Vad har vi gjort fel?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

MichaelaL skrev:Jag brukar låta henne skrika 10min innan jag ramsar.

Hur ska jag tackla det att hon vaknar ca klockan 01-02 och gallskriker och vägrar somna om.
:D Men kära du, inte får du låta henne skrika 10 min innan du gör något :!: Och inte är det så att hon "vägrar" somna om :!:

Din uppgift är att lugna henne och till den änden finns Verktygslådan full med just verktyg.

Du ska kunna ge henne för henne nöjaktiga svar på hennes frågor inom två minuter.

Du ska kunna hjälpa henne att komma i ro så att hon kan somna om, trygg i sig själv.

Anser du att du kurar eller var är du någonstans :?: Om du förstår vad jag menar.

Det viktiga här är inte vad hon gör och inte gör utan vad du gör och inte gör.

Tänk efter och berätta för mig, är du snäll :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Läste precis på http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=954
och poletten föll ner - för mig alltså! Jag har missuppfattat allt! Jag har gått och inbillat mig att det är meningen att ungen inte ska vara missnöjd, inte skrika, inte vara arg, utan bara sova på natten! Så jag har ju alltid rusat in då hon börjar skrika upp sig (dvs skrika, inte bara grymta osv).
Jag har stört henne alldeles FÖR mycket!

Tidigare skrev jag det ovan och då menade jag det verkligen! Är det inte att ta ett steg tillbaka om jag ingriper oftare och oftare för varje nattning? Är det meningen att man ska springa ut och in ur ett rum eller stå och ramsa i en halvtimme för att barnet ska bli tryggt nog att somna om? Man måste tydligen vara väldigt tydlig, inte bara med vad man gör... utan också med det hur man uttrycker sig inne på detta forum. Tidigare har jag fått klartecken att man SKA låta barnet skrika. Med skrika menar jag gnäll, skrik, tystnad, skrik igen osv. Som jag har förstått det finns det en enorm skillnad mellan skrik och hysteri???? Eller? Är det meningen att hon inte ska få skrika alls? Är det meningen att hon ska vara knäpptyst?

Jag har definitivt fastnat i nattandet. Hon är glad och nöjd och tyst så länge jag ramsar ut. Så fort jag slutar börjar hon skrika. Så skriker hon. Efter 10min går jag in (idag efter 5min) och lägger till rätta på nytt, ramsar ut på nytt (där bekräftelsen är inbakad) och så skriker hon igen kanske 1min och SEDAN är hon tyst! (med skrikande menar jag inte att hon kräks eller svimmar eller ens gråter så där ledset som om hon slår sig - hon är kort och gptt arg!!!)

Inatt vaknade hon två gånger. Hon låg vaken och grymtade. Då hon precis skulle börja skrika steg jag upp, vände henne från rygg till mage (hon vänder sig varje natt flera gånger från mage till rygg och vaknar sedan och skriker [ramsan biter inte - jag har provat - hon somnar endast om hon blir satt på mage igen och tillrättaläggs med 1sek solfjäder]) Inatt då jag endast gjorde detta - alltså att jag vände henne till mage, tillrättalade, 1sek solfjäder UTAN ramsa så somnade hon om bums. Under denna natt - utan ramsa skrek hon inte en enda gång. Hon sa knappt någonting alls [två superpip]. Hon sov!

Min fråga lyder fortfarande - hur ska jag tackla det att hon inte kan somna om då hon ligger på rygg?

Jag har läst boken Sova hela natten MÅNGA GÅNGER men det finns inte ett enda exempel där ungen skulle fråga och fråga ännu efter 1 ½ månad. Och jag tror inte att varken jag eller min dotter är trög! Då jag läser boken och läser AW:s svar till mig så får jag intrycket av att det antas att både jag och min dotter är lite långsamma eftersom inte polletten verkar trilla ner hos någondera av oss... Jag känner mig bara mer frustrerad av de svar jag får än innan jag frågade![/i]
Amanda 8mån den 31 mars 2007

Vi har genomfört SHN i början av decemer 2006 men ännu sover inte Amanda hela natten utan vaknar oftast 1gång på morgonen.
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Hur ska jag lära henne att somna om tryggt utan att ingripa - om jag ändå ska ingripa??? Förstår du vad jag menar? Det känns som att enadera ingriper jag för ofta, eller så ingriper jag för sällan... (2min - 10min) Jag menar om hon skriker (skriker, tystnar, skriker igen osv) och jag ingriper efter 2min, så avvaktar 2min igen, så ingriper, avvaktar igen osv.... Men om hon 5dgr senare står på samma ställe... Har jag inte då ingripit för ofta???

Vi har genomfört SHN i början av decemer 2006 men ännu sover inte Amanda hela natten utan vaknar oftast 1gång på morgonen.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du, jag är verkligen ledsen om du känner dig missförstådd här. Jag ber om ursäkt.

Vad jag försöker säga och har skrivit oändligt många gånger är ju att man ger svar DIREKT på barnets frågor. Därefter avvaktar man.

Jag fick intrycket att du väntade i tio minuter medan barnet skrek, utan att ge svar.

Jag hade uppenbarligen fel. Du menade inte alls så.

Då kan jag bara försöka peppa dig i att du gör rätt när du ger besked genast om vad som gäller och sedan inte ingriper alls förrän barnet verkligen ber om hjälp.

Meningen är att det är ramsan som ska sköta jobbet. Inte något springande in och ut. Men behöver du vända henne - om du är absolut övertygad om (eller hon övertygar dig om) att hon inte kan det själv, får du ju göra det, hastigt och ordlöst och utan att dröja kvar, à la hjälp till självhjälp. Och så ut, med ramsan ganska tyst.

Jag vänder mig fortfarande mot att du skulle ha "fått klartecken att man SKA låta barnet skrika. " Det får du förlåta mig.
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Hej igen

Jag hetsade upp mig i onödan... Det är så frustrerande då jag tror att jag följer boken men då det ändå går så långsamt framåt. Jo jag lät henne vara på rygg en natt och det slutade med att hon skrek upp sig så att hon var vaken i över en timme. Men visst vore det skönt om hon kunde sova på mage eller på rygg. Egentligen kan hon vända sig, men hon hamnar på tvären och så lägger hon benen ut mellan spjälorna (vi har spjälskydd men hon lägger dem ovanpå spjälskyddet (borde kanske skaffa ett högre spjälskydd). I alla fall - sedan då hon ligger så, så är hon liksom fast och behöver hjälp.
Kuren har hjälpt oss enormt. Amanda är en skrattande filur tack vare kuren. Inga gråtattacker, hon äter duktigt och hon är NÖJD! Vi får hela tiden höra hur tur vi haft som fått en så nöjd unge. Men jag påpekar att hon blivit så efter att vi infört SHNfilosofin i våra liv. (Få människor tror ändå at det beror på det - allra minst svärmor som motsätter sig hela tanken att barnet kan sova hela natten utan skrik och mat och utan vaggande till sömn)

Jag hade visst missförstått ditt inlägg på http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=954
Ett vanligt misstag föräldrar gör är att de tror att lilla ungen absolut måste sova, från dag ett, hela vägen fram till vad det nu är för tid man bestämt att morgonen ska börja. Men det säger jag inte. Det kommer senare. Det jag säger är att barnet ska vara lugnt, dvs inte skrika förtvivlat. Barnet ska ha förutsättningarna att sova - dvs befinna sig i sängen i avslappnat tillstånd. (Detta omöjliggör du alltså genom att ta upp henne. Shame on you )

Om sedan lilla älsklingen väljer att ligga och ha tråkigt, eller "bara" vara vaken och av och till arg, av och till tyst, av och till nöjd, av och till mindre nöjd men inte förtvivlad - så är det upp till henne! Budskapet är: På natten händer ingenting (annat än att alla människor sover), och därför är det alltså ett synnerligen självmotsägande budskap i detta att dels störta in och ut och buffa och ramsa för att få ungen att sova, dels förvänta sig att barnet ska somna samtidigt som man ser till att det hela tiden händer en massa saker, vilket det gör om man störtar in och ut för att försöka få ungen att sova... osv.

Jag förstod där att man skulle avvakta då ungen skrek - lite pejla. Men jag provade redan idag på långa dagsluren det du sa om att jag skulle ramsa direkt då hon vaknade och så föra en diskussion (vänta max 2min). Och hon somnade faktiskt om (jag vill ge henne möjlighet att sova 2timmar, hon sov 1 ½timme men vaknade, så jag ramsade, ramsade,ramsade och hon tystnade och sov vidare :D )

Ska göra samma sak idag då hon ska sova natt! Ursäkta för mina föregående inlägg för jag var frustrerad då jag skrev dem. Jag har mycket att tacka för då det gäller detta forum.

Hälsningar Michaela

MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

För att förtydliga mig så ger jag svar direkt, MEN sedan har jag avvaktat i ca 10minuter innan jag pånytt har ramsat.

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack :lol: Då förstår vi varandra, och lilla barnet förstår dig :lol: :lol:
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Idag hade vi samma kvällsritual som alltid. Samma nattningsprocedur. MEN jag ramsade efter ca 4 min istället för att vänta 10-15min innan jag ingrep. Hör och häpnad. Hon somnade efter den andra ramsan. Jag som trodde att om jag börjar ramsa oftare så kommer hon att kräva mer och mer. Nu har två nattningar i alla fall gått som smort då jag ingript fortare än vad jag tidigare gjort!

Tack Anna!

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:wink: :lol: :!:
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Fortfarande vaknar Amanda 2-3ggr varje natt! Hon skriker upp sig om vi inte vänder henne till magläge. Då vi vänder henne så behöver vi bara ramsa en gång så somnar hon om. Vi har liksom fastnat. Hon vaknar varje natt ungefär samma tid. Runt 01, runt 03, och så runt 06.
Sedan sover hon gott till 08 och hon läggs klokan 20.

En annan sak som bekymrar mig är hennes ätande. Hon har blivit väldigt kinkig och äter helst bara mjölk/välling. Det känns som att hon inte är hungrig - aldrig.
Jag har begått det misstaget att vi har sträckt ut på mattiderna. Som det är nu äter hon frukost klockan 08 och då dricker hon 100ml mjölk. Sedan vill hon inte ha något alls fast jag trugar och trugar. Bjuder 09 gröt men det vill hon inte ha. Hon börjar skrika och gråta. Sedan försöker jag tvinga i henne mer mjölk men hon vill inte ha, men äter till slut kanske 50ml till.

Klockan 11 äter vi lunch och då brukar hon äta 125ml pure (grönsaker + kött). Jag bjuder mjölk men det vill hon inte ha. Klockan 12.30 erbjuder jag igen och då äter hon ca 100ml. Erbjuder igen ca 12 och 12.15 och då kanske hon äter 50ml till.

Klockan 14.30 då hon vaknar från långa dagsvilan är hon jättehungrig. Hon äter då fruktpure + 250ml mjölk/vällingsblandning.

Klockan 17.30 ger jag gröt men det gillar hon ej. Äter inget och börjar istället gråta. Jag ger välling och då äter hon motvilligt 200ml. Sedan äter hon 100-200ml välling till efter kvällsbadet.

Jag är saå rädd att hon ska vara hungrig och skrika på natten pga det! Men jag vet att det ju är helt tokigt. Hur ska jag gå till väga nu för att få bort mattrasslet UTAN att hon ska behöva hungra?

Hon är ca 70 cm lång och vägde för en månad sedan 8,1kg så jag vet att hon inte är undernärd :D

MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Idag har jag då alltså låtit bli att tvinga i henne mat - hon har liksom själv bestämt hur mycket hon ska äta. Inget skrik och hon har varit nöjd... Nästan nöjd. Hon sover alltid två timmar på dagen mellan 12.30-14.30 (detta utan strul) MEN idag då jag INTE tvingade i henne mjölk på dagen, hon åt 125ml mat på dagen och så ca 100ml mjölk fram till klokan 12.15. Idag vaknade hon klockan 13.45 och gallskek. Hon vägrade somna om. Jag ramsade, ramsade och åter ramsade, Till slut gick jag in för hon var hysterisk. Jag buffade i 5 omgångar. Sedan gav jag upp. Hon var nämligen tyst så länge jag buffade. Men så fort jag slutade så skrek hon. Hon var sedan extremt grinig och skrikig. Gav mellis åt henne klockan 14.15 och då slukade hon 2/3 banan, 125ml fruktpure (morot/äppel) + 60ml mjölk.
Ska jag fortsätta denna mat-kur? Alltså jag blir ju tokig av allt småätande... hon verkar aldrig vara riktigt hungrig (förutom nu då, då jag inte trugade vid lunch).
Nu kommer jag att erbjuda henne mjölk under 1 timme, sedan är det stop fram till middag då det blir gröt...Vill frångå detta vällingsträsk. Närborde jag införa pipmugg? Jag erbjöd den en gång men hon nobbade den - så jag har tagit paus från den och nu äter hon flaska.
Hon står som bäst i gåstolen och man får inte plocka henne bort därifrån för då blir hon sur. Nu går hon runt och känner och smakar på tv:n, soffan, filtar, stolar, böcker osv. Det är väl ok att låta henne vara i gåstolen eftersom hon trivs så bra? Läste i Barnaboken att forskaren är och arbetaren är i full gång i den här åldern.

