julafton...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

julafton...

Inlägg av fjällström »

God fortsättning på er alla :)
Måste bara berätta om vår julafton. Vi skulle vara hos min pappa. Sara sov oroligt två nätter innan julafton (tänder :evil: ), så vi hade slutat ut våra planer på att natta borta, utan skulle istället åka hem när vi ansåg att hon inte skulle orka längre :roll: Men så tänkte jag, att nog är det för eländigt att man inte ska kunna vara borta på kvällen ens när det är julafton :!: Kände hur alla skulle tycka att vi var tråkiga och omständiga som skulle åka hem tidigt för att natta Sara :? Vi beslutade då att ta tjuren vid hornen och natta där hos min pappa :roll:
Efter en helrolig eftermiddag/kväll med massor av bus, god mat, julklappar och en lite "farlig" tomte :santa: , så var det då dags att gå i säng för Sara...
Vi hade bäddat vår resesäng uppe på vinden och efter vällingen så gick jag upp med henne. När vi kom in i sovrummet började hon gnälla och jag kände att attityden höll på att överge mig :? Tänkte att hon kanske inte skulle känna sig trygg nu i nytt rum, ny säng, med tomtefrossa i kroppen och dessutom aldrig nattad med ramsa hos någon annan... Men då fick jag skärpa till mig :!: Lade ungen i sängen (med gossegrisen, förstås!), bad en tyst bön om att hon skulle somna fort [-o< eftersom jag vet att mamma mfl. tycker att det är fruktansvärt när hon vid ett fåtal gånger protesterat en stund. Sen lämnade jag rummet med en glad och trygg ramsa x fyra. Höll andan en stund - inom två minuter var ungen tyst :!: :!: Jag stod kvar en stund bara för att försäkra mig om att hon verkligen somnat - och det hade hon :D

Vi åt efterätt i lugn och ro (min bror hade då åkt hem eftersom deras lilleman inte ville somna där vi var :? ) bara vuxna. Ingen jakt på små ungar som skulle riva ut julgranen och julbordet [-X Vi bara myste ihop med de våra :wink: När klockan blev 21.30 ansåg vi att vi firat klart. Jag tog på mig ytterkläderna och smög upp på vinden för att hämta Sara. Hon blev förstås som ett frågetecken när jag lyfte upp henne ur sängen. Men hon somnade om i min famn och åkte inlindad i en filt hemåt. När vi kom hem fick hon äta upp resten av vällingen varpå jag ramsade mig ut ur hennes rum. Inte ett ljud hörde vi ifrån henne förrän klockan 6.45 på morgonen :!:

Vi är så lyckliga att vi verkligen bestämde oss för att vi måste kunna natta henne borta. Nu kommer vi att göra samma sak nyårsafton :wink: Nu har vi ju dessutom attityden - vi vet att det funkar :!:
Vi hade tänkt tacka nej till inbjudan om nyårsfirande, men nu kommer vi att åka iväg :wink:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bra jobbat, både du och Sara :!: :santa: :D
Joy

Inlägg av Joy »

Vad roligt att läsa!
Jag/vi har funderat på detta. Att "somna" borta. Vi får se hur vi gör på nyår. Det kommer att vara andra barn där då, som inte har några särskilda tider att sova på... Så det kan bli svårt för lilleman att få ro.
Vi får se...

Kram till alla här!/joy
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:lol:
Häftig känsla, vá? :wink:
Det är fantastiskt, tycker jag! Det där att kunna lägga barnen var som helst, kunna sitta i lugn och ro och prata vuxet, ta upp barnet, åka hem, lägga om, och så har alla haft en jättebra kväll!
Barnen slipper bli övertrötta.
Man själv slipper känna att man borde åka hem så dom får sova.
Ja, det är härligt! :D

Bra jobbat!!! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "