22m som vaknar 3-4ggr om natten

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
dädi

22m som vaknar 3-4ggr om natten

Inlägg av dädi »

Jag ska borja kura var son imorgon kvall. Jag vantat i ett par manader nu o last pa o hamtat krafter. Vi har varit helt slut bada tva o nu maste ngt ske.

Han vaknar 3-4 ggr om natten vill ha sin flaska. Han har aldrig sugit pa napp men sista aret har vi gett honom mjolk i flaska. Det blev for mycket mjolk till slut sa vi ger vatten istallet nu. Det behovs inte mycket men han SKA ha den. Oftast sa ar det bara en halv dl som racker for att han ska somna om.

Vi har borjat vacka honom 7.30 o det fungerar bra. Han vaknar ofta sista gangen vid 6 tiden men somnar om alltid. Vi forsoker lagga honom vid 20.15 men jag tror vi far skjuta pa det lite. Om han ar hemma sa sover han dagslur ung. 2.5t. Da vacker vi honom ocksa. Men han gar halv dag pa dagis o dar sover han bara 1.5t.
Da ar han trott tidigare pa kvallen men nar vi lagger honom sa somnar han inte. Han far alltid sin flaska till sangen pa kvallen ocksa.

Flaskan ska bort det vet jag. Och jag far satta ett fast schema for sovandet ocksa. Men det kommer bli tufft. Jag ar beredd o inte sova dom forsta tva natterna alls. Han ar sa stark o envis. Jag gjorde ett halvhjartat forsok pa hosten med att kura men klarade inte av nar jag holl honom pa plats med solfjadern o han skrek o grat daddy, daddy... var gor du. Varfor plagar du mig...
Men nu kanner jag mig stark nog. Jag undrar bara den forsta natten nar jag lagger honom o han far inte sin flaska... ska jag halla honom pa plats med solfjadern verkligen sa lange att slutar skrika o blir somntung? Det kan ta valdigt lang tid... Jag menar verkligen sta dar over honom o inte saga ngt o bara halla honom pa plats?

Ramsandet far jag trana lite pa innan jag borjar. Det kanns fortfarande att jag inte har de ratta tonfallen for de olika ramsorna. Men det ordnar sig nag tills imorgon.

Jaha, det var det jag ville fraga forst. Tackar for hjalpen pa forhand.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej och välkommen hit :!:

Första natten kommer han att ställa en hel del frågor och självklart undra vad som pågår. Det får man förstås undra. Första natten är till för att bryta gamla (o)vanor.
Du lägger honom tillrätta och ger honom en solfjäder som får honom lugn och sömntung - under tystnad. Räkna med 20 eller 45 minuter första kvällen innan han somnar - vilket brukar vara vanligt. När han är lugn, tyst och sömntung trycker du till lite extra och lämnar sedan rummet med en ramsa*4. Första versen på väg ut ur rummet, andra versen när du stänger dörren, tredje versen utanför dörren och den fjärde på väg BORT från dörren. Ramsan säger du i väl inövad betryggande och vänlig ton - utan någon tröst i tonfallet. Säg den högt och tydligt med magstöd - så att inga tveksamheter råder om han hört den eller inte. Ett "fel" många gör är att de ger den för tyst.

Lycka till!
Hör av dig om du har fler frågor. Här finns vi dygnet runt :wink:

/Åsa
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej dädi, och välkommen :D

Du har fått jättebra tips av Åsa, ville bara ge dig den här länken :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
dädi

Inlägg av dädi »

Tack Åsa o Mia,

Jag har läst den linken flera ggr men det skadar ju inte att läsa igen :)

Det kändes med en gång så mycket klarare när man fick direkta anvisningar även om jag läst om samma saker här på forumet. Även om man är helt beredd på att börja så känner man ju sig lite osäker ändå...

Jag har beslutat att jag ska klara det och hoppas på hjälp ifall det går snett. Om jag bara hade hittat hit 1 1/2 år sedan! Men jag är glad att jag är här nu.

Nu måste jag bara bestämma om jag ska ta natt eller morgonskiftet för sista natten(känns lite konstigt faktiskt...). Vi brukar dela på det så här på helgerna. När jag väl börjar får jag skicka mamman ut från sovrummet till vinden. Hon kommer inte att palla för det. Det är jag säker på. Vi får se o hoppas att allt går väl.

