Prickar på hela bålen

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

mammamy

Inlägg av mammamy »

Jahaja, voila', än en gång den gamla jokern skabb. Jag har helt enkelt lärt mig den hårda vägen att ALLTID misstänka skabb när folk har våldsam klåda. Skabb är ändock såpass rara fåglar för oss allmänläkare att vi inte alltid kommer att tänka på den som differentialdiagnos. Däremot är det väl en aning anmärkningsvärt att doktorerna inte tänke på möjligheten av skabb när ni påpekade att hunden hade rävvarianten? Vilken av sorterna hade hon för övrigt, rävskabb eller människoskabb? Nåja, lätt att vara efterklok och tack och lov att hon fått behandling nu iallafall.
Nästa gång känner ni åtminstone igen det själva!! :lol: :lol:
Sköt om er!
mammamy, som också gör grodor i tjänsten, minst dagligen :roll:
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
J och Å

Inlägg av J och Å »

Eftersom läkaren petade med nål och hittade gångar mellan fingrarna måste det ha varit människovarianten eftersom rävskabben inte kan livnära sig på människor. Men rent ut sa hon aldrig vilken variant det var. Hon menade bara att rävskabb inte kan göra annat än "bita" människan.

Ja grodor gör vi ju alla :wink: .

Har du nån erfarenhet av hur länge besvären kan sitta i? Hon är ju fortfarande väldigt torr och rätt knottrig på bål och rygg. Inget rött eller så, men torr. Vi smörjer och smörjer. Nu är vi inne på veckan med kartisonx1/dag. På lördag går vi in i vecka där vi endast ska smörja kortison 2 ggr på hela veckan.

Men undrar lite, om besvären inte ger sig, ska man då smörja kortison mer. Får nog ringa då och höra, så vi inte utsätter henne för onödigt lidande.

Tack Mammamy, ovärderligt :D
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag har också lärt mig att rävskabb som går på hundar inte kan leva på människor men man kan bli biten och av det få klåda. Människoskabb lever ju däremot gott på just människor.

Många hundägare som går hos oss och behandlar sina hundar mot rävskabb undrar naturligtvis om de själva kommer drabbas. Och det kan man ju men bara genom att bli biten, vilket kan vara vidrig nog.

Hoppas liten slipper sin klåda snart, snart, snart, snart, vi håller tummarna. Huden kan ju bli skör av en längre tids kortisonkrämsbehandling men jag tror man behöver hålla på riktigt länge då. Om hon är klådfri men torr och kanske lite kliig av det så är det feta krämer som gäller.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
J och Å

Inlägg av J och Å »

SusanD skrev: Hoppas liten slipper sin klåda snart, snart, snart, snart, vi håller tummarna. Huden kan ju bli skör av en längre tids kortisonkrämsbehandling men jag tror man behöver hålla på riktigt länge då. Om hon är klådfri men torr och kanske lite kliig av det så är det feta krämer som gäller.

Kram Susan
Vi trodde ju också att det var allergi av bettet från rävskabb hon drabbats av. Men läkaren hittade gångar i handen så då borde det ju vara människoskabb. Men hon kan ju även blivit biten av hundens skabb. I morgon går vi in i ny vecka, ska då behandla med mildison två ggr på hela veckan bara. Smörjer hela tiden. Använder essex. Men vi är så ovana. Har aldrig smörjt våra barn med något. Har alltid använt Dermanords barnolja bara, ingen har haft några bekymmer.

:arrow: Någon som har tips om den "bästa" krämen att smörja med?

Tack Susan :heart

:arrow: Hur länge kan det sitta i?

:arrow: Vi kan ju knappast prata med sjukvården. Vet ju hur de skulle reagera om vi sa att Lisen vaknar 1-2-3 ggr varje natt. Men vi som är BB föräldrar "vet" ju att våra barn kan sova. Så visst borde uppvaken ha att göra med att det kliar och läker? Rätta mig om jag har fel! Vi får lov att ramsa och lägga tillrätta i princip varje natt och detta började då klådan kom. Vi vet inte riktigt hur vi ska förhålla oss. Pangramsa hjälper inte. Några förslag :?:

