Livet efter kuren - en uppmuntran!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Signaturen Gladys berättar i följande två djupt tänkvärda inlägg:

:arrow: Natt 1 och 2 på kuren gick fantastiskt bra, vi var förbluffade, det var som trolleri. Sonen, som snart blir 11 månader, hade tidigare vägrat sova nån annanstans än i våran säng. Nu somnade han lugnt på två minuter med solfjäder och ramsa.

Natt tre däremot blir det katastrof. Efter vad vi läst måste vi nu vidare, vi får inte fastna med solfjädern, vi måste ut.

Resultatet blir att han står upp i spjälsängen och skriker. Han blir inte det minsta lugn av ramsan, han lägger sig inte ner. När han skrikit och gnällt i 2,5 timmar ramlar han av trötthet, slår i huvudet och blir riktigt hysterisk. Nu går pappa in och ramsar och solfjädrar tills han somnar.

Resten av natten vaknar han flera gånger och vi går in direkt och ramsar och solfjädrar. Han har nu svårare att somna om och vaknar vid minsta lilla ljud. Det känns som att vi nu har förstört tryggheten han börjat känna i spjälsängen.

Jag kan inte säga att han låtit jätteledsen hela tiden vi hållit oss ute och bara ramsat vid dörren. Det har varit skrik, gnäll, gnöl, små rop, tyst korta stunder, skriker upp sig igen efter att ha hört ramsan. Vi la tillrätta några gånger också men han ställde sig fort som attan och skrek än värre. Hur som helst så kändes det som tortyr till slut, det kändes som
5-minutersmetoden, vi stod inte ut.

Men även om vi skulle vara hårda och envisa och j-r inte ge oss, inte gå in förrän han blir tyst, så skulle ju hela nästa dag bli helt rubbat om ungen nästan inte sovit på hela natten. Allt skulle ju bli upp och ner. Denna natt fick han ca 6 timmars söm. När han sov med oss så sov han ca 11 timmar.

Problemet var inte att han vaknade på nätterna utan att 1. Han klättrar och ramlar ur sängen och vi var trötta på att ha dammsamlande kuddar och trädgårdsmöbelsdynor nedanför sängen. 2. Vi vill ha lite privatliv. 3. Syskon är på väg (trots brist på privatliv).

Vi har sedan gjort som natt 1 under några nätter med den tanken att kanske kan vanan ta över, att han sover gott större delen av natten, eller att ramsan liksom går in i hans undermedvetna så att den kan ta över. Han vaknar ca 4-5 gånger per natt, somnar oftast om efter 5-10 minuter men har haft ett långt skrikpass på ca 1 timme under alla tre nätter.

Vi är alla trötta på dagarna och börjar känna oss uppgivna. Det känns lockande att låta honom sova hos oss igen så vi får nåt vettigt gjort på dagarna. Men samtidigt, vi vill ju att han ska vara trygg och somna själv och det måste ordnas innan syskon kommer i januari.

Vi fattar inte riktigt hur det är meningen att man ska göra, tycker det finns motsägelser i hur metoden beskrivs. Man ska inskränka trafiken, ut, inte störa, inte komma in med vargen svansandes mellan bena, låta barnet sköta sina livskriser själv, lyssna, inte ha för bråttom o.s.v. men samtidigt ska barnet inte skrika, det är jag som ska lugna, inte överlåta det på barnet. Frågan är HUR???

Hur ska man få barnet att ta ramsan, att bli lugnad av ramsan?

I alla exempel vi läst om barn som kuras så har ingen skrikit så länge utan de verkar ta ramsan på några minuter, hur går det till?

(Här störtade goda forumister till undsättning.)

:arrow: Tack så mycket för svaren Åsa B och susanneethel. Allt har vänt för oss nu och det funkar kanonbra.

Redan efter att ha skrivit inlägget började jag fundera och inse att vi försökte ta något slags genväg, att vi inte hade tagit metoden till oss fullt ut. Först när jag formulerade och satte ord på hur vi gjort och hur vi känt så insåg jag det. Det var nog också till stor del tröttheten som gjorde att vi kände oss så förvirrade och uppgivna. Vi insåg nu att vi måste följa kuren till punkt och pricka och verkligen, verkligen, verkligen tro att det skulle fungera. Vi har inget annat val tänkte vi. Vi kan inte kasta bort det vi uppnått hittills, vi SKA genomföra detta.

Det som hjälpte oss allra mest var att läsa inläggen i detta forum och bli stärkt och peppad av alla kloka människor. Vi är inte ensamma i det här, massvis av andra fixar det, metoden fungerar. Så inföll sig till slut Attityden, vi förstod vad den innebär och omfattade den till fullo. Och nu funkar det!

Vi går inte in längre utan ramsar vid dörren. Första natten sedan vi började om tog det 2h för honom att fatta galoppen och somna, sedan vaknade han ynka tre ggr under natten och somnade om direkt på ramsan. Ungefär samma visa var det igår natt. Ikväll somnade han efter 20 minuter och sover gott sedan dess.

Det känns otroligt bra. Inte bara det att vi och sonen kommer att sova gott hädanefter, utan jag känner det på nåt sätt som att jag fått en aha-upplevelse. Att jag verkligen har krisat ihop och varit nära att ge upp och känt mig jättemisslyckad, men har rest mig ur det och verkligen lärt mig något nytt. Saker som jag trott mig veta och kunna, men som jag inte omfattat fullt ut.

Framför allt tror jag det handlar om detta att ha tilltro till min son, att först när jag verkligen tror att han klarar det – då gör han det. Att det i så hög grad handlar om en själv och hur ens egen oro eller säkerhet smittar av sig.

Det har varit en omtumlande upplevelse faktiskt, att se hur han svarar direkt på Sova hela natten-kuren. Plötsligt känns det som att efter detta så finns inga hinder längre. Herregud, nu fattar jag hur man gör när man tar hand om och fostrar barn.

:lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Underbart Gladys :heart: du är en fantastisk klok människa och alldeles säkert den bästa av de bästa mammorna :!:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

"Det går bra nu", skriver sign. Jemma i ett öppet brev av den 19 sept. 06:

:arrow: Lite bakgrund till er andra: Vi började kura Ellen 7,5 månader den 28 augusti (efter att hon under en tid börjat vakna vid 5.30 snåret), men första veckan räknar jag bort eftersom hon då hade napp och det INTE är att kura på riktigt!! (det bara inte GÅR att backa i ordets sanna bemärkelse och lära barnet sova HELT SJÄLV om man har napp, tips till andra som eventuellt funderar på att behålla nappen, gör det EJ!).

:arrow: Så söndagen den 3 september togs nappen bort och efter en kämpig vecka började det falla på plats och nu den 19 september har vi sedan en vecka tillbaka lyckats skrämma iväg den sista vargen och Ellen sover nu de flesta morgnar till 6.30. Då hon piper till ramsar jag varefter hon lugnt leker/jollrar/vilar till 6.45-7 snåret då det är dags för God Morgon och pappa stormar in med den roliga "nyheten" till henne.

:arrow: Ungefär varannan morgon har hon även somnat om i 10 minuter, så hon är på gång att lösa även den sista halvtimmen och sova morgonen ut. Imorse pep hon till redan vid 5.45 men somnade genast om efter ramsa och vaknade glatt 6.46. Toppen tycker jag!

:arrow: Men även vi har haft våra ups and downs under denna månad må jag säga. Under några riktigt kämpiga dagar då dagslurarna som fungerade fint innan kuren (obs gör er inte illa och jämför med tidigare, ha det nya MÅLET för ögonen, för att nå det NYA målet måste man igenom mindre små kriser) strejkade helt, och flickan bara blev tröttare och grinigare, då var jag tvungen att jobba hårt med mig själv, mitt tvivel, min attityd och mitt samvete. Men med hjälp av mina vänner här på forumet gav jag inte upp och nu är vi nästan framme.

:arrow: Detta FUNKAR, glöm inte det, så är det lättare att driva vidare! Det finns många bevis på det här inne. Läs dem och fortsätt jobba, annars hade inte jag heller fixat det.

:arrow: Men nästa barn tänker jag kura lite tidigare innan det kommer in i denna superaktiva och händelserika fas som 7-8 månaders åldern innebär, jag tror det hade varit enklare innan.

:arrow: Hör gärna av er om ni har frågor, kram från Ellens glada och utsövda mamma.

:D :D :D :D :D
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej! :D

Tänkte att en rapport om hur det gått för lilla kurbebisen Filippa som var i Gastsjön i augusti och lärde sig sova så skönt skulle passa bra här! Nu har Filippa även lärt sig att somna så skönt! :D Tänk, jag som läste berättelser om barn som efter kuren sträckte armarna mot sängen och verkligen hade svårt att se hur det skulle gå till har nu en liten tjej som gosar in sig med kaninen och nallen (ja, båda ska gärna vara med :wink:) och sen möjligen gnölar lite för att hon inte somnar på en gång kan tänkas. Sen sover hon tills det är morgon och vi tar upp henne vid 7. Tror nog hon vaknar till innan ibland, ofta har hon bajsat, men hon skriker inte utan ligger kvar och pratar lite och mornar sig. Fantastiskt! Någon gång har vi ramsat vid 6.30-tiden och då nöjer hon sig med det och somnar om eller blir tyst i alla fall.

Redan efter en vecka sov hon ju fantastiskt bra (vilket jag skrivit om här http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#53414) men rätt högljudda protester höll i sig vid läggningen i ca en månad. Men så en vecka när vi faktiskt var bortresta märkte jag att det inte längre tog 10-15 minuter innan hon blev tyst utan knappt fem minuter och med undantag för något enstaka bakslag somnar hon nu så skönt utan skrik.

Vi håller fast vid schemat och det funkar jättebra. Med undantag för att hon somnade i mormors knä 45 min innan sovdags på em när vi hade barnvakt! Men har man en rogivande famn så har man…! :D

Filippa utvecklas i rasande fart och har börjat ta sina första steg och står rätt så stadigt utan stöd, kryper runt och upptäcker hur världen fungerar, hm, kan man stoppa den här i där kanske? Läser böcker, pratar och skrattar och pekar på allt skoj som finns runtomkring och är helt enkelt underbar! Visst var hon det innan kuren också men tänk vad mycket lättare det är att njuta nu när vi sover så skönt och är utvilade. :D

När man pratar med andra föräldrar som är trötta för att deras barn vaknar redan 5 eller 6 ibland tycker jag synd om dem för att de inte är öppna för att det går att förändra! De vet mycket väl hur vi haft det med sömnen, hur slut jag var och hur bra vi har det nu men ändå är det som att det är för svårt att ta in.

Både jag och min man C är i alla fall så oändligt tacksamma för den hjälp och stöd vi fått. Det går verkligen inte att beskriva i ord hur fantastiskt det är! Så lätt att ta för givet som den självklarhet det ju är att sova hela natten men jag vet hur det kan vara och vilken otroligt bra metod SHN-kuren är och vilka verktyg den ger! Nu behöver jag inte tänka på sömnen längre utan kan koncentrera mig på allt annat bra som står i Barnaboken och här på forumet! :D

Många kramar Jenny med familj :D
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och här får man inte glömma att Filippa har två underbara föräldrar, kloka och måna om sin lilla dotter. Då är det lättare att vara öppen för hjälp utifrån, att ta till sig och genomföra.

Heder till er bägge två, ni har varit jätteduktiga och nu kan ni skörda sömnens goda frukter.

Massor med kramar från Susan
er vän i med- och motgång
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Joy

jag gråter när jag läser ditt inlägg

Inlägg av Joy »

därför att jag är så trött på det här jag har nu
förra veckan kom jag i kontakt med denna kur via en föräldratidning - tror det var Vi föräldrar. jag läste det de skrev o gick sen in på annawahlgren.com o läste allt i stort sett om SHN. då grät jag. kändes som att äntligen hitta hem. på nåt sätt. o så läser jag ditt inlägg. samma sak.
vet du, jag längtar så jag kan dö till att detta krångel på kvällarna ska sluta o att jag får sova på nätterna. klart att barn vaknar ibland, men varenda natt sen han föddes, för snart 14 månader sedan, har vår nattsömn blivit störd.
känner att jag blir tokig snart.

tack, är det enda jag kan skriva!

//joy - snart tokig men med hopp om livet
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag måste få citera ur ett äkta snigelbrev som kom med posten igår:

"Hej Anna! Tack för en jättefin hemsida som jag ofta är inne på och för din fina Barnaboken, som jag ofta bläddrar i. Men mest av allt vill jag rikta ett tack för Sova hela natten-boken med DVD:n. Den har verkligen räddat hela familjens nattsömn.

Vi har nu genomfört kuren, och vi går in i 3:e veckan. Den sista veckan här har vår fröken Anna (7 mån) sovit från 7 ända fram till 5 (eller 6) då hon somnat om själv. Vi har vid några få tillfällen gått upp och ramsat. I natt vaknade hon till vid 12.00 och skrek i 20 sek men somnade om själv. Hon fick en förkylning precis som du förutspådde att de kan få, men hon sover som en stock ändå. I dag fick jag gå in och väcka henne 7.10. Hon ska sova mellan 19.00 - 7.00 är det tänkt, och det funkar så bra.

Tidigare lades hon vid 19.30 och ammades sedan 22.15 ca, sedan ca 00.15, 02.30, 04.30 - 05.00, 06.00, 07.00, 08.30!! Så vi, eller mest jag då, var rätt trötta, när jag läste på din hemsida om boken och gick till biblioteket och lånade den.

Min sambo som var skeptisk till det hela erbjöd sig faktiskt att ta första två nätterna eftersom jag var så slut att jag kände att jag skulle ge upp vid första bakslaget. Jag tvingade honom att läsa boken eftersom han ändå skulle sitta vaken på natten (vi hade först sett DVD:n tillsammans några gånger) och instruerade honom hur han skulle göra. Så han tog de första två nätterna.

Första natten var bökig, men andra natten redan svarade hon på ramsan. Sambon var helt chockad. 3:e natten tog jag och då blev det lite struligt. Jag sprang fram och tillbaks in i hennes rum och lade rätt henne och lade på täcket, orolig för att hon frös, men då fick jag en tillrättavisning av sambon, och 4:e natten vaknade hon först under vargtimmen och behövde ramsas.

MIn samo som tidgare var så skeptisk till det hela citerar nu flitigt ur boken om det är nåt vi undrar över. Vi var t ex borta på dop i veckan och då skulle fröken sova under kalaset och vi skulle lägga henne i en spjälsäng. Jag prövade först och ammade henne, lade henne i säng och buffade och ramsade. Men hon somnade inte. Jag blev stressad också när hon skrek, så jag tog upp henne igen och började om på nytt och ammade, buffade, ramsade. Så höll jag på i 45 min. Jag blev stressad när det var kalas och de andra undrade vad som hände därinne med min bångstyriga unge så jag gav upp och ropade på sambon, som tog över medan jag gick ut. På två minuter sov hon. Han bara lade henne i sängen, buffade lite, ramsade och ut!!!

Hon lyssnar bättre på hans ramsande tycker jag, kanske var det för att han tog de två första nätterna och att det var då ramsan fastnade?!

Nu sitter jag här och njuter och vet att jag kan sova en hel natt utan att bli störd. Det är så fantastiskt ljuvligt så det går ine att beskriva. Sedan 19.00 i kväll har jag haft egentid. Underbart. Ibland tidigare blev jag så uppstressad när jag skulle lägga mig att jag inte kunde somna, för jag visste att jag skulle upp om två timmar igen."

:D :D :D :D :D
akvileja1

Inlägg av akvileja1 »

Hej!

Vår flicka på 8.5 månader(och vi) behöver få sova. Hon vaknar 1gång/timme hela natten varje natt och har så gjort ett tag. Tillslut insåg vi att det behövdes en förändring och bestämde oss för att prova SHN-kuren och det har vi inte ångrat! Skriver följande rapport om hur det gick till när vår flicka blev kurad.

Första kvällen började med att jag fick buffa henne i ca 20 min under protester från henne. Hon slappnade så småningom av och började "grymta" som hon brukar göra när vi vagnar henne och hon skall till att sova. När hon tystnat gav jag henne ramsan på väg ut och fortsatte utanför dörren. Hon började protestera på första versen men när jag sagt den fjärde var hon tyst och vi har inte hört ett pip från henne sen dess. Hon har i ca 2 månaders tid vaknat första gången efter 45min, vidare har hon tidigare vaknat ca 1gång/timme under natten. Nu sover hon fortfarande :D .

Hon vaknade 01.45 första gången och började jobba upp sig på en gång. Jag gick då in till henne och började buffa henne. Det blev en del protesterande. När hon började lugna sig och jag buffade lugnare började hon protestera högljutt igen. Jag buffade då "hårdare". När hon lugnat sig så pass att jag kunde ta bort händerna gick jag därifrån, ramsade på väg mot dörren ramsade tre gånger utanför. Hon började protestera höljutt igen och jag ramsade på ett par gånger till. Protest protest. Jag gick in igen lade henne på mage och buffade.
Den här proceduren upprepades i ca 30 min. Då hade hon lugnat sig och jag fick sista ordet utanför dörren. Under den här proceduren hade jag varit ute och ramsat 3ggr och gått in och buffat henne igen. Därefter sov hon till 06.15. Samma procedur som ovan upprepades men tog 45 min. Därefter somnade hon och jag väckte henne kl.8.

Jag börjar frukta att jag ramsar för lite och är "mesig" och går in för fort till henne och att det ska bidra till att det är buffningen som kommer att ta över i stället för ramsan. Ska försöka att backa mer nästa natt.

