Viktproblem

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Katarina-Mamma duracell
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 22:18
Kontakt:

Viktproblem

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Alla kloka, vet inte om det här går under kackel eller mat, men jag sätter det här så får vi se..........

Har ett problem sedan andra barnet föddes, nämligen mina valkar runt magen, som sitter som riktiga lastbilsdäck runt magen, och mina grova lår som tenderar att svälla ut lite var dag, så nu kommer jag inte ens i mina gravidjeans längre,:shock: :shock: 15kg upp sen i somras :shock: :shock: nu behöver jag hjälp, hur blir jag enklast av med dessa traktordäck och enorma julskinkor jag bär på?? Skulle gärna se ett snabbt resultat och sedan kunna underhålla detta långsiktigt utan att för den skull sluta äta under flera veckor. Funderar på en sådan där utrensningskur, och sedan övergå till mer vegetarisk kost, men hur gör man?? Har bantat en gång och det slutade riktigt tokigt, så jag vill inte utmana ödet, men 10kg måste bort, annars blir jag ledsen då jag måste köpa helt ny garderob, eftersom alla mina byxor på något magiskt vis krymt de senaste månaderna. :wink: :lol: :shock:
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Hej Duracell-mamman :D

:idea: Två bantningstips :!:

:arrow: Anna W:s kur där man ersätter ett mål mat, det som är lättast att avvara med (var det 1l :?: ) kokt, inte kallt vatten. Man kan smaksätta med citron.

:arrow: Låg GI mat, d.v.s. så lite kolhydrater som möjligt:!: Du äter inte socker, äter grovt istället för ljust bröd, du äter mycket proteiner och grönsaker etc. Mammut är duktig på det där :wink:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej hej.
tyvärr tror jag inte på snabba resultat och bantningskurer utan hela livsstilen man lever.ett år efter att jacob fötts så hade jag fortfarande 9kg kvar att gå ner som jag vägde innan.vi skaffade hunden kajsa och ett år efter det så vägde jag som innan jag fått barn på bara att ut och gå relativt snabba promenader.att försöka äta tallriksmodellen är oxå ett enkelt och bra sätt att få i sig alla näringsämnen.
jag var vegetarian i nästan 10år innan och jag kan väll säga att jag har aldrig mått så bra psykiskt och fysiskt som då men det är noga att man får i sig alla näringsämnen man behöver så det gäller att läsa på.sen fick jag barn och jag orkade helt enkelt inte fortsätta längre att stå och laga flera olika maträtter varje dag.äter dock inte gris nuheller då jag haft en minigris innan och jag får helt enkelt inte i mig griskött.mycket frukt,grönt och fisk äter vi i våran familj.och något extra gott på helgen.
sen är ju simning ett bra och skönt sätt att motionera där alla kroppsdelar får arbeta.ut och springa så förbränner man ju oxå fett.men jag rekomenderar snabba promenader till att börja med (kanske lyssna på lite musik)varje dag.för det är regelbundheten som räknas och att äta tallriksmodellen.det var lite tips från mej.
många kramar från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

Ja denna tråkiga vikt man vill bli av med.

Jag börjar bli så trött på att vara överviktig. Dels för synen i spegeln, men framförallt mina ryggproblem skulle bli så hjälpta av att tappa vikt.

Jag äter bra men tyvärr pga foglossning med följder gör att jag inte kan motionera bort det.

Drastiska åtgärder. Jag började läsa om Cambridge metoden. Där man ersätter maten med soppor och milkshakes. Köpte hem för att köra igång ren kur, dvs man äter 3 cambridge soppor/milkshakes om dagen, massor med vatten och så ska man gå ner.

Har peppat mig själv ett tag, tänker bl a på Spanienresa i januari, vem vill vara en fläskfia i sommarkläder?

Natten till igår drömde jag att jag gjorde 20 situps och så var magen borta :lol: Så igår körde jag igång. Ersatte frukost med en Cappuchino milkshake som jag hällde kaffe i, jättegod. Smakade som min kaffelatte. massor med vatten, tror jag sprang på toa en miljon ggr. Lunch blev det jordgubbsmilkshake. So far soo good.

Till middag blidde det en grönsakssoppa, inte lika god. Stod inte ut. På dereas hemsida stod att om det krisade kunde man käka lite räkor, så det tog jag. Började sedan fundera och inser att jag kankse inte är lämpad att köra ren kur. Jag kommer att köra en kombinerad kur där man ersätter vissa mål. På det sättet ska man också kunna gå ner i vikt, dock inte lika mkt lika snabbt. men det gör ju inget. När man kör ren kur tar det först på kolhydrater och efter ca 3 dagar går kroppen in i ketos, dvs börjar förbränna fett, du känner ingen hunger, mår bra och kroppen förbränner 80% fett och inte så mkt muskler.

