skjuta fram luren ( 20 mån)

Skriv svar
LindaVega

skjuta fram luren ( 20 mån)

Inlägg av LindaVega »

:D

Vega har natt 19-07 och sedan lur 12-13.30. Den senaste veckan har hon tagit väldigt lång tid på sig att somna in vid 12.00. Hon ligger och pratar/hojtar i ca en halvtimme innan hon somnar.

Har också märkt att hon är strålande pigg vid 12-tiden, inte som förr, lite slokande när det började närma sig sovdags.

Jag har låtit henne sova 1,5 timme from insomning , dvs väcker vid 14.00 iställer för 13.30, eftersom det är en liten tröttis vi har att göra med. Bedömer att hon INTE skulle orka en hel em med bara 45-1 h sömn. Får ofta lägga tidigare till kvällen trots lång sovstund mitt på dagen.

Vad tror ni :roll:

:arrow: ska jag flytta fram luren till 12.30, eller ska jag avvakta ett tag och se hur allt utvecklar sig? Eftersom hon är så pigg och glad kl 12.00 skulle det inte var något problem att skjuta på det.

:arrow: Är det dumt att inte väcka 13.30, dvs kanske hakar vi snabbare in på banan om hon får " för lite sömn" några dagar...

tacksam för råd och tips

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ambra

Inlägg av ambra »

:D Eftersom hon under en veckas tid legat och småpratat vid 12, då hon eg ska sova kanske hon gott och väl kan tänka sig att ha sovtid 12.30-14. För din (eller er) del gäller det nog bara att bestämma er för hur sovtiden ska ligga och sedan låta den tiden gälla och inte använda er av någon marginaltid. Alltså lägga t ex 12.30 och ta upp eller väcka 14 (oavsett om hon pratat vid läggning eller sover då klockan blir 14). Snart nog sitter tiderna igen och man kan bjuda på marginalkvarten vid behov.
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Eftersom jag är en schemaslav ( vill ha FULL koll på tiderna :oops: ) så måste jag ju naturligtvis bestämma mig, precis som du skriver ambra. Just nu känns det lite hit och dit på ett sätt som blir lite stressigt ( för mig i alla fall) Jag måste hålla koll på när hon somnar, sedan bestämma mig för att ev väcka osv osv. I vanliga fall lägger jag henne bara och sedan väcker jag vid marginalkvart om hon inte vaknar självmant vid 13.30. Är antagligen bortskämd eftersom detta har fungerat i EVIGHETER

Saken är den att för MIG passar 12-13.30 så himla bra. Det är lagom tid att lägga efter lunch. Fm och em blir "lika långa". Vi har tid på oss för att ev förflytta oss och äta mellis någon annanstans än hemma ( mellis 14.30) Nu i juletider har det varit super att kunna göra lite ärenden på stan efter långluren...

För Vega verkar det just nu vara för tidigt med kl 12.00, men jag är kanske lite osäker på om det bara är tillfälligt. Jag ska avvakta ytterligare några dagar och sedan ändra....

Är ändå nyfiken om det är fler som upplever samma sak, dvs att man måste flytta fram långluren ju äldre de blir

Linda
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hur går det Linda :?:

Jag funderar på hur det påverkar nattningen ifall luren senareläggs :?:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Igår och idag har Vega somnat 12.00 och blivit väckt 13.30 så det verkade bara vara en "tillfällig fnurra". Avvaktar därför ytterligare innan vi gör någon förändring. Hoppas såklart att vi kan fortsätta ha nuvarande tider ett bra tag till

Är också lite fundersam över att senarelägga luren allt för mycket. Risken är ju att det blir "svårt" att somna till kvällen. I Vegas fall har det inte varit något problem än så länge. Vi har natt 19.00 men det är mer regel än undantag att det blir välling 18.30 och sedan lägga sig ganska omgående efter det, även då hon har sovit till 14.00.....Vi väcker även på morgonen...
(tröttis var det :wink: )

Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Plockar upp den här tråden igen för vi har nog faktiskt en liten fnurra nu.

Efter ett kort återfall att somna snällt vid 12.00 fick vi till slut skjuta fram middagsluren till 12.30. Nu sover hon 12.30-14.00. Vi väcker henne i stort sett varje dag. Allt gott och väl ett litet tag, men nu har vi stora problem vid läggningen på kvällen istället. :shock:

Vi har natt 19-07. 18.30 är det välling och sedan bus och lek fram till tandborstning, lite mer bus och sedan i säng. Vi är ordentligt bortskämda med en trötter som gärna somnar direkt efter välling. M ao har vi ofta nattat före 19.00.

