syskon

Samtalsforum med barnen i fokus
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Vi är också på gång och Linnea får ett syskon när hon är 22 månader, härligt!

Ett tips till Anna (?).
Jag gillar att läsa saker men det finns väldigt lite kring syskon. Dra ut det ur barnboken om det, anpassa lite av filosofin och beskriv den kort och ta med några verklighetsberättelser från forumet eller dyl så har du ytterligare än bok som i alla fall jag skulle köpt om jag stötte på den när jag var ute och letade efter syskonlitteratur men bara hittade en enda bok (från vi föräldrar).
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
br

Inlägg av br »

Håller med Patrik! En bok om syskon skulle nog vara en storsäljare! de flesta jag känner som har fått sitt andra barn har mest frågor och funderingar om hur man ska "hantera" den nya familjesituationen och hur man ska räcka till för båda barnen!

Så Anna , om du känner dig sysslolös :D så är det väl bara att gå igång med "syskonboken"
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Det jag undrar över, ANNA W, är VAD folk i alla år har varit så skeptiska mot när det gäller Din filosofi? En humanare behandling av barn får man ju leta efter. Är det föräldraransvaret som folk stör sig på? I Sverige är vi ju av tradition inte vana att ta ansvar. Jag minns att den bilden jag hade av dig innan jag såg TV4s program om curling föräldrar var att du var en mycket strikt och hård människa, men den tonen finns ju inte alls i Barnaboken - långt ifrån... Många går omkring och tror att du skapade den sk Femminutersmetoden (ve och fasa) och det förstår jag inte heller vad det kommer ifrån?? Vet du?

Jag tror att alla de som uttalar sig om dig och det du står för egentligen inte har en ingen aaaaning om VAD det är du står för och vad du förespråkar. Inte den blekaste aning.

Jag fattar inte heller varför folk blir så skeptiska när man berättar om hur vi tar hand om vår son. Nyligen berättade jag för en ny bekantskap att vår son sover på fasta tider under dagen (hon frågade nämligen hur mycket han sover på dagen). Hennes kommentar till mitt svar var (utan att egentligen låta sur eller så) "JAG har alltid låtit mina barn själva bestämma när de vill sova och äta"... Du ser, på EN GÅNG gick hon i någon form av självförsvar. Precis som att jag är världens hemskaste förälder och gör något MOT mitt barn.. Mycket märkligt. Det känns JÄTTEKONSTIGT när jag får dessa reaktioner...

Vi kommer nog inte heller att vänta så länge med att börja producera bebis nr 2. Hoppas vi får möjligheten till en till bara.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Stockholmsmor

Inlägg av Stockholmsmor »

Håller med!
Jag som precis börjat kura har berättat för några kompisar med barn vad vi håller på att lära oss här hemma. Men ingen av de jag pratat med är överhuvudtaget intresserade att lyssna nämnvärt. Inget Näha, berätta! eller Vad duktig du är!. Ja, kanske behöver de inte säga att jag är DUKTIG, men att få någon form av reaktion annat än om jag skulle klaga, vore trevligt någon gång. Man blir faktiskt lite ledsen. Klagar man, då hänger alla på och tycker det är spännande att lyssna. Dessutom så verkar det som att plötsligt allas barn alltid sovit som små änglar om nätterna, och mellan raderna indikerar att jag kanske måste göra detta för att dottern inte “sovit så bra”.
Jag gör detta för vår lilla dotters skull och inte för att jag ska framstå som nån supermamma. Varför jag vill prata om det är för att det är så INTRESSANT och roligt. Hursomhelst kommer hädanefter att ta till oss “filosofin” i tysthet och njuta av vårt hemmaliv i hemlighet. :lol:
FLICKA 28 JULI?2004
SHN 050126
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Ja, hade inte jag läst Barnaboken så vetefasen om det hade blivit några syskon ALLS :shock: ! Och nu kommer Saga bli storasyrra som 1½-åring!

Men min enorma lycka är att folk fattat vad jag "pysslar med" och att vi inte ens tänker tänka tanken på att det skulle vara "jobbigt" med fler barn! Så de har faktiskt inte beklagat sig alls -enbart gratulerat :!: :D
Tur för mig... :roll: :D
Stockholmsmor

Inlägg av Stockholmsmor »

ps:
passar på att gratta till alla som ska få syskon! :P

Och:
Hursomhelst kommer hädanefter att ta till oss “filosofin” i tysthet och njuta av vårt hemmaliv.
"filosofi" = filosofi :D
FLICKA 28 JULI?2004
SHN 050126
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :D Underbara reflektioner :D

Men någon "syskonbok" blir det inte. Jag tycker jag har skrivit "allt" i Barnaboken och den är den definitivt sista, internationella, slutgiltiga. Resten kommer man förvisso på själv, vill jag tro, om man bara står på den grunden Barnaboken förhoppningsvis ger och har vett att NJUTA sina barn :heart:

Det ÄR bedrövligt men faktum är att lycka och förnöjsamhet sticker i ögonen på folk som lever utan det själva. Pröva får du se hur omgivningen reagerar om du säger: "Jag ÄLSKAR min man och vi har det underbart tillsammans, vi har ett FANTASTISKT äktenskap!" I bästa fall har du haft "tur"... men förmodligen blir du misstrodd :cry:

Jag skrev en gång för länge sedan att endast den som själv är lycklig har råd att unna andra lycka. Jag har förstått att det verkligen är sant.

Tack, Kristin, för att du inte längre tror att jag är en hård människa :roll: Jag är klar mjukvara, när det gäller de små barnen.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Barnaboken och dess livsfilosofi - det finaste vi kan ge våra barn, och oss själva.

Förändrar dig i grunden och gör dig till en bättre människa. För dina barn, för dina nära och för alla.

:heart: :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
ciri

Inlägg av ciri »

Håller med Louise! Jag har 2 år o 10 mån mellan mina killar och jag håller inte med om att det blir dubbelt så jobbigt med 2!! Det var ju större omställning med första barnet, nu är man ju redan i farten med matlagning, städning tvättning o sånt som inte var så "viktigt" förr! Det som är skillnad är ju att det är lite mer tvätt och att man ska spänna fast 2 barn i bilen! Det är ju bara så underbart att se syskonkärleken!! Jag kan börja gråta när 3-åringen sitter o pratar med bäbisen som bara sitter o ler åt allt han gör!!
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
Jennie

Inlägg av Jennie »

Ja, visst är det underbart med syskonkärlek!!!!

Jag har skrivit det tidigare (tror att det var i det gamla forumet) men min äldsta kille brukar säga: "Mamma, jag älskar dig och pappa ända upp till himlen men lillebror älskar jag ända upp till rymden" :heart:

Lillebror är sååå söt när han går fram till storebror när storebror är ledsen och lägger sitt huvud på hans axel och kramar och pussar honom och säger mmmm. Då skiner storebror upp och pussar tillbaks. :D

De har även blivit bra på att gadda ihop sig mot mig ibland :roll:

:arrow: Det bästa man kan ge sitt/sina barn är syskon anser jag :!:
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
schnokie

Inlägg av schnokie »

Jennie : blir helt rörd, vilka goa killar du har :heart:

:D Ja, fram för fler syskon :D

Anna - jag lobbar för "Das Kinderbuch" ofta sa jag hoppas att du snart ser en försäljningsuppgang i Österrike :D

Anki
Bor i Wien och ?r mamma till Annelie (juli-03) som kurades vid 9 manader och
Erik (juni-05) som fick en mjuk kurning vid dryga 5 manader!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"