Får berätta vidare hur det går. Idag är det dag 2 och jag är inte alls lika hungrig. Började nu med en cappuchino och det smakar bra. Kör jordgubb till lunch men kommer att äta mat till middag. Man kan då äta 400 kcal och en ungsbakad kycklingfilé innehåller ca 133, råris kokt 1½ dl ungfär lika mkt, så då kan man äta en hel del. Ska försöka äta så lite kolhydrater som det går, och försöka med detta nu.

Gick ju upp mer än 30 kg med Karl, gickk aldrig ner allt, 10 kg kvar och med tjejerna gick jag upp 25. Så på förlossningen vägde jag 93 till mina 1,58 cm. Nu står vågen på 76, och vägde 57 när jag blev gravid med Karl. Önskan är ju iallefall att komma ner till 60. Får väl se hur det går.

Läs här
http://www.viktklubben.nu/

Kanske kan vara ngt för dig. Vore skönt att ha ngn att "jobba ihop" med.

kramar Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag kallar mig själv för "hobbydietist". :lol:

Jag har sedan ett halvt år tillbaka ändrat min kost eller livsstil när det gäller mat. Sedan dess har jag lärt mig massor och om Du är intresserad berättar jag gärna mer om det. I början var det ett sätt för mig att tappa vikten (som jag som du hade kvar från graviditeten) men efter ett tag märkte jag hur jag mådde bättre och bättre.

Att banta i form av begränsad kaloirintag är dömt att misslyckas från början. Det fungerar kanske i början men ALDRIG på längden! Det är hormonerna i kroppen som måste komma tillbaka på rätt spår igen.

Som sagt, jag berätta gärna lite mer. Om Du vill kan du kolla först lite här: www.fettskrämd.se eller här: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

som sagt, jag är VÄLDIGT ÖPPEN för vidare diskussioner! :wink:
Katarina-Mamma duracell
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 22:18
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Jo visst är det bra om man hade någon att peppa sig tillsammans med, vore jättebra. Själv har jag ungefär 8kg jag vill bli av med för att komma ned i en vikt jag känner mig nöjd med, och som jag sa, det mesta hänger i en valk runt magen och runt låren.
Jag vet att det inte direkt finns mirakelkurer, eller att det inte är bra att vrålbanta, har själv varit anorektiker så det där med att leva på ett halvt äpple gör jag inte om. Däremot vill jag komma i form med matvanor och att få en kick att det åtminstone märks på vågen att det händer något. Gick upp 30 kg med första barnet och gick ned allt utom 5 kg, sen gick jag upp 32 med barn nr2 och nu är det som sagt 8kg ned till den vikt jag hade efter första barnets födelse.

Så om du vill ha en peppingpartner så hör av dig, vi kan ju pma varandra, men var beredd på att det är antagligen jag som kommer att vara gnälligast :wink:
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Lua

Inlägg av Lua »

Kicken behöver inte vara märkvärdigare än "hård" tallriksmodell, d.v.s halva tallriken grönsaker och en fjärdedel vardera av proteiner respektive kolhydrater. På detta 20-30 minuter motion per dag, t.ex. promenad, simning, motionscykel eller dansa i vardagsrummet. Sätt på favvoskiva eller MTV. Det senare är kul - härma gärna stjärnan i musikvideon, Madonna är helvild! \:D/
Roligt för barnen att kolla på/härma också! :wink:

Kolla av resultat efter en vecka och du har din KICK! Kom också ihåg mottot för Barnaboken att människor rör sig inte ur fläcken om de inte har roligt! :) Jag har ju nu foglossning och framfall och dansar därför inte särskilt mycket... :( Längtar som en galning att få komma igång!

Kram Lua. :heart:
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

Tror inte heller på några mirakelkurer. Det handlar om att lägga om kosten, sin livsstil, precis som ni säger.

För min del är det svårt eftersom jag ej kan röra bort ngt. Och äter rätt det gör jag. Äter t o m för lite och det förbränner man ju inget på.

Att köra ex. cambridge 7 dagar sätter lite fart på kroppen. Man blir så himla fokuserad på detta med vad som ska ligga på tallriken. Men att köra en vecka kombinerat som jag gör det hela så mkt enklare. Jag vet att jag får i mig det jag behöver, och slipper tänka så himla mkt. Och kroppen "svälter" inte.

man går ju självklart upp ngt efter, men det är ju mest vatten, och är man medveten om det så kan det ju funka.