Nu däremot är det stora protester vid läggdags. Vi lägger som vanligt och sedan följer minst en halvtimme med arga rop innan det blir tyst. Vi gör inget alls åt detta. Igår kände jag mig dock tvungen att sätta punkt efter 40 min av hojtande med en mycket BESTÄMD ramsa. Då tystnade det relativt snabbt...

:?: Påverkar förskjutningen av luren mitt på dagen såpass mycket???

Eftersom Vega alltid varit så lätt att lägga samt trött vid läggdags vet jag inte riktigt hur vi ska tänka. Vi kan väl inte dra NED på sömnen än? Jag vill behålla middagsluren så länge det bara går, men helst inte korta av natten heller....
Hon är inte van vid underhållning- att ramsa ytterligare en gång som igår är ytterst ovanligt. Hon sköter nästan undantagslöst ev uppvak på natten utan åtgärd, ibland enstaka pangramsa på morgonkvisten men det är också allt.

Vega är snart 21 månader och det har hållt på i över en vecka nu.

Tacksam för lite råd kring detta

Linda
Nancy

Inlägg av Nancy »

Har inga bra råd att komma med Linda men följer tråden med spänning. Precis som Vega har Leia ofta för få timmar på dygnet... :?

Kram från Nancy
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej!

Hon är en så stor tjej så jag skulle verkligen strunta i vad hon sysslar med så länge hon inte är ledsen. Hon vet vad som gäller sen långt tillbaka, rutinerna sitter. Sova eller inte sova, spelar ingen roll så länge hon har förutsättningarna. Stämmer antalet timmar över dygnet och hon får alla sina andra behov uppfyllda så är det bara att fortsätta som vanligt.

Sonen Den Äldre (2 ½ år) kan skippa att sova sin lur helt och hållet en längre period, för att sedan toksova en lika lång. De behöver dock förutsättningarna!

Förtrots?

Livet med de här små och även större är föränderligt, det går från det ena frågetecknet till det andra :lol: , tycker jag. Kör på vad du tycker blir bra! Det är omöjligt att svara på om det beror på det eller det eller... Fnurror kommer och fnurror går.

Rapportera gärna!

/ Mamman till sönerna :D
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack för svar. Det här är dock första gången jag upplever att dygnet har för få timmar. I vanliga fall brukar det gnuggas i ögonen för tidigt. Kanske därför jag blir så rådvill. Naturligtvis har du rätt mamman till sönerna - hon vet vad som gäller. Attityden är det heller inger problem med i detta fall. Funderingarna är snarare kring om sömnbehovet har förändrats på något sätt.

Idag tog det lååååång tid att somna vid 12.30 men gick ganska fort vid nattningen. Jag håller numera tiderna strikt, dvs hon får ligga i sängen 12.30-14.00 även om det tar lång tid att somna in. Idag innebar det en lur på ca en timme. Vi får ALLTID ( oftast) väcka på morgonen vilket är skönt.

En fråga till mamman..hur länge tänker ni ha kvar middagslur på 1.5 timme?

Linda
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej på dig!

Låter strålande med Attityden!
Du ska inte veta hur lång tid det tar för stora damen att somna :shock: :lol: . Hon har förutsättningarna till vila/sömn/filosoferande och vad hon väljer att göra är hennes egen buisness :wink: . "Stäng av" öronen när du lagt henne, är hon ledsen så hörs och känns det. Sömnbehovet är inte oberoende av yttre omständigheter, perioder i livet sover man mindre eller mer. Så visst ändras det! För att ändras igen och igen och.. Förutsättningarna bör kanske därför vara desamma, så att barnet kan ta sig den vila som behövs/inte behövs :lol: .

Jag vet många som minskar ner på luren/tar bort den eller gör andra ändringar som fungerar utmärkt för de, men jag tror verkligen att vilan behövs.

Vi har planerat att ha kvar luren till efter trotsåldern. Sen blir det nog en slags sagoläsnings/Cd-vila. Det är tänkt att han då också ska börja på förskola och där har man oftast en sådan vila för de lite äldre barnen. Även vi vuxna behöver en vilopaus på dagen.. Jag har ingen erfarenhet av trotsåldern ännu men tror att den kommer göra så att Sonen Den Äldre verkligen behöver sin vila!

Berätta gärna vad ni gör och vad som händer framöver!

/ Mamman till sönerna :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

father of sons skrev: .. Jag har ingen erfarenhet av trotsåldern ännu men tror att den kommer göra så att Sonen Den Äldre verkligen behöver sin vila!
Japp! :thumbsup:

:wink:

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"