Tack igen!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Såklart allt går väl - fram med attityden nu :wink:
Och sen vill vi ha rapport här, om det går för sig :D
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
dädi

Inlägg av dädi »

Det blev morgonskiftet för mig. Tur det, för killen vaknade 6 ggr i natt. Vi sov till 8,30 på morgonen, inte så bra, men vi är tillbaks i rytmen efter dagsluren. Ska väcka honom vid 3.

Ska träna lite på självsuggestion och försöka hålla attityden ikväll :D
dädi

Inlägg av dädi »

Så ja, det tog exact 45min för honom att bli sömntung (var kommer det ifrån egentligen? Precis som du sa, Åsa...). Jag ramsade på vägen ut x4 men han reste sig med det samma upp igen. Jag gjorde solfjärdern igen i 2 min och ramsade igen. Det förblev tyst så jag gjorde en bekräftelseramsa och efter 5 min gick in för att se hur han ligger. Han låg på sidan som han brukar och hade själv dragit täcket över sig :D lugnt sovande.

Nu får vi bara se hur många ggr han vaknar inatt... Jag är lite osäker när jag ska göra solfjädern på natten o när bara försöka med ramsan. Måste läsa på lite till nu. Sova kommer jag inte göra ändå... Jag känner mig otroligt hyper nu. Det kommer att fungera!! Jess!
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Bra jobbat :thumbsup:

Hoppas att du hittade svaret på solfjädern inatt och att det gick bra för er.

Att det tar 20 eller 45 minuter första kvällen kommer från Anna Wahlgrens gedigna erfarenhet av barn och ders sömn. Och den kvinnan har rätt i mycket hon säger... :wink:

/Åsa
dädi

Inlägg av dädi »

Det gick mycket bättre än jag trodde faktiskt. Han vaknade 2 och jag ramsade på tills han meddelade att det var bajs i blöjan... Då var jag tvungen att byta på honom och försökte ramsa mig ut men nähä det gick inte. Han ville ha sin flaska och skrek ganska högt så jag gick in och gjorde solfjädern i högst en minut och ramsade ut. Det hela tog en halvtimme. Och han sov till tio i 6! Då ramsade jag några ggr, kommer inte ihåg längre hur många för hade själv somnat och var lite sömndrucken. Det fungerade inte alls. Jag gick in igen och solfjädrade i kanske 30sek och ramsade ut. Han somnade direkt.

Sen hörde jag honom vara vaken 7.10 men han pratade bara för sig själv (något som han aldrig gjort på mornarna) så jag sa inget. Somnade själv om och vaknade av klockan 7,30. Då var det en jätteglad kille som väntade på mig!

Nu kom jag på att jag glömde att ge det extra trycket efter solfjädern. Varje gång. Gör det nåt, eller är det väldigt viktigt?

Får se hur det går ikväll. Jag är lite trött men fortfarande väldigt entusiastisk.
Vad tror ni, gick det bra eller är det nåt jag måste tänka på? Och vad kan jag vänta mig inatt?
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Super :!:

Trycket när man avslutar solfjädern är till föra att meddela att man just avslutar och går. En markering så att säga. Fr.o.m inatt ska solfjäderna bara användas vid absolut kris så därför tror jag inte att det gjorde så mycket att du glömde trycket.
Inatt ska ramsan ta över. Ramsa som besked vid uppvak och påminn vid behov. Lyssna av och tolka hans frågor och svara därefter. Upprätta dialog liksom, där han genom din ramsa får nöjaktiga svar på allehanda frågor och lugnt kan somna om i vetskapen om att du håller vagen stången från hans rum. När du känner att ramsan "tar" kan du avvakta en stund innan du säger den för att ge honom möjligheten att somna om själv. Detta kan bli aktuellt i natt men är vanligare under tredje natten.

Vänta dig en liknande natt som ni redan haft. Tredje och fjärde natten kan man räkna med att få stänga ögonen lite mer.

Lycka till :!:
/Åsa
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Super :!:

Trycket när man avslutar solfjädern är till föra att meddela att man just avslutar och går. En markering så att säga. Fr.o.m inatt ska solfjäderna bara användas vid absolut kris så därför tror jag inte att det gjorde så mycket att du glömde trycket.
Inatt ska ramsan ta över. Ramsa som besked vid uppvak och påminn vid behov. Lyssna av och tolka hans frågor och svara därefter. Upprätta dialog liksom, där han genom din ramsa får nöjaktiga svar på allehanda frågor och lugnt kan somna om i vetskapen om att du håller vagen stången från hans rum. När du känner att ramsan "tar" kan du avvakta en stund innan du säger den för att ge honom möjligheten att somna om själv. Detta kan bli aktuellt i natt men är vanligare under tredje natten.

