Amningsproblem - akut!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Jag ägnade kvällen igår åt att tänka på dig. När jag stod och diskade nappflaskor tänkte jag tillbaka på min egen misslyckade amningskarriär. Jag kan ärligt talat inte förstå VARFÖR man ska plåga sig som ni beskriver. Frågan är ärligt menad och alltså inte retorisk. Hoppas att du får vettig hjälp på söndag, antingen åt det ena eller andra hållet.Små barn ska ju njutas och njuta själva som nån klok kvinna sa... :wink:

Kram från Lua. :heart:
marie-d

Inlägg av marie-d »

Låter jättejobbigt. Har ingen bra lösning för dig men jag tror man måste lägga ner väldigt mkt tid på amningen första månaden. Ju större de är vid födseln desto mer vill de ha. Båda mina har tillmatats på bb men det har funkat sen. 20 minuter tycker jag låter som lite tid för ett amningsmål första månaden. Båda mina åt nästan 1 timme av sin 1,5 timmes vakentid första månaden. Första 3 veckorna var pappan hemma så då gjorde jag inte annat än amma under bebisens vakentid(kändes det som)
Försök om det går att ordna så du kan få hjälp, om du verkligen vill amma, så du har möjlighet att låta bebisen suga och ta det lugnt själv. Kan pappan vara hemma?
Det är ganska stressande att amma 2:an just för att man har ett till barn men det är kort tid som de vill amma länge efter 2 månader har båda mina långammare lärt sig äta på 5-15 minuter.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag vill verkligen amma, och nej, tyvärr, pappan kan inte vara hemma - han har precis gått till jobbet efter sex månaders pappaledighet.

20 minuter är lite - men just nu får jag inte till ens dessa 20 minuter - inte ens en minut. :( Jag menar inte att hon måste vara färdig på 20 minuter - jag menar att jag inte kan ha Hugo sittandes vid TV;n längre än så.

Jag har sett till att jag har tre tillfällen varje dag som är "Hugofria" - dvs då Hugo antingen sover eller har ensamlek - då passar jag på att mata Sofia. Under dessa tre tillfällen - plus kvällarna - har jag försökt att ge amningen en extra stor chans - med tanke på att jag under dagarna måste kunna ha fokus på Hugo också.

Just nu har hon en sådan negativ inställning till allt vad bröstmatning heter (börjar tokvråla så fort man lägger henne i amningsläge), att jag tänker mig att hon behöver "glömma" vad hon tycker om brösten några dagar... :roll:

Försöker pumpa ut för hand det som går för att hålla produktionen någorlunda igång.

Så får vi se vad som händer på söndag.

P.S. Tittade på den Norska amningshjälpens video om "tillkobling". Gulligt! Där har man en lugn bebis som ligger avslappnat vid bröstet, inget tokvrål, inget fäktande med armarna så att en amningsnapp åker av, ingen bebis som kastar bak huvudet och spänner hela lilla kroppen för att komma så långt bort från brösten som möjligt... :roll: D.S.
K-ina

Inlägg av K-ina »

Päivi! Du har PM!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Lua skrev:Hej!

Jag ägnade kvällen igår åt att tänka på dig. När jag stod och diskade nappflaskor tänkte jag tillbaka på min egen misslyckade amningskarriär. Jag kan ärligt talat inte förstå VARFÖR man ska plåga sig som ni beskriver. Frågan är ärligt menad och alltså inte retorisk. Hoppas att du får vettig hjälp på söndag, antingen åt det ena eller andra hållet.Små barn ska ju njutas och njuta själva som nån klok kvinna sa... :wink:

Kram från Lua. :heart:
För att svara på din fråga, och på Päivis om vi verkligen är skapta för detta att amma. JA, det är vi, men vi är i allra högsta grad flockdjur!! Det har ALDRIG varit biologins mening att vi ska sitta ensamma och lära oss hur det ska gå till, medans vi försöker hålla en tvååring sysselsatt med tv:n. Tanken var ju att vi skulle ha systrar, mödrar, mostrar och mormödrar omkring oss dygnet runt, så att de med sin erfarenhet kunde hjälpa oss vid varje tillfälle första månaden! Jag hade lagt ner om jag inte fått all den hjälp jag såg till att få, jag framhärdade eftersom jag dels ville amma, och dels fick mycket stöd av nära och kära. ( :D Och för att jag är lat och snål... )
marie-d

Inlägg av marie-d »