Så har jag kört lite VV förut, och det tänket sitter ju kvar. Ex. det går 4 skinkskivor eller mer på en ostskiva. Värt att tänka på.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Ja, de där ringarna runt magen ja. Eller var det degen som hade jäst... :? Inte är det en vacker syn precis. Efter sonen rasade kilon bort hur snabbt som helst. Men efter nr 2 har det inte hänt ett dugg. Förutom de där 7 som väl mest var sötnosan och vattnet. Har också 8 kvar som liksom sitter som berg. Så dansa får jag nog börja göra mer ihärdigt, om man säger.

Men ni foglossningsdrabbade... Promenader vet jag inte funkar. Jag hade själv svår foglossning båda gångerna, tillika diskbråck, men vattengympa funkade för mig, förutom vissa rörelser som jag fick undvika och göra annat istället. Simma är värre för de rundade bentagen är ingen hit, men vattengympan är skonsammare och man kan själv bestämma tempo och svårighetsgrad. Man jobbar helt enkelt i det tempo man klarar. Inget för dig Lua, just nu :? . Men för övriga med foglossning kan det kanske funka. För visst är det motionen som är A och O för att bli av med överskottet.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

J och Å skrev:Så har jag kört lite VV förut, och det tänket sitter ju kvar. Ex. det går 4 skinkskivor eller mer på en ostskiva. Värt att tänka på.
Hur menar du Åsa? Det skulle ju innebära återigen att dra ner på kalorierna och det fungerar ju inte på längden :-k
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

:idea: Ju större som problem, ju mindre åtgärd!, \:D/ lyder min modell! Annars infinner sig lätt ett kramptillstånd och i kramp sker ingen förändring, som vi vet!

Jag har ingen aning om hur många kilos övervikt jag hade, jag har slutat väga mig, men i klädstorlek hade jag ökat på ungefär en storlek, ibland två, men det var framförallt den där cykelslangen runt midjan som störde mig. :evil: Var fullständigt urless på att öht tänka på vad jag kunde äta eller inte. Dessutom är motion närapå bannlyst för mig, dvs, den som ska utföras i form av flås-på-lokal och efter visst schema.

:idea: Bättre då att integrera motionen i vardagen!

:idea: Men jag har också spikat städning en dag i veckan - det var lite si och så med den förut :roll: - och då sätter jag på musik och tar på mig sladdlösa hörlurar och far runt och sjunger och dansar. Favoriten är Slowhand med Pointer Sisters! \:D/

:idea: I övrigt fungerar det bäst för mig att undvika kolhydrater, så långt det är möjligt. Har t ex inte ätit potatis eller pasta sedan tidigt i våras, köper sällan hem bröd, eftersom jag inte kan låta bli det då, så det är nog mitt enda undvarande. Jag ville glömma hela saken och låta tiden arbeta och det har den gjort nu.

:arrow: Alla kläder sitter behagligt i midjan och vissa jeans börjar hänga!

Vad jag tror kan vara viktigt, är att under tiden skapa sig en känsla av att man INTE försakar något.... åtminstone INTE bantar.

Att kika in i Fettskrämd, som Nickan tipsar om , rekommenderar jag också!
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

nickan skrev:
J och Å skrev:Så har jag kört lite VV förut, och det tänket sitter ju kvar. Ex. det går 4 skinkskivor eller mer på en ostskiva. Värt att tänka på.
Hur menar du Åsa? Det skulle ju innebära återigen att dra ner på kalorierna och det fungerar ju inte på längden :-k
Jo att det lätt skenar i väg. Det finns ju saker som är mindre bra att äta. Det är väl klart att det funkar att dra ner på kalorierna. Nu fattar inte jag :?

Allt detta med kolhydrater osv. Klart du ska käka kolhydrater. Hjärnan slutar ju att funka annars. men ät långsamma kolhydrater och inte så mkt.

Mitt måtto har alltid varit. Ät det du kan göra av med. Men lite svårt då man är begränsad fysiskt.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
br
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:28

Inlägg av br »

Jag har blivit inspirerad av en bok som Fredrik Paulun skrivit. Den heter nåt i stil med "Viktminskning utan att träna". Den utgår helt enkelt från en enkel tallriksmodell med massor av tips om vad man ska undvika osv. LÄste en intressant artikel av Stefan Rössner där han kallad ealla GI metoder för "Kejsarens nya kläder": För det är inget nytt, att äta fullkorn och undviuka vitt mjöl har alltid varit på agendan :D

Det bästa är att inte tro att det går snabbt, man må¨ste ge det tid. Själv har jag jättem,ycket kunskap om m vad man ska äta och vad man ska undvika, men jag äter helt fel ändå :cry:

KÄnns som om jag skulle behöva en justering i hjärnan..

