart :!: Livet kan och ska vara så gott. Varför inte :?: Strängt och taget :P (barnbarnsuttryck).

Jag hoppas du vill berätta er goda historia i tråden "Livet effter kuren - en uppmuntran" . Det betyder så mycket för så många att se att ingenting är omöjligt, att den goda sömnen inte är en utopi, och att livet kan förändras så underbart i ett slag.

Många, många föräldrar har kommit till mig genom åren på skilsmässans rand - sömndeprivation är ett gammalt beprövat tortyrredskap, och det går att begripa, sannerligen. I dag separerar 4 av 10 nyblivna föräldrapar. Innan barnet fyllt två år är det 5 av 10 som går isär.

Men när sedan lilla barnet fått sin goda sömn och föräldarna sina kvällar och lugna nätter och ett gott liv tillsammans igen och med lilla barnet som glädjekälla och lycka - då ryker skilsmässoplanerna och vad gör de i stället :?: Ett barn till :!: :lol: :lol:

Så skriv och berätta. Ge kärleken liv och rum, androm till hopp och tillförsikt \:D/

:D Tack, Kantarella, för fantastiskt arbete. I sanning har du - igen - gjort skäl för ditt diplom :wink: :lol: Jag är så stolt över dig och så tacksam.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
dädi

Inlägg av dädi »

Hej Anna,
Klart jag ska skriva i den tråden! Jag läste igenom hela tråden för en stund sen o känner igen den glädjen som sprids där :D Vill självklart vara med o uppmuntra andra till ett härligt liv efter den förtvivlan man känner före kuren!
Men jag vill vänta en vecka till o se hur det går innan jag skriver. Då får jag uppföljningsveckan med i historien.

Jag har faktiskt själv märkt att tanken om fler barn har smygit in huvudet fast jag har inte vågat tänka ut den. Men det känns gott att man ens vågar lämna en öppning för den möjligheten när det innan kuren var så att man sa direkt ett stort NO och skrattade på att "aldrig igen" "för mycket jobb" "jag vill sova igen" osv... Där ser man hur snabbt man lär sig njuta igen av det goda...knappt en vecka sen vi började med kuren...
Pappa till bollknasen Felix, född mars 2005. kurad januari 2007
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "