Underlig första natt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sarabara

Underlig första natt?

Inlägg av Sarabara »

hej hej,
jag har precis kurat första natten med tvilling nummer två, den första är så gott som kurad :D
det var dock väldigt stor skillnad på beteende och jag känner mig mer osäker den här gången. tv 1 tedde sig som det verkar vara det normala dvs. vaknade sex ggr men med lite buff och ramsa så somnade hon efter cirka 10 minuter första natten, tvilling två somnade utan ett ljud snällt på mage men vaknade vid två i natt fortfarande ganska lugn - då började kaoset.. jag buffade som vanligt och gick ut med ramsan och då blev han verkligt förbannad och han gallskrek under varje ramsförsök i 1,5 h - jag höll på att ge upp. det enda han gillade var själva buffningen men så fort jag gick därifrån så pang. tillslut somnade den lilla parveln av utmattning och jag kände mig hemsk.... sedan vaknade han halv sju, riktmärket var halv åtta och jag fick honom att somna om till sju, gjorde jag något fel? buffade lite extra på slutet för att han verkligen skulle bli lugn. Mina tider funkar inte heller dvs. halv åtta till halv åtta de vaknar alltid före sju, vad gör man då? Lägger dem tidiagre eller ökar på dagslurarna?
Tacksam för svar :lol:
Tvillingmamman
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Det behövs nog lite mer kött på benen. Tvilling 2 är "så gott som kurad" - vad betyder det :?: Du buffar fortfarande :?: Varför har du delat upp kurandet och tar dem inte över en kam :?: Kan du berätta lite närmare om hur du tänker och hur du gör :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sarabara

Inlägg av Sarabara »

Hej Anna,
Ja vad jag menade med så gott som kurad var att det känns som att det har gått bra och nu sover hon precis enligt schemat utan buffning och dessutom hela natten, eventuellt något gny vid sextiden men då behöver jag bara ramsa eller så somnar hon om själv. Däremot pendlar hon mellan att sova 1,5 h i ett streck på eftermiddagen eller är vaken 30-45 minuter för att sedan somna om (i vagnen) men det kanske inte spelar någon roll?

Varför jag började med en var för att jag skulle köra det själv, utan min man, och eftersom jag inte visste riktigt vad som väntade mig eller om jag skulle orka båda fokuserade jag på en i taget. Sedan när nummer ett började funka ok så gav jag mig på nummer två. Ingen av dem behöver längre buffning på dagskurarna, det funkar jättebra. Nu har jag dock stött på två problem. Tvilling två som jag har kurat minst eller som jag började med sist fick magsjuka igår, detta gjorde att jag inte ville chansa på att inte ge honom någon vätska under natten och gav honom 2 gånger ersättning under natten i sängen, hur kommer detta att påverka kuren som jag påbörjade för en vecka sedan, är det bara att fortsätta som vanligt? Nästa fråga är hur man gör om man till exempel ska till föräldrargrupp en speciell tid i veckan som infaller under sovstunden, kan man göra ett undantag i veckan och hur gör man då :?:
Tvillingmamman
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, då förstår jag lite bättre. Men du har gjort det lite svårt för dig, tycker jag - jag har ensam kurat ett antal tvilliingar och alltid dragit dem över en kam - men det går ju bra ändå. Pris och beröm :lol:

Det är inte ovanligt att man (lilla barnet) får den ena eller andra krämpan, när sömnen och krafthämtningen äntligen tillåter en att ha "råd" med det och ta hand om det. Ingrip så lite som möjligt. Minns att man (lilla barnet) behöver sova sig frisk. Försök att inte oroa ytterligare, eller alls (och definitivt inte tycka synd om - orosvargar behövs inte här!)

Så ja, fortsätt som vanligt. I en om möjligt ännu starkare Attityd av Självklarhet.

Nej, det är ingen bra idé att "göra undantag", nu när saker och ting ska sätta sig i lugn och ro. Antingen justerar du schemat, när sömnen sitter (med en veckas råge), eller också struntar du i föräldragruppen så länge. Sådant springer inte bort, om man säger :wink:

Det finns annat du kan göra ute medan barnen är vakna.
Sarabara

Inlägg av Sarabara »

Hej och tack för goda råd!
Nu har jag tyvärr haft en mycket jobbig natt med tvilling nummer två, nummer ett sover som sagt hela natten utan problem men jag tycker mig inte riktigt se samma utveckling hos tvåan. Han vaknar samma tider och jag har lika svårt att få honom att somna om varje gång, ramsan ensam är oftast inte tal om. I natt försökte jag in i det längsta att inte ge honom någon mat/vätska men han kändes febrig och hysterisk vid halv sju (för första gången hjälpte inga buffningar) så jag tog av honom pyjamasen och gav honom lite ersättning eftersom jag är rädd att han ska bli uttorkad eftersom han inte äter som vanligt. Hur gör jag nu då när jag gett honom mat två nätter, börjar jag helt om från början, tar jag först en paus eller försöker fortsätta där jag var?
Ang. föräldragruppen så har jag fler sådan situationer, bkand annat läkarbesök för barnen etc. som inte går att ändra, sovtiderna fungerar ju så bra så jag vill helst inte ändra dem? Jag ska kolla kanske om dessa tider går att ändra. :?
Tvillingmamman
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D En gång är ingen gång. Det är regeln man får ha. Så visst, måste du på läkarnbesök mitt i en lur, så får du ju väcka barnen. Men du kanske inte behöver gå på lökarbesök varje dag? Eller varje vecka? Det finns skert möjligheter att fixa föräldragruppträffarna också men då måste du organisera. Göra om schemat, eller göra om föräldraträffarna...

Ja, börja om, tycker jag. Låtsas som om det vore första natten. Gå efter Lathunden. Backa som det står, Låt ramsan ta över helt, redan under den såkallade andra natten. Tala inte om hysteri (ett hysteriskt barn antingen svimmar eller kräks eller båda delarna) utan tänk FRÅGOR. Läs på, odla Attityden av Självklarhet (se Mammut Marias tråd om det helt avgörande förhållningssättet) och ge dina säkra, för barnet nöjaktiga svar. Inte frågor i retur.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"