För mycket mjölk..

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
LindaVega

För mycket mjölk..

Inlägg av LindaVega »

Vet att jag har läst någonstans att man kan mata ett helt SM-mål med enbart ett bröst i taget. Någon som känner igen sig? :roll:

Just nu har jag så mycket mjölk att det bara sprutar. Det ställer till problem främst vid omgång två. Det kommer så kraftigt och mycket att det blir svårt att amma honom eftersom han sätter i halsen hela tiden. Det rinner/strilar trots att han inte suger.

Är lite skeptisk till att pumpa ur då jag av erfarenhet vet att produktionen ökar ytterligare. Jag brukar dock pumpa ur lite för hand för att minska något på flödet, men det hjälper inte så värst mycket.

Hade delvis samma problem med Vega, men hon var en snabbätare så det rättade till sig efter ett tag.

:?: Oj nu svävade jag ut lite, frågan är om brösten lättare anpassar sig om jag bara använder ett bröst/mål

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej LindaVega,

Jag har inte för mycket mjölk :( men den jag har kommer jättefort och Tor måste svälja som attan.
Ibland när det blir för jobbigt för honom så han bara skriker och sätter i halsen (det bara sprutar ut!) så måste jag pumpa och sen får han det i flaska och kan reglera själv hur fort han vill ha det. :idea:

Annars vet jag inte hur man gör :?:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag har haft skitmycket mjölk. Men nu har det liksom gett sig, när jag började mata från båda brösten så minskade produktionen till mer rimliga mängder. Men det går nog bra att mata från ett bröst också, det märker du. Är han nöjd, sover gott och går upp i vikt så räcker det. Men som sagt, för mig blev det bättre balans när jag började köra båda när han var ca 6-7 veckor.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Edit: Kanske vad det den klassiska ökningen som gjorde det, hur som haver så blev det bättre balans då... :-) Innan körde jag en tutte i taget, och det var han också nöjd med.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag har inte kört ett bröst men har också haft väldigt högt flöde och, förutom att pumpa ur lite, så rinner det ju NÅGOT långsammare om man ligger ner. Kanske att det kan hjälpa lite grann. Mina, som iof är 3 v tidiga, hade tillväxtökning vid just 3 v ålder och åt och åt ett par dagar och sedan sprutade mjölken ur brösten i ett par dagar och de var tämligen ointresserade av all den mängd som de sett till att dra fram :wink: :roll:. Det rättade till sig efter ytterligare några dagar, men då hade jag väldigt mycket ett tag. Samma sak vid nästa ökning där vid 7-8 v. Vet inte om mina bröst hade svårt att hålla någon sorts måtta och reson :wink: eller om det brukar kunna bli så :lol:, men så var det iaf.
Vet att MiaR har erfarenhet av att klara SM med ett bröst i taget, så hon kanske har mer konkreta råd där just. :D
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej och tack för lite input :D

Ewa; Just det, det var miar70 som gjorde/gör så- vet att jag har läst det i någon tråd nyligen men kom inte ihåg i vilket sammanhang. Kanske ser hon detta och kan förklara närmare..Tanken var att brösten kanske anpassar sig till att producera med längre intervall. Å andra sidan blir det hyfsad slagsida kan jag tänka mig... :shock:

Ligger ned och ammar på första målet samt inför natten. Har ju en till här hemma som behöver "tillsyn" så att gå iväg på rummet/sängen och ligga ned kommer bara var möjligt om Vega sover, men jag håller med, det rinner inte lika fort då.

Malte hade ju en ökningsperiod för ungefär en vecka sedan. Det kanske är det jag ser resultat av nu...Han är en storätare men inte ens han kan klara av mitt läckage känns det som. Förra målet blev lite tokigt eftersom påfyllningen ständigt avbröts pga mjölk som rann. Jag fick sätta en kopp framför bröst nr 2 och återigen erbjuda bröst 1. Då åt han villigt. MEN han vaknade efter ca 5 minuter på sovpasset. Jag erbjöd bröst 1 igen och nu har han sovit ganska exakt två timmar. Mätt blir han, det är jag inte orolig för. Snarare hur jag kan få ordning på produktionen.

TorsMamma; jag har plockat fram pumpen nu och tänker faktiskt testa med flaska under påfyllningen om det fortsätter. Vill ändå kunna köra in honom lite på flaska ( kan vara bra framöver) så det kanske kan vara ett smidigt sätt att kravlöst pröva. Det jag inte vill är att pumpa EXTRA utöver målen, då kommer vi drunkna. Jag hade problem med mjölkstockning och läckande bröst med Vega också. Då var jag tvungen att pumpa lite för att lätta på trycket, men det straffade sig genast... :x

Resten av dagen idag kör jag nog på ett bröst/mål så får jag se vart det barkar hän.

miar70- svara gärna om du ser detta :D

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Linda - nu ser jag att du sökt mig :wink:

Jo, jag ammade fyran och femman (låter kul det där :lol: ) med bara ett bröst per mål! Och det funkade alldeles utmärkt :!: Jag hade precis samma "problem" som du, att när omgång två skulle serveras blev det bara för mycket. Jag har haft så pass mycket mat, att mätt och nöjd har de blivit redan vid omgång ett, den där "gotteslurken" var ju lika mycket mys som mat, och då räckte bröst ett till det också! Extra fördel var ju vid ökningsperioden vid 7 veckor, då hade jag två bröst att mata ur, så den märkte jag knappt :D Nackdelen är att man kan se lite snedställd ut - ett fullt bröst, och ett tomt... :lol:

Men jag tror absolut att du kan mata med ett bröst/mål - för mig har det funkat toppen :!:

Lycka till och pussa lillMalte :heart:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammAnn

Inlägg av mammAnn »

När jag ammade hade jag så mycket mjölk att det kunde spruta en halvmeter..( minst :lol: )Sonen min hade stora problem med att hinna svälja och gallskrek,satte i halsen och fick ont i magen. Provade då att sätta på en "plasttutte" som man har vid tex sår och då funkade det!! Mjölken kunde då inte spruta in i munnen utan rann ut under plasten.. Ett tips till er i samma situation!
Mamma till son född dec-05.
Började kura den 11 okt.Fick dock kura om den 5 nov pga elakt magvirus och nu är vi på rätt spår igen!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"