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Tack Susan :heart:

så skulle det vara.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej och halloj!
Jag tror så här, obs TROR: Själva skabbklådan släpper snabbt efter behandlingen, men skabben har ju gett en reaktion i huden som också kliar och tar tid att läka. När skabbdjuren dör (vilket de gör bums av behandlingen i princip, såvitt jag förstått) så ligger de kvar i huden och rensas med tiden bort av kroppens immunförsvar. Även detta är ju en reaktion som kliar, dock inte alls lika våldsamt som klådan från de aktiva skabbdjuren. Ergo: det är inte konstigt att det fortfarande kliar och gör troligen så någon vecka till, i avtagande grad. Jag rekommenderar er att fortsätta med hydrokortison (som är den allra svagaste formen av kortisonsalva som inte ger några helkroppseffekter trots flera veckors behandling, kanske månader och år) tills klådan är borta, dvs honn inte river sig längre, med noggrann nedtrappning. Smörj FLÖDIGT med kortison när ni smörjer, inget småduttande. Har hon klåda på vaden så smörj hela benet! Det är ingen fara att smörja hela henne så länge ni undviker ansiktet.
När det gäller mjukgörande kan ni inte smörja vare sig för mycket eller för ofta i nuläget då reaktionen i huden gör att den omsätts snabbare än normalt och då blir hon extra torr och ömtålig. Torr hud kliar också!! Essex är en bra kräm som inte svider och inte kladdar så fasligt men vilken mjukgörande som helst funkar, flödigt även med detta!
Slutligen har ni ju haft det jobbigt i flera veckor nu så hon har väl vant sig vid att vakna några gånger per natt, det BEHÖVER inte betyda att hon har klåda. Ni kan ge en dos Tavegyl till natten även om hon klarar sig utan det nu, för att dämpa eventuell nattlig klåda om ni ändå misstänker att den orsakar en del uppvakningar. Tror ni att hon är klådfri får ni väl köra en liten microkur, men gör inte det innan ni känner er säkra på att hon är klådfri för då sviker garanterat er den berömda ATTITYDEN!!
Kör hårt, trevlig helg!
mammamy
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
J och Å

Inlägg av J och Å »

Skulle återupprepa mina senaste frågor, och döm av min förvåning då jag upptäckte ditt senaste svar mammamy. Det har jag missat. Fattar verkligen inte hur :-k

Vi har faktiskt gett upp mildisonet och essex för det blev verkligen ingen förbättring. Vi körde på som läkaren sagt, 2ggr/dag, sen 1ggr/dag, sen 2ggr/vecka och nu kör vi endast med dermanords barnolja och babycre kräm, vet faktiskt inte hur vi ska göra. Det är så svårt.

Jag tror verkligen inte på att mineralolja hjälper huden att läka, fattar kortisonets verkan.

Hon ser i princip likadan ut i huden som två dagar efter behandlingen och det var 18 dec. Man tycker att med så mkt smörja av kortison och kräm så borde det blivit bättre.

Tar och ringer hud i morgon, kan det vara ngt mer???

Tack snälla för era svar, ni får gärna hjälpa mer.

:?: Mammamy, tror du vi behöver behandla mkt mer med kortison, eller hur funkar det?

Åsa
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej igen Åsa, nu var det ett tag sen jag var härinne. Ja, det finns en sak till som det kan vara förutom skabb, håll i dig nu: Gianotti-Crosti syndrom. Googla på det vetja. Har sista veckorna sett två barn som jag gett den diagnosen, sannolikt är det något virus i farten som ger detta extra ofta för det är egentligen inte så vanligt. Det är en form av virusprickar såtillvida att syndromet uppstår efter någon form av virusinfektion, som regel en förkylning, och barnen får röda upphöjda prickar och rodnad hud ffa på armar, ben och rygg, ev kinder, kan vara lite på magen men oftast då på bröstkorgen och inte på "gosemagen". Det kliar, ofta rejält, och håller i sig i fyra till sex veckor (om jag minns rätt) och går sen över av sig själv. Oftast har t.ex tavegyl rätt dålig effekt och det enda man kan ta till är kortisonkräm.
Är det en huddoktor som ställt diagnosen skabb skulle jag dock tro på den och då tycker jag absolut att du skall kontakta den doktorn igen och få lite mer information om vad ni har att förvänta er framöver med avseende på läkningstiden etc.
När det gäller Mildison är det en grupp1-steroid, dvs den allra svagaste formen av kortisonkräm. Det är inget vidare drag i det och verkligen ingen fara att smörja några veckor i sträck med det så länge man undviker ansiktet. Mjukgörande, Essex t.ex, om huden verkar torr för torr hud kliar också. Hydrokortisonet är klåddämpande och inflammationshämmande och är huden retad så har det effekt, oavsett orsaken bakom besvären (men är huden infekterad med svamp eller bakterier skall man inte använda kortison för då kan allt bli värre).
Jag upprepar, kontakta huddoktorn igen och få en ny bedömning och tydliga instruktioner, finns det verkligen inget att göra bör ni ju få veta det också och framför allt få en uppfattning om hur länge ni kommer att måsta stå ut.
mammamy
J och Å