Ps en annan bok om viktminskning som jag gillar är "Viktiga boken, från godisråtta till strl 38" av Charlotta Flinkenberg-. Den har inspirerat flera av mina kompisar (tyvärr inte mig :cry: ) till att minska i vikt
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej hej igen!!
jag läste lite längre ner i duracells insändare att du undrade över utrensningskur.en bekant till oss var lite småknubbig och gjorde ett antal utrensningskurer och käka lavatabletter mm.när vi träffade honom efter så hade han verkligen gått ner i vikt .(han bor en bit bort från oss så vi träffas inte så ofta)han riktigt strålade och såg jätte fräch ut i hyn mm.
det är bara det att nu nästan två år senare väger han mer än innan...
jag tror att börjar man exprementera för mycket hit och dit är nog risken stor att kroppen bara tar stryk och man blir och väga mer än innan.man måste tänka att man måste man fortsätta leva så här resten av sitt liv med att inte tex äta potatis som folk ätit i tusentalsår.äter man EN portion av tallriksmodellen och på fasta tider,inget småätande mm så når man sitt mål tillslut.ju mindre man äter ju mer sparar ju kroppen på fettdepåerna.det är musklerna som försvinner först tyvärr.speciellt om man inte tränar.
många kramisar från ulrika.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
susanneethel
Inlägg: 1014
Blev medlem: mån 16 jan 2006, 22:44

Inlägg av susanneethel »

Jag kan berätta hur jag gick ner, det funkade fint för mig iallafall, jag gick ner 20 kg på 4 månader eller så. Knepet är att inte sänka ämnesomsättningen, och ändå äta lagom mycket. Ska försöka komma ihåg allt, jag känner mig virrig :roll: En del av det är mest baserat på vad jag tycker är jag rädd, men det mesta på fakta.

Bra ideer:
1. Regelbundna måltider, hoppa absolut inte över några mål! Ät med max 4 timmars mellanrum, förutom på natten. :)

2. Ät inte jätteportioner- ät tills du precis börjar bli mätt.

3. Tallriksmodell med en tredjedel av varje. Om man inte kan motionera så får man nog ta mer grönsaker, kanske halva tallriken, och dela resten lika mellan protein och kolhydrater. Eller ännu lite mindre kolhydrater. Rör man sig mycket kan man ta mer kolhydrater och lite mindre grönsaker. Långsamma kolhydrater är bäst förstås.

4. Ät fett, gärna från fisk, nötter, avokado, rapsolja e.t.c. Det ska visst "hjälpa" det dåliga fettet ut på något vis. Fett som bör undvikas helt är härdat fett och margarin. :!: Ät inga lightprodukter, sötningsmedel eller lättmjölk och sånt.

5. Inget socker= inga stora blodsockersvängningar= lätt att låta bli att äta socker. Man ska bara komma över abstinensen först. Sötningsmedel ger visst blodsockersvängningar dom också, därför försvårar det om man äter sånt. Dessutom är det läskiga kemikalier. :? Choklad med över 70% kakao går bra att äta om man blir jättesugen, för den vill man inte ha så mycket av.

6. På kvällen: Ett litet mellanmål, som en nyttig liten macka eller en frukt. Låt inte bli att äta på kvällen, det sänker ämnesomsättningen om det går för lång tid utan något. Om man är sugen, drick the.

7. Krydda gärna starkt, het mat ökar förbränningen. Alla naturliga kryddor är bra. Smakförstärkare är inte bra, det kan t.o.m. göra folk flintskalliga p.g.a. hormonstörningar. :shock: Såg det på tv.

8. Sallad till både lunch och middag, baserad på vitkål och morötter och liknande. Inte på tomat och gurka :) . Det är bra att ha citron på, citron sänker GI-värdet på hela måltiden har jag hört, och det är basbildande.

9. Sov bra :) Ja, det är viktigt. Motionera på något sätt som är roligt eller iallafall inte skittråkigt. Jag brukar bara gå eller cykla om jag ändå ska någonstans.

Saker som inte bör finnas hemma alls när man vill gå ner: Godis, chips, läsk, kakor, kex, glass.
Familjemedlemmar som vill äta sådant kan gå ut och göra det. :lol:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"