Kvarstående "läggningstrassel"

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Elle

Inlägg av Elle »

Strålande jobabr liv =D>

Angående resande så följ schemat så gott det går, du kan vid behov använda dig av marginalkvartar. Vi brukar sätta en filt för Olle när han sitter i bilstolen och ska sova. På så sätt blir han varken störd av att han ser oss eller ser ut. Det funkar kanon för oss.

God jul och gott nytt år :santa:
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
liv

Inlägg av liv »

Hej!

Resandet i helgerna har fungerat bra, över förväntan faktiskt :!:

Nu en ny fundering:
:arrow: pojken har nu blivit lite äldre och jag tror det är dags för att gå över till två sovpass på dagen. Hans schema är nu:

8.00 morgon frukost (bröst/vällig)
9.30-10.15 sova 45min
10.30 lunch
12-13.30 sova 1.5h
13.30 mellanmål (välling)
15.45-16.30 sova 45min
17.00 middag
19.00 nattslurk (bröst/välling)
20.00 sova

Ska jag bara plocka bort em-luren eller är det bättre att förskjuta allt som tex

8 morgon frukost
10-10.45 sova
11 lunch
13.30-15 sova
15 mellis
17 middag
19 nattslurk
20 sova

Är dock rädd att det blir för mycket tidsändringar för honom att ställa om sig till :?: :?:

Vad tror ni :?: Har ni några bra/bättre förslag :?:

Ytterst tacksam för tips och råd inför schemabyte :!: :!:
Mamma till en underbar gosse :heart: född 060516
och en underbar tös :heart: född 080605.
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt att resandet gick bra, välkommen tillbaka till Forumet :D

Jag skulle införa det schema som du föreslog, med fm luren kl10 och middagsluren 13.30. Då blir det gansak jämnt med vakentiden under dagen. Lite mer på em/kväll men då är det ju mycket på "programmet". Dessutom kan du ge en 5-minutare vid behov under övergångsfasen eller lägga en halvtimme tdigare på kvällen utan att det påverkar natten. Fördelen med att införa det nu är att när det senare blir dags föra bara en lur så kan du bara plocka bort fm luren och ha kvar lunchluren.

/Elle
liv

Inlägg av liv »

Hej igen!!

Jag skriver på samma tråd fast det egentligen gäller något helt annat:

BAJSAR NATTETID OCH CA 1-3 GGR/NATT

((Resumé: Resan över jul gick jättebra. Vi höll oss till tiderna, jag satt bak då han var vaken och portionerade ut leksaker. När han skulle sova tog jag bort leksakerna och satte mig fram. Vid ev. protester ramsade jag vilket han nöjde sig med och sov. För övrigt har det flutit på bra med scemat och nu ser det ut så här:
8.00 Morgon med välling
10.00 sova 45 min
11.00 lunch
13.30 sova 1,5 tim
15.00 mellis gröt
16.30 middag
(17.15 ibland 20 min sömn,då han är trött)
19.00 nattslurk välling
20.00 sova.))

:arrow: För ca en dryg månad sedan var han magsjuk med kraftiga diareér, varpå vi fick ta ett och halvt dygn med endast vätskeersättning och sedan verkligen mjukstarta med vanlig mat. Men när det fungerade (förca 1mån sen) började han med att bara kissa på dagarna och "skita ur sig" på nätterna, vilket resulterade i inte så önskade resultat på morgonen då blöjorna inte var dimensionerade för mängden.

Vi bytte blöjstorlek och eftersom han under flera månaders tid har fått gå på pottan efter varje måltid (och har skött det väldigt bra och knappt bajsat i blöjan alls) tog jag tyst upp honom på natten, satte honom på pottan och bytte blöja, för att undvika att allt hamnade i sängen. då jag åter la honom i sängen somnade han om utan protest. Han kunde vakna vid 23.45 el. 02.15 el. 04.30 el 06.00.

Har insett att detta inte var så bra, då han kanske vande sig vid att få komma upp. Så nu har jag i knappt en vecka bytt på honom i mörkret i sängen istället, men nu har han då börjat bajsa flera gånger per natt vilket han inte gjode från början. Oftast brukar han resa sig tillstående och grymta och sedan lägger han sig ner och jollrar, vilket kan ta upp till 1,5 tim/uppvak.

Han vaknar oftast oavsett vid strax före 06.00 och är då inte magen tom, så bir den det då. Jag brukar inte byte då, utan han får komma upp vid 08.00 då det blir morgon, men det är sälan han somnar om.

:?: :?: Hur skall jag hantera detta? Jag känner mig nu lite trött och medtagen då sömnen blir upphackad och jag har väldigt svårt för att själv somna om. Till saken hör att vi bor trångt och spjälis står intill min säng i sovrummet. Vi skall dock i veckan försöka ordna med ett drapperi mellan oss, så han ej ser mig från sin säng. Då kanske jag kan slappna av lite mer.

:?: :?: Kan jag göra något för att leda in honom på att bajsa på dagen istället :?: eller är det så här det kommer att vara nu :?: Har provat både med att ge fibrer och inte fibrer, men det gör ingen skillnad.

Långt inlägg, men VERKLIGEN tacksam på svar :!: :!:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej liv!

Jag ser att du inte fått något svar. Hur går det för er?

/Elle
liv

Inlägg av liv »

Hej Elle :!:

Inte så bra :( . Det är likadant. Nu provar vi med att dra ner vällingmängden från 300ml mild havrev. för 6mån, till 200ml till frukost. Detta för att magen skall ha lite mer fibrer att jobba med under dagen (men inte så mycket som 300ml).

Till lunch får han ca en hemlagad barnmatsburk (kokt pasta med köttf.sås alt. kokt potatis m palstern. till kokt fisk el kalops). Grönsakerna har jag plockat bort.

Till mellis får han nu istället för risgröt med banan, som verkade stoppa upp och göra magen gasig, mild havregröt för 4mån 1portion.

Till middag får han en mindre portion, liknande den till lunchen.

Till natten får han 300ml majsvälling dels för att mätta mer och dels för att ge mindre med fibrer = lugnare för magen. Tidigare fick han 300ml mild havrevälling.

Börjar med detta idag. Efter lunch kom det ytters lite bajs, men det var lite vastare än grötkonsistens. Bara det är en liten framgång :) .
I natt var det rena spruttibang bang vid 03.00 då pappa fick gå upp.
Jag har sovit på madrass i annat v-rummet i tre nätter bara för att försöka slappna av lite och få någotså när sammanhängande sömn.

Håller nu tummarna för att den nya "dieten" skall få igång magen på dagen, istället för att den blir uppblåst på em och tömmer sig på natten utan att få ur sig på dagen.
På söndag natt skall jag ta nattåget från Östersund till Göteborg och vara borta i ca en vecka, så håll tummarna för mig [-o< .
Detta är nog ett sista försök. Vet ej vad jag skall hitta på annars.

Har du eller någon annan något bra tips är jag ytterst tacksam, samtidigt som jag förstår att det här med att styra ett barns mage kanske inte är så himla lätt 8-[ .

Många hälsningar!!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Har du eller någon annan något bra tips är jag ytterst tacksam, samtidigt som jag förstår att det här med att styra ett barns mage kanske inte är så himla lätt .
Jag har en del kontroversiella tips så man tar dem som man vill. En del tycker de är toppen andra :roll: .

:arrow: Jag har lactiplus kapsel i Tors gröt på kvällen. Köper på hälsokosten. Skall inte värmas utan helst röras ner när maten är ättemperatur.

Jag har också haft problem med att Tor vaknar 5 eller 6 bajsar och har svårt att somna om men gör det.

:arrow: Sen ger jag aprikospure med päron till efterrätt på lunchen och katrinplommon pure till kvällsslurk. Allt lite lösande.

:arrow: Mitt senaste expriment jag gör bara för att styra NÄR han bajsar, för han är INTE förstoppad eller så. Jag gör kolikmassage på eftermiddagen innan kvällsgröten typ kl. 16.
Gör I (upp och ner vänt)L och (upp och ner vänt)U (I Love U). Kan du denna annars kan jag förklara närmre?
Gör detta 3 gånger på skötbordet naken, sen trycker upp knäna och sträcker på benen 3 gånger, gör om allt igen gärna tills om du känner att magen är riktigt mjuk. Därefter gärna mycket magläge och kryp m.m.
DÅ, vid ca. 17.30 tiden BAJS, som inte behöver komma ut under natten alltså. Detta har jag bara gjort i 3 dagar nu men HAR fungerat hur bra som helst.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
liv

Inlägg av liv »

Hej!!

Tack för ditt svar!

Jag ska verkligen prova massagen vid 16-tiden.
HAr gått babymassagekurs och vet precis vad du menar ("I LOVE YOU").

Det andra du skrev om kanske jag kollar upp om inte "dieten" och massagen fungerar.

TACK, TACK!!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"