Andra läggningen blev ganska mycket en repris av den första men jag ramsade mer utaför dörren och backade mer den kvällen. Det tog 30 min innan hon lugnade sig. Jag gav henne då bekräftelseramsan. Hörde henne skruva på sig lite och sen var det tyst. Hon sov då 6,5 tim i sträck första omgången innan hon vaknade. Då satt hon upp i sängen och protesterade högljutt. Jag lade henne tillrätta och buffade. När hon lugnat sig gick jag ut med ramsan och bekräftade. Hon somnade då. Hela proceduren tog 5min. Kan jag ha gått in i onödan?

Natt tre. I kväll var hon väldigt trött när jag lade henne. Jag lade henne tillrätta, buffade en omgång. Gick ut och gav henne bekräftelsen utan ramsa x 4. Hon reagerade knappt. Har inte hört av henne sen dess. Den proceduren tog nog 2 min.

Återigen har jag funderingar.Buffar jag för mycket tro, tex ikväll? Skulle jag ha ramsat ikväll eller räckte det med bekräftelsen? Tänkte om hon blir förvirrad?

Under natten vaknade hon vaknat 6ggr varav 4 mellan 03.30 och 05.30. Första gången hon vaknade 00.30 var det under högljudda protester. Jag gick in och buffade henne ett par gånger och drog ramsan hon var då lugn ett tag sen började hon skrika upp sig igen. Jag drog då ramsan och hon protesterade högt. När det gått en stund gick jag in igen och lade henne tillrätta och buffade några gånger och ramsade igen. Sedan väntade jag en stund och hon lyckades komma till ro själv efter ett tag.

Andra gången vaknade hon 01.45 med högljudda protester. Tidigare procedur upprepades.

3:e-6:e gången hon vaknade gick jag inte in utan ramsade och väntade. hon lugnade sig och skrek upp sig. Jag ramsade igen och efter ett tag lugnade hon sig och bökade omkring gnällandes i sängen och somnade. Jag sa då inget när hon lugnat sig. Skulle jag ha bekräftat med ett gonatt, sov gott de gångerna?

Imorse väckte jag henne och hon var glad som en liten skit :P .

Fjärde natten. I kväll var det högljudda frågor vid läggning. Jag buffade henne en omgång och ramsade en omgång då började frågorna. Jag ramsade igen och skramlade i köket och höjde ljudet på tv:n. Hon dämpade sig en aning för att sedan skrika upp sig igen. När jag tyckte frågorna varit tillräckligt högljudda tillräckligt länge ramsade jag igen men det hjälpte inte. Jag gick då in till henne och lade henne tillrätta, körde en omgång buffning och ramsade sedan. Efter en stund lugnade hon sig och jag bekräftade, sen somnade hon. Proceduren tog nog 10 min. Sedan sov hon 11tim med ett kort avbrott på ca 2min då jag ramsade och hon lugnade sig och somnade om :shock: :P ! När morgonen kom väckte jag henne glatt och käckt. Hon hoppade upp och var redo för en ny dag med ett leende på sin lilla söta mun :heart: ! Vilken härlig natt :P !

Femte kvällen.Ikväll var hon så trött igen när jag lade henne så hon reagerade inte när jag ramsade. Få se hur den här natten blir..
Jag har nu sovit utanför sovrummet på en madrass under hela kuren för att inte störa henne då hon brukar vakna till när jag går och lägger mig.
Under natten vaknade hon ett par gånger mellan 02-02.30. Jag ramsade och hon somnade om :P . Därefter sov hon till 07.30 då jag väckte henne :heart:

Vi är ikväll inne på vår kurnatt nummer 11(tror jag). Under helgen har vi haft min mamma som sovit över från fredag till söndag men inte ens det har rubbat kuren.
Vår flicka har nu sovit som en prinsessa i flera nätter :heart: . Hon kan vakna till ett par gånger inom en kvart på natten men oftast behöver jag inte ens göra något utan hon reder ut det själv och somnar om .
Det är helt fantastiskt vilken skillnad det är på både hennes och min sömn nu!! Hon äter som en häst på dagarna och har börjar prata jättemycket!! Vi är så glada över denna förändring och vet inte vad vi skulle tagit oss till utan den hjälp vi fått här och av boken :P !
Till alla som tvekar och känner för att ge upp, GÖR INTE DET, fortsätt kämpa! Ni och ert barn kommer att bli belönade med sömn, glädje och nya krafter!

Hälsningar från två "nya" tjejer med humöret i topp! :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D En mamma skrev:

"Hej Anna!

