Kurar för fullt!!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Joy

femte natten o fjärde dagen

Inlägg av Joy »

Jag minns inte när sist jag låg i min säng HELA natten.
Men i natt gjorde jag det. Från det att jag lade mig igår kväll, till i morse. Häftig känsla. Löjligt kanske, men ändå inte.
Tyvärr sov jag inte så mycket. Inte för att jag som vanligt det senaste året, blivit väckt av min älskade lille prins, utan för att jag helt enkelt inte kunde sova. Låg o vände o vred mig, ända in på nästa dygn. Pappan låg bredvid o andades tungt. Med öronproppar. SJälv vågade jag inte ha några iproppade då jag var rädd att inte höra Prinsen, OM han skulle vakna. OM skrev jag. Det var väl därför jag inte kunde sova, för tänk OM han vaknade o jag inte hörde.
Men jag oroade mig i onödan. Pojken sov som en prins. Inte ett knyst hörde jag ifrån honom. Jo, han grät till i sömnen vid halv tretiden. Jag vaknade på stört, ur den sömn som tillslut infann sig. Avvaktade. Och lyssnade. Pojken, som kanske bara vände på sig i en dröm, fortsatte att sova sin kungasömn. Jag somnade om, med ett leende på läpparna...Coolt!, tänkte jag. Strax före klockan sex hörde jag honom, men med samma självförtroende som i natt, somnade han om av sig själv. Även tjugo över sex. Jag däremot var vaken. Låg o väntade på att få ramsa - inte för att jag direkt ville det, men tänkte att det blir nog snart. Fem minuter senare, var det dags. Pojken gnäller och jag avvaktar. Pojken fortsätter gråta och jag ramsar 1X4. Pojken somnar om. Jag ligger o funderar på om jag ska gå upp o duscha. Kan ju ändå inte slappna av. Ca tjugo i sju, frågar Pojken om det inte är dags att gå upp snart. Men jag svarar att det fortfarande är natt o kliver samtidigt upp ur sängen o går o duschar. Pojken nöjer sig med svaret en liten stund, men så är det som att han verkligen måste höra det igen - är det inte dags mamma? Då står jag i duschen o jag svarar med en ramsa gånger fyra. Och sen somnar han om igen. Då är klockan tio i sju. Tänker att jag kan utnyttja marginalkvarten om han sover längre än fem minuter. Men det behövde jag inte. Fem i sju var det dags igen. Nu´rå, mamma, är det inte morgon nu? Då svarade jag, jo en liten liten stund till får du vänta på att morgonen ska komma. Pojken nöjde sig med svaret o satte sig ner i sängen. En minut senare återförenas vi under pompa o ståt - ja iallafall nästan.

Så var den femte natten. Natten innan den första natten var Dennis vaken upp emot en gång i timmen. Fem nätter senare Sover han Hela Natten. Coolt!

I ett pm i dag, skriver min coach att jag ska passa på att njuta o att jag ska vara rädd om detta... Ja, det måste jag vara. Det är mitt nästa dilemma. Hur jag ska få till dagarna. Jag tycker att jag börjat stressa mer på dagarna nu. FÖrut orkade jag inte det. Jag är så rädd för att "sabba" det hela i o m att jag har svårt att följa schemat till punkt o pricka. Jag kör med marginalkvartarna. Alltså jag har hållit mig innanför dem iallafall.

Jag som trodde jag var i hamn...men jag har några sjömil kvar att segla. Fast det känns som att jag har vind i seglen iallafall. 8)

//välmött/joy
Joy

två minuter

Inlägg av Joy »

Ikväll blev det tyst på två minuter. Tjohoo, tänkte jag...
Fast, näe...han ropade efter mig o frågade. Ca tjugo minuter höll han på. Och grejade. Sen tog han sats - hallåååå???? Ja, det är go´natt nu lillprinsen, nu kan du sova så skönt i din säng. EN halv minut senare sov han som en stock.

En fråga till alla SHNveteraner. Hör det till att de, våra små älsklingar, piper/gråter till ibland, eller finns den "perfekta" natten, där de faktiskt Sover Hela Natten utan att ge ljud ifrån sig?

Nu ska jag gå o lägga mig! Go´natt, go´natt o sov så gott!!!//joy

ps. finns det nån SHN för föräldrar med sömnrubbningar?ds.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej joy :D vad bra det går för er :!:

Att de gnyr/låter i sömnen tar vi inget extra för :wink: det gör säkert du också...
Och en "perfekta" natten kommer när DU sover gott, och inte hör minsta pip.
Det är sååå vanligt att (oftast) mammor sover dåligt, även när barnen efter månader av sömnstrul sover gott, men snart kommer du att känna ro och sova gott du med :!: Det är precis som om mammahjärnan inte kan fatta att barnet faktiskt sover gott och man har tillåtelse att slappna av!

Visst är det väl härligt att ligga i egen säng :D

Fortsatt lycka till!
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Joy

härligt svar

Inlägg av Joy »

Hej Mia!

Tack för ett härligt svar. Började nästan tjuta. :cry: :wink: :)

Jo, det är väl så att vi mammor faktiskt oroar oss mer än vad vi behöver. Fast jag tycker jag blivit lite bättre på att inte oroa mig så mycket...fast bara lite bättre.

skriver mer sen!

/joy
Joy

orolig natt

Inlägg av Joy »

Natten var orolig.
Han vaknade till, eller iallafall grät o gnydde under tjugo minuter o jag visste inte riktigt hur jag skulle göra. För ena stunden kändes det som att han jobbade upp sig o att allt skulle stegras o bli värre. SÅ jag gick upp o ställde mig utanför hans rum för att ramsa. Men då var det som att han blev lugn igen. Jag stod kvar. Och när han började gnälla igen, så ramsade jag, när jag ändå var uppe. Gick o lade mig. FÖr att typ bara några sekunder, få gå upp o ramsa igen. Samma sak igen. Han lugnade sig så fort jag var på väg.
Tillslut blev det tyst. Jag tänkte gå in till honom, öppnade dörren lite försiktigt men såg o hörde att han låg ner o sov. Så jag tror att han egentligen låg o drömde.
I morse vaknade han 06.21, samma tid som igår, o började gråta. Riktigt mycket. Jag ramsade från sängen utan resultat. Det blev värre, så jag gick upp o solfjädrade. HAn var hysterisk. Han skulle inte sova. Sträckte armarna mot mig o ville upp. Jag stod på mig o tänkte att han måste sova lite till. GIck ut med ramsa, o en massa protester i ryggen. Jag gick ner till Pappan som var på väg till jobbet. Dennis protesterade från sitt rum, jag drog en ramsa nerifrån. När Pappan åkt, gick jag upp igen o in IGEN för att solfjädra. En andra gång. Kändes inte kul. DÅ somnade han efter det. I tjugo minuter. NÄr han vaknade nästa gång var klockan strax innan sju. O då var det ju morgon.

På luren idag krånglade han med mig igen. Det tog en stund. Fast bara en kvart. Sen sov han utan avbrott i en timme o en kvart. Till klockan två. DÅ han ska vakna, enligt schemat. HAn var jättelessen när jag kom upp till honom. FÖrsökte få honom lugn innan jag tog upp honom. Han grät inte men var fortfarande lessen. O jättesöt.

Ikväll tog det fem minuter att få honom att somna. Skönt. Jag ramsade nog bara en gång. Minns inte riktigt. Hoppas på en lååång o skööön nattsömn i natt!

Jo jag undrar en sak. Vad tror du/ni om att låta honom sova i sin vagn vid nåt tillfälle, på luren alltså? Blir det helt upp o ner för honom? Om och när i så fall kan det vara dags? Jag menar, jag är ju fortfarande inne i kuren...

hälsningar o kram//joy
Joy

dagluren

Inlägg av Joy »

Passar på att kika in här lite under tiden som min lille Prins ligger o lurar lite. Idag har dagluren funkat rätt så bra. Det tog inte mer än fem minuter för honom att somna. Nu har snart sovit sin 1,5 timmes sömn. Han gnällde efter svar efter 45 minuter, men somnade om efter att få höra en ramsa... 8) Nu är det tio minuter kvar av luren o min lediga tid.

Prinsen sover hela nätterna. Men det är lite krångel på morgonen. Får ramsa en del o solfjädra, så att få "sovmorgon" till sju är väl inget att tänka på...än!

Men kanske kanske kanske...

VAd gäller kuren o så, så sitter det mesta nu. Jag vet hur jag ska göra. Kanske att jag slarvar lite med ramsan ibland, speciellt på morgonen då jag är som en zombie själv...o kommer knappt ihåg hur många ramsor jag dragit. En gång eller fler gånger...

Nu är det liksom finliret o att det ska sätta sig på plats liksom...själva grunden är lagd.