Inlägg av J och Å »

Mammamy, missade att svara på ditt sista inlägg, för jag reste bort till Spanien och glömde :oops: .

Hur har det då gått. Jo vi kontaktade hud igen och fick en tid 9 feb, kändes lite långt att vänta, men det var det enda som fanns. Smörjde med en kräm från dermanord och det blev lite bättre, men sen hände inget.

Hudläkaren tycke huden såg eksemig ut. Fanns jag tror faktiskt att det har med reaktionen på skabb och den starka krämen vi behandlade med att göra.

I vilket fall s ville hon att vi skulle eksembehandla, så vi har behadlad seni lördags med emovat x 2, miniderm övrig tid(men det behövs knappt) och lococidlösning till hårbotten.

Lisen är helt fin :D \:D/ Helt underbart, hon är precis lika bebismjuk och underbar som innan allt hände. Ska behadla med emovat och lococid i en vecka, sedan blir det mildison x 2 i en vecka, och så urtrappning. Ska efter behandlingen tillbaka till samma läkare.

Hoppas, hoppas, hoppas [-o< :D bara att det inte kommer tillbaka efter behandlingen. men tror inte det. För hon var inget röd alls nu, utan bara väldigt väldigt superduper torr, alldelens hård i huden på ryggen. Så detta borde väl funka.

Mammamy, skriv gärna en rad om din erfarenhet av sån här behandling. Ska vi oroa oss över om det kommer tillbaka? Brukar det bli bra så fort om det är eksem?

Nu borde det ändå vara på rätt väg, stackars Lisen, förkylning, skabb, förkylning igen och så magsjuka i helgen. Nu får det vara bra för ett tag liksom.

kram å
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Gulle-Lisen så skönt att allt ordnat upp sig. Nu håller jag en tumme att det fortsätter vara bra.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Vilken pärs för lill-tjejen med familj! :shock: Och jag blir så :twisted: på era möten med sjukvården! Känns som en (ännu längre) variant på Sarikas tråd om lilleman som fick svamp eller eksem men läkarna inte kunde bestämma sig och inte brydde sig heller, att ta reda på vilket! :evil:

Mycket visdom här att hämta i alla fall som jag ska ta med mig om sonen får utslag någon gång.

Skönt att det är över för er del i alla fall! :D

kram
Jennie
En goding till son född 0603 :heart:
J och Å

Inlägg av J och Å »

:heart: gulle er!

Ni som kommer till campet får se henne live, riktig buse och hennes syskon fåklart!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Campet? Jag fattar ingenting...måste ha missat nåt eftersom jag inte är så ofta på forumet nuförtiden.

När det gäller eksem så innebär det en inflammatorisk reaktion i huden som ger rodnad, klåda, torrhet, irritation, hudförtjockning och ibland i allvarliga fall sprickor och sår. Vad som orsakat inflammationen, dvs eksemet, kan variera. En del barn är allergiska, andra har reagerat på glittertrådar i kläderna som retat, starka tvättmedel eller ännu värre sköljmedel i kläderna, fel sorts tvål, torr hud efter täta bad, genomgången sjukdom, tee-treeoil i hudprodukter(ett riktigt rävgift för vissa), bakterieinfektioner...listan kan göras hur lång som helst.
En del barn har eksem mest hela tiden fast man aldrig förstår vad som utlöst dem och detta tillstånd kallas atopiskt eksem och är ett mer kroniskt sjukdomstillstånd. Det är också dessa barn som riskerar att både få förtjockad hud av sjukdomen men också förtunnad, skör hud av kortisonbehandlingen, eftersom de behöver så stora mängder mycket starka kortisonkrämer under långa sammanhängande perioder.

Det jag försöker förmedla är att bara för att man reagerar med eksem en gång behöver det inte betyda att man får det tillbaka vid fler tillfällen. Oavsett om det är en engångsföreteelse eller ej är behandlingen densamma: massor med mjukgörande SAMTIDIGT med kortisonsalva/kräm av varierande styrka med noggran UTTRAPPNING. (Vilket är det ni gör Åsa när ni byter från Emovat, grupp-II-steroid dvs medelstark kortisonkräm, till mildisone, grupp-I-steroid dvs svag kortisonkräm, efter en vecka. ) Tyvärr har styrkan på kortisonkrämerna inte ett skvatt att göra med de procentsatser som står på tuben, skit i dessa, vilken grupp krämen tillhör får man läsa sig till i fass eller bipacksedeln.

Det viktigaste för att undvika att eksemet blossar upp igen direkt efter behandlingens avslutning är att inte sluta för tvärt utan hellre trappa ut under några veckors tid, men er doktor ger er säkert råd om detta vid återbesöket. Jag skulle smörjt med mildisone typ 2 ggr per dag i en vecka, sen 1 ggr per dag i en vecka sen varannan dag några dar och sen slutat. Brukar skriva små prydliga smörjscheman till föräldrarna för att tydliggöra vikten av utrappning. Kroppen producerar nämligen själv kortison och om man tillför det utifrån så minskar kroppens egen produktion och om man sen tvärslutar med tillförseln står kroppen där med för låga nivåer, alltså måste man trappa ut krämen för att trappa upp kroppens egen produktion i motsvarande grad.

Jag tycker inte alls att det låter orimligt att Lisen svarat så snabbt på behandlingen och i just ert fall är hennes eksem med stor sannolikhet en reaktion på skabben, kanske också på medicinen mot densamma och borde inte återkomma med mindre än att hon får en ny reaktion på något.

För övrigt...
Till skillnad från vad många tror (jag själv också när jag började studera) är tyvärr inte läkaryrket särskilt enkelt. Det är sällan antingen eller och sällan tydligt vad saker och ting är och inte är, t.ex svamp finns det inget direkt prov man kan ta för att få facit utan det hela handlar om bedömningar. Exempelvis svamp kan likna en mängd andra irritationstillstånd i huden av varierande vanlighetsgrad, varav eksem är ett. Behandlingarna är helt olika för de olika tillstånden varför vi ofta måste prova oss fram till rätt diagnos och behandlling. Detta förutsätter ju dock att man kan ha tät uppföljning och återkoppling för att se om behandlingen fungerar och det är väl där sjukvården ofta sviktar idag tyvärr. Kände bara att jag var tvungen försvara min utskällda yrkeskår lite, det blåser hårt kring oss härinne av och till... :oops: :shock: :D

Jag tar när jag skriver chansen att sprida lite kunskaper här eftersom här finns kloka föräldrar som kan ta till sig information och en viktig del av arbetet både i sjukvården och på bvc handlar ju trots allt om att utbilda föräldrarna. Därför blir jag tidvis lite mer långrandig än exempelvis du skulle behöva Åsa, hoppas du har överseende.

Och så skönt att lillLisen nu äntligen fått tillbaka sitt bebisskinn, jag njuter VARJE DAG av lille E:s ljuvliga hud och tänker ofta på de föräldrar som har barn med eksem, det måste verkligen vara tungt.
Sköt om er så hörs vi igen!
mammamy
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åh Tack :heart:

/Fjällmor (med 2 atopiker i huset)
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Vill bara flika in ang eksem och prickar.....
Har en god vän vars lilla tjej hade rött kliande eksem redan som mycket liten, var ledsen och grät och hade det allmänt jobbigt.Ingen kunde komma på vad det berodde på. De smörjde med kortison och det blev förstås bättre. Men man behandlade symtomet inte orsaken.

Av en händelse kom de på att lilltjejen inte blev röd i huden när de använde en bekants begagnade kläder. Så, det var nya otvättade kläder som lillen fick utslag av. Mamman måste tvätta alla nya kläder 3 ggr för att lillan inte ska få dessa utslag och nu är hon helt bra.
Detta är bara en tanke om hur mycket "skit" nya kläder innehåller och hur svårt det kan vara att veta vad eksem kan bero på.

Kram
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"