Viktproblem

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Mindy

Inlägg av Mindy »

AnnaO:
Jag har precis börjat med Skaldemans bok så jag har inte bestämt vad jag ska tycka ännu. Förutom att jag tycker det är störtskönt med okonventionella människor som sätter sig upp mot expertisen med det sunda förnuftet som grund! \:D/
Det kan jag hittills (och än så länge...) konstatera att Skaldeman gör och att AW också tillhör den skaran, enligt mig. Kanske är det något sjukligt behov (av att överbevisa expertisen) hos mig som gör att jag just nu önskar att ungarna sov hela dagen så jag fick läsa boken! :oops: :lol:
Jag tror faktiskt att han skulle känna att AW var en själsfrände på så vis att de båda får stånga pannan blodig för sin sak. Hon för magläget och andningslarm och han för att kolhydraterna är livsfarliga och tallriksmodellen vansinnig.

Om ketoacídos är ett allvarligt livshotande tillstånd så är ju också hjärtinfarkt och diabetes det, tänker jag om din länk. Förorsakade av kolhydrater, blir jag mer och mer övertygad om. Jag blir så beklämd när jag tänker på min farmor.... :( Hur fel hon rekommenderades äta på sitt ålderdomshem och som sviter av diabetesen blev blind och fick amputera båda benen. :( Då skulle man nämligen inte äta fett, men potatis och sånt var huvudfödan. :shock: Inte sötsaker förstås men vad gäller husmanskost åt hon så fel som hon kunde. :evil:

Alla kan vi väl trots allt konstatera att det ÄR så att folk äter mer lightprodukter än någonsin, är mer medvetna än någonsin men också är fetare än någonsin och allt lägre ned i åldrarna :?:
Samtidigt kan jag inte erinra mig någon av mina föräldrars bekanta som tränade på gym eller träningscenter.... :? Det var på sin höjd en normal promenad som stod för den hälsosamma motionen för de flesta. Eventuellt sitter vuxna människor mer framför datorn på sina arbetsplatser nuförtiden (att barn sitter mer framför skärm än förr i tiden är jag övertygad om) men borde inte det jämnas ut av intresset för träning och motion? :-k

OM det blir så att jag anammar den här dieten så kommer jag inte att leva enbart på fett och kött men kanske anta en mer extrem hållning än GI i alla fall? Själv skulle jag vilja gå ned mellan 8-10 kg. [-o< Men att vara helt utan grönsaker och frukt skulle inte kännas rätt för mig, och inte roligt heller. Och roligt måste man ju få ha! :D

Jag tycker också att det är viktigt att ha klart för sig att myndigheter faktiskt har haft väldigt fel förut. På 3000-talet kanske man sitter och skrattar åt det vansinniga råden (?) strax innan millennieskiftet, att försöka mutera människokroppen till att hantera helt annan föda än den skapades för. :wink: :lol:

Någon som såg "Världens modernaste land" (Fredrik Lindström) i onsdags? Det var rätt intressant just hur extremt styrda svenskar verkar vara av myndigheternas råd och rekommendationer.

Jag läser vidare... :wink:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Mindy:

Jag är nog inte lik dig ifråga om att gilla människor som är okonventionella, konstigt nog... För själv är jag ju inte konventionell :wink:
Jag har lätt för att tycka att personer som jobbar med något borde kunna det de gör. Jag fattar naturligtvis att det inte alltid är så, men jag är nog den som lyssnar blint på vad doktorn säger och ifrågasätter inte det. Skulle inte våga.

Och inte bara myndigheter har väl haft fel, det har ju även många kortlivade teorier och metoder haft som alltid förespråkas av NÅGON :wink:
Så jag känner ofta att man inte vet vad man ska tro och lutar då åt "lagom är bäst"- varianten :lol: Då borde det inte bli SÅ fel!

Jag har faktiskt inte läst Skaldemans bok utan bara läst på hans web-sida och olika länkar. Jag har också läst lite på Annika Dahlkvists blogg och på Fettskrämd.

Så jag kanske pratar helt i nattmössan eftersom jag inte vet så mycket :lol:

Vad jag har uppfattat är att en version är lite striktare med kolhydraterna och en annan är mer som avvänja lite pö om pö. Men summan verkar vara att kolhydrater är av ondo. När det gäller bröd, halv o hel fabrikat, mjukostar lättmjölk, socker i alla former, etc är jag helt med på noterna!

Men det är mycket prat om att det är fett och kött vi är gjorda för att äta.
Menas det då allt naturligt som JORDEN producerar, frukt, grönsaker, baljväxter, DET ÄR INTE BRA FÖR VÅRA KROPPAR!!??
Det har jag svårt att tro. DET tycker inte jag visar sunt förnuft.

