Viktproblem

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
blomman

Inlägg av blomman »

Jag kör keso istället för ris/potatis/pasta! Funkar kanon och finns numera i färdiga smaker, t.ex taco, fperfekt istället för tacoskal och tortillas!
anna71

Inlägg av anna71 »

anna skrev: Genetisk putmage, som trots tidigare träning och "vanlig mat" hängt kvar, men nu är borta och platt och fin! :D

EXAKT min erfarenhet också! Har i alla år fått höra att valkarna runt magen är genetsikt betingad, går inte att få bort! Och eftersom jag ändå vägde 54 kg så försökte jag finna mig i det.

Men nu ser kroppen helt annorlunda ut, mer kvinnlig. Smalare midja alltså. Och det fick jag INNAN jag började gå ner i vikt. Väger nu 51 kg. Och det bästa är att mamma/svärmor/väninnor inte kan pika eftersom de ofta ser mig med en rejäl bit brie i handen som mellanmål!
-----------------------
Flicka f?dd juli 2002; kurad vid 7 m?nader
Pojke f?dd april 2004; verktygad sen han f?ddes
J och Å

Inlägg av J och Å »

Var ska jag "utbilda" mig vidare anna och anna?

Jag tar ju en cambridgesoppa till lunch, eftersom jag annars struntar iden. Bara en mugg fil eller ngt, och det är ju inte så bra.

Vill ju också få bort putet och alla kilon efter graviditeterna. Tar gärna emot tips.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
anna71

Inlägg av anna71 »

Hejsan J och Å,

jag halkade av en slump in på Annika Dahlqvists (läkare, jobbar med diabetes) blogg: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

och började läsa. Och har i princip fortfarande inte slutat läsa. INte bara hennes blogg, utan många av hennes länkar har lett till vidare läsning.

Det kändes rätt för mig, jag testade och det funkade!
-----------------------
Flicka f?dd juli 2002; kurad vid 7 m?nader
Pojke f?dd april 2004; verktygad sen han f?ddes
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hoppar in i den här tråden - mitt i jultider och allt :shock: . Jag är övertygad om att min melodi är att minska på kolhydraterna. Funkade finfint ett par månader i höstas, nu har jag haft ett återfall tyvärr. :oops:
Det som jag tycker är svårast är FRUKOSTEN. :( Jag äter aldrig mer än 2 skivor bröd totalt per dag men det bästa vore ju att klara sig helt utan.

Bacon och ägg kan jag äta någon dag i veckan och jag har recept på en god smoothie med linfrö och sojamjölk som jag kan variera med men har ni andra tips på just FRUKOST :?:

Det bästa med lågt kolhydratintag tycker jag är att man blir så PIGG och så EFFEKTIV. Jag slutade t o m att sova middag samtidigt som barnen. :shock:

Som bonus försvann min värk i knäna som jag dragits med till och från.

Bara de två sakerna isolerade från viktnedgång talar om för mig att det är detta som min kropp vill ha! :D Men...jag gillar bröd och har svårt att hitta en fullgod ersättning för det.

Och Anna du ger mig nytt hopp angående lördagsgodis. Det kanske kan funka ändå och skulle ge mig en liten extra puff. :wink: Jag har tidigare fattat det som om det tar en halv vecka att bli i fas med blodsockret igen.

Det gäller att hitta den där balansen, för att man ska bibehålla disciplinen - och få en ny livstil.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Mindy: Jag äter ägg och bacon, som sagt, varje morgon. Det verkar som jag inte kommer tröttna på det.
Annars kan man ju äta:
:arrow: Fet yoghurt och bär
:arrow: Osttärningar, salami, rökt skinka, creme fraiche, någon grönsak.
OM du absolut måste äta bröd, ät grovt och sockerfritt.

För mig har det funkat med lördagsgodis PLUS en SKARP tillsägelse till mannen (när de milda många och vänliga inte funkade :oops: :wink: ) om att GÖMMA allt lockande för mig. Har man det inte framför ögonen, tar man sig inte iväg för att köpa det, åtminstone inte jag.
Har jag problem med blodsockret på söndagen fixar jag det med nötter.
Men det brukar inte vara några problem.

Sötsuget finns alltså kvar. Men det går att hantera.
I början när jag var mer strikt med LCHF var sötsuget verkligen helt borta. Men jag mådde inte bra fysiskt.
I och med att jag ökade kolhydraterna (mer åt GI-hållet) mådde jag bra igen. MEN sötsuget kom tillbaka. Det går att hantera om jag har lördagen att se fram emot.
Men nu är det jul, och jag tänker äta Jansson flera dagar i rad :wink: :oops: Och godis med förmodligen...

Var lite vaksam bara, en del som äter LCHF äter i princip bara kött och fett, och det tycker inte jag verkar sunt. Det är lätt att dras med, och man behöver ju grönsaker också. Och en och annan frukt.
Tror jag.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Renee

Inlägg av Renee »

Ååå... önskar att även min "genetiskt betingade putmage" (som gått i arv från mamma OCH mormor) kunde försvinna med LCHF... Nu vill jag inte alls svärta ner denna kosthållning (för jag är också övertygad om att detta är bra) men faktum är att på mig har det tyvärr, tyvärr inte hänt något alls med putmagen eller övriga överflödskilon :cry: . Jag har ätit LCHF sedan i sommar och mår i övrigt jättebra. Skönt att slippa blodsockersvängningar!