Ha en skön dag!!/joy

ps. nio minuter kvar...han gnydde - jag ramsade tebax - kanske får jag fem minuter till - näe...hejsvejs för denna gång!
Fjällfolket

Re: dagluren

Inlägg av Fjällfolket »

Joy skrev:
Nu är det liksom finliret o att det ska sätta sig på plats liksom...själva grunden är lagd.
=D> :lol: =D>

Snyggt jobbat!

:thumbsup:
/Fjällmor
Joy

tackar som bockar

Inlägg av Joy »

tackar som bockar eller bockar som tackar...

...känns alltid gôtt med applåder!!!

//joy :D
Joy

hopp

Inlägg av Joy »

Det var några dagar sedan jag var här nu.
Ska uppdatera hur kurningen går här hemma.

Börjar med ikväll.
Prinsen av Smile satt i sängen o vinkade Hej då till lampan. Mamman sa go´natt o släckte lampan. Varpå Prinsen självmant, lägger sig ner i sin säng. Mamman går fram till sängen, lägger täcket över hennes älskade lille Prins o sofjädrar honom lite, inte för att det egenligen behövdes utan bara som markering. Prinsen behövde inte lugnas, han var redan lugn.
Mamman gick ut med ramsan.

Så. Det var det. Har aldrig hänt förut. Det måste vara tack vare kuren.

Nu då till de andra dagarna. SOm gett mig lärdomar som jag vill dela med mig av.
I fredags behövde jag lämna ett brev på personalkontoret personligen till en människa där. Dennis o jag åkte iväg med bilen. Spännande. Dennis älskar att åka bil. Och det var ju ett tag sedan sist. Detta tog tjugo minuter. När jag ändå var ute o åkte, tänkte jag att jag skulle fara förbi mitt jobb för att hämta mitt schema. Visserligen börjar jag inte förrän i januari. Men iallafall. O så var jag ju så sugen på att träffa folk.
Jag visste att det var dumt att göra detta under kuren. Har både läst det i Boken o fått det rekommenderat från min coach. SOm jag annars lyssnar till. Och gör som hon säger. För det blir verkligen bäst så. Men. Jag styrde iallafall - av egoistiska skäl - bilen mot mitt jobb.
Grejen är den att jag arbetar på en förskola med barn från 1 till fem/sex år. Så det var ju egenligen inte det bästa stället att ta med Dennis på. Tänker på alla intryck osv. Vi blev varmt välkomnade av både barn o vuxna. Barnen har ju fått följa Dennis genom hela hans liv o där innan. Då de såg min mage bli större o större. Så för dem är det hur kul som helst att vi kommer. Han finner sig rätt så bra bland andra barn. Hans kusin går där o när hon kom fram lyste han upp som en stjärna. Hon tog honom i handen o ledde in honom på förskolan.
VI stannade i en och en halv timme. FIka, prat o lek. Mitt behov blev iallafall mättat. Dennis behov blev övermättat.
Vi dagluren krånglade han som aldrig förr.
Kvällen o hela natten var precis som innan kuren.

Den lärdom jag vill dela med mig av.
Läs boken. Och Lyssna till den. Det som står däri är beprövat o författaren vet vad hon talar om.
Stanna hemma o gör bara "hemmasaker". Att "Bara vara" både ute o inne. Det är DU och Ditt Barn som det handlar om. Kuren handlar, tycker jag, om så mycket mer än att få ordning på nätterna...

Tack för ikväll. NU är jag vrålhungrig!!!

och tack för att du läste!!!///joy
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad härligt du skriver, joy, så roligt att alltgår fint - förutom när mamma ska ut på turné då :wink: Men så ärdet ju, vi lär oss av våra misstag :!:

Hur går det med DIN sömn då, sover du godare nu en bit in i kuren :?: Hoppas det :!:

Kram till er
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Joy

sömn

Inlägg av Joy »

hej du Mia!!!
nja...det går inte så bra för mig...att sova... :sleep:
det var ju det där med "mammakuren", det fanns ingen sådan va´? hoppas på natten. det handlar väl lite om att våga koppla av o lita på att grabben klarar sig själv nu...ällä???

kram från mamman som låg hela natten :sleep: o tittade på månen som svepte förbi utanför fönstret o kikade in på mamman som inte kunde sova. :sleep:ZZZZzzzzzzzzzzzzzzz
Fjällfolket

Re: hopp

Inlägg av Fjällfolket »

Joy skrev: Det är DU och Ditt Barn som det handlar om. Kuren handlar, tycker jag, om så mycket mer än att få ordning på nätterna...
Joy!
Vilka kloka insikter...
Snyggt!
=D>

Och vad gäller "mammakuren"... :wink: :lol: Tids nog somnar du, och då inträder istället zombiestadiet (välkänt i våra kretsar!) där du för allt i världen inte kan hålla ögonen öppna! Folk kommer säga:
- Men varför är du trött NU!?!? Nu sover ni ju så gott!

