Syskonkiv - hjälp mig att hjälpa!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Inez

Syskonkiv - hjälp mig att hjälpa!

Inlägg av Inez »

Hej!

Jag har två underbara barn Mailin 21/2år och Lukas 1 år om tre veckor.

Jag skulle vilja höra om det är någon som har erfarenhet med två järnviljor i huset. Det är mest "strul" när vi ägnar oss åt social delaktighet. Malin vill göra allt själv. Hon ska lägga i korven mm. Lukas får som inte plats riktigt känner jag. Malin är absolut inte till besvär, men vi hamnar alltid i konflikt med varandra när vi lagar mat. Hur visar jag att Lukas också ska vara med oss? Några tips!

Sen har jag en fråga till!

Jag har gått efter barnaboken på båda två, men behöver lite stöd när det gäller trotsen som smygit in nu.

Malin knuffar Lukas ofta nu sedan han har börjat gått. Malin ska alltid ha den leksaken eller prylen som Lukas har. När hon tar saken, så skriker hon MIN och sliter den ur händerna på Lukas. Hur löser jag det utan att varken kränka Malin eller Lukas?

Skriv gärna om det är någon som har tips att ge ang. syskon.

Jag hoppas att jag inte har klagat tok för mycket, men jag skulle vilja ha lite tips på att underlätta "problemen"!

Ha de så gott!
Malin 2 1/2 Lukas 1 ?r
Anv?nder "verktygen"
STORT AW FAN
mia75

Inlägg av mia75 »

Jag har lite längre mellan mina barn men jag känner igen beteendet.
Jag tror att det är viktigt att det större barnet har en egen vrå där inte lillebror får vara. Rasmus har ett lekrum där vi har satt upp grindar så att inte Emil kan komma in. Där inne får han alltid vara ifred om han vill och leka med sina saker. I övriga rum får han snällt dela med Emil och Emil med honom givetvis. (bebisleksaker är jättekul även om man snart är fem :D )
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
sigrid

Inlägg av sigrid »

:D Hei,
(håper du forstår når jeg skriver på norsk..)
:arrow: det står mye om tross, søsken og den sosiale delaktigheten i Barneboka.

:arrow: Begge barna må få tid og rom for å delta i arbeid på sine vilkår (når de har noe tid for seg selv, mens den andre er opptatt med noe annet, kanskje) og de bør oppfordres og hjelpes litt på vei til å hjelpe hverandre.

:arrow: Hun er jo den store av barna og du kan oppriktig interessert appellere til det i den forstand at du sier til henne når hun er iferd med å ta over for lillebror: "Vent, lille venn, la oss se om lillebror klarer å legge pølsa i panna!" Trenger lillebror en stekespade eller papir å tørke seg med, så kan du hjelpe henne på vei: "Oj, nå trenger visst lillebror litt papir. Kan du finne litt så vi får tørket ham? Ja takk (på lilebrors vegne også), helt riktig, der er papiret. BRA! da tørker vi lillebror...osv"
Og du kan appellere til henne om å vise lillebror hvordan saker og ting gjøres, dersom han ikke får det til etter å ha prøvd selv, for hun vet jo hvordan. Og omvendt, la lillebror "hjelpe" søsteren sin også (gi henne noe hun trenger) og gjør henne oppmerksom på det, så hun kan takke ham for hjelpen.
:arrow: På tal om tross: Hun må ikke få lov å knuffe broren sin. Stopp henne forsiktig og ømt, ta hennes hånd i din og vis henne at man stryker lillebror istedenfor. Jeg ville ikke gjøre stor notis av MIN eller DIN leke. Men jeg ville si at lillebror har den nå, så kan du leke med den om en stund når lillebror ikke trenger den lenger. Du kan leke med denne så lenge, så kan han bruke den etterpå !
:D
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Här är det dags att visa hur världen går till och en kur i syskonhantering!

:arrow: Tex vid matlagningen så går temat på: " :shock: Vilken korv ska lillebror lägga i stekpannan? DEN eller DEN? Så bra, DEN alltså :D ! Kan du ge honom den så ska vi se om han KAN!!! Kan du det? Bra! Se han KUNDE! Och du hjälpte honom - vilken storasyster alltså :thumbsup: !"

:arrow: Vad det gäller att ta saker ifrån lillebror så går temat på: " :roll: Oj då- tog du den från lillebror... Men du, så gör man ju inte :? .. Hur gör man? :idea: Jo, man ger den till lillebror nu och säger " :P Varsågoooood lillebror - här är din boll igen :P " (milt tvång kan behövas här :wink: men man utför handlingen åt henne no matter what och därefter " :D Så BRA! Du gav tillbaka den och nu ska lillebror ha bollen :thumbsup: ! :shock: :P VAD ska DU ha då? Det eller DET? Kom! Så bra, då tar du DEN! :P " Kan man stoppa det innan så gör man det (det är naturligtvis det man siktar på - man får köra en kur helt enkelt!) " :? Ojdå! Nu tänkte du ta saken från lillebror - men du :P ! Du vet ju hur man gör! Hur gör man? Just det! Man låter lillebror ha den saken och så letar du efter en annan! Så bra! Vilken blir det? Jaha, DEN :D ! Toppen \:D/ !

:arrow: Får du nog så ge henne tre chanser - därefter så är det förvisning som skall ske på det icke skuldbeläggande sätt som redovisas noggrant i Barnaboken! Läs där om hur du går tillväga! Barnaboken s.523 punkt 6!

:D Lycka till!
Inez

Tack för underbara råd!!

Inlägg av Inez »

Ville bara tacka för dom råd jag fått! Mycket användbart...

Men fortsätt gärna om andra har goda råd att ge!

Kramisar!!!
Malin 2 1/2 Lukas 1 ?r
Anv?nder "verktygen"
STORT AW FAN
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Goda råd - tack alla :D

Glöm inte det simpla, magiska "OJ DÅ!", Inez :lol: Det ger lite andrum, man hinner tänka efter en smula, och barnet ifråga - som naturligtvis inte vill något illa - slipper känna sig dåligt och skuldbelastat och kan "inse" att en liten olycka visst hänt. Som mamma snart reder upp.

Till matlagningen skulle jag helt radikalt sätta ungarna på varsin sida om spisen och tilldela dem olika uppgifter. "KAN du...?" Och aldrig glömma att tacka för minsta lilla. Som ju underlättar för "flockens" gemensamma överlevnad, och med förtjusning dessutom :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"