Jag vill bara sända en pm och berätta hur tacksam jag är över att du skrivit Barnaboken och att detta forum finns där jag fått coaching i smått och stort. Det har varit och är min räddning som förälder. Jag tänker ofta på att små barn ska njutas, som du skriver, och det ger mig ny kraft att möta mina barn på ett bra sätt.

Jag hade en tuff start med min första son, och hans sömnproblem gjorde att jag blev deprimerad. Ingen kul start på föräldraskapet. Vid 6 månader sov han hela natten och har fortsatt med detta tack vare din SHN-metod. Lillebror är standardmodellkille sedan ankomsten och sover redan 8 timmar (med kliv bakåt ibland men det får man ju räkna med). Jag ser att det går framåt, och visst är det så mycket lättare att njuta denna gången!"

:lol: :lol: :lol:
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Nu ska jag också skriva på denna tråd! Vill bara beskriva en dag i vårt liv!

7.30 Väckarklockan ringer. Normalt är både jag och vår härliga ettåring vakna redan, medan mannen vaknar till alarmet. Oftast vaknar sonen c. 15 min tidigare men ligger nöjd och glad i sin säng, pratar för sig själv och väntar att mamma eller pappa ska komma in och sänga godmorgon.

c. 8.30-9.30 ensamlek
tänk att ha en hel timme för sig själv då jag kan sova, läsa Bibeln, ligga och lata mig i sängen, dusha, äta frukost i lugn och ro eller vad som helst!

c. 12.15 Jag lägger en vaken och glad kille ute i vagnen. Han somnar inom c. 10 min

c. 18.45 frågar jag " vill du bada?" a-da svarar han förtjust och går till badrumsdörren där han försöker få av sig sina kläder :D

19.30 Vi lägger killen i sin säng, som borrar in huvudet i sin sköna kudde, kramar nallen och ler så sött. han har fattat att sängen är en underbar plats. godnatt säger vi och lämnar rummet- ungefär 15 minuter senare har pratmakaren tystnat och vi går in och tittar i vilket hörn/vilken ställning han ligger i den här gången. ibland hittar vi honom helt under täcket...

tänk att det kan vara så enkelt och härligt att ha en ettåring! tack Anna för detta forum och shn kuren!

så här var det innan:

c. 5.30 killen vaknar gråtandes. somnar inte om- även om vi märker att han inte alls är utsövd ännu.

under dagen krånglar han med maten, är ändå på rätt gott humör trots att han sover så mycket mindre än rekommendationerna.

1:a dagsluren- vi lägger honom i vagnen, han skriker mer eller mindre beroende på dagen. vi drar vagnen av och an och efter c. 10 min somnar han ändå till sist, men oftast med en hel del gråt. 35 min senare vaknar han och gråter, vi går ut och vagnar, ibland somnar han om ibland inte

2:a dagsluren- lika som första

c. 19.00 vi lägger killen i sängen. han somnar bra, utan gråt! men så under natten vaknar han mellan 3-7 ggr. somnar bara om då vi kommer in i rummet och buffar honom på stjärten. Det är skönt ifall det bara tar ett par minuter, men ibland stod vi där, turvis min man och jag och buffade upp till en timme innan han sist och slutligen sov igen!

sen när jag skulle försöka somna om var jag klarvaken... låg där i sängen timtals och blev stressad över att klockan gick. jag måste ju sova! eller så somnade jag precis för att vakna en kvart senare av att lillkillen vaknat och skriker. med fem timmars sömn i medeltal orkar man inte så mycket...

okay, visst vaknar han till i princip varje natt fortfarande(oftast vid en 22-23 tiden). ibland gråter han bara ett par sekunder för att sedan tystna, men ibland gråter han längre. då ramsar jag. någon gång har vi behövt spela musik utanför dörren för att han ska lugna sig. jag väntar fortfarande på tiden då han natt efter natt ska sova utan att alls vakna över huvudtaget.
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, HannaMaria :wink: :D Vilket skönt liv för lilla älsklingen och er alla :lol: S :lol: Sista finishen kommer. Det är "bara" en fråga om Attityden av Självklarhet - den i ordets sanna mening betryggande :idea: :lol:
mamma-anna

En lyckad "kur"... till slut :D

Inlägg av mamma-anna »

Hej alla SHN-kurare.

Vi vill gärna dela med oss av vår historia, det kanske kan hjälpa och inspirera någon.

Vår lille Gustav är ett riktigt AW-barn. Det betyder att vi kört standardmodellen redan från början och att vi alltid först svarat "mera mat!?" när vår son har skrikit. Under några dagar sviktade vår tro på MAT och vi gav prinsen droppar, så gaserna skulle försvinna. Självklart var det inte det som var "problemet", men vi ville liksom snabbt få till en lösning på fel problem.