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag tycker att du har skött dig bra!
Det kan ta lite tid både för dig och barnet innan allt funkar, men jag tycker att det verkar närma sig. Jag kanske också har varit otydlig eftersom jag ofta ger råd om att backa, för jag ser så många som fastnar i att underhålla.

Mat tycker jag är svårt. Man vill inte fastna i ett evigt trugande och tjatande samtidigt som man verkligen vill att de ska äta. Men jag tycker att det du skriver om mat inom en timme och sedan får det vara bra, låter sunt. Hon måste få chansen att bli hungrig för att vara inresserad av mat.

Låt henne vara i gåstolen korta perioder. Det är kul och bra för forkaren och möjligen jobbaren, men se också till att hon ligger mycket på mage. Med saker omkring sig som är intressanta.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

:lol: Det är stört omöjligt numera att ha henne på rygg :lol:

Då man lägger henne på rygg blir hon arg och så vips snurrar hon runt till mage och så sätter hon igång att åla sig bakåt, prova krypställningen osv. Hon ska smaka på allt och nu har jag insett att jag måste börja ha koll på vd som man låter vara på bord osv. Man får lov att plocka undan glas osv för hon är snabb att fingra på allt och dra ner allt på golvet. (vill inte riskera glassplitter)

När ska jag börja backa angående nattning och uppvak mitt i natten? Nu ingriper jag vid första pip för annars är jag rädd för att hon ska skrika upp sig.

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Härligt!
Jag tror att du ska backa när du har magkänslan att du kan jag backa.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Det strular lite igen!

Det fungerar ganska ok för oss. Oftast vaknar hon någon enstaka gång mellan 04-07 men hon somnar om bums efter att vi ramsar.

Problem har börjat uppstå främst dagtid. Hon vill inte somna till lurarna. Hon är hur pigg som helst. Hon har också börjat vakna lite tidigare på morgnarna (typ 07.30 istället för 08)

Nu undrar jag ifall vi borde se över schemat och ifal ni kan hjälpa oss med det?

Nu ser schemat ut enligt följande:

08 - vaknar, äter välling (150-200ml) (vägrar äta gröt - börjar skrika och vifta så fort hon ser skeden)
09.45 - 10.15 sover morgonlur (men man får kämpa lite för att få henne och sova)
11.00 Äter lunch, motsvarande liten burk kött/grönsakspure + ca 60-120ml mjölk + vatten
12.30-14.30 Sover långlur (oftast är hon superpigg ännu klockan 12.30, somnar mot 12.45 efter att vi lagt henne i vagnen och vagnat utomhus)
14.30 Äter mellis (olika - ca 2dl smoothie, fruktpure + mjölk eller liknande) Gnagar också på lite frukt, morot eller skorpa
16.30 Piggelin, piggelin, piggelin (lite hungrig kanske, ibland lite gnällig)
Ca 16.45 efter att vi vagnat henne så somnar hon men ibland kan det gå till 17.10 innan hon somnar
Ca17.30 Äter en liten burk potatis (+morot/blomkål eööer liknande) pure + ca 60-120ml mjölk + vatten
19.00 bad osv
19.30 erbjuder vi gröt men oftast vägrar hon (vi får trixa för att lura gröten i munenn) Slukar dock senare en flaska välling 200ml

Nu undrar jag ifall vi borde ändra schemat, och ifall hon kanske borde äta middag innan sista luren. Jag tror inte hon är mogen för att helt ta bort luren, men jag har ibland dragit ner den till 20min då hon somnat sent och det har fungerat ok.

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"