Era favoritlåtar?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Spyro
Kontakt:

Era favoritlåtar?

Inlägg av Spyro »

:D :wink:

Jag är intresserad av musik, och vilken betydelse den kan ha för oss människor. Undrar därför följande: Vilken är DIN favoritlåt, och varför just den?

När vi gifte oss fällde jag inte en enda tår. Inte av nervositet, inte under vigseln, ingenting. Jag höll mig absolut lugn och sansad. 8)

Men när festen efteråt började, steg mina två systrar fram och sjöng "heaven", ni vet den av Bryan Adams.

"Oh - once in your life you find someone
Who will turn your world around
Bring you up when you're feelin' down..."

Och jag tänkte på hur vansinnigt lycklig jag var, där jag satt bredvid min make. Av alla miljoner människor som finns på denna jord hade just vi två hittat varandra, fött ett barn och nu gift oss. Och DÅ kom tårarna! (Kommer ännu, bara för att jag tänker på det... :oops: )

Alla satt och stirrade på oss. En efter en plockade fram sin näsduk, och snart var inte ett öga torrt. Behöver jag säga att "Heaven" numera betyder alldeles särskilt mycket för mig? :wink:

Hur är det med er andra? Vilken låt får er att känna som mest?
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
J och Å

Inlägg av J och Å »

"Av längtan till dig" Åsa Jinder, CajsaStina Åkerström. Tre av mina bästa vänner sjöng den på vårt bröllop. Grät inte heller då, men sen oj oj :cry: så de skvalar.

Mer då, Jag gråter ofta till Astrid Lindgrens sånger. Både när jag lyssnar och sjunger själv. De berör mig så djupt. Ta bara "du ska inte tro det blir sommar ifall inte nån sätter fart", "Och jag gör så roliga ställen där barna kan springa omkring, då blir barna fulla med sommar och bena blir fulla med spring".

Underbart är det. Det finns så många bra av Astrid, de betyder barndom och frihet och skratt och tårar för mig. Det spritter kärlek om dem.

Kul tråd.

Canon in D av Pachebel men framför av George Winstone, å helt underbar. Den fick jag höra första gången i USA av min aupairfamilj, tänker alltid på Thanksgiving med dem när jag lyssnar. Och som fattig student låg jag ofta i badet och lyssnade på den skiva. Rekomenderar den varmt.

hm, tänker vidare.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
K-ina

Inlägg av K-ina »

Åh! Sånger och texter! Min passion!

Har musikminnen från livets alla skeden tror jag. Minns min mamma med gitarren när jag var barn. Hon sjöng Dan Andersson och Ferlin och jag älskade framför allt texterna även om jag inte förstod dem!

Eller mormor som så verkligen hade önskat att hon kunde spela något instrument... Men sjöng det gjorde hon. I Apladalen, Var skog har nog sin källa, En speleman mm mm. Och GRÄT gjorde jag när de vuxna sjöng skillingtryck!

Vad är det för slags barnvisor? :lol: Och visst andas det 1800-tal? :lol: Sjöng i kyrkokören gjorde mormor och mamma också och Bachs kyrkomusik uppskattade jag minns jag. Gillar det litet "fyrkantiga" om nån förstår vad jag menar!???? :roll:

ALLT detta sätter känslosträngar i rörelse hos mig! Den svenska visskatten, kyrkomusiken, folkmusik från all världens hörn etc.

Favoriten i dagarna är Koppången som vi sjunger i min kör. Jag KAN inte tänka på texten för då stockar det sig i halsen. Hör bara:

En sekund är jag evig
och sen vet jag inget mer
Bara ett, att jag lever lika fullt som någon annan
Jag är här och mitt på en frusen väg
finns det värme ändå
Fastän snön börjar falla
och himmelen blir grå

Så VACKERT!!! :cry: :D

Meeen! Jag gillar faktiskt det av litet modernare snitt också! :wink:

En sång som ger mig rysningar än är Redemption song med Bob Marley. Eller Prince Purple Rain! Va? Vilken låt!!!!! :shock: Eller U2s samtliga (nästan) Eller Sting... Eller... osv.

Har ni varit med om att man saknat filmmusik i livet? När allt är perfekt. Solnedgången finns där, den käresta finns där. Man bara ÄR! Visst vore det häftigt med ett soundtrack en sån gång? :D Men själv skulle jag inte kunna hitta DEN rätta sången! De är alldeles för många! :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
J och Å

Inlägg av J och Å »

K-ina skrev: En sång som ger mig rysningar än är Redemption song med Bob Marley. Eller Prince Purple Rain! Va? Vilken låt!!!!! :shock: Eller U2s samtliga (nästan) Eller Sting... Eller... osv.

Har ni varit med om att man saknat filmmusik i livet? När allt är perfekt. Solnedgången finns där, den käresta finns där. Man bara ÄR! Visst vore det häftigt med ett soundtrack en sån gång? :D Men själv skulle jag inte kunna hitta DEN rätta sången! De är alldeles för många! :lol:

Instämmer så totalt. Glömmer aldrig när jag gick i solnedgången på en strand i grekland(favvoland) och en restaurang med hängmattor osv spelade Redemptionsong. Helt otroligt.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Åh...MUSIK!!! :D :D :D
Jag drog för ett tag sedan igång en musiktråd om vad för musik ni härinne gillar, tycker det säger så mycket om människor :heart:
Men den var innan forumet gjordes om, så den är nog inte lätt att hitta fram...

Nåväl, nu var det bästa låt det gällde. Bästa går inte, det finns för många, så jag sätter upp en hög på rad :wink:

Heroes - David Bowie
Raketmaskinen - Bob Hund
In between days - Cure
Love song, och även Belfast child - Simple Minds
747 - Kent
Rom i regnet - Ulf Lundell
Wonderwall -Oasis
Script for a Jesters tears - Marillion
Once - Pearl Jam
Avalon - Roxy Music
Airbag - Radiohead
Disarm - Smashing Pumpkins
Run - Silverbullit (sånt jävla tryck, :oops: sorry, att man nästan svimmar)
Alla vill ha & Imorgon - Di Leva
White - Cult
Unforgettable fire/ och Bad - U2

Och varför?
Ja, det går nog inte riktigt att sätta ord på. Musiker har skapat något fullständigt komplett, som tar andan ur en!

En sak funderar jag på. Jag är en tjej som dras till rockmusik, gärna lite tuffare råare sorter, (även fast de flesta sånger jag har på listan är lugna) men vad händer med mig ibland?
Något jag inte kan förstå med mig själv är min fallenhet för fioler och nyckelharpor. Jag hade ALDRIG i livet gått och köpt någon skiva att lyssna på. Men om jag ser det i verkliga livet, strömmar tårarna till, och jag blir berörd in i hjärtat. Senast förra helgen, stod jag med på en julmarknad. In kom ett gäng spelemän med nyckelharpor och fioler. Inga knätofs-kläder, utan vanliga finkläder. De spelade milda vackra folkvisor, och jag stod där och lyssnade och svalde och svalde... :oops: Jag kan verkligen inte för mitt liv förstå varför jag blir så berörd av detta!

Och som den gången i solnedgång i lilla, lilla fiskebyn Ullapol i Skotska högländerna.... En stor samling barn kom gående, och spelade säckpipa så tårarna skvalade på mig! Har försökt mig på att köpa en säckpips-skiva, men det ger mig ingenting på skiva, desto mer live.

Håller med om Redemption song också! Vilken låt!

(Och nu Jannika!!! Är jag nyfiken på dig! Vad har du för fler favoriter än DiLeva?? :wink: )

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
K-ina

Inlägg av K-ina »

anna!

