Följ med en bit på vägen

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Jättetrist att må illa...
Fråga mig, har mått pest med alla tre, fast värre med tjejerna och allra värst med senaste tjejen.
Av allt jag provade, Sea-band, ingefärste etc hjälpte inget, tyckte jag. Ingefärsteet hade snarare motsatt effekt :shock: kräktes av bara lukten.

Det som man inte fick slarva med var att småäta bara :wink: Om magen var helt tom blev det ännu värre.
Senaste grav nästan försvann det från en dag till annan i v 12. Du får hoppas på det :D
I vilken vecka är du nu?

Kram och försök sova dig igenom det om det går!
/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

:D Fjärde januari, det var igår det :!: Hur gick det :?:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jannika: Tack igen :heart:

AnnaO: Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter :heart: Jag har levt på hoppet att illmåendet skall ta slut nästan över natten denna gång med. Om graviditeten följer samma tidsrymd borde det ske när som helst... Är fortfarande väldigt illamående men har slutat kräkas 3-10 ggr/dag åtminstone. Småäta ja... :evil: Usch vad många småätarkilon som satt sig de senaste veckorna.

Är enligt gårdagens vul i v.9+4 idag. Knepigt det där med veckor, läkare + BM kallar det v.9 medans ex. populärtidskrifter och gravidsajter kallar det v.10.

*frieda*: Tack rara du för din fråga :heart: Var ganska rejält nervös innan besöket. Det var både inskrivning och läkarbesök så det var en hel del som skulle avhandlas. Det blir alltid mycket att prata om när de ser min medicinska bakgrund... :roll:

Det var en stor lättnad att höra läkaren bedöma graviditetslängden till ungefär samma som jag räknat ut. De betyder ju att lilla bebisen vuxit som den ska :heart: Däremot var det för tidigt för att se ordentligt om annat var ok. Tydligen är bebisen bara några centimeter lång just nu men då undrar man hur ens mage kan puta ut som den gör...(ser ju redan ut att vara i v.17-18, minst :!: ) 8)

Kram till alla från Nancy
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Åh vad skönt att höra Nancy. :D

Är ju själv specialövervakad denna graviditet ( BF imorgon... 8) :lol: :lol: ) och räknade ut att jag har varit på sammanlagt 8 UL samt besök hos bm varje vecka sedan tidigt i graviditeten.

Hoppas att illamåendet snart försvinner. För mig försvann det också över natten med båda graviditeterna. Har haft en släng till för några veckor sedan, men inte så allvarligt som den inledande :x

Angående vikten känner jag också igen mig, men jag har faktiskt njutit av att ha vuxit rejält denna gång. Kände mig kraftigt snuvad på både mage och slutfasen förra gången. :cry: Då gick jag upp sammanlagt 10 kg, nu hade jag gått upp 10 kg LÅNGT före v 30. Min bm sa att man blir större vid barn nr 2. Kroppen kommer ihåg vad som förväntas och livmodern växer "snabbare"

Jag brukar räkna som bm och läkare, dvs nu är jag 39+6 och således i v 39. Jag tar en vecka i taget hellre än att gå i "förväg" men jag håller med om att det är förvirrande...

Jag fortsätter att hålla alla tummar jag kan. Om bebisen också håller sina blir det ju faktiskt fyra stycken :D

Kram :heart: Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Har haft så fullt upp med allt eget, så jag har totalt missat detta att du ju faktiskt varit på BM-besök igår! :oops:

Angående gravidveckor är det väl så, att om de exempelvis säger att du är i vecka 9 + 3, så betyder det i klarspråk att du är i vecka 10. Du har alltså nio hela gravidveckor bakom dig, och så har du avverkar några stycken av vecka tios dagar. Jag, som nu har hela två graviditeter bakom mig är fortfarande osäker på matematiken, men tror att det är så... :roll:

För övrigt så brukar man ju säga att en graviditet tar ungefär 240 dagar, plus minus tio dagar.

Hoppas att du snart får må helt bra, och illamåendet blir ett minne bara... :heart:
kvacke

Inlägg av kvacke »

Vad skönt att allt verkar bra! :D

Illamåendet släpper när du minst anar det men jag vet vilket helvete det kan vara! Jag har inga tips mer än att försöka stå ut. Vi vet ju alla vilken underbar belöning som väntar :heart:

Kram Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

:D För mig släppte det värsta illamåendet (mådde som dig typ men kunde inte äta utan levde på soppa i flera veckor och gick ner 5 kg i vikt :( ) efter sista akupunkturbehandlingen i vecka 11. Har därefter mått fortsatt illa, men med en reducering på ca 75%. Jag kan känna att jag vill kräkas direkt på morgonen men jag kräks aldrig nu mer. Jag har ställt in mig på att jag helt enkelt kommer att må illa hela graviditeten (sånt händer), jag höll på att bli riktigt deperimerad när jag märkte att det inte vände helt efter vecka 12. Jag är annars en stor matälskare och jag saknar naturligtvis att kunna uppskatta mat på samma sätt som jag vanligtvis gör.

För mig hjälper ingenting förutom akupunkturen som tog död på det mesta :!:
Elle

Inlägg av Elle »

Vad skönt Nancy :heart: att höra att allt är bra med juvelen :heart: i magen. Hoppas att illamåendet släpper snart så du kan NJUTA ordentligt :D .

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Nancy

Inlägg av Nancy »

Linda: Tack för ditt inlägg :heart: Har du lust att berätta vad det var de kollade extra noga och så ofta :?: Du kan kanske skicka pm om du inte vill skriva öppet. Själv fick jag veta att jag skall gå på extra kontroller och mäta livmodertappen (eller om det är livmoderhalsen, blandar altid ihop det) och se så den inte förkortas. Skall nog ta extra bakterieodlingar tror jag även om jag inte hade nån infektion vad jag vet förra gången.

:shock: Oj Linda, inser nu att du ju passerat BF :!: Hur mår du :!:

Päivi: Jo sen kan man ju också vara sjyst och påminna om sina undersökningar och det särskilt till nyblivna tvåbarnsmödrar :wink: Må ingen skugga falla över den som inte håller järnkoll på mina ultraljud :lol:

Gällande veckorna tror jag att jag gör lite som det passar mig själv...lite skamlöst godtyckligt sådär :twisted: Säger exakt rätt dag (dvs. 9+6) inför mig själv och v.10 inför omgivningen. Ser ju ändå ut att vara i v.18...

*frieda*: Oj vad jobbigt du har och har haft det :!: Där ligger jag allt i lä. Jag har ju inte kräkts upp ALLT utan fått behålla det mesta av det jag småätit. Närmar sig snarare 5 kg UPP här :evil: Får jag vara så nyfiken på vad du fått för reaktion från bm/läkare på att du inte kunnat äta allsidigt :?: Har levt lite ensidigt jag med...

kvacke: Tack för din hälsning :heart: Inser förstås att illamåendet är ett ytterst lindrigt pris att betala för det jag så hett efterlängtar men det glömmer man ju så lätt bort där man står dubbelvikt...

Stor och varm kram till dig som orkar skriva så fint till mig trots det du gått igenom. Du vet att jag håller tummar och tår för dig :heart:

Elle: Tack kära du :heart: Minns att jag då det begav sig sist inte mådde riktigt bra förrän runt v.20 så jag får väl ge mig till tåls... Det värsta illamåendet har trots allt släppt även om den förlamande tröttheten ännu håller mig i ett järngrepp.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Nancy!
Stort grattis, om jag inte redan sagt det :D. Hoppar in lite i Friedas fotspår, om jag får :wink:. Mådde urilla hela grav med båda mina och det gick inte över förrän i samma stund älsklingarna kom ut. Näst efter lyckan över att äntligen träffa dem utanför magen :wink: var det första jag slogs av efter båda förlossningarna att: jippie, jag mår inte illa längre!!!! Nu tror jag inte det blir så för dig - för de allra flesta släpper det ju. Men ville bara kommentera det där med ensidig kost. Själv levde jag på färskpressad apelsinjuice och fruktkräm (totalt onyttig sockerbomb) och stundtals någon enstaka sushibit (IBLAND fick jag i mig något bättre och nyttigare, men inte ofta precis). Inte mycket till mineraler och vitaminer där, således :wink:. Men det gick det med. Och de kom ut finfina, om än lite tidigt. De tar ju av vårt lager, som väl är, och för de flesta så löser det ju sig efter några veckor. Men en plåga är det, medan det pågår. Faktum är att det är det enda som hindrar mig från att försöka mig på en tredje liten sötnos. Klarar inte 9 månaders illamående igen. Så jag sympatiserar verkligen. Inget hjälpte mig heller, men jag har å andra sidan inte provat riktig akupunktur, som du fick råd om. Kanske att det kan hjälpa! :D
Kram
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jag tycker det är så ROLIGT att det går så fint i bebisverkstan! :heart:

Jag mår också illa (kan jag vara i v 16?) men det är inget att skryta med i det här sällskapet. :wink: Bara en dov känsla av obehag i maggropen mest hela tiden. Har hittills aldrig kräkts, peppar, peppar.. Jag hade hoppats att det skulle vara färdigt med det nu men det håller i sig om än något mindre påtagligt. Kan iofs vara julmaten som jäser fortfarande. :lol: Det blir alltid värre när jag sovit dåligt eller ätit onyttigt, så lite kan jag påverka det själv.

Däremot har jag en väninna som liksom Ewa mått illa mest hela graviditeten. Men hon glömde fort för hon har fyra, haha!

Jag ser fram emot att följas åt med dig, Nancy!

Kram Jannika
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Hos min bm har jag lämnat urinprov samt tagit blodtryck minst 1 gång/vecka. Förhöjt blodtryck i samband med äggvita (protein) i urinen är det starkaste tecknet på hf.

På mina UL har de först och främst undersökt tillväxten på barnet, dvs att det får ordentligt med näring från moderkakan ( vid hf får barnet för lite näring) Sedan har de passat på att undersöka mängd fostervatten och lite annat ( som jag är osäker på) när jag ändå är där. Har bla tagit en hel del leverprover eftersom mitt levervärde förhöjdes en del efter förra grav ( en rest från hf)

Första Ul i v 9, nästa v 17 och efter det relativt tätt. Det senaste
(förhoppningsvis sista) gjorde jag 20 dec. Då beräknade de bebisens vikt till 2900g, dvs helt normalt i v 37 ( +3)

Jag har känt mig väldigt trygg och omhändertagen under min grav. Kontrollerna har inte ökat min oro- tvärtom- känns skönt att de har stenkoll på mig. Upplever stor skillnad att gå hos spec.mv och vanliga mvc. De svarar mer seriöst på frågor och jag har alltid kunnat ringa om jag har varit orolig.

Har en kollega som op bort en stor del av livmodertappen, hon går också hos specmv ( ska ha barn i feb) Det låter som dina undersökningar är snarlika hennes. De gör också odlingar samt kontrollerar att tappen inte är för uppmjukad ( tror jag) Hon går på UL minst en gång/mån

Kram :heart: Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Så härligt Nancy att allt är bra med bebisen i magen :heart: . Följer tråden med spänning och glädjs med dig och resten av familjen.

Hoppas, hoppas att storken även hittar upp till oss i stora skogen på åsen :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Nancy skrev: *frieda*: Oj vad jobbigt du har och har haft det :!: Där ligger jag allt i lä. Jag har ju inte kräkts upp ALLT utan fått behålla det mesta av det jag småätit. Närmar sig snarare 5 kg UPP här :evil: Får jag vara så nyfiken på vad du fått för reaktion från bm/läkare på att du inte kunnat äta allsidigt :?: Har levt lite ensidigt jag med...
Du, jag har knappt fått prata till punkt med någon bm ö.h.t. :evil: Jag hörde av mig när det var som värst och fick det heta tipset att käka åksjukepiller, blev dock avrådd pillerätande här på forumet så det har jag inte gjort. När jag hade mitt andra besök den 15/12 hos mvc (inskrivning i vecka fem - fatta glappet mellan besöken :evil: :shock: ) var besökstiden reducerad till en kvart för att de "hade så mycket innan jul". Jag hann inte precis med någon chat på den snåla tiden, det lyssnades på bebishjärtat och togs ett blodtryck - Jag kände mig som en ko på besiktning ungefär :!:

Nej jag har fått lita till min självbevarelsedrift :!: Jag gissade att jag var rätt tömd på näring efter vecka elva, så jag har varit lite extra noga med maten efter dess. Vidare käkar jag multivitaminer och dricker "Blodt Plus" (järntillskott från hälsokosten) så jag tror att jag är hyfsat ikapp nu.

Annars rekommenderar jag akupunktur, men du var lite skraj för sånt har jag för mig så det kanske inte är någonting för dig :?:

Är jätteglad för din bebis f.ö :heart: Tänk, när din bebis är nyfödd så kommer min vara en tjock tre/fyramånadersbebis som käkar banan med hela annsiktet :lol:
Lovis

Inlägg av Lovis »

Grattis Nancy :heart: :heart: :heart:
Har inte varit inne på forumet på länge och blev såå glad när jag läste att det gått bra för dig!

Kram
Malin
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"