Foglossning, framfall, älgkrock och tacksamhet!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Lua

Foglossning, framfall, älgkrock och tacksamhet!

Inlägg av Lua »

Hej alla!

Ibland känns det verkligen som att saker och ting hopar sig.... Tur att jag då har någonstans att skriva av mig!

En del av er har uppmärksammat att jag ska ha barn ganska tätt, det blir 10,5 månad mellan om skräpet kommer på BF! :) Den här graviditeten har varit lite besvärligare än den förra med en del foglossning. För ett tag sedan fick jag dessutom framfall, beskrivet ganska detaljerat under rubriken KNIIIP! Därefter blev jag sjukskriven på halvtid eftersom jag inte kunde lyfta min stora lilla bebis så mycket. Min man tog då ut halva dagar vård av barn och allt var frid och fröjd.

I en halv vecka.

Då kommer ett telefonsamtal kl 04.30 som säger att han kört på en älg på vägen till jobbet! Han hade voltat en antal varv och hamnat långt på sidan av vägen, bilen låg på sidan, alldeles demolerad. :shock: De få bilar som passerade på vägen såg honom inte. Eftersom han inte hittade sin mobiltelefon sparkade han ut framrutan och tog sig upp på vägen där en man stannade och hjälpte honom. :heart:

Ambulanspersonalen befarade svåra skador och fixerade honom och körde i ilfart till lassarettet. Där gjordes en helkroppsröntgen där man såg att inga allvarliga saker inträffat! När jag fick prata med honom, fortfarande fastspänd, frågade jag hur han mådde... "Topp", svarade han med en liten, svag men dock skrattig röst! Sen sa han "Jag älskar dig" :heart: :heart: och "Jag orkar inte prata mera".

Efter ett dygns övervakning fick han komma hem. Mörbultad med svåra smärtor i nacken, axlarna, bröstkorgen och revbenen - men vid LIV! Aldrig har uttrycket "tur i oturen" passat bättre! När man ser bilen kan man inte förstå hur han kunde överleva, än mindre hur skadorna kan vara så lindriga. Läkarna säger att han kommer att bli helt återställd men att hans nacke alltid kommer att måsta behandlas varsamt och ergonomiskt.

Min tacksamhet och glädje vet inga gränser! När vi tänker på hur det KUNDE ha gått gråter vi en stund hos varandra och njuter extra av beröringen. :cry:

Inget ont som inte har något gott med sig! Nu måste far- och morföräldrar hjälpa oss. Deras relation till Allis djupnar så klart och dessutom har jag och svärmor fått en förståelse för varandra som vi tidigare saknat!

Aldrig tidigare har väl fördelarna med att ha "Barnaboksbarn" framstått så ofantligt tydligt! Trots en kaosartad omvärld sover och äter den lilla och är idel solsken. Alva, van vid att behövas, tar stort ansvar och gör det med glädje. I går när hon bar en bajsluktande Allis till skötbordet för tredje gången på ganska kort stund sa hon glatt: "Ja, du Allis! När man är storasyster får man minsann vara stark både i musklerna och i..... (söker ord).... ja, typ tålamodet!" Om hon kunnat använda orden fysiskt och psykiskt hade hon gjort det! Så stort tack till dig Anna W!

:heart: Många kramar till er alla från oss alla! :heart:
beccisen

Inlägg av beccisen »

Vilken hemsk men helt underbar berättelse av ert liv nu :)
Vilken klok dotter du har och så sann hon är :)

Ja tur i oturen kan man verkligen kalla det och vilken lycka att det inte tog värre :shock: :D

Ta nu emot så mycket hjälp ni bara kan få och njut av omtanke från omvärlden.

Det där med att det är tätt mellan barnen kan jag hålla med om :) men i positiv mening. Hur lyckades ni med det :?: :?: Helt underbart i varje fall :D :D :heart:

Skickar en stärkande och värmande kram med tankar från Blekinge
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej Lua och hela lilla familjen!

Ni sätter skyddsänglarna i arbete, verkar det som. :)

Vilken historia! Någon mening är det alltid och inte så svår att se, tycker jag som utomstående. Ibland behöver man bli påmind om den kärlek som finns och de fina relationer man redan har. Och kanske att hinna landa inför nästa stora händelse i familjens liv. Vad roligt att få barnen så tätt!

Massor av krya pås, grattis till nya lilla livet och lycka till med allt.

"Vi har bara varandra!" Lånar DiLevas låttitel...