När det gäller tips på frukost (jag har också lite svårt för äggrätter på morgonen. Ett kokt ägg brukar dock gå ner) är fet (t.ex. s.k "turkisk") yoghurt med lite kokosflingor, lite linfrön och ev solrosfrön på. Man kan blanda i lite vispgrädde för att få upp fetthalten 8)
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Min ständigt utputande och efter maten uppblåsta putmage är borta sedan jag började med LCHF i februari! Jag har också omformat kroppen och minskat i vikt från 56kg till 54 kg (165cm lång). De två kilona satt runt höfterna... :wink: Ja, och så alla hälsovinster också och som en bonus har både jag och barnen ett otroligt stabilt humör (inga sockertoppar eller dalar) :thumbsup:

:idea: Det bästa av allt är att maten har blivit ett "nödvändigt gott " istället för "ett nödvändigt ont" - om ni förstår hur jag menar!

En julklapp i ämnet :santa: http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/st ... 38,00.html
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Renée! Det finns ett litet Skaldemanska talesätt kring det där med att man inte minskar i vikt: "Den som fortsätter äta även när den inte är hungrig tappar ingen vikt". Maken tog fasta på den insikten och vips så smalnade han av :shock: :wink: :lol: !
Renee

Inlägg av Renee »

Mammut Maria skrev:och vips så smalnade han av!
Det där lät ju enkelt! :lol: .
Tack för tipset - ska tänka på det framöver och hoppas att det vänder i rätt riktning här också!
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
blomman

Inlägg av blomman »

Vad är skillnaderna på Atkins och LCHF?
Atkins har ju ganska mkt grönsaker, men kolhydratfattiga sådana, men också mkt protein och fett...
Sen har ju Atkins ett rykte om sig att vara livsfarligt, men det har ju SHN-kuren med :wink: och hur det står till med den saken vet vi väl alla!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Inte så mycket egentligen, hade samma fråga för ett tag sedan:
http://43.freebb.com/fettskramd/fettskr ... le929.html

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Tack Anna! :D

Körde du/ni någon slags rivstart innan? Alltså minimängd eller inga kolhydrater 1-2 veckor för att sedan öka på lite efterhand eller har ni nått era fina resultat genom mjuk övergång och "bättre val"?

Det gäller ju att hitta sin egen melodi. Jag känner att jag gärna vill ha någon frukt per dag och grönsaker skulle jag absolut inte vilja avstå ifrån. Men ibland tycker jag att det verkligen är "allt eller inget" (jag själv också :oops: ). Och med det menar jag att om jag tidigare åt ganska totalt fel :roll: och sedan äter 1/4 kolhydrater och 3/4 grönsaker och kött på tallriken så är det en rätt stor förändring åt det positiva hållet. Man behöver inte bli så extrem att man lever på påsar eller bara äter kött och vatten. Fast det är ju det där med att hitta på maten som är pest. :roll:

När jag satt i bilkö i julhandeln hörde jag en dietist prata om att välja bra miljövänliga alternativ på julbordet. Och då skulle man inte välja det, och inte det. Värst var väl att man skulle välja skinkan före köttbullarna P G A att grisen är mer miljönvänlig för att den är bättre på att omsätta foder till kött och för att den inte fiser lika miljöfarliga gaser som korna. :shock: :lol: :lol:

Men hallå :?: :roll: Säg det till någon annan än en svensk så skrattar de ju ihjäl sig. :lol: Tänk om Kina och länder med enorma befolkningsmängder hade haft samma miljömedvetenhet som vi, då hade vi kanske kunnat se rätt stora effekter på jordens miljö.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mindy skrev: Man behöver inte bli så extrem att man lever på påsar eller bara äter kött och vatten. Fast det är ju det där med att hitta på maten som är pest. :roll:
:idea: Jag är ingen överdrifternas kvinna och jag äter inte LCHF för att "banta" - lika lite som jag tar till mig Barnabokens filosofi för att vara en "perfekt förälder" eller "få perfekta barn". Jag gör båda sakerna för att jag lärt mig att se orsak och verkan samt förstått och reflekterar över hur människan som helhet är fungerar.

:idea: Jag tycker att man ska veta vad man ska göra och varför man gör det och därefter fatta ett eget beslut efter vad man själv tycker verkar bra. Det gäller att hitta en personlig helhet och balans i det man gör. Då brukar det bli naturligt och rätt - och ENKELT!

:idea: Jag inspirerades av Annika Dahlkvists enkla råd då det begav sig i februari. http://www.fettskramd.se/AnnikaDahlqvistskostrad.pdf. Sedan har jag haft det i tanken och agerat därefter. Visserligen har jag fördjupat mig långt mer i ämnet men denna grundtanke består. Och vad det gäller matlagning så är det ju "bara" att skippa pasta, ris, potatis och bröd - ät resten! Och använd grädde och smör som bas. Det har jag alltid gjort - även innan 8) . Nu gör jag det med gott samvete :P !
Gäst

Inlägg av Gäst »

:!: Fel på länken ovan - klicka här istället! http://www.fettskramd.se/AnnikaDahlqvistskostrad.pdf
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"