Kan inte få min lilla tjej mätt!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hur har det gått idag KB :?: :)
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
KB79

Inlägg av KB79 »

Hejsan!
Tack för att du följer upp!
I dag har det gått helt okej får jag väl säga. Hon har inte varit så jätte matglad men däremot ganska så trött och sovit ca 5 timmar i perioder från kl 09:00 i morse. Natten gick däremot inte bra och jag vet inte alls hur jag ska bete mig. Hon sov på mig mellan 21-23:00, sen ammade jag henne och hon fick sova hos mig i sängen(ville inte ligga själv). Där sov hon nån timme för att sen vakna igen.Sen var hon mer eller mindre vaken resten av natten. Kan det vara att hon är hungrig?
Mamma till underbara Siri född 1 november 2006
Antonias mamma

Jag tror du ska vara försiktig med att tänka att hon "inte vill" saker och ting. Hon är nog för liten än för att vilja så mycket :wink: Du gör ju som du vill men det där med samsovning har jag alltid varit lite skeptisk mot. Jag tror helt enkelt att båda parter sover bättre i egen säng. Jag har haft Antonia i vår säng bara de nätter hon varit sjuk, och de nätterna har varken hon eller jag sovit något.
Fundera inte så mycket på om hon är mätt eller inte på nätterna. Amma tills hon somnar och flytta henne sedan. För nog somnar hon väl vid bröstet?

Kanske någon annan kan ge bättre råd... :? :oops:

www.sandsdrommar.com
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

KB79 skrev:Siri sover på rygg då detta verkar funka bättre än magläget för henne.
:D Jag vet att ämnet är känsligt, men eftersom du bekymrar dig för att hon inte sover, eller sover dåligt / för kort / för lite, skulle jag inte lika kvickt (eler alls) dra slutsasten att ryggläget "verkar funka bättre". Det går liksom inte ihop.

De allra, allra flesta spädbarn, och särskilt så små som din lilla, sover oändligt mycket bättre, djupare och tryggare på mage än på rygg.

Men två saker är ännu viktigare än sovställningen:

:arrow: andningslarm. Skynda :!:

:arrow: en mätt mage.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hejhej, här kommer jag och tjatar lite försiktigt (men ihärdigt... :roll: :wink: ):

Kanske du ändå skulle lägga henne på mage (med andningslarm, i egen säng/vagn) :?: :!:

/J
Gäst

Inlägg av Gäst »

Häpp - dubbelt svar! :wink: :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

JennyH skrev:Häpp - dubbelt svar! :wink: :heart:
= dubbel hjälp :!: :heart: :lol:

/Fjällmor
KB79

Inlägg av KB79 »

Än en gång tack för svar! Känns helt otroligt att kunna få sån uppbackning!
Ska köpa andningsslarm och ge mage ett försök igen. Det börjar dock gå bättre och bättre och det känns som att maten varit en del av boven i dramat. Dagarna går riktigt bra då hon tar mer ersättning när jag trugat lite och sover nästan alltid 2 timmar efter det. Ganska så exakt 2 timmar varje gång faktiskt.. Finns det nån "anledning" till att det alltid blir just 2 timmar? Eller är det bara slumpen? :)
Mamma till underbara Siri född 1 november 2006
Antonias mamma

Så bra :D ! Fortsätt med modellen nu och odla tålamodet :wink: så ska du se att nätterna också blir allt bättre :!: .
Två timmar är ju ett naturligt sömnrytmpass (liksom 20 min, 45 min, 1½ h), men varför det är just 2 h som följer med standardmodellen får nog Anna svara på :D . Min egen dotter sov 4-6 h i sträck på eftermiddagarna och mot principen så väckte jag henne aldrig då. Men det är en annan historia som inte hör hemma här :wink: .
Ha en fortsatt bra helg!

Anna

www.sandsdrommar.com
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åh va härligt KB79! :wink: :lol:

Snyggt jobbat :thumbsup:

Ser fram emot fler rapporter :D

/Fjällmor