Ibland känner jag för att prova det här, det låter bra, men om det innebär att "svartmåla" grönsaker o frukt, då blir jag lite, ja..., anti.

Står det någonstans om man kan äta tex bara kött o grönt, och i övrigt äta så fett som möjligt, eller blir det ingen viktminskning då?

Har du set Du blir vad du äter? Med Anna Skipper som rådgivare, eller vad man ska säga. Det konceptet tilltalar mig, att äta så "rätt" och nyttigt som det går, och så gå ner i vikt och bli hälsosam.

Berätta vad du kommer fram till med boken!
/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej på er!

Efter att ha följt den här tråden väcktes mitt intresse för LCHF. Har snart läst klart Skaldemans bok (lite nyanslös, tycker jag - "så här är det: allt annat är lögn (även om jag inte har några belägg för det)" - men också väldigt tankeväckande!) och läst en hel del på Fettskrämd och Dahlqvist blogg. Kände att jag ville testa och är nu inne på femte dagen (har inte helt uteslutit grönsaker, men bröd, pasta, ris och potatis). Jag mår SÅ bra! Känner mig nästan lite euforisk... Inga blodsockersvängningar, inga irriationer, inget sockersug och en mätt och go mage. Jag är jättenyfiken på hur det här kommer att utveckla sig framöver och vad vågen kommer att säga (behöver egentligen inte gå ner i vikt, men några kilon vore ju alltid trevligt att tappa...).

/Pea
Gäst

Inlägg av Gäst »

Pea skrev: Har snart läst klart Skaldemans bok (lite nyanslös, tycker jag - "så här är det: allt annat är lögn (även om jag inte har några belägg för det)" - men också väldigt tankeväckande!)
8) Kan inte låta bli att lyfta frågan om ni möjligtvis kan se en viss liknelse med reaktioner på en annan bok... :roll: Som börjar på "B"... :wink: :lol:

:idea: Håller med om uttalandet och jag gillar den sortens böcker (som ni ju vet :wink: ). Inte för att jag vill påstå att det är det enda rätta eller den enda sanningen. Nej - utan just för att det hela då blir så tydligt och därmed också tankeväckande. Så att man själv börjar tänka efter, söka mer information och reflektera - för att till sist hitta sin egen "sanning" :thumbsup:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Pea skrev: Jag mår SÅ bra! Känner mig nästan lite euforisk... Inga blodsockersvängningar, inga irriationer, inget sockersug och en mätt och go mage.
:P Det är bara att vänja sig :wink: :lol:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Känner att detta är ngt för mig. Undrar bara vilken av Skaldemans böcker det är som rekommenderas.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Susanne: "Ät dig ner i vikt"

Mammut Maria: jag hoppas verkligen att du har rätt! :D :D

/Pea
blomman

Inlägg av blomman »

Jag har också läst en del på nätet om LCHF, eftersom man blev mer nyfiken!
Kör fortfarande min atkins, men slarvade lite på julafton och juldagen...
Men vad lugn och fin min mage är!
Och direkt när jag slarvade så blev den orolig igen!
Nu är den ganska lugn igen, så det här är kanon!
Jag har haft problem i flera år och blev klassad allt från candida -av homeopat till IBS -av läkarna och att det var allergiskt -av en magexpert...
Kan Atkins lugna min mage och jag dessutom tappar några kilon, "win-win"!!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Pea: Tackar, tackar.
Ska beställas på studs :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Hakar på den här tråden. Har tidigare kört en hel del GI och varit mycket nöjd med resultatet. Halkade dock tillbaka till kolhydratrik kost i samband med min första graviditet hösten 04 och inte kommit upp på banan sedan dess.

Är just nu höggravid och känner att jag vill komma i form både hälsomässigt och viktmässigt framåt sommaren igen. Dvs lägga om kosten så snart som möjligt efter bebis är född.

Har läst en hel del på LCHF forum som är länkad längre upp och är minst sagt nyfiken. MEN är det klokt att göra större förändringar i samband med amning? Blir det för stor omställning tror ni som vet? hmm kanske ska registrera mig där och fråga också, men vill gärna höra med er som kör lågkolhydratkost här på forumet.

Kommer ihåg förra amningsperioden- jag LEVDE på kolhydrater- kändes som kroppen SKREK efter smörgåsar, potatis och pasta.

Kommer nog ändå inte köra så strikt som LCHF utan snarare ett mellanting mellan GI och det, i alla fall som utgångspunkt.

Hur tänka?

