Hallo musiclovers!
Jösses, är jag tom efterlyst? Ja då är det ju bara att gräva i de dammiga arkiven. Mina musikminnen är en brokig skara utan egentlig röd tråd och min och darlingens skivsamling är en sorglig historia efter två täta flyttar. Man kan inte tro att vi är två musikutövande människor om man bara går efter yttre tecken.
Därtill har jag den enerverande egenheten (enligt min vän och fd sambo A-K) att när jag hittar en låt eller skiva som jag gillar är det repeat på högsta volym som gäller. Tills jag har fyllt upp av den känsla låten förmedlar och sedan hamnar den i lådan. Är det bara jag?
Uppvuxen med Taube och Televinken.
Dansade till SOS av ABBA på lågstadiet samt mammas Nationalteatern.
Min första egna upptäckt som gav mig en obeskrivlig känsla av upprymdhet var när jag i 12-årsåldern hörde Ultravoxs "Vienna" på radion. Följdes av en period med Yazoo.
Sen var det hårdrock ett tag när jag dejtade en hårig rocker. Minns särskilt "Holy Diver".
Sen var det ju en massa discolåtar förknippade med brutna hjärtan, hångel och käslostormar förstås. De är mer som en suddig massa men när jag hör dem i nåt sammanhang så slår minnesfunktionen på direkt.
Andra favvisar som jag upptäckt själv har varit Sheryl Crow, Alanis Morisette, Skunk Anansie, Tori Amos, Kate Bush, Stina Nordenstam, No doubt, Meredith Brooks och Marie Bergman.
Sedan har jag lånat en hel del av ex som Gadd, Sting, Marillion, Peter Gabriel och Kent.
DiLeva har ju en speciell plats i hjärtat. Några av mina favvisar är "Två på skilda håll", "Vi har bara varandra", "Själens krigare" och hela engelska Adam & Eve-skivan med apelsiner på. Kommer inte ihåg vad den heter. Låten som börjar med "
"I'm based on a true story..."
var jag med som "dansare" på när han framförde den i tv-programmet 7-9.
Leah Andreone har också en särskild plats för hennes skiva fick jag låna av darlingen innan vi blev ett par, speciellt "It's alright.."
Kvällen jag och darlingen blev ett par är förknippad med Alphavilles "Forever young" som vi var och kollade in på en krog här i Gävle. Innan det gillade jag inte låten men vad gör man?
Garbage låt "Paranoid" är min 30-årsfest! Jag och darlingen hade precis blivit ihop och jag och mitt gamla band hade reunion och då gjorde jag en cover på den.
Nordman är darlingen för mig. Han spelade bas med dem på en av turnéerna. Och han har gjort några gig med Peter Jöback som jag tycker är en fantastisk sångare tekniskt.
På alla barnens dop har jag och/eller darlingen framfört olika barnvisor och de är mig ännu kärare nu än innan såklart. Jojje Ws "Ett barn ska jag ha när jag blir stor", Lindgren och Riedels "Lilla hand" och Lisa Ns "Fem fingrar".
Och när jag nu hamnat i barnsångssvängen måste jag säga att jag är förvånad över vad mycket bra Gullan har gjort! Lyssnade aldrig på henne själv som liten.
Jag älskar "Av längtan till dig"! Både melodin och texten. Den ska jag sjunga på mitt bröllop om jag NÅGONSIN blir gift. Vi framförde den på en väninnas bröllop bara förr-förra veckan!
Lite mer nyliga favvisar är allt av Christian Wals. Allt han gör tycker jag är snorbra! Sedan har jag några favvo-röster men jag gillar inte alla deras låtar som Uno, Patrik Isaksson (kompis till darlingen), Andreas Johnson och Seal. Laleh, Robyn och Marit B spelar ju i en klass för sig eftersom de gör bra låtar och har ett unikt uttryck.
Men det är sällan jag blir så där helt tagen nuförtiden som med "Vienna" när jag var tolv. Senast det hände var när jag hörde Maroon 5s "This love" och jag fick känslan [/i]måste ha!
. Nu är den sönderspelad i radion...
Sådär, nu kan jag inte plocka fram nåt mer ur minnet, det blev väldigt långt det här, men ni får skylla er själva som ropar efter mig i etern, haha!
Kram Jannika