Funkar det att läsa för Hugo samtidgt som du ammar. När hon väl börjat amma eller släpper hon och skriker då också?
Jag plöjde igenom hur många böcker som helst för storebror vid amningsstunderna men han gillar böcker.
Vet själv att när man är i den sitsen får man så dåligt samvete för storasyskonet att det inte får tillräckligt men man ska verkligen tänka på att det är så kort period som amningen är riktigt tidskrävande och då kanske det egentligen inte gör så mkt om Hugo har lite tråkigt eller får en muta under tiden.
Det är inte alltid amningen går av sig själv speciellt när man inte riktigt fått igång amningen ordentligt. Du och Sofia skulle verkligen behöva tid utan stress för att få det att funka. Antingen att försöka släppa skulden för storebror, han är inte så stor än och behöver inte så mkt aktivitet och så, eller att pappan/någon annan kan hjälpa dig under någon vecka.
Har han dessutom varit pappaledig ett halvår borde de ha förståelse för det här med föräldraledighet. Det går att ta ut dagar för det äldre barnet samtidigt som du är hemma med det yngre. En vecka i ett livsperspektiv är väldigt lite. Funkar det inte efter att du verkligen fått en ärlig chans att få amningen att fungera, så är det väl bara att köra ersättning istället. Som det
Jag hade svårare att få amningen att räcka till efter 3 månader med andra barnet just för att man har ett barn till som skäl uppmärksamhet av lillebror, så jag gav en slurk ersättning innan nattningen.
Vi la upp det så att min man var hemma 3 veckor(då var det dygnet runt amning som gällde) efter det jobbade han 60% tills lillen var dryga 2 månader.
Det funkade ganska bra men jag kommer ihåg att amningen kändes stressig de dagar jag var själv med båda. Efter 2 månader funkade det bra.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är - ärligen - helt fantastiskt hur många människor som vill engagera sig i lilla Sofia, och hennes möjligheter att få bröstmjölk! Tycker om er alla! :heart:

Tyvärr ser det ut så, att tjejen släpper taget med en gång - om jag till äventyrs skulle få henne att greppa... :(

Läsa för Hugo är en mycket bra idé - han är en bokmal - OM jag inte i nuläget skulle behöva båda händerna till att få Sofia ta bröstet... :? Det fäktas något hejvilt, och så vränger hon bort huvudet, och så behöver jag ta upp på axeln och lugna... där krävs två händer.

Naturligtvis, det är ju helt rätt, detta med flocken runt omkring. Jag ser det nu, i ett klarare sinnestillstånd... :roll: Det var inte meningen att vi skulle sitta själva och ensamma med detta fantastiska... :roll:

Jag har fått mycket matnyttigt att fundera på i den här tråden. Ett innerligt tack! Nu börjar ju helgen - då är maken hemma, och på söndag ska jag träffa min amningskonsult. Jag har INTE gett upp... :!:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur gick det igår?
Gäst

Inlägg av Gäst »

I korthet:

jag tänker inte börja sondmata en fullt frisk bebis.

I långhet:

hänvisar till bloggen...
Lua

Inlägg av Lua »

Jag är mållös.

Och det är inte ofta.

Bra beslut tycker jag. Läste också din text om kejsarsnitt och jag är ENIG.

Stor kram från Lua. :heart:
K-ina

Inlägg av K-ina »

:shock: :shock: :shock: Fulltsändigt i chock! :shock: :shock: :shock:

Samtidigt, Päivi: har sällan läst en mer klockren beskrivning av MINA känslor!!! =D> Mina gratulationer till en vass penna!!! :thumbsup:

:!: By the way! Nu när dit lilla barn ska äta flaska så får du inte glömma att du ska klä av både dig och Sofia så att ni får den NÄÄÄÄÄRHET som är så viktig! För det vet du väl att ammade barn och ammande mödrar är nakna tillsammans vid amningstillfällena? :wink: :?:

Hälsa lilla mätta och nöjda Sofia från mig! :heart:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:shock:

stum...

:?

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: Men kom igen nu! Det var ju riktigt befriande - söndagens besök.. :lol:

Nu VET jag att det verkligen är till Ytterligheter som jag skulle behöva vandra för att få till det, och det i sin tur ledde till att jag - med gott samvete - kunde släppa-släppa-släppa allt dåligt samvete och tratta tjejen så precis full med mat att ögonen bara rullar... 8) ... och så det där lyckliga ljudet som hon gör när hon andas mellan suga-svälja-mat omgångarna... :heart:

JAG skrattar åt min senaste blogg - meningen är att ni skall också kunna göra det...

:P

Sondmatning åt desperata mammor - för att släppa det dåliga samvetet, säger jag bara...

:P
Gäst

Inlägg av Gäst »

Är så nyfiken... O:)
Vad svarade du amningshjälpen när dom föreslog sondmatning :?: :D
siri

Inlägg av siri »

Åh! :D :shock: :heart:

Tack Päivi för en alldeles underbar fnitterstund i din blogg.

Siri
fyra älskade ungar
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"