Vänta dig en liknande natt som ni redan haft. Tredje och fjärde natten kan man räkna med att få stänga ögonen lite mer.

Lycka till :!:
/Åsa
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Nu var det ju inte meningen att vara tjatig...... :wink: :D
Har bara lite tjocka fingrar.

/Åsa
dädi

Inlägg av dädi »

Otroligt det här! Han vaknade bara en gång inatt :D 5.20 och det tog bara 10min för att somna om! Det är precis som han väntat på att vi ska bli lite klokare o ge honom det han behöver dvs en lugn natt... Han tar det så lätt in i sig.

Vi började första kvällen med en ny rutin för kvällsflaskan. Han fick den i vår säng samtidigt som vi läste en bok tillsammans. Efter det gick vi direkt till sängs. I går ville han redan vid halv sju till vårt sovrum o läsa boken!

Vi gick en kvart tidigare o var färdiga i sängen 20.15. Jag la honom tillrätta och försvann ut med ramsan. Jag var väl inte så bra på det här med dialogen men ramsade på emellanåt tills han nästan somnade och gav en bekräftelseramsa till slutet. Ska jag hålla på med den i fortsättningen också? Bekräftelsen alltså. Ska tänka på dialogen ikväll. Dagsluren sover han på dagiset så där blir det ju ingen ramsa men han brukar sova bra där. Och han har aldrig fått flaskan i sängen där.

Jag hade så stor lust o gå in och ge solfjädern inatt men höll mig och det gick ju bra. Tack Åsa för tipset annars hade jag säkert gått in.

Vi ska lägga honom en kvart tidigare idag igen. Ska jobba fram till att han lägger sig halv 8 dom veckorna han sover på dagiset. För han sover där bara i 1.5t. Så får vi dom 13.5t ihop. Han vaknar ju halv 8 varje morgon. Det ville jag fråga dig Åsa om; han går inte till dagiset på eftermiddagen varje vecka utan ibland på förmiddagen också till tolv, beroende på hur jag jobbar, då sover han ju hemma. Ska låta honom fortsätta att sova bara en 1.5 hemma också. Han sover gärna längre annars (han brukade sova 2.5-3t) men då behöver han inte så mycket nattsömn...eller tror du att det är bättre att försöka med att föra in en ny rutin på det också. alltså mer sömn på natten o låta det räcka med 1.5t på dagen?
Jag tror jag svarade mig själv här medans jag skrev. :) Men kommentera gärna ändå :)

Jag känner hur mina krafter kommer tillbaks så smått. Jag fick sova hela förra veckan på nätterna och förbereda mig för kurandet o nu har det ju gått så bra att jag känner mig redan mycket bättre. Jag var i ett läge var alla mina reserver var uttömda o inga krafter kvar till något annat än det som absolut tvunget måste göras. Mamman är i samma skick. En natt till får hon sova på vinden o sen komma tillbaks till egen säng. Hon var redan i morse mycket gladare än vanligt på mornarna. Hon får börja med ramsandet själv i morgon. Men hon har bara mina anvisningar o den på finska utskrivna kuren från sidan här eftersom hennes svenska är inte tillräcklig för att läsa på forumet. Men jag ser en förändring i hennes attityd också nu när det går så bra.

Lite långt blev det den här gången. Tack en gång till, Åsa.
dädi

Inlägg av dädi »

Nu sover killen. Jag skippade solfjädern ikväll och han bara ropade efter mig stående i sängen. Jag ramsade o ramsade men det hjälpte inte. Försökte tänka på dialogen också men han tystnade nästan inte alls så var tvungen att ramsa på honom. Jag gick in efter 15min. då la han sig direkt på magen o tog min hand till ryggen. Så jag gjorde solfjädern o han var jättenöjd. Det tog kanske 1-2min o han var färdig. Gick ut ramsande.

Jag är bara rädd att om jag gör solfjädern varje kväll så blir det en rutin. Men å andra sidan är det så farligt då? Men kanske vill han ha den på natten sen också när han vaknar... Mamman tror inte det men jag är nästan rädd för det.
Får se hur det går inatt...
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej

Har läst igenom det du skrivit men hinner inte svara nu. Återkommer ikväll om det är ok!?!

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "