Campet? Jag fattar ingenting...måste ha missat nåt eftersom jag inte är så ofta på forumet nuförtiden.
När det gäller eksem så innebär det en inflammatorisk reaktion i huden som ger rodnad, klåda, torrhet, irritation, hudförtjockning och ibland i allvarliga fall sprickor och sår. Vad som orsakat inflammationen, dvs eksemet, kan variera. En del barn är allergiska, andra har reagerat på glittertrådar i kläderna som retat, starka tvättmedel eller ännu värre sköljmedel i kläderna, fel sorts tvål, torr hud efter täta bad, genomgången sjukdom, tee-treeoil i hudprodukter(ett riktigt rävgift för vissa), bakterieinfektioner...listan kan göras hur lång som helst.
En del barn har eksem mest hela tiden fast man aldrig förstår vad som utlöst dem och detta tillstånd kallas atopiskt eksem och är ett mer kroniskt sjukdomstillstånd. Det är också dessa barn som riskerar att både få förtjockad hud av sjukdomen men också förtunnad, skör hud av kortisonbehandlingen, eftersom de behöver så stora mängder mycket starka kortisonkrämer under långa sammanhängande perioder.
Det jag försöker förmedla är att bara för att man reagerar med eksem en gång behöver det inte betyda att man får det tillbaka vid fler tillfällen. Oavsett om det är en engångsföreteelse eller ej är behandlingen densamma: massor med mjukgörande SAMTIDIGT med kortisonsalva/kräm av varierande styrka med noggran UTTRAPPNING. (Vilket är det ni gör Åsa när ni byter från Emovat, grupp-II-steroid dvs medelstark kortisonkräm, till mildisone, grupp-I-steroid dvs svag kortisonkräm, efter en vecka. ) Tyvärr har styrkan på kortisonkrämerna inte ett skvatt att göra med de procentsatser som står på tuben, skit i dessa, vilken grupp krämen tillhör får man läsa sig till i fass eller bipacksedeln.
Det viktigaste för att undvika att eksemet blossar upp igen direkt efter behandlingens avslutning är att inte sluta för tvärt utan hellre trappa ut under några veckors tid, men er doktor ger er säkert råd om detta vid återbesöket. Jag skulle smörjt med mildisone typ 2 ggr per dag i en vecka, sen 1 ggr per dag i en vecka sen varannan dag några dar och sen slutat. Brukar skriva små prydliga smörjscheman till föräldrarna för att tydliggöra vikten av utrappning. Kroppen producerar nämligen själv kortison och om man tillför det utifrån så minskar kroppens egen produktion och om man sen tvärslutar med tillförseln står kroppen där med för låga nivåer, alltså måste man trappa ut krämen för att trappa upp kroppens egen produktion i motsvarande grad.
Jag tycker inte alls att det låter orimligt att Lisen svarat så snabbt på behandlingen och i just ert fall är hennes eksem med stor sannolikhet en reaktion på skabben, kanske också på medicinen mot densamma och borde inte återkomma med mindre än att hon får en ny reaktion på något.
För övrigt...
Till skillnad från vad många tror (jag själv också när jag började studera) är tyvärr inte läkaryrket särskilt enkelt. Det är sällan antingen eller och sällan tydligt vad saker och ting är och inte är, t.ex svamp finns det inget direkt prov man kan ta för att få facit utan det hela handlar om bedömningar. Exempelvis svamp kan likna en mängd andra irritationstillstånd i huden av varierande vanlighetsgrad, varav eksem är ett. Behandlingarna är helt olika för de olika tillstånden varför vi ofta måste prova oss fram till rätt diagnos och behandlling. Detta förutsätter ju dock att man kan ha tät uppföljning och återkoppling för att se om behandlingen fungerar och det är väl där sjukvården ofta sviktar idag tyvärr. Kände bara att jag var tvungen försvara min utskällda yrkeskår lite, det blåser hårt kring oss härinne av och till...
Jag tar när jag skriver chansen att sprida lite kunskaper här eftersom här finns kloka föräldrar som kan ta till sig information och en viktig del av arbetet både i sjukvården och på bvc handlar ju trots allt om att utbilda föräldrarna. Därför blir jag tidvis lite mer långrandig än exempelvis du skulle behöva Åsa, hoppas du har överseende.
Och så skönt att lillLisen nu äntligen fått tillbaka sitt bebisskinn, jag njuter VARJE DAG av lille E:s ljuvliga hud och tänker ofta på de föräldrar som har barn med eksem, det måste verkligen vara tungt.
Sköt om er så hörs vi igen!
mammamy
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!