Varför berättar jag detta? Jo, för det är så himla lätt att ta efter den stora massan av föräldrar - även fast man VET att det inte är rätt (vi har ju även en 4-åring som är ett AW-barn).

Nåja, så till SHN. Gustav sov riktigt bra på nätterna (1 amning) fram till 3 månaders ålder, då hände något. han började vakna 2 gånger per natt kl 1 OCH 5 för att äta. Men vad i hela friden! Det hade han ju inte gjort på 1,5 månad!! Jag bestämde mig för att vänta ut honom, dvs låta honom amma 2 gånger per natt ett par nätter. DUMT, ett par nätter blev till veckor och efter 1 månad (Gustav var nu 4 månader) ammade jag fortfarande kl 1 OCH 5. Nu skulle vi ju köra SHN. Fast vi ska ju ha bort flera lurar... Tyvärr inledde jag då en helt felaktigt "kur" och vi körde fast. Jag borde ju vetat bättre. Har ju gjort detta förr. Men som tur vra fick Anna W och Elle och fler mig på spår igen.

Vi började om från ruta 1 efter 1 veckas vagnande med massor av uppvak.

När vi väl gjorde rätt (min älskade make sa då "ja men detta känner jag igen, såhär gjorde vi ju med Liv") gick det fort mycket bättre. Vad gjorde vi då?

1. Attityden: helt avgörande
2. Ramsan: glöm den aldrig, avstå aldrig från den
3. Tid: våga vänta på att barnet ska förstå och till sig, överanalysera inte.
4. Tålamod: låt det ta lite tid, det fungerar alltid - till slut.

Jag tycker att dessa 4 komponenter är mycket viktigare än själva vagningen, buffningen, solfjädern och allt det andra.

De verktygen använder vi mycket sparsamt. Inget hokus pokus - allt detta står ju här på hemsidan. Men innan vi läste det här "rätt" och verkligen förstod (trots att man borde veta för det är andra gången man gör det) så fungerade det inte.

:arrow: Jaha, jag SKA ramsa mitt i natten, alltså - det ska inte vara knäpptyst...

Jag har läst många inlägg där föräldrar klagar över att man inte förstår, Anna W och andra uppmanar dem att läsa igen! Anledningen till att man inte fattar är att man, enligt min mening, inte tar det till sig och verkligen förstår innebörden i texten, man läser och gör bara som det står. Förstår ni skillnaden?

Jag kan bara säga som så många andra, det fungerar och det är alltid värt "besväret". Vår 4-åriga tjej och vår 4,5 månads kille är riktigt bra exempel på det!

Tack för ordet och lycka till!

Anna
Mamma-Anna till lilla Liv f?dd 17 september 2002 och till Gustav f?dd 18 juni 2006
annawahlgren

Re: En lyckad "kur"... till slut :D

Inlägg av annawahlgren »

mamma-anna skrev: Anledningen till att man inte fattar är att man, enligt min mening, inte tar det till sig och verkligen förstår innebörden i texten, man läser och gör bara som det står. Förstår ni skillnaden?
:D TACK för så nyttig och så upplyftande rappport :!: Där hjälpte du många :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Sign. Victorine skrev så vackert i dag:

:arrow: "Jag och hela vår familj /är/ mycket djupt tacksamma för att vi fått ta del av dina erfarenheter. Många är de gånger jag funderat över hur mödrar fixade det förr i tiden, när de hade sina små stugor fulla av barn och massor massor med arbete utöver barnaskötingen .. när jag har så knepigt med två, tänkte jag. Jag får ju inget gjort. Jag tyckte jag följde alla direktiv jag fått; fri amning, samsovande, bärsjal etc för att skapa grundtrygghet men det blev gnäll och gnöl, dålig aptit och dålig sömn och det blev successivt allt sämre! Hur fasen fixade dom det förr??? tänkte jag om och om igen. Att så värdefull kunskap gått förlorad på så kort tid .. men så upptäckte jag dig. Jag skulle tro att du är en modern version av en sån där klok och duktig 1800-talsmamma, och att du dessutom satt ord på det du vet och delat med dig till oss är bara så makalöst bra! Frid råder nu i vårt hus (jo, faktiskt) och vi är dig gränslöst tacksamma. Gränslöst. "

Tack :heart:
Joy

Livet efter kuren!

