Upprop och forslag till nyarslofte!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Mamma S

Upprop och forslag till nyarslofte!

Inlägg av Mamma S »

Upprop! Nyarslofte?!

Nu, och sen lange, ar det allvar!
Som miljoarbetare maste jag gora ett allvarligt upprop har pa forumet. Varje dag, laser och hanterar i, jag nfomation om hur daligt stallt det ar med var planet. Det har pagatt lange, men det ar var generation och vara forladrars som verkligen stallt det pa sin spets, det ar vart fel! Var konsumtion ar katastrofalt grotesk, och tonvis med regnskog forstors for att vi vill ha teakfonster och mahogny bord och mangder med plastleksaker till vara barn. Idag laste jag en artikel i januarinumret av national geographic som borjar sa har "In the time it takes you to read this article, an area of Brazils rainforest larger than 200 fottball fields will have been destroyed". :cry: :cry: :cry:

jag skulle onska att vi alla, de som kanner att de verkligen kan och vill, gor ett allvarligt nyarslofte att dra sitt stra till stacken. Till saken hor dock att svneskar generellt ar valdigt duktiga pa att ta hand om sin natur, men det ar ocksa Sverige, svenska foretag, som star for en stor del av den importen av illegalt timmer, vi delar den listans topp placering i Europa med bla England. Och det ar vi som ar uppkopare av dem. Plywood gors ofta av delar av tropiskt timmer tex.

Det finns saledes saker vi kan gora. :D

:arrow: Kop ALDRIG tropiskt timmer, vare sig det pastas vara regnskogssakert eller inte (det gar aboslut inte att lita pa att det verkligen ar det, tror mig jag jobbar med de fragorna). Kop bara europeiskt eller svenskt tra.

:arrow: har du barn och prenumerar pa serietidningar, gar det utmarkt att ringa forlaget och be dem att de skickar dig tidnignar utan den lilla plastleksaken som tidnignarna ofta kommer med nufortiden.

:arrow: Ateranvand sa mycket du kan, laga istallet for att kopa nytt och ga garna till loppmarknader och till blocket och kop begagnat.

:arrow: Klaga mer an garna pa forpackningshysterin, vi behover inte dubbla forpackningar pa leverpastejen eller individuellt forpackade kolor. Handla med tygpase.

:arrow: ta cykeln i den man det gar.

:arrow: Uppfostra era barn att spara och ateranvanda (precis sa som sakert de flesta av vara mormodrar och farforaldrar varit duktiga pa att spara, tank efter, jag ar saker pa att man manga ganger skrattat i smyg at mormor nar hon kokar disktrasan for femtielfte gangen) sa att nasta generation ges mojligheten att forandra varlden.

:arrow: stang av alla elektriska aparater vid huvudstrombrytaren (pa apparaten) nar ni gar och lagger er (det hjalper aven mot elrakningen kan jag saga)

:arrow: duscha korta stunder

:arrow: diska ALDRIG med rinnande vatten

:arrow: Koka ditt te i vattenkokaren istallet for pa spisen, drar mindre el.

:arrow: Anvand lagenergiglodlampor.

Tro mig allt det har hjalper. Om vi nu vill att vara barn ska vaxa upp i en varld dar skogar och vilda djur, vinter var och sommar och host inte bara ar nagot i sagorna sa ar det sa dags att vi gor nagot at det.

Usch, jag ar orolig pa riktigt. Ibland kanner jag att jag nog maste jobba med nagot annat sa att jag blir av med stressknutarna och bekymmersrynkorna.
3 fina...2005, 2007, 2010
krumeluren

Inlägg av krumeluren »

håller med dig fullständigt. Hörde någonstans att redan nästa generation kommer att ha en miljö lååångt ifrån den vi är vana med idag pga växthuseffekten. Är själv dålig på att handla ekologiskt och miljövänligt, däremot har jag tagit ett litet steg och samåker med tre andra till jobbet, så det blir en bil istället för fyra. Vi har sålt en bil så numera kör vi enbart en men destomer bränslesnål bil än det vi körde förut, så nu gäller det bara att komma ihåg miljön när man handlar vanligt också :)
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Krumeluren, det ar en stor insats tycker jag!!
Det trakiga med att handla ekologiskt ar att det inte sallan ar dyrare an importerat !! :evil: Det blir inte alltid sa latt for barnfamiljer att vara ekologiska da... Men, i den man det gar kan man forsoka handla atminstonde lokalt om de ekologiska varorna blir for dyra.
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Oj, dar var jag lite sanbb i vandningarna,
ekologiskt ofta ar dyrare an icke ekologiskt och forsok kopa lokalt istallet for importerat ska det sta saklart!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Härligt mamma S!!! =D>

Vi har förändrat vårt liv, i och med flytten till vildmarken...

Allt går :!:

ALLA kan!!! :twisted: :wink: :lol:

/Fjällmor
blomman

Inlägg av blomman »

Jag tror att det är viktigt att folk i allmänhet förstår att det är OSS själva vi räddar, inte planeten...
Skulle vi förstöra naturen så vi inte kan leva här, alltså dö ut, så skulle det faktiskt inte dröja (ur jordens perspektiv) särkilt länge innan saker och ting fungerade igen. Visserligen kanske med andra typer av djur, men det har ju varierat genom tiderna ändå. Jorden skulle fortsätta sin bana runt solen, sakta bryta ner vårt avfall, skapa ny natur, nya djur... men VI kan inte leva utan jorden...
Ibland kan ifallafall jag inte låta bli att tänka att det kanske är lika bra att vi dör ut. Så slipper naturen den hårlösa apan som beter sig som om den var odödlig! :wink:
Fast sen vill jag ju att mina barn ska få leva de med, så då sopsorterar jag och handlar ekologiskt ändå.
:)
Alwa2

Inlägg av Alwa2 »

Hej mamma S och ni andra! :D Jag jobbar också med miljö så visst är man lite "skadad" av det! Men det är jag glad för! Jag önskar att fler skulle våga göra som, tror jag, Fjällfolket har gjort: Sätta ner foten och våga bryta upp! Våga ta sig ur det snurrande ekorrhjulet men pengar, prylar och masskonsumtion. Jag tror vi i dagens samhälle försöker hitta lyckan i våra prylar. När vi känner oss nere vill vi ha kickar, vi vill unna oss något, ofta blir det prylar. Ju mer pengar vi har desto mer kan vi unna oss men ju mer vi unnar oss desto mer krävs för att vi ska kunna få "kickarna" som vi är ute efter. Det blir nästan som knark...Och tänk vilken tid man måste lägga för att hitta sin pryl, åka runt i affärer, sondera marknaden, sen ska prylen skötas och underhållas, små nyfikna barnahänder måste hållas borta mm.....Suck. Just nu håller jag på att leta efter den verkliga lyckan....Prylarna är definitivt inte svaret...Jag tror den verkliga lyckan hänger samman med harmonin med miljön. Men att nå den känns som ett berg. Men jag har å andra sidan alltid lagt ribban högt och även små bäckar blir ju till slut en stor å, så kanske får man sänka kraven och göra det man kan utifrån sin situation. Att naturen inte mår bra är ju rätt uppenbart. Just nu är det 7 grader varmt och fåglarna kvittrar....
Mamma till 3; flicka född aug -03, pojke född dec -05 och flicka dec -07
blomman

Inlägg av blomman »

Håller helt klart med om att vi konsumerar mer än vi behöver!
MEN jag tycker fortfarande att fokus är lite fel ibland. Visst att vi sabbar i naturen, men klimatet ändrar sig regelbundet ändå. Vi VET inte om det är vårt fel att det är varmare, eller kanske inte enbart vårt fel.
Vi ska givetvis göra ALLT för att rätta till det vi skadat men vi måste göra det för att VI ska överleva...
Jorden har klarat av en HEL DEL tidigare, så den klarar nog av oss med.
Ibland tenderar männsikan att bli totalt egofixerad och hävda att vi ska rädda jorden. Det är för mig det största skämtet som finns. Vi är små, totalt beroende av moder jord, som lätt skulle skaka av sig oss som en iriiterande lus om hon ville!
Vi har förstört jättemycket, men som sagt, diverse forskare har gjort kalkyler på hur snabbt jorden och djurlivet skulle återhämta sig om vi försvann imorgon... och det är snabbt!
Jag har som ni märker lite lätt förakt för människans ego, där vi fortfarande tror att vi är världens mitt! Nu menar jag inte alls att man ska göra sitt bästa för att inte förstöra mer, och inte alls att någon har fel på den här tråden. Jag vill nog mest plocka upp ett annat perspektiv... att vända och vrida på saker och se dem ur olika synvinklar är min hobby! :wink:
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Underbar diskussion!!!

Alwa2, jag blir sa nyfiken, vad jobbar du med och var?

Fjallfolket jag vill gora som ni, jag behover naturen, aven om den itne behover mig. Efter den har gudsforgatna staden som jag bor i nu, sa maste jag nog bryta upp. Far man lov att fraga vad ni arbetar med? Vad livnar ni er pa?

Blomman jag haller verkligen med dig om att manniskan har en tendens att tro att vi ar varldens mitt, och dor vi ut i morgon lar vi ju verkligen inte vara saknade. :oops: jag tanker faktiskt ocksa som du ibland att det ar val lika bra att vi forsvinner sa det blir nagon ordning pa det har.

Nar mina bekymmersrynkor satter in, sa ar det av den anledningen, den egoistiska anledningen, att jag vill att mina barn ska vaxa upp i en sund varld, jag vill vara kvar har ett tag till. Jag vill att de ska kunna plocka smultron i skogen, forundras over djurlivet i naturen, veta att det finns underbara regnskogar med ett biologiskt mangfald sa man baxnar, kunna forsiktigt snorkla i havet och se koraller och vackra fiskar, jag vill att de ska ha respekt for naturen och uppskatta de saker de faktiskt far men itne ta dem for givet. Det som bekymrar mig sa ar att det sakta men sakert forsvinner. Visst, det finns manga delade meningar om vad klimatforandringarna beror pa, men en sak ar sakert, det ar vi och var konsumtion som faller skogen i sa passa snabb takt sa den inte hinner aterhamta sig, det ar vara krav pa soja produkter, palmolja, traterasser etc etc som utrotar elefanter, tigrar och orangutanger. Aven om de kommer tillbaka nar vi ar borta, sa vill jag ha kvar dem nu. Av helt egoistiksa anledningar.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"