Vi snackar om RÖTTER!!! All musik som vi lyssnar på idag bottnar ju i något annat. Det är inte skapat ur intet!!! Det är bara varianter på ett tema! :heart:

Hörde en gång en japan som intervjuades. Han tyckte att ABBA var såååååå svenskt och jämställde det med svensk folkmusik. Långt innan Orsa Spelemän och Kristina från Duvemåla alltså! Ibland är det svårt att hitta likheterna - men de finns där hela tiden är jag övertygad om!
Mamma till två pojkar.
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

K-ina, Purple rain är ju bara för underbar! Jämt när jag hör den låten tänker jag på när jag och ett gäng satt i en STOR jänkare, klockan var typ fem på morgonen och vi körde mot soluppgången. Vi hade haft en härlig kväll, ingen hade spytt, ingen hade börjat gråta, och nu satt vi där i jänkaren och begrundade livets mysterier. Hade bara lust att krama om varenda en som satt där, bland annat min blivande make (men det hade jag såklart ingen aning om då)! :D "Purple rain" spelades då, och allt kändes bara sådär underbart, filmlikt.

Vad skönt det är att läsa att jag inte är den enda som blir tårmild av live-musik. Konserter klarar jag inte av alls, :cry: inte ens country-konserter! :shock: :shock:

Jag gillar också säckpipa. Det är ju ett så himla mäktigt ljud! :D
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
Bibban

Inlägg av Bibban »

MARY`S BOYCHILD med BONEY M är en "gammal goding" som framkallar rätta julkänslan! Vilket kan behövas när regnet vräker ner och vinden viner!
Lova att ni inte stressar för mycket ! Ta det lugnt! Det blir jul i alla fall!
Julkram :!: :!:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Canon in D av Pachebel
Det var vår bröllopsmarsch, det :D !
/Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Vi skulle också haft den, men gifte oss på en udde och min syter försökte tillsammans med min kompis att öva in den på tvärflöjt, tyvärr är den inte lätt att spela. Så vi hade Av längtan till dig och You fill up my senses, denna på tvärflöjt.
Gablex

Inlägg av Gablex »

Your song med Elton John är både min & makens och min & barnens!

I hope you don't mind
I hope you don't mind
that I put down in words
How wonderful life is now you're in the world

:heart:

Annars älskar jag också så gott som allt med U2, både "gamla godingar" som The unforgettable fire (kan det bli mer perfekt?!) och lite nyare, som Stuck in a moment. Den brukar jag tänka på när det känns lite jobbigt -

it's just a moment - these times will pass

Lustigt med musik egentligen, för mig är det nog det närmaste religion jag kan komma (förutom när jag föder barn men det kan man ju inte hålla på med hela tiden :roll: :D )
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
K-ina

Inlägg av K-ina »

Och dessa rader har kommer till mig varje gång som det "lättar". När saker har ordnat upp sig och när jag äntligen börjar se vägar ut:

I can see clearly now, the rain is gone,
I can see all obstacles in my way
Gone are the dark clouds that had me blind
It's gonna be a bright Sun-Shiny day

Det är snudd på religion för mig också - fast jag får såna upplevelser på fler sätt också! :lol: :wink:
Mamma till två pojkar.
K-ina

Inlägg av K-ina »

Och dessa rader har kommer till mig varje gång som det "lättar". När saker har ordnat upp sig och när jag äntligen börjar se vägar ut:

I can see clearly now, the rain is gone,
I can see all obstacles in my way
Gone are the dark clouds that had me blind
It's gonna be a bright Sun-Shiny day

Det är snudd på religion för mig också - fast jag får såna upplevelser på fler sätt också! :lol: :wink:
Mamma till två pojkar.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hallo musiclovers!

Jösses, är jag tom efterlyst? Ja då är det ju bara att gräva i de dammiga arkiven. Mina musikminnen är en brokig skara utan egentlig röd tråd och min och darlingens skivsamling är en sorglig historia efter två täta flyttar. Man kan inte tro att vi är två musikutövande människor om man bara går efter yttre tecken. :lol:

Därtill har jag den enerverande egenheten (enligt min vän och fd sambo A-K) att när jag hittar en låt eller skiva som jag gillar är det repeat på högsta volym som gäller. Tills jag har fyllt upp av den känsla låten förmedlar och sedan hamnar den i lådan. Är det bara jag?