Inlägg av Joy »

Härlig läsning det är på den här tråden!
Det är så gôtt att få läsa andras berättelser om erfarenheter de fått med sig i sin resa genom SHNkuren. Det slutar så "lyckligt" liksom o såna "sagor" gillar jag.
Vår saga "slutar" oxå lyckligt. Det hade jag svårt att tro när jag satt här framför datorn o febrilt läste inlägg efter inlägg här på forumet. Jag läste på om kuren - vilket alla rådde till. SÅ det var bäst att göra så. Det tog kanske en månad innan jag kände mig beredd. På läst o fylld av attityd. Då var det bara sambon kvar. Han hade halkat efter o inte riktigt hängt med. Han läste boken - den andra boken i sitt liv - o kände sig lite kluven. Jag rättade ut hans frågetecken o hjälpte honom på tåget. Nu väntade vi bara på att resan skulle börja.
Det gick hur bra som helst. Tack vare att jag var så påläst o tack vare en alldeles ypperlig reseledare (Elle) så klarade vi oss igenom de första nätterna. Visst fick man sk bakslag i bland. Men oftast löste jag det. Och jag säger det igen. Det är nog tack vare att jag var så påläst, att jag liksom kände igen tecknen redan innan jag sett dem. Och visste hur jag skulle göra. Men eftersom jag är lite osäker av mig så dubbelkollade jag med ELle först.

Jaja... Livet efter var det.

Vi är nu inne på fjärde veckan. Efter de första nätterna i kuren. Vi har tagit det lugnt under den här tiden o varit fokuserade på dagrutiner, kvällningar o nätter. Vi vill liksom att det ska sätta sig. Redan första veckan gjorde jag en tabbe o åkte iväg till mitt arbete - en förskola - och tänkte att det var nog lugnt, men inte för Dennis. Han fick ju hur många intryck som helst, stackarn. Och var jättesvår att söva både på dagluren o på kvällen. Jaja...tji fick jag. Men jag lärde mig nåt av det iallafall. Så efter det har vi tagit det lugnt. Med undantag för en middag hemma hos svärmor o svärfar. Det var inga problem på kvällen att lägga honom. Natten o dagen efter var oxå lugna.

Det har i stort sett fungerat bra tycker jag. Nätterna är helt perfekta. Vaknar han till o gråter lite, har jag lärt mig att vänta in honom. Han fixar det ofta själv. De senaste två veckorna har jag bara varit uppe en gång o ramsat utanför dörren. Då var han jättelessen. Han lugnades av ramsan o somnade tvärt om. Kanske han inte ens var vaken.
Kvällarna har däremot varit lite struliga. Det tar en stund innan han somnar. FÖrsöker att inte ramsa så mycket för att inte störa. Men ibland får jag liksom ramsa som markering. O så gråter han alltid till precis i insomningsögonblicket. Det tar allt från fem till 15 minuter innan han somnar. Jag ser det mest som en baggis då det innan kunde ta upp emot en timme innan han somnade. Fast jag har börjat vänja mig vid fem minuters insomning o när det tar en kvart kan jag bli jätteirriterad.
Men det är nog på gång.

Det har varit likadant vid daglurarna. Men nu har han, de senaste dagarna börjat prata med sig själv, istället för en massa gnäll o gråt. I en halvtimme ligger han o grejar. RUnt klockan ett somnar han. O sover när det är dags att vakna kl 14.

På mornarna har jag börjat ställa klockan. Det fungerar jättebra på Dennis. Jag menar. Han vaknade förut från kl 6 till kvart i sju, istället för sju som är hans morgon. Jag blev tokig. HAn grät o ropade o ville komma upp. Nångång använde jag marginalkvarten o tog upp honom kvart i sju. DÅ hade han varit ilsken o förbannad sen 6 typ. Men så började jag ställa klockan - läste om det här på forumet nånstans. O när den ringde sju gick jag upp för att hämta min prins. Nu har han lärt sig att DÅ är det morgon o då får han komma upp.

Nu har jag bara skrivit om själva sovperioderna o hur de fungerar för oss. Jag menar att SHNkuren handlar om så mycket mer än nätter o daglurar. Det handlar om livet där emellan oxå. Om mat, social delaktighet, lek o s v. Kuren - de första nätterna o uppföljningsveckan - är starten på något som Förändrar livet.
Men det skriver jag inte om idag.

Och hur jag ska tacka alla inspirationskällor här på forumet så att de förstår vad de gjort för oss, vet jag inte att göra på annat sätt än att skriva just ordet: TACK! Och kram oxå. (Den största ska ELle ha!)
//joy
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"