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Jag tror du gör klokt i att ta det lite lugnt.
Även fast barnet ju tar den finaste näringen av det man får i sig, är ju kroppen lite sliten efter graviditet, och även under amning.
Kolhydrater behövs säkert. Men det är ju inget som hindar att man drar ner.
Är du t.ex förtjust i mackor, slopa brödet, mycket vunnet bara där.
Och dra ner på övrigt. Ta inte mer än en potatis till maten, alt ½ dl fullkornspasta o.s.v. Håll ner, men ta inte bort.
Nu VET jag inte egentligen detta. Jag går bara på instinkt, och säger som jag skulle gjort själv.
Jag kör som läget är nu, ett mellanting mellan LCHF och GI.
Funkar fint, men jag är varken gravid eller ammande.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

tack anna :D

Ja jag känner själv att det kanske är tokigt att lägga om kosten helt just nu, men jag har redan dragit ned lite på kolhydrater och ökat mitt fettintag.
Jag är ju en smörgåsätare av stora mått, det har jag begränsat till en smörgås till frukost. Har köpt feta varianterna av grädde samt creme fraiche samt skurit ned på pasta och potatis. Idag ska vi äta blomkålsmos igen. DET är ju SUPERGOTT. Åt klyftpotatis i helgen, jag tog bara tre-fyra klyftor och fyllde ut med sås,sallad och lite mer kött.

Hur är det med mejeriprodukter egentligen? Annika Dahlqvist menar ju att man kan äta filmjölk t ex ( hon har skrivit det som frukostförslag) Det hade varit en bra mellanväg för mig..ÄLSKAR filmjölk nämligen

Ja jag kör nog en mjukvariant till att börja med och sedan stenhårt till sommaren- då jag har slutat att amma.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
J och Å

Inlägg av J och Å »

Jaha, nu har vi kört LCHF tänket sen snart 2 mån. Vi måste uppenbarligen göra ngt fel för vågen står på exakt detsamma som då vid jul.

Äter inte detta:
potatis, ris, pasta, bröd, underjordsgrönsaker, osv osv

Äter:
ÄGG, bacon, smoothie, biffar, ja all sorts kött, fisk, fågel, makrill på burk, FETT, grädde, fil, vitkål, blomkål, broccoli, ost,

Undviker:
För mkt mjölk,

Alltså vad gör vi för fel. Tycker att jag åtminstone borde gått ner 1 gram, men ingenting. OK ska inte gnälla för mkt, kroppen har ju format om sig lite, magen mår bra och inte uppsvullen, inte speciellt hungrig är jag heller.

Men ni som har koll, några tips. SSS superstenhårda diet tror jag inte är ngt för mig. Men har iallefall 13 kg att gå ner. Är det verkligen så här trögt.

Innan ni väckte mig och tipsade om LCHF så åt jag frukost lunch middag med lite kolhydrater och till lunch dietsoppa( :? ) och gick ner 6 kg på lite mer än en månad.

Enligt vad jag läst så borde jag kunna åtminstone gå ner ngt. Men vad göra nu? Ngn som har nå tips?

kramar
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej J och Å.
När du skriver att du "undviker för mkt mjölk". Hur mkt mjölk talar vi om här? Du ska helst inte få i dig ngn mjölk alls. Om det används i kaffe el te så byt ut det mot vispgrädde. Det finn mjölksocker i mjölken som ger dig den insulinutsöndringen du inte vill ha el behöver. Det KAN vara så lite som gör att viktnedgången uteblir. Sen ska du sluta äta när du är mätt och inte överäta. Mättnad kommer ofta som en varm filt i magen en stund efter att måltiden avslutats.

Jag har själv kört på high fat i ca 5-6 veckor och har tappat ca.3 kg. Min mage är inte alls så uppsvälld längre. Känns underbart. Kunde se gravid ut innan. Har dock inte gått ner ngnt mer än det som försvann de första 2 veckorna. Funderar på om jag får i mig för mkt grädde. :roll: Dricker nämligen MKT kaffe.
Hoppas du fick ngt att tänka på.
Lycka till.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej där,

jag tror som Susanne att det kan vara mjölkprodukterna som är boven. Jag har kört LC sedan mellandagarna och gick inte ner något alls tills jag slutade med den turkiska youghurten och drog ner på grädden. Då tappade jag 1,5 kilo på 1,5 vecka (vilket jag är jättenöjd med eftersom jag siktat på minus 2 kilo).

En sak jag har lagt märke till de sista veckorna är också hur mycket mindre mat jag äter nu än för ett par veckor sedan. I början dövade jag sockersuget med fett. Och mellanmål måste man ju bara ha... Men när jag verkligen började känna efter om jag var hungrig så märkte jag att jag kunde dra ner på mitt ätande ordentligt. Hur är det med dig? Lyssnar du ordentligt på kroppen eller kör du på in invanda spår? :wink:

Lycka till! Fortsätt berätta hur det går!

Pea
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"