Uppvuxen med Taube och Televinken.

Dansade till SOS av ABBA på lågstadiet samt mammas Nationalteatern.

Min första egna upptäckt som gav mig en obeskrivlig känsla av upprymdhet var när jag i 12-årsåldern hörde Ultravoxs "Vienna" på radion. Följdes av en period med Yazoo.

Sen var det hårdrock ett tag när jag dejtade en hårig rocker. Minns särskilt "Holy Diver".

Sen var det ju en massa discolåtar förknippade med brutna hjärtan, hångel och käslostormar förstås. De är mer som en suddig massa men när jag hör dem i nåt sammanhang så slår minnesfunktionen på direkt.

Andra favvisar som jag upptäckt själv har varit Sheryl Crow, Alanis Morisette, Skunk Anansie, Tori Amos, Kate Bush, Stina Nordenstam, No doubt, Meredith Brooks och Marie Bergman.

Sedan har jag lånat en hel del av ex som Gadd, Sting, Marillion, Peter Gabriel och Kent.

DiLeva har ju en speciell plats i hjärtat. Några av mina favvisar är "Två på skilda håll", "Vi har bara varandra", "Själens krigare" och hela engelska Adam & Eve-skivan med apelsiner på. Kommer inte ihåg vad den heter. Låten som börjar med " "I'm based on a true story..."
var jag med som "dansare" på när han framförde den i tv-programmet 7-9.

Leah Andreone har också en särskild plats för hennes skiva fick jag låna av darlingen innan vi blev ett par, speciellt "It's alright.."

Kvällen jag och darlingen blev ett par är förknippad med Alphavilles "Forever young" som vi var och kollade in på en krog här i Gävle. Innan det gillade jag inte låten men vad gör man? :lol:

Garbage låt "Paranoid" är min 30-årsfest! Jag och darlingen hade precis blivit ihop och jag och mitt gamla band hade reunion och då gjorde jag en cover på den.

Nordman är darlingen för mig. Han spelade bas med dem på en av turnéerna. Och han har gjort några gig med Peter Jöback som jag tycker är en fantastisk sångare tekniskt.

På alla barnens dop har jag och/eller darlingen framfört olika barnvisor och de är mig ännu kärare nu än innan såklart. Jojje Ws "Ett barn ska jag ha när jag blir stor", Lindgren och Riedels "Lilla hand" och Lisa Ns "Fem fingrar".

Och när jag nu hamnat i barnsångssvängen måste jag säga att jag är förvånad över vad mycket bra Gullan har gjort! Lyssnade aldrig på henne själv som liten.

Jag älskar "Av längtan till dig"! Både melodin och texten. Den ska jag sjunga på mitt bröllop om jag NÅGONSIN blir gift. Vi framförde den på en väninnas bröllop bara förr-förra veckan!

Lite mer nyliga favvisar är allt av Christian Wals. Allt han gör tycker jag är snorbra! Sedan har jag några favvo-röster men jag gillar inte alla deras låtar som Uno, Patrik Isaksson (kompis till darlingen), Andreas Johnson och Seal. Laleh, Robyn och Marit B spelar ju i en klass för sig eftersom de gör bra låtar och har ett unikt uttryck.

Men det är sällan jag blir så där helt tagen nuförtiden som med "Vienna" när jag var tolv. Senast det hände var när jag hörde Maroon 5s "This love" och jag fick känslan [/i]måste ha!. Nu är den sönderspelad i radion...

Sådär, nu kan jag inte plocka fram nåt mer ur minnet, det blev väldigt långt det här, men ni får skylla er själva som ropar efter mig i etern, haha! :lol:

Kram Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Oj, här skulle man försöka sig på att kursivera men det hamnade lite snett... Det skulle vara kursivt på Måste ha! och inget mer... :lol:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"