Resesäng lämpligt för klättrare?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Ewa

Resesäng lämpligt för klättrare?

Inlägg av Ewa »

Hej ni alla kloka och erfarna! :D

Jag har (fortfarande) lite daglursbekymmer med min klättringstokiga tös (sådan moder, sådan dotter - själv klättrade jag ur spjälsängen vid 6 mån :roll: ) som hotar välta vagnen, TROTS sele, varje dag som hon sover sin lur. När hon väl somnar somnar hon sittandes framstupa över vindskyddet :shock: och det blir ju lätt lite smått överkoncentration, handgriplig nedläggning samt nervbekymmer hos den ömma modern, som ni kanske förstår :wink:. Har precis bytt till 1 lur istället för 2 och trodde kanske att det skulle hjälpa. Men naturligtvis inte. Det är ju inte tröttheten som styr här - utan verkligen klättringsivern :roll:. Hon har hur mycket chans som helst att klättra och fara omkring före luren, men vill ändå praktisera akrobatiken så fort det blir dags för sömnlur.

Eftersom jag vill fortsätta ha henne sova ute för att inte storebror ska väcka henne när han vaknar (har kortare lur) så funderar jag på alternativ. LO har föreslagit resesäng, och det låter ju förträffligt på alla sätt och vis. Men vi har aldrig haft någon och har därför ingen erfarenhet av hur stabila de är. Håller de för små superklättrare :-k ? Råd mottages tacksamt :D!
/Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Hej!
Stabiliteten är det inget fel på på vår resesäng (vi har köpt den på Babyproffsen) sonen sover i den jämt numera, då vår andra säng inte gick in genom dörren när vi flyttade. Däremot går den alldeles utmärkt att klättra ur, det tar ett tag att räkna ut hur man ska häva sig över kanten med armarna eftersom man inte kan ta spjärn mot nätet. Men sen kommer man ur i ett huj. Tyvärr :shock:
3 fina...2005, 2007, 2010
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hm :?. Låter väl kanske inte så perfekt som jag först trodde då... Fördelen med vagnen är ju att man kan använda sele, som åtminstone delvis försvårar fall. Och fallet från resesängen är väl i det närmaste lika högt som från vagnen - och där kan man ju inte ha sele... :-k . Allvarligt talat - hur GÖR man :?: Finns det någon med tips här så skulle jag bli toppenglad, för det står liksom lite still i mammahuvudet här hemma :roll: :?
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Vi hade samma sak här. Det var övervakning i vagnen som gällde och sedan vände jag henne rill rygg och selade med vagnens fasta "hårda" sele. Inte en chans att ramla ur den. När hon dock kom på hur hon trasslade sig ur den så var hon så stor så hon kunde lugnt klättra ner själv. Kan säga att det var hur skönt som helst när selen kom på.

Hade aldrig dagslurar i sängen men på kvällen var hon bra mycket större när hon började klättra ur. Både resesäng och spjälsäng. Då var hon dock också så stor så hon inte bara "föll".

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Susanne, och tack! :D
Med vagnens HÅRDA sele, menar du då i sittvagnsdelen? Vi har ju en sådan i sittvagnen, men inte i liggvagnen. Och eftersom hon sover på mage är det inte så skönt att ligga i sittvagnen som inte går att fälla helt. Jag har funderingar på att försöka införskaffa en sådan sele och montera i liggvagnen för att få stoppa små utflykter :wink:. Det är det enda jag kommit på. Förutom att ställa insatsen direkt på marken, vilket inte riktigt låter sig göras nu på "vintern".
Kram
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

VI har en sån här resesäng (eftersom en vanlig inte får plats i vår bil om vagnen ska med :roll: ): Little Life Twin Arc Travel Cot

http://hem.bredband.net/jonspo/index-fi ... sangar.htm

Den kan man ju inte ta sig ur, och om man sätter öglorna vid hörnorna under bordsben, så kan den omöjligt välta. Dock är den inte JÄTTEstabil. Men annars perfekt som resesäng - tar inte stor plats och väger inte mycket. När vi hade en liten tågluff i somras var det bara att spänna fast den på ryggsäcken :!: . Larmet funkar till också.