Just därför- ska du svara då :!:

8)
/Fjällmor
Shabolito

Inlägg av Shabolito »

Hej,
Tack för intressant läsning!
Imorgon skall vi börja med SHN kuren (Elias 12,5mån), vi är lite oroliga för hur det kommer att gå. Har du något bra tips utöver vad som står i bioken? Solfjädern (han kommer att ställa sig upp o VRÅLA), hur länge skall vi vara kvar i rummet? När skall man bekräftelse ramsa och när skall man gå in till honom?
Joy

rapport från en kudde

Inlägg av Joy »

Nu sover han min lille prins. Som en prins. Det gick bra idag vid dagluren.
Alltså nu är vi inne på vår andra uppföljningsvecka(?). Pojken sover för det mesta på nätterna nu... Han vaknar o är orolig o gråter. O då är det så lätt att springa upp för att ställa sig utanför dörren o dra en ramsa eller två. Men oftast när jag kommer fram till hans rum hör jag djupa andetag därinifrån. Han sover. SOm en stock. Det var bara en dröm.
SOm jag tidigare nämnt, så har jag svårt att sova. Men det går lite bättre nu. Öronproppen gör att jag inte hör de små gnyen, utan bara när det är kris.
Och ofta har det nog varit mer kris för mig än för Dennis.

Tyvärr vaknar han så himla tidigt, grabben i rummet intill. Det är jobbigt. NÄr man äntligen somnat o sover som bäst. Då verkar inga ramsor ta. Men jag fick rådet att inte ramsa så himla mycket då. UTan låta honom vara. Han vet vad som gäller. Han är bara arg för att jag inte gör som han vill. För arg är vad han är. Gud så arg en liten ettåring kan bli. Det är bra, att han visar sina känslor. De måste man få ha.

Det verkar iallafall vara naturligt att det inte sitter riktigt än. Men det lär det väl göra snart.

Idag var vi dock tvungna att göra en lite utflykt. Lille gossen ramlade i lördags o slog tänderna i bordskanten. Det blev två märken i bordet. Ekskiva. SÅ det var nog ett hårt slag. AJajajaj...jag vågade inte titta. TÄnkte att det skulle spruta blod. Men det gjorde det inte. Han skrek som en stucken gris, men det förstår jag helt fullt. Hur det gick återstår att se, då tandläkaren inte direkt kunde se nåt idag.

Nej nu ska jag gå o träna rodell...ha det så gott!!!

//joy
Joy

sovit gott

Inlägg av Joy »

I natt. I natt har jag sovit gott. Och länge. Gick o lade mig redan tjugo i tio, o märkte aldrig när sambon kom. Inte en enda gång hörde jag Dennis. Han sov o sov.
Klockan kvart i sex vaknade jag o låg o väntade och lyssnade efter Dennisljud. Men det var tyst. Det enda som hördes om man orkade anstränga sig var hans andetag. Sambon gick upp o jag somnade om. Tio i sju vaknade jag av att Dennis tyckte han sovit färdigt.
Grejen var den idag, förstår ni, att jag bestämt mig för att inte ta upp honom förrän sju...(om det inte skulle vara kris förståss). Jag ramsade en gång. För att påminna om natten fortfarande rådde. Han fortsatte dock.
Skriket stegrade sig. Och jag kände hur jag drogs till honom... Jag ställde klockan på sju. Och tänkte att när den ringer går jag in. En minut i sju, stod jag redo o när klockan tillslut ringde rusade jag glatt in i rummet. Tjohooo!!! Go´morron!!! Nu är klockan sju!!!
Dennis tackade för det härliga morgonmötet.
Vi gick in i sovrummet o Dennis fick stänga av klockan. Det var spännande.
Gôttast var ändå att jag orkade stå emot. Men det varade ju bara i tio minuter idag. Det var värre igår.

Nu väntar jag med spänning på hur det har gått för Shabolito i natt.

Kram på er alla nya vänner här på forumet!!! //joy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "