Kan inte få min lilla tjej mätt!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
KB79

Kan inte få min lilla tjej mätt!

Inlägg av KB79 »

Hej!
Kämpar på med standardmodellen och är idag inne på 3:e dagen med vår lilla tjej som blir 4 veckor på onsdag. Den första dagen gick super bra och vi fick henne proppmätt med amning plus ersättning och hon somnade fint och sov som en stock i 2-2,5 timme.
Igår och idag går det inte lika bra. Hon ammar enligt modellen, blir byten på och umgås med men vägrar i stort sätt att ta ersättningen. Det trugas så att hon blir arg,pausas och testar igen i flera omgångar men hon får max i sig ett par ml. När jag testar med bröstet så tar hon det men somnar där efter ett par sekunder. När jag sen lyfter över henne till vagnen blir hon klarvaken. Jag vagnar henne och då somnar hon oftast efter en bra stund. Verkar dock sova oroligt och vaknar efter 20 minuter i bland och 1,5 timme ibland. Känns ju som att jag inte får henne proppmätt men vad ska jag göra när hon släpper brösten och vägrar ersättningen?
KB79

Inlägg av KB79 »

En fråga till!! Min lilla tjej ligger nu i vagnen för sin 2 timmars sömn men vaknar hela tiden. Ska jag gå fram och vagna henne så fort hon gnyr? Jag ser på henne att hon är trött men det ser verkligen ut som att hon kämpar för att inte somna.. Stackars liten vågar inte somna... Är det för att hon inte är tillräckligt mätt?
Snälla vägled mig !!
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej KB79! :D

Jag är glad att du hittade hit! Jag såg att du startat en annan tråd också. Det är bra om du håller dig till en och samma tråd och fyller på i den istället, så hänger vi bättre med vad som gäller för dig och Siri :)

Jag hoppas också att någon annan och mer erfaren kan svara på dina frågor, men jag ska försöka själv också utgående från det jag kommer ihåg.

Såsom Fjällmor redan skrev i den andra tråden, så gäller det att ha lite tålamod - det kan ta ett tag innan modellen sitter :idea: .

I vilket skede ger du ersättningen? Har du då redan ammat alla omgångar enligt modellen? Om hon inte vill ta flaskan, och även somnar efter nån sekund vid bröstet och detta sker efter att hon ätit ett helt mål enligt modellen (1½ h ca), så gissar jag nog att hon är mätt.
Vänta ca 10 min efter att hon somnat innan du flyttar henne till vagnen. Då borde hon sova 1½-2½ h. Om hon vaknar efter 20 min. så skulle jag nog vagna. Funkar inte det så försök med påfyllning då och lägg henne igen.

Beträffande nätterna så kan du också läsa på mer om dem i kompendiet om modellen som jag länkade till förut, på FL. Men jag citerar vad som står där om just nattmålen:

"Standardmodellen natt:

1. Mat omedelbart, så fort den lilla piper.
2. Rap.
3. Snabbt blöjbyte utan tvättning (om det inte hänt större saker) och utan prat.
4. Påfyllning ur bröst nummer två.
5. Rap och somna om.

Med hela programmet enligt Standardmodellen på dagen med fem stora mål à 1,5 timme behöver du bara räkna med två korta nattmål om ca 20 min vardera.
Ge nattmålen i dunkel eller i skenet av röd lampa. Prata inte, och dra inte ut på dem. Lägg inte barnet hos dig i sängen! Det här är inte rätta tiden för gos och mys. Håll dig saklig. Barnet behöver mat, så att överlevnadsångesten hålls stången. Det är det hela - på natten.
Någon gång kan nattmålen bli tre och de stora dagsmålen bara fyra, därför att dygnet ser ut som det gör med ”fel” antal timmar för att pusslet ska gå ihop. Låt barnet bestämma första tiden när målen ska påbörjas och gör anteckningar, men fuska inte med de stora målen – sträva alltid efter att verkligen göra dem 1 ½ timme långa, och med ett vaket barn! Annars rasar lätt hela bygget.
Omvänt, sträva alltid efter att få sömnpassen mellan målen minst 2 tim långa. Vaknar man för tidigt och tror att man ska äta efter att ha sovit ordentligt i 20 eller 45 min, får man vagnas lite (se nedan) eller småbuffas en stund, så att man somnar om. Och så får man mer mat nästa gång innan man läggs!"

Om jag själv får ge min åsikt så är det att inte fixera sig så mycket vid klockan på natten. Amma ena sidan till shon släpper. Byt på henne, om det behövs (jag slutade själv med detta vid ca 1 mån. då det var helt onödigt i vårt fall). Amma andra sidan tills hon slocknat, flytta henne tillbaka.
Ibland hände det att min dotter slutade äta och bara låg och tuttade istället. Då avbröt jag efter en stund och hon sov nog gott vidare ändå :wink: .

Hoppas någon annan också svarar dig, för detta var som sakt ganska långt speglat av mina egna erfarenheter och kanske inte helt enligt regelboken :?: :!:

Lycka till!

Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
T.P

Inlägg av T.P »

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
här har du mkt att läsa om standarmodell osv..om du inte redan läst
mvh t.p
barn födda 04/06/08
T.P

Inlägg av T.P »

oj svara precis samtidigt som "antonias mamma" :D
barn födda 04/06/08
KB79

Inlägg av KB79 »

Super tack för era svar!
Jag har läst kompendiet om standardmodellen och har även införskaffat barnaboken som jag försöker få tid att läsa i. Började med standardmodellen i lördags då jag ammade bröst 1 två ggr, bytte på henne, umgicks för att sen amma bröst 2 två ggr. Därefter testade vi även med ersättning och vissa ggr drack hon massor och vissa vägrade hon totalt. Detta tog ca 1,5 timme och sen sov hon super gott i 2-2,5 timme. Söndagen var lite trögare men det gick bra och vi fick henne att sova mellan matningarna. Sen kom måndagen och inget funkade längre. Jag får henne ikke att sova längre! Hon har inte sovit nåt på dagarna i två dagar!Och på nätterna har hon sovit max 5 timmar. Stackars liten är helt övertrött... Jag förstår inte varför det funkade så bra i två dagar och nu kan jag inte på något sätt få henne att sova...
Jag följer standardmodellen med vakentid 1,5-2 timmar och sova 2 timmar. Eller det är tanken rättare sagt.. :(
Finns det någon som kan vägleda mig ang vad jag gör fel och varför jag inte får henne att sova?
KB79

Inlägg av KB79 »

Hjälp nu börjar jag bli orolig!
Lillan kan verkligen inte somna! Jag vet inte vad jag ska göra! Går efter standardmodellen och ger henne så mkt mat hon bara tar emot i 1,5 timme. Läggr henne sen i vagnen antingen halvsovandes och vagnar henne eller efter att hon somnat helt hos mig. Men det går max 45 minuter och sen är hon vaken. Kan även gå 5 minuter eller 20 minuter. Jag ser att hon är trött men hon vågar inte somna in. Är hon kanske inte mätt trots att jag både ammar och ger ersättning i 1,5 timme?????
Lua

Inlägg av Lua »

Jag förstår din oro men ORO rimmar illa med spädbarnsvård! Den känner lilla skräpet av och blir själv osäker. Hon frågar dig hur det går till här i världen och om du, hennes överlevnadsgarant, vet vad du gör. Din uppgift är att svara betryggande att du har full koll och att hon lugnt kan sova vidare. Verktygen till det finns i Standardmodellen, t.ex. vagning och Attityden av självklarhet.

Hur mycket har du läst om Attityden av självklarhet? Har du t.ex. läst Mammut Marias klistrade tråd om den?

Hoppas någon mer kan ge KB 79 lite tips :!:

Stor kram från Lua. :heart:
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

Hur märker du att hon är vaken? Skriker hon eller är du där och "stör" och tittar?
Hur vagnar du? Låter du henne somna själv, klara det sista själv?
När hon vaknar (om hon skriker) vagnar du henne betryggande till hon är lugn? Skriker hon inte behöver du inte göra något, bara backa och låta henne klara biffen. För det gör hon.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
KB79

Inlägg av KB79 »

Ska läsa tråden ni tipsade om direkt! Tycker att attityden sitter men detta(att vara mamma) är fortfarande så nytt och omvälvande så det ligger säkert mkt i att min oro till viss del är boven i dramat.

Jag vagnar henne med säkra tag när hon ligger vaken i vagnen, saktar ner för att avsluta med att skaka till vagnen innan jag slutar helt. Om hon är riktigt orlig och gråter så vagnar jag hårdare för att verkligen markera att nu ska det sovas. Och jag får henne alltid lugn men sen vaknar hon igen efter en liten stund. Det måste vara att jag inte får henne proppmätt....

Jag är inte framme och stör henne utan lägger ner henne och om hon blundar så går jag direkt. Om hon tittar och är vaken så vagnar jag tills hon blir lugn och går sen.

Ska jag ta upp henne från vagnen när hon vaknar direkt och ge henne mer mat? Hur kan jag veta att hon verkligen är mätt?
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

"Jag är inte framme och stör henne utan lägger ner henne och om hon blundar så går jag direkt. Om hon tittar och är vaken så vagnar jag tills hon blir lugn och går sen.

Ska jag ta upp henne från vagnen när hon vaknar direkt och ge henne mer mat? Hur kan jag veta att hon verkligen är mätt?"

Jag tycker såhär.
Ge henne så mkt mat du kan under avsedd tid.
När du lägger henne för sömn låter du henne vara så länge hon inte skriker. Du ska inte lägga dig i :wink: om hon blundar eller inte. Vad hon gör är hennes ensak, så länge hon inte skriker/frågar för DÅ är du där och vagnar/svarar.
Oroa dig inte för maten, inte nu. Låt henne sova/vila/titta som hon vill på sitt sömnpass.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
KB79

Inlägg av KB79 »

Jag har testat att låta henne ligga i fred men 9 gånger av 10 så blir det först gnäll för att efter en liten stund gå över i skrik.
Det jag undrar lite över är hur en proppmätt bebis brukar vara? Brukar de vara super lugna och nästan somna vid flaskan/bröstet? För så blir hon sällan. Jag tror även att jag läste någonstans att en riktigt proppmätt bebis sover även om man flyttar över den till vagnen etc. Om min lilla Siri väl slumrar till hos mig så vaknar hon bara jag ändrar ställning eller om telefonen ringer. Det känns som att hennes sömn är väldigt ytlig och att hon inte kommer till ro.
En annan sak som jag undrar över är om jag prompt ska hålla hennes sömn till 2 timmar? Eller ska jag ta upp henne om hon vaknar efter en timme? Börjar jag då om från början med bröst 1 eller ska jag testa med påfyllning som tillhör det förra vakenpasset? Hoppas ni förstår vad jag menar!

Jätte tack för ert fina stöd! Jag behöver det verkligen just nu!

Stora kramar från Karolina
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Hoppar in och ser om jag kan bidra :D . Skriv gärna när ditt barn är fött som en signatur längst ner, det gör du genom att gå in på din profil.

Har du läst om överlevnadsångesten i Barnaboken? Lilla tjejen kan ju vara mätt, men fortfarande vara osäker på om det finns tillräckligt med mat tills nästa gång. Bara ett litet tips som kan öka förståelsen!
En annan sak som jag undrar över är om jag prompt ska hålla hennes sömn till 2 timmar?
:!: Om hon vaknar efter en timme skulle jag sätta igång ett nytt mål, dvs börja med det fullaste bröstet. Hon är ännu så pass liten att överlevnadsångesten kan ge sig tillkänna emellanåt. Vaknar hon efter 20-45 min, och du VET att hon är mätt, så vagna. Om du inte är SÄKER på att hon är mätt, så ge mer mat. VIll hon inte ha, så var hon mätt. Då vet du det till en annan gång, och kan bli säkrare och säkrare på din sak (att hon behöver sova då, och inte mer mat, alltså).

Två timmar är ett ungefärligt riktmärke, men om hon skulle sova längre än 2,5-3 timmar någon gång skulle jag väcka och lägga till bröstet. Om det t ex skulle vara på em som hon vill sova jättelänge, så väck henne så att du tror du kan planera in ett vakenpass innan den tänkta gonatt-tiden. Fast det var ju inte riktigt grejen här, om jag fattat rätt :wink: Jag svävade bara ut lite :roll: .

:?: Sover hon på mage, med larm?
:?: Har du rätt vagningsteknik? Finns beskrivet i verktygslådan.

Lycka till, och rapportera vidare hur det går!
KB79

Inlägg av KB79 »

Hejsan Jenny,
Stort tack för din vägledning. Det är precis sånt här jag behöver höra! Konkreta tips på hur jag vägleder min lilla stjärna. Tar åt mig det du svarat och ska testa det!

Jag vill dock flika in att det har gått mycket bättre idag! Jag testade att bara amma varje bröst en gång istället för två. Har nämligen fått känslan av att det inte kommer mkt andra omgången och att detta bara har irriterat Siri. Idag har jag ammat bröst 1, bytt och umgåtts, ammat bröst 2, umgåtts och låtit henne ligga själv på filt på golvet. Därefter har jag gett henne ersättning. Hon verkar inte så sugen till en början men efter lite lagom trugning har hon slukat 80 ml! Så den lilla måste ju ha varit hungrig de andra gångerna med trots att hon vägrade ersättningen då! Kanske tröttnade hon på att suga den andra omgången på nästintill tomma bröst och ville därför inte ta ersättningen?
Idag har lillan i alla fall sovit 2 stycken 2 timmars pass efter en vakentid på ca 1,5-2 timmar. Känns underbart just nu! Känslan när hon somnar in sött är obeskrivligt härlig :)

Siri sover på rygg då detta verkar funka bättre än magläget för henne.

Nu ska jag laga lite middag medan lillan får sin välbehövliga sömn! Stort tack för allt stöd än en gång!

Kramar!!
Mamma till underbara Siri född 1 november 2006
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bra! :D

Sover hon bättre på rygg så gör hon. Det vet du och hon bäst.

:!: Mycket magläge under vakentiden - viktigt för motoriken och för rygg- och nackmuskulaturen!

:!: Du har väl andningslarm även om hon sover på rygg? Läs på www.andningslarm.se , om du inte har. Finns även fler länkar på Anna W:s startsida.

Kram Jenny
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"