/Jenny
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tack JennyH! :D
Den ser ju super ut. Och så bra med insektsnät också. Hade just funderat på hur det skulle fungera på sommaren. Nu är enda bekymret i så fall när det regnar :?. Vi har ingen terass eller tak. Växthuset fungerar på vintern men på sommaren blir det aningens varmt, om man säger (sisådär en 40-50 grader) :shock: :lol:... Men då går det ju iof ha den i skuggan ute. Ja, nu fick jag lite att tänka på!
Kram Ewa
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Hej! Då ska jag tillägga att vår säng ser ut som Chicco Caddy resesäng i Jennys länk (men är inte av samma märke) altså, ser ut som en vanlig säng. Hade ingen aning om att det fanns så finurliga resesängar som de andra på bilderna.
3 fina...2005, 2007, 2010
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej och tack alla för fina råd! :D
Nu riskerar detta snart bli en liten följetong och jag framstår troligen som veligaste puttan man kan tänka sig :oops: men har två funderingar till innan vi slår till på en sån där fin, tjusig resesäng (tack igen, Jenny H :D). Lite input här mottages gärna:
:arrow: Om man har en liten älskling sovandes i dylik resesäng ute i trädgården och den lilla sötnosen vaknar till lite lätt i sömnskarven (vilket hon ibland gör men alltid somnar om själv), blir inte fåglar, fjärilar, busande katter och allt annat härligt som far omkring precis utanför sängen lite FÖR mycket synintryck? I vagnen ser hon ju bara tyget i insatsen och slumrar sen om igen. Och jag tänker att om man täcker med tyg blir det väl rena bastun därinne på sommaren :? :-k. Lite huvudbry i frågan, således. Kloka synpunkter?
Ewa
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo, jag förstår precis hur du tänker. Vi har aldrig använt den ute, men vissa nätter på resande fot har vi fått dela rum. Då har vi täckt över med ett lakan delvis, för att hindra att han ser oss. Naturligtvis inte hela, det måste ju komma in luft.

Men om du kan ställa sängen intill en vägg eller något, så kanske du bara behöver hänga över filt över en sida. Funkar kanske inte om det är 30 grader varmt, men då är det nog skönare att sova inne ändå?

Titta på sängen innan ni slår till! Så ni inte blir besvikna. Ni är välkomna hit och kolla på vår om ni har vägarna förbi :!: . Det följer med tältpinnar också, så man kan förankra den bra i t ex en gräsmatta :wink: , så den inte välter.

Nu ska vi äta middag!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kom på en sak till: man kan ta av taket på den också, det gör vi alltid för maximal "luftning". Det sitter fast med dragkedja, så det är lätt att dra av helt eller halvvägs.
:D
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tack JennyH!
Du är en pärla :D! Ska försöka hitta den häromkring så vi kan kika på den. Låter bra med tältpinnar också. Och hos oss är det hugget som stucket om det är 30 grader ute - då är det åtminstone 27 inne. Oavsett hur man vädrar och kör med fläkt :roll:. Gamla trähus i söderläge är inget att önska sig under en stekhet sommar! Då är utomhus nästan att föredra för har man tur blåser det lite havsvindar åtminstone :wink:.
Får fundera ett slag till, men tack för alla råd!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Inkommer nu med (slut)rapport i klättringsträningen, för den eventualitet att andra velpottor får för sig att vela lika mycket som mig i frågan.
Bytte helt sonika till sittvagnsdelen (Emmaljunga Classic Duo) TROTS att den inte går att fälla helt, lade i gosig vinteråkpåse, fällde så långt det gick, lade ner henne på mage och selade fast. Ungen sov som en stock och har fortsatt så, synbart lättad över att förutsättningarna för klättring numera är obefintliga :wink: 8) :lol:!
Tack för alla råd :D :heart: / Ewa
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Lyfter den här tråden igen.

Jenny, var har ni köpt resesängen? Går den beställa på nätet tror du?

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Vi har köpt sängen i den här butiken.
http://mammapappabarn.ebutiken.nu/index.php
De har både butik och internetförsäljning. Det enda var att vi fick åka tillbaka två gånger, första sängen var trasig i en söm, andra saknade en av pinnarna. Jättebra service, trots felaktiga sängar. Sen vi till slut fick en säng med bra söm och alla pinnar, så har den funkat kanon. Vi är supernöjda!

Kram Jenny
PS: Hoppas det löste sig med larmet, och att ni fick kontakt, du och Matilda!
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"