Kram Jannika
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:shock:
Å, hjälp! Vilka grejor!
Vilken tur han hade!
Dig och ditt framfall har jag ju läst om, riktigt, riktigt ruggigt! :shock:
Och vilken underbar kommentar av storasyster, vilken liten kämpe! :heart: Hon känner att hon behövs, det är tydligt! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Oj Lua! :shock:

:heart: Stor varm kram till hela familjen från oss i fjällen :heart:
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Tårar i ögonen, vilken tur ni hade. Och vilken storasyster!

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Lua

Inlägg av Lua »

Tack alla :!: :heart: Mannen är verkligen på bättringsvägen! Han har fortfarande ont i nacken och går till en sjukgymnast som trycker ut låsningar i ryggen och masserar. På måndag ska han återvända till jobbet på halvtid.

Beccisen: Det var inte så svårt att lyckas med det :!: Jag ammar inte eftersom jag är gjort brösten mindre och alltför många mjölkkörtlar fick sätta livet till. Så en kväll glömde både jag och min man bort den biologilektion där man fick lära sig att ETT tillfälle räcker för att göra ett barn... :wink: Vi ville ha barn tätt men trodde inte att det skulle ta redan! Jag hade inte fått tillbaka mensen. Nu håller jag på att längta ihjäl mig till förlossningen! Min barnmorska sa igår att hon inte blir förvånad om den kommer lite tidigare. \:D/ Vi håller tummarna för att hon har rätt!

Jannika: Just här var meningen inte så svår att se, ens som inblandad. Kanske finns det andra "meningar" också, det lär visa sig på längre sikt. Visst är det du som gör så vackra horoskop? Jag är så sugen! Ska önska ekonomiska bidrag till varje barn när de fyller år.

Anna, Fjällfolket och hjhelena: Tack och kramar tillbaka! :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej Lua!

Jo, det är ju jag. Tack för beröm... :oops:

Vi kanske kan ordna en "framfallsrabatt" till lilla bebins horoskop? Jag ställer gärna hennes (?) horoskop!

Kram Jannika
Linnan

Inlägg av Linnan »

Jag skickar alla goa tankar till er! Kram!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, Lua, tack gode Gud :!:

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lua

Inlägg av Lua »

Tack alla!

Jannika :!: Tack för ditt generösa erbjudande! Men du! Kan vi inte göra så att jag betalar fullt när jag väl beställer och så ger du mig en liten aptitretare på någon av de juveler jag redan har? :oops: Om du har tid förstås. Det vore så otroligt roligt och en riktig framfalls- och barnaväntanspresent. Om, utifallatt så är Alva född 970930 och Allis 060118. Jag har full förståelse om du inte vill/kan/orkar....

Kram Lua. :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Såklart jag gör! Skicka datumen till min PM så fixar jag det.

Kram Jannika
Lua

Inlägg av Lua »

Liten rapport från ett slaskigt Norrbotten:

:idea: Maken är i princip helt återställd efter sin närgångna dejt med en älghona. Han tränar nacken och axlarna hos sjukgymnast och hemma för att stärka sig.

:idea: Foglossning är inge kul, om nu någon trodde det.... :wink:

:idea: Framfall känner man överhuvud taget inte av när man har fått en prolapsring isatt. Jag kniper mina 100 om dagen. :thumbsup:

:idea: För två veckor sedan sa min älskade MVC-barnmorska att hon skulle bli väldigt förvånad om jag gick tiden ut. Nu är det bara så att: JAG VILL FÖDA!!! Mina fötter är normalt fast rotade i den norrbottniska myllan men nu svävar de högt över markytan och varje liten sammandragning tas som ett tecken.

I lördags träffade jag en ytterst överförfriskad vännina som sluddrade: Men gu, Anneli! Du ser ju helt redo ut. Du föder SÄKERT inom två dagar, det ser jag i dina ögon!" T.om. det halmstrået greppade jag och blev besviken när hon hade fel. #-o Nu på lördag är i alla fall tiden ute och jag längtar SÅ tills jag får göra som Mia och skriva: "Nu är ????? här!"

Stor kram från Lua med familj. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag förstår PRECIS hur du känner det, Lua, och jag hoppas verkligen att du slipper det jobbiga att gå över tiden :!: Se till nu att vila ordentligt inför förlossningen; ät, sov och drick ordentligt så du är riktigt laddad :D

Önskar dig all lycka till :thumbsup:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Idag på promenad i blåsten kom jag att minnas denna tråd...

Kramar till dig och de dina!

:heart:

(och en tokprutt på magen till lillskrutt!)

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"