Mycket gråt vid insomnandet

Victorine

Mycket gråt vid insomnandet

Inlägg av Victorine »

Hej alla kloka!
Vi kurade sonen, som nu närmar sig 7 mån, för ca sex veckor sedan. Han har sovit säkert sen dess, både på dagen och på natten, och det är naturligtvis underbart för hela familjen. Vi mår alla otroligt mycket bättre. Problemet är att det tar tid för honom att somna. Det har gått lite i vågor, han har haft nån bättre period och jag har tänkt att "Ja! Nu börjar det fungera!" och sen är det lika illa igen. Schemat är det inte fel på, tror jag, det ser ut som följer:

19.00-7.00: Natt
7.00: Frukost
9.30: Sova 45 min
10.30: Mat
12.00: Sova 1,5 tim
14.00: Mat
15.45: Sova 45 min
17.00: Middag
18.15: Kvällsslurk

Eftermiddagsluren tänkte vi snart korta till 20 min för visst var det ca. 14,5 timmars sömn en 6-7 månaders knodd behövde? Men det är ju lite svårt när det ibland tar uppemot 20 min för honom att somna!

Jag har varit inne på forumet förut och frågat och fick då rådet att dra mig tillbaka för att man trodde att jag kanske var för aktiv. Jag gjorde det och det blev faktiskt bättre, ett tag. Nu är det sämre igen, och jag har verkligen inte varit och stört, jag lovar.

Det är två saker jag tänkt på:
:?: Det ena är skrattet till gonattet, som jag aldrig får till. Han är en försiktig liten person och man får se upp så han inte börjar gråta istället för att skratta om man är alltför "rolig" med honom. Har jag riktigt flyt så kan jag få ett leende, men alldeles för ofta är han ledsen när vi börjar närma oss sängen. (Och skratta på morgonen, det är bara stört omöjligt!) Vad GÖR man?

:?: Det andra är att jag är inte alls säker på att ramsan tar. Han sov så mycket de första kurnätterna att jag upplevde aldrig att vi hann få till nån dialog, och sen ska man ju bara använda den sparsamt. Suck. Och nu, när han ska somna är han nog inte så värst ledsen alltid, kanske mest .. hm .. inte arg, men kanske besviken. Ja. Det är nog det bästa ord jag kan hitta. Det är en ganska entonig sorts gråt. Men om jag nån gång hör att nu är det verkligen ledsen gråt, och jag går och ramsar, så blir han enormt upprörd. Beror det då verkligen på att jag bara har stört, eller kan det bero på att ramsan kanske aldrig riktigt har gått in? Och vad sjutton gör jag om det är så??

Oftast somnar han efter att ha långsamt tonat ner sin gråt, utan att jag hört nåt som tyder på att han skulle behöva eller vara mottaglig för nån hjälp. Och det är sååå påfrestande att bara höra på. Nån reflex är vi inte i närheten av och jag börjar tvivla på att vi nånsin når dit.

Snälla snälla snälla alla ni kloka människor - hjälp! Såhär kan vi inte ha det.

:( Tacksam för råd.
Victorine
Mamma till Nadia 010526 och Elis 060501
Victorine

Inlägg av Victorine »

Nu har jag varit inne och kollat flera gånger om inte någon har svarat, men nej.. :( Snälla ni, är det verkligen INGEN som har nåt gott råd att ge? Är det bara att hålla ut, alltså?

Som den perfektionist jag är har jag jättesvårt att nöja mig med ett halvdant resultat. Målen var
1, säker och tillräcklig sömn
2, ording på både dag och natt
3, ett par minuters läggning utan gråt
4, en flexibilitet att kunna röra sig mer utan att det blir kaos med sömnen.

Nummer ett och två gick bra och jag förstår att nummer tre och fyra tar lite längre tid, men hur länge? Och om jag gör fel kanske det aldrig blir..?

Deppiga Victorine.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Victorine! :D

Ledsen att du inte fått svar :oops: :?

Jag måste ut och skotta nu, men jag tittar till din tråd för att se om du fått svar... Du är inte ensam! :wink:

Hang in there :!:
/Fjällmor
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det är två saker jag tänkt på:
1. Det ena är skrattet till gonattet, som jag aldrig får till. Han är en försiktig liten person och man får se upp så han inte börjar gråta istället för att skratta om man är alltför "rolig" med honom. Har jag riktigt flyt så kan jag få ett leende, men alldeles för ofta är han ledsen när vi börjar närma oss sängen. (Och skratta på morgonen, det är bara stört omöjligt!) Vad GÖR man?

Försök att inte göra så stor grej av det. Är han nöjd så är det bra. När det har funkat ett tag så kan ni försiktigt försöka få honom att le igen. Vi busade inte med Vera när hon var liten. Det är först för ett tag sedan som vi verkligen har busat så hon skrattar ordentligt innan läggdags. Vi har heller aldrig varit superkäcka på morgonen och gjort superglad godmorgon, för vi är inte sådana och det känns inte som att Vera skulle köpa det om vi gjorde det.
Vera skrattar inte heller speciellt mycket. Däremot är hon en mycket nöjd liten tjej.

2. Det andra är att jag är inte alls säker på att ramsan tar. Han sov så mycket de första kurnätterna att jag upplevde aldrig att vi hann få till nån dialog, och sen ska man ju bara använda den sparsamt. Suck. Och nu, när han ska somna är han nog inte så värst ledsen alltid, kanske mest .. hm .. inte arg, men kanske besviken. Ja. Det är nog det bästa ord jag kan hitta. Det är en ganska entonig sorts gråt. Men om jag nån gång hör att nu är det verkligen ledsen gråt, och jag går och ramsar, så blir han enormt upprörd. Beror det då verkligen på att jag bara har stört, eller kan det bero på att ramsan kanske aldrig riktigt har gått in? Och vad sjutton gör jag om det är så??

Oftast somnar han efter att ha långsamt tonat ner sin gråt, utan att jag hört nåt som tyder på att han skulle behöva eller vara mottaglig för nån hjälp. Och det är sååå påfrestande att bara höra på. Nån reflex är vi inte i närheten av och jag börjar tvivla på att vi nånsin når dit.

Jag tror att du fattar rätt. Låt honom vara. Han behöver få ta hand om sitt gnäll själv - verkar det som.
jag skulle nog ge honom en bekräftelse när han tystnar (x1 eller möjligen x2) lugnt och försiktigt så att du inte stör. Och det är nog mer för din än för hans skull, men också så att han tar till sig ramsan.

Men tänk på att ramsan är vad du gör den till. Du ska förmedla det som du vill säga till honom med hjälp av ramsan. Du måste veta vad du ska förmedla, inte bara ramsa. Minsta osäkerhet märker han direkt.

Perfektionism och barn har tendens att inte bli riktigt bra. Klart att man ska ha målet att det ska vara bra och fungera. Men risken är stor att man blir väldigt orolig om saker och ting inte funkar perfekt, och det gör det ju inte lättare att vända, för då förmedlar man inte det lugn som behövs för att vända lite trassel.
Så försök att vara nöjd med att nätterna funkar. Och tänk att det kan vara så att han också är irriterad över att han inte riktigt kommer till ro direkt.

Tänk också på att runt 7 månaders ålder så är det vanligt att byta från 3 till 2 lurar på dagen. Vi väntade till 8 månader, men jag har en rikig sovgris och dessutom var hon sjuk just när vi tänkt byta, så vi drog ut på det.

Mitt enkla/svåra råd är att ta det lite lugnt och njuta och låta honom njutas.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Så skönt att du fick så kloka svar av /LO :!: :D

/Fjällmor
Nancy

Inlägg av Nancy »

Har inte mycket att tillägga till /LO:s utmärkta svar :D men delger lite egna funderingar.

Ett barn på 7 månader uttrycker sig genom gråt. Ett äldre barn skulle kanske ha legat och jollrat/pratat istället eller som min dotter gör -kör bil en stund varje kväll. Ibland gråter även hon och då är det i irritation över att inte kunna somna direkt. Ibland (sällan) behöver hon en påminnelseramsa "det är ok mitt hjärta, mamma håller vakt här oavsett om du sover eller ej". Jag funderar aldrig på huruvida jag stör eller ej.

:idea: De gånger Leia somnat bums är lätt räknade. Ofta ligger hon och filosoferar en stund men jag har aldrig tagit hänsyn till detta "sömnbortfall". Hon har förutsättningarna att sova och utifrån det räknar jag schemat.

Jag vill be dig ha lite mer tålamod och se situationen med lite mer helhetsperspektiv. De förändringar som redan skett är säkert enorma jämfört med innan ni kurade.

Det bästa du kan göra är att lita på ditt barn och på dig själv. Ni fixar det här och förstår båda hur skönt och okomplicerat det är att sova :wink: :D
Victorine

Inlägg av Victorine »

Tack för att ni tog er tid och tack för era råd. Förlåt att jag dröjt så länge med att svara :oops: jag har försökt flera gånger men har inte lyckats få ihop nåt. Jag har funderat och funderat. ](*,) Ska jag vara helt ärlig vet jag inte om jag kommer att lyckas den här gången heller - jag är nämligen mycket förvirrad. Och jag vill inte verka otacksam när snälla människor försöker hjälpa mig..

Först en kort uppdatering: Det svajar betänkligt här! Ibland går det jättebra, ibland mindre bra och ett par gånger riktigt präktigt dåligt: 40-45 minuter!! :shock: Även om man verkligen ska jobba med att hålla en självsäker attityd måste man ju inse faktum: något gör vi fel.

:?: Om skrattet till gonattet: det är nånting som jag också tänkt att det kanske man låter vara. Kanske det kommer sen, kanske inte. Just nu får det räcka att lille gossen är någorlunda tillfreds när jag lägger honom, har jag resonerat .. samtidigt har Anna W många gånger noga understukit och betonat hur enormt viktigt det är! Jag citerar t.ex. här på sidan 136 och 137 i Sova hela natten-boken: ”Trist typ som inte låter sig kittlas! Men humor måste hon ha, det har alla barn. Pröva med att spela pajas, själva! Tittut, ”ramla”, snubbla, kittla den ömme fadern (det känner du väl för? Trött, vadå?)! Vänd henne uppochner och låt henne titta i spegeln och vrålskratta själva… Fantasi… Du vet! Den ilskna gråten ”hör” ni bara inte.” Ja. Och så vidare. På många ställen. Om det nu inte i själva verket är så viktigt, varför håller hon då på om att det ska skrattas?

:?: Om ramsan: Den har uppenbarligen inte gått in. Nu har jag läst så ögonen blöder och funderat så pannan känns som ett russin .. Ska jag börja om med bekräftelsen, alltså? Är det så man gör om ramsan inte gått in under kuren? Vi fick ju inte många tillfällen att ramsa då, och sen skulle ju bekräftelsen bort. Ska jag börja om med bekräftelsen?

Jag är fantastiskt glad över all den goda sömn vi ändå får och för den ordning vi nu har på dagen. Jag är själaglad över att min trötte kinkige son nu blivit en pigg upptäckare med glimten i ögat. Gladare mamma får man söka efter. :D
Men .. jag vill inte göra nästan rätt eller ganska bra och höra på sonens gråt för att jag inte fixat det jag skulle fixa. Bara nästan. Det är ju slutstenen som håller valvbågen uppe.

Jag blir nästan trött på mig själv när jag läser det här, snälla försök ha tålamod med mig. Jag vill bara inte sabba det här nu. Tack igen för hjälp och stöd.

Kram / Victorine
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Victorine :D

Tycker att du genast skall släppa föreställningen att vi här förväntar oss resultat och att du annars är "otacksam". De inlägg som skrivs är av omtanke och med förhoppning om att sonen skall sova bättre. Har ni det svårt försöker vi igen och hittar kanske en ny infallsvinkel.

:arrow: Du tycker att det är motsägelsefullt detta med "skrattet" men om vi jämför med ex tandborstning: Det är jätteviktigt att ett barn borstar tänderna annars får barnet karies. Varje kväll skall tänderna borstas. Hos familjen X funkar det bra förutom på fredagar. Det blir då så mycket gråt och tandagnisslan att de allihop trillar orkeslösa i en hög. Bara halva munnen borstas. Vad skulle en tandläkare säga :?: Att de kan strunta i tandborstningen veckan lång :?: Att de skall ha varje dag som mål men inte falla i bitar över ett "misslyckande" då och då :?:

-Har schemat vuxit med barnet :?:

:arrow: Om ramsan: Om du för egen del känner att du "missat" bekräftelsen kan du viska den lite försiktigt när sonen tystnar. Gör så några dagar men bara väldigt mjukt och försiktigt och kanske bara 1-2 verser.

Berätta gärna hur du tänker i anslutning till det jag skrivit ovan :D
Victorine

Inlägg av Victorine »

Hej Nancy och tack för ditt imponerande snabba svar. :shock: :D

Nej nej, jag tror inte att någon ska tycka att jag är otacksam för att det förväntas resultat, mera för att jag inte kan godta de råd jag får utan att ifrågasätta en massa.

Jo, jag tycker det är motsägelsefullt. Minst sagt. För att använda din liknelse, om du ursäktar, med tandborstningen så känns det mera som om tandläkaren noga betonar hur viktigt det är med tandborstning morgon och kväll, och sen när det strular så säger hygienisten att det går lika bra att tugga V6. :) Men jag tror ändå det måste få vara som det är med skrattet, för jag har nu jobbat som ett tok två läggningar och hissat i luften och skojat och busat och faktiskt fått honom att skratta ordentligt, men jag gjorde illa mig i ryggen (jo det är sant! hahaha!) så jag måste tyvärr lägga det på hyllan ett tag. Om skrattet hade någon märkbar effekt? Jag tror det, även om han blev ledsen när jag lade ned honom i sängen så somnade han ganska fort.

Nej, schemat har inte hunnit växa ännu. Han har varit förkyld några dagar så han har snarare fått extra tid istället, men han fyllde ju sju månader så sent som i förrgår, så .. jag tänkte att vi skulle behålla tre lurar än ett tag. Kanske. Bara korta ned en, kanske em-luren? Jag vet inte hur man skulle ha lagt upp det egentligen. Här hade jag tänkt göra lite efterforskningar men du kanske har något bra tips? Kanske två lurar är bättre? Storasyster ska hämtas och lämnas på dagis två dar i veckan, och hon är där mellan kl. 9 och kl. 15, det är de enda tiderna vi måste tänka på, och det tar ung. en timme från det vi går tills vi är tillbaka. Jo, ett schemaförslag skulle vara värdefullt.

Ja, jag återinför bekräftelsen. Det känns rätt.

Du undrade hur jag tänkte angående det du skrivit tidigare. Jag har tänkt mycket, ska du veta, men jag ska försöka fatta mig lite kort.
Ett litet barn uttrycker sig med gråt, ja, i stor utsträckning. Ibland hör jag ”Ba! Ba! Wa! Ba!” och ibland kör han bil också, men mest är det gråt. Nu låter ju också gråten väldigt olika. Filosoferande är helt okej, gnäll är det också i viss utsträckning, och den monotona gråten kanske också, men nervslitande i längden. En kvart vid varje läggning är ganska mycket. Men det är när det fortsätter evinnerligen, somdet nu gör ibland, och/eller går upp i varv och blir ledset och jag står där utan verktyg (Inte gå in, för allt i världen! Helst inte ramsa heller! Och ramsan godtas i vilket fall inte!) som det hela känns riktigt uppåt väggarna galet. Om man läser Sova hela natten-boken så är det inte några gråta- sig-till-sömns-under-mer-än-en-halvtimmas-insomningar det talas om, minsann inte, utan har man det så då gör man något fel.

Och du må tro att jag rannsakat mig! ”Har jag en osäker, vädjande attityd? Nej. Slarvar vi med schemat? Nej, för tusan. Har vi läst på dåligt? Nej.” Och så vidare, tills jag kommer till: ”Fungerar skrattet till gonattet dåligt? Ja. Har ramsan gått in? Icke.”

Du bad mig ha tålamod och se på situationen med lite mer helhetsperspektiv. Där har jag också rannsakat mig själv, för jag vet att jag är petig med detaljer. Men om jag försöker se på vår situation över tid så har det blivit enormt mycket bättre än före kuren, tveklöst, men sedan har det som sagt börjat svaja betänkligt, och trenden pekar åt fel håll. Om en halvtimmes gråt idag är okej, är då en timme imorgon också det? Folk har raserat sitt arbete med kuren förut .. är det inte lite såhär det ser ut när det håller på att hända?

Det bästa du kan göra är att lita på ditt barn och på dig själv, skriver du. Troligen sant. Troligen sant. Kanske, om jag kunde bortse från mitt mellangärde, som tjatar om att FATTAR du inte när något är galet?? så skulle det hela räta upp sig av sig självt med tiden. Hm .. tänkatänkatänka. Eller skulle det det?

Uj uj så långt detta blev. Jag ska avrunda nu så det inte blir ännu längre. Hoppas du förstår hur jag tänker, ungefär, och förstår lite varför jag känner att jag måste göra en sådan här felsökning. Jag har ett jätteförtroende för Anna W:s klokhet och för kuren, och det hon har lovat det tror jag är genomförbart, det är väl så enkelt. Och svårt.

Tusen tack och stor kram.
Victorine
Lua

Inlägg av Lua »

Hej Victorine!

Jag tycker det är kul med långa och tänkvärda inlägg! Synd på din rygg bara! Det märks då att du tar saker och ting på allvar :wink:

Mitt tips är att koncentrera dig på ramsan! När ni fått den att funka är den ett ovärderligt verktyg. Bra då att börja om med bekräftelsen.

Vi har skrattet till godnattet innan nattslurken välling och det fungerar jättebra för oss. Allis blir sömntung och gosig av vällingen och är inte lätt att locka till skratt då. Däremot innan är hon mycket mottaglig för bus. Kanske det kan vara nåt?

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Victorine :D !

Du skriver klokt och väl om dina tankar :!: En väldigt bra och aktuell frågeställning, tycker jag, som du tar upp. Alltså om att skrika, avvakta, lugna genom ramsa som inte tar, absolut inte gå in fast man vill osv. När man inte är helt övertygad i maggropen :roll: :wink: . Jag hoppas du får flera inlägg om detta, för jag är övertygad om att det är tankar som många av oss har. Men inte lyckats formulera så tydligt som du!

:idea: Om två eller tre lurar, så vet du bäst själv. Jag skulle råda dig att behålla tre lurar och dra ner på em-luren, precis som du själv lutar åt. Om några veckor, eller ganska många kanske, så kan det vara läge att göra två lurar. Ge honom förutsättningar att sova 14,5 timmar. Om 1-2 veckor kan du utvärdera om det verkar bra. Vi har nyss ändrat till tre lurar, för vår 8-månaderskille.

Kram Jenny
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi har nyss ändrat till tre lurar, för vår 8-månaderskille.
#-o ...till två lurar, alltså...[/b]
Nancy

Inlägg av Nancy »

Victorine skrev:sen när det strular så säger hygienisten att det går lika bra att tugga V6. :)
:wink: Nja, om jag vore tandhygienisten skulle jag nog säga att om det strular helt så är väl V6 bättre än ingenting... :wink: Kanske Luas förslag om skrattet före vällingen :?:

Tack för ditt utförliga inlägg :D

Har inte möjlighet idag att ge dig riktigt lika utförlig respons men jag ser att du fått en del redan från Lua och JennyH :D

Instämmer i vad de skriver men är själv lite tveksam till ditt/sonens schema :? Tycker det verkar som om sonen är en ganska seriös kanditat till längre vakenpass :!: Om inte annat så starta omgående med att korta em-kuren (som JennyH skrev) tycker jag.

:idea: Jag har märkt (och nu baserar jag detta på ett barn så vetenskapen bakom kan ju diskuteras :wink: ) att i takt med barnets stigande ålder handlar det inte bara om antal sömntimmar utan även om antal insomnanden. Då Leia haft svårare och svårare med själva insomnandet (dag som natt) har det handlat om att det varit ett sömnpass för mycket. Det märks extra tydligt nu då hon är "stor" flicka och bara sover ett pass/dag. Skulle hon somna i bilen på fm (om så bara för en minut) får hon mycket svårt att somna till middagsluren.

I övrigt vill jag säga att dilemmat med barnets gråt + rådet att "backa" är svårt att få ihop. Jag tänker att det är viktigt att hålla löftet till barnet att rummet är en "vargfri zon". Även om barnet frågar ledset ibland så är det ändå ramsan som är det sjystaste svaret. Du står då fast vid ditt löfte. För en Säker Sovare är det därefter viktigt att även backa med ramsan. För en Säker Sovare gäller det att stå fast vid att hon/han fixar insomnandet utan påminnelse. Mamma/pappa finns där ändå och det skall vid det laget vara en självklarhet för barnet :heart:

Nancy
Sessan

Inlägg av Sessan »

Hmm, försöker mig på att delge dig min syn på saken enär du fått eminent hjälp så att min hjälp kanske är överflödig :oops:

Två holländare har skrivit en bok ang barns utvecklingsperioder under det första året. Enl dem så ska ett barn ha 12 st. När min dotter har strulat, gråtit vid läggningar, vägrat somna mm mm så har det alla gånger stämt på veckan när för de olika utvecklingsperioderna.

Det kanske är likandant för dig och ditt barn. Mitt råd är dock liknande som alla de övrigas förutom med tillägget att dra in allt lugn du bara kan i magen och ha lugnet där när du nattar - var en sengångare i all hantering - så lugn att du skulle få en oscar för din föreställning. För man blir orolig - och det är ok SÅ LÄNGE INTE BARNET MÄRKER DET.

Jag var t ex jätteorolig innan jag fattade sambandet mellan utvecklingsperioderna och Sagas sömntrassel - trodde jag gjort alla fel man bara kunde. Men den oron gav jag till mannen på kvällarna efter nattning och jag lovar dig att den person som såg mig lägga Saga skulle inte för sitt liv kunna märka att jag var orolig. :wink:

Så, ngr djupa andetag - lugnet i magen - du är inte ensam , vi har alla vägen vandrat ( och innan du vet av så kommer du att hjälpa nästa som är i samma situation :wink: ). Ni kommer över det här , sonen du och pappa bara du har tilltro till dig själv och ditt barn.

/ Kram Sessan, mamma till Saga 10.5 mån som är ryggkurad och har sovit 12 tim nätter i över ett halvår
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vilket klokt och fint inlägg Sessan :D :thumbsup: Kanon att du påminner oss om hur viktigt lugnet är. Precis som du säger så kanske man inte är så lugn alla gånger men då får man ju ta fram skådespelaren inom sig.

Hur har det gått Victorine :?:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"