Hej!
Jag har två underbara barn Mailin 21/2år och Lukas 1 år om tre veckor.
Jag skulle vilja höra om det är någon som har erfarenhet med två järnviljor i huset. Det är mest "strul" när vi ägnar oss åt social delaktighet. Malin vill göra allt själv. Hon ska lägga i korven mm. Lukas får som inte plats riktigt känner jag. Malin är absolut inte till besvär, men vi hamnar alltid i konflikt med varandra när vi lagar mat. Hur visar jag att Lukas också ska vara med oss? Några tips!
Sen har jag en fråga till!
Jag har gått efter barnaboken på båda två, men behöver lite stöd när det gäller trotsen som smygit in nu.
Malin knuffar Lukas ofta nu sedan han har börjat gått. Malin ska alltid ha den leksaken eller prylen som Lukas har. När hon tar saken, så skriker hon MIN och sliter den ur händerna på Lukas. Hur löser jag det utan att varken kränka Malin eller Lukas?
Skriv gärna om det är någon som har tips att ge ang. syskon.
Jag hoppas att jag inte har klagat tok för mycket, men jag skulle vilja ha lite tips på att underlätta "problemen"!
Ha de så gott!
Syskonkiv - hjälp mig att hjälpa!
Syskonkiv - hjälp mig att hjälpa!
Malin 2 1/2 Lukas 1 ?r
Anv?nder "verktygen"
STORT AW FAN
Anv?nder "verktygen"
STORT AW FAN
Jag har lite längre mellan mina barn men jag känner igen beteendet.
Jag tror att det är viktigt att det större barnet har en egen vrå där inte lillebror får vara. Rasmus har ett lekrum där vi har satt upp grindar så att inte Emil kan komma in. Där inne får han alltid vara ifred om han vill och leka med sina saker. I övriga rum får han snällt dela med Emil och Emil med honom givetvis. (bebisleksaker är jättekul även om man snart är fem
)
Jag tror att det är viktigt att det större barnet har en egen vrå där inte lillebror får vara. Rasmus har ett lekrum där vi har satt upp grindar så att inte Emil kan komma in. Där inne får han alltid vara ifred om han vill och leka med sina saker. I övriga rum får han snällt dela med Emil och Emil med honom givetvis. (bebisleksaker är jättekul även om man snart är fem
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
BILD
(håper du forstår når jeg skriver på norsk..)
Og du kan appellere til henne om å vise lillebror hvordan saker og ting gjøres, dersom han ikke får det til etter å ha prøvd selv, for hun vet jo hvordan. Og omvendt, la lillebror "hjelpe" søsteren sin også (gi henne noe hun trenger) og gjør henne oppmerksom på det, så hun kan takke ham for hjelpen.
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
-
Gäst
Tack för underbara råd!!
Ville bara tacka för dom råd jag fått! Mycket användbart...
Men fortsätt gärna om andra har goda råd att ge!
Kramisar!!!
Men fortsätt gärna om andra har goda råd att ge!
Kramisar!!!
Malin 2 1/2 Lukas 1 ?r
Anv?nder "verktygen"
STORT AW FAN
Anv?nder "verktygen"
STORT AW FAN
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Glöm inte det simpla, magiska "OJ DÅ!", Inez
Till matlagningen skulle jag helt radikalt sätta ungarna på varsin sida om spisen och tilldela dem olika uppgifter. "KAN du...?" Och aldrig glömma att tacka för minsta lilla. Som ju underlättar för "flockens" gemensamma överlevnad, och med förtjusning dessutom
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022