Att stänga ner nattklubben

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
snubbla

Att stänga ner nattklubben

Inlägg av snubbla »

Hej.

Min dotter är 19 dagar gammal och har nu startat "nattklubb". Jag har Barnaboken och har läst där om hur man ska bryta den, men jag kan inte hålla henne vaken på dagen.

Jag var inställd från dag 1 på att köra standardmodellen och efter ca 5 dagar när mjölken kom så har det funkat bra för det mesta, inte helt perfekt men bra.

Hon brukar vara vaken ca 2 timmar efter första morgonmålet, jag håller henne vaken så länge som möjligt, men sedan är det kört. När hon vaknar efter första dagsluren så somnar hon om direkt efter mat och skötning. Och sen sover hon och vaknar bara för att äta till sena eftermiddagen. På kvällen är hon vaken igen några timmar.

Jag försöker verkligen hålla henne vaken, jag lägger henne utan filt omkring sig på rygg på golvet, jag försöker umgås och "visa världen" men hon somnar om jag så håller henne upp o ner! Och sen är hon vaken mellan 1-4 på natten... Fast jag har mörkt o tyst och bara matar. Vad ska jag göra för att hålla henne vaken? Den enda som funkar är att snåla på maten, och det är ju ingen lösning för då blir hela dagen full av skrik och bärande och minilurar istället.

Nu ska jag gå och försöka väcka henne, men jag tror inte det kommer att fungera.... :(
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Välkommen till forumet!

Jag tycker att du ska lugna dig lite :lol: Din lilla är ju så liten. Mellan tre och fyra veckor ska man mata, mata, mata. Sedan kan man börja styra upp tillvaron med hjälp av standardmodellen.

MItt mål när jag var nybliven mamma, var att jag och Vera skulle få sömn och mat. Om det var på natten eller dagen funderade jag inte så mycket på. (Jag hade inte hittat AW på den tiden). Med den inställningen så var jag ganska avslappnad och utvilad.

Om någon vecka eller så så kan du börja jobba med att styra upp tillvaron.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
kokos

Inlägg av kokos »

Hej!
Min minsta kille var (och är!) en riktig tröttis. Nu hade han aldrig direkt någon nattklubb, men det var otroligt svårt att hålla honom vaken på dagen ändå. En timme var max det han orkade länge. Men det hela blev bättre när jag såg till att han fick sova rejält länge på sina lurar på dagen.

Alltså: under vakentiden såg jag till att han verkligen blev helt proppmätt och underhöll honom rejält mellan matningarna i standardmodellen. Då blev det sovpass på 2.5 timme efteråt och då orkade han med att vara vaken 1-1.5 timme: så pass att han åtminstone hann med att äta ordentligt. Han har forfarande svårt att hålla sig vaken i mer än 1.5-2 timmar och då är han ju 4.5 månad nu!

För att orka hela sitt vakenpass lät jag honom ofta få en eller två 5-minuterslurar mitt i vakenpasset mellan matningarna. Då gick det bättre. Han fick sina 5-minuterslurar mitt i händelsernas centrum: på en filt framför mig på bordet eller på soffan eller på en fäll på golvet.

Vi har förutom 5-minuterslurar: killat under fötterna, spolat fötterna med ljummet vatten, klätt av, badat, lagt honom platt på golvet på rygg etc för att väcka honom men jag kan säga att han har sovit sig igenom MÅNGA tappra uppväckningsförsök. :lol:

Lycka till!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Mule

Inlägg av Mule »

Hej!

Min son var också en riktig tröttis när han var liten (är 4 mån. nu). Det var stört omöjligt att hålla honom vaken på dagen, men en 5-minuterslur fungerade ibland på honom också. Några gånger var han vaken mellan två och fyra på natten. Han låg då och tittade rakt ut i mörkret. Var tyst, men jag kunde såklart inte sova ändå. Det hände ganska många gånger, men det blev bättre ganska snart. Jag tror inte heller att du ska vara orolig. Snart kommer han att orka mer på dagen och bara sova på natten. Jag tror att vår Waldemar insåg att det inte hände något på natten och att man ska sova då.

Hälsningar Carola, mamma till Selma (juli -04) och Waldemar (juli -06)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"