Katten?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Gäst

Katten?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Upptäckte igår att katten har mask. Har köpt medicin idag och skall påbörja behandling imorgon. Det är inte jag som gör rent lådan - i nuläget. Jag tvättar händerna noga när jag varit i närkontakt med henne.

Är det något mer som jag skall tänka på?

Hon lägger sig gärna och sover bredvid mig i sängen om natten - lite svårt att stoppa då jag själv sover... o mdet nu behöver stoppas? :?

Någon som vet?
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Stoppa inte lille gosingen från att komma till sängen på natten :heart:
Efter vad jag har hört är det just bakterierna i kattlådan man ska vara rädd för när man är gravid, inte katten i övrigt.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Anna!

Jag har nu googlat på nätet och hittar bara det gamla vanliga om toxoplasmos - men inget om att ett av symptomen skulle kunna vara att katten har mask. Så då utgår jag ifrån att det är två olika saker... :roll:

Det enda som gör mig lite fundersam är, att hon ju har mask fullt synligt vid ändtarmen :( (vita små), och om det då är så lämpligt att hon sover i samma säng med oss. Jag har alltid behandlat henne mot mask 2 ggr/år i och med att hon springer ute - men ibland blir det så här i alla fall :?: Dock har masken alltid försvunnit efter en tredagars-kur med tabletter.

Tror inte att det är farligt heller, men eftersom det överallt står att det är den sista tredjedelen av graviditeten då man skall vara extra försiktig, så blir man väl lite nojjig.

Men som sagt: har inte hittat någonstans att mask hos katt = toxoplasmos, så jag utgår ifrån att det är två olika saker!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:?
Usch, det låter inte vidare trevligt... :?
Kanske inte faligt, som sagt, men otrevligt.
Stäng dörren under de tre mark-kurdagarna ifall du känner dig illa till mods...

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Päivi, katter som lever ute och äter småfåglar och möss har mer eller mindre alltid mask. Därför är det bra att avmaska med jämna mellanrum för att rensa ur systemet något. Avmaska nu, vänta två veckor och avmaska igen. Det är faktiskt ok att avmaska en tredje gång efter ytterligare två veckor om katten är hårt angripen av mask.

Familjen smittas inte av kattens maskar så ni kan lugnt sova vidare i samma säng. Tja, om ni inte tycker att det är obehagligt för då får ni sova på skilda håll ett tag. :)

Kram Susan
Inte bara mamma utan även djursjukvårdare
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Tja, här sover fyra katter med oss i sängen varje natt :shock: även när jag var gravid. Jag har svårt att tro att det är sådär hemskt många som faktiskt har råkat ut för något förfärligt på grund av sina katter...:?:
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för all info!

Jag har ju levt med katt i hela mitt liv - så inte är jag så där jätteorolig - men ni vet hur det är: plötsligt så får man för sig nåt och så kan man inte få ro förrän man har kollat upp det!

Vad gäller avmaskningen så står det på tablettasken att effekten ska hålla i sig i sex :shock: månader, det är därför jag inte har avmaskat mer än 2 ggr/år. Jag tycker man brukar se på kissens aptit när det är mask på g... :roll:

Nå väl, tror inte hon kan må illa av att avmaskas extra enligt Susans recept :?: Det är ju väldigt milda vintrar vanligen här på västkusten - så kon kan ju få tag på småvilt i princip hela tiden... :roll:

Tack igen! :D
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej päivi!!

förstår precis hur du känner.jag är exakt lika nojig jag för allt och speciellt nu i slutet har jag blivit jätte nojig märker jag.måtte detta vara över snart!det är nästan att man går och räknar dagarna nukänns det som.
jag tror som dom andra att det är säkert ingen fara på taket, det är nog bara en själv som känner obehag.vi har våra katter oxå i sängen, men nu så här års så vill dom inte vara ute knappt.det är två birmakatter och jag vet inte om dom har fått för sig att dom ska vara lite finare av sig för lite blöta om tassarna vill dom inte vara! :lol: :lol: och när det är snö så vägrar dom gå utanför dörren.det är lite för kallt kanske dom tycker fast dom har mer päls än huskatter. :shock:
kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Grimalkin är ju en väldigt speciell bästis :heart: , så det känns konstigt att helt plötsligt gå okring och tvätta händer efter att ha umgåtts med henne :oops: , och därför skönt att höra att jag inte är den enda nojjiga... Tack Ulrika! :wink:

Tänk, till våren blir hon åtta, min lilla halvryss... :heart:
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

Hej Päivi!

:D Nu har jag inte haft o göra med en katt med mask under graviditeten eller en ute katt (med tanke på att mina pälsbollar är innekatter :wink: ).

Men min åsikt, efter att jag halvvägs genom min graviditet med Ludde var smått hysterisk o bara visste att han skulle bli allergisk o att vi skulle vara tvungna att ge bort våra älskade piffar. Så jag sökte högt o lågt o till höger o vänster efter information o statestik o smittrisken för toxoplasmos är mkt överdriven när det kommer till att bli smittad ifrån just katter.

Sannolikheten är betydligt större att man blir smittad från rått kött. :D

Hur det än är så är inte katter ngr smuttsiga djur o folk varnar för lådan, jag läste ngnstans att man är mer eller mindre tvungen att bada i sanden själv för att det skall smitta o vem gör det.

Sist jag kolla kände jag ingen som tog frivilliga sandbad i sina katters låda :!: :wink:

Hmmm....iaf jag ville bara dela med mig av min erfarenhet o det jag tror o har läst, för jag vet hur nojig man är både över sitt barn o sina katter. Men jag tycker inte alls att du skall oroa dig med tanke på att du redan gör allt som man skall göra. :D

O det där med sängsovare...min ena katt Arvid han låg på min växande mage ända in i slutet. :D Han har alltid legat på mig o tänkte ta mig tusan inte sluta bara för att matte blev tjock :!: :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D

Tack du för fler lugnande ord!

Hhmm.. bad i sandlådan :?: Jag tror inte det... :P

Avmaskningen på god väg - så snart skall hon slippa äckliga maskar också! :x
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"