Sover bra på natten, men sover inget på dagen! HJÄÄÄLP!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mariaviolin

Inlägg av mariaviolin »

Ok, Tack!

Ett problem har uppstått... Sedan jag tagit bort nappen, suger hon på sin hand istället. Detta låter ju inte så hemskt, men hon smackar, gnäller och gnyr/gråter, och vill förstås skapa vaccum och "suga fast", men det går inte. Det har slutat med att hon skriker upp sig av övertrötthet och varit hemskt svårtröstad. (när man står där ensam är det svårt att känna att man gör rätt...nu sista gången gav jag mig :oops: och gav henne nappen till slut och då somnade hon direkt :oops: :cry: )

:arrow: Sen är det en svår kombination att inte-vagna mer än vagna när hon tysnar snabbt av vagning, men skriker upp sig direkt jag går... Hur ska jag tänka :?:
För jag tror att jag gör rätt annars :?: Jag lägger tillrätta(ska jag förresten göra det ävern om hon ligger rätt? som en ritualgrej mera? :?:) Jag vagnar tills tyst och avslappnad. Inte mer! Sedan slutar jag, skakar till i sidled 2-3 ggr och ramsar och går ramsandes i väg. När hon börjar låta, mer än gnyande, så ramsar jag först snällt, sedan bestämt om hon inte slutar.
Men vad gör jag när hon börjar skirka redan då jag är på väg därifrån :?:

Man skulle ha haft någon av er erfarna sittandes på ens axel. Ibland känner man sig så ensam och man blir lätt osäker då hon är ledsen länge... Ni vet instinkterna talar ju ett eget språk... :(

/M
mamman med 2 flickor, 031126 och 060730
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Heja!!

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
mariaviolin

Inlägg av mariaviolin »

Snälla jag behöver råd om att inte-vagna... se mitt senaste inlägg.... :!:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

HALLÅ!!!!

Ursäkta att jag skriker lite, men nu är det skärpning! Det är DU som ska ta ledningen, så som du gjort i flera dagar nu.
Tar du bort nappen så ska du GLÖMMA den, annars funkar det inte. SÅ fort du blir osäker (tanken räcker) så kommer hon att undra vad som gäller. Och något tydligt svar fick hon ju inte heller.

Så, nu ska jag inte skälla mer! :D Du fixar detta! Du började ju så bra med rätt attityd. 8) Hitta den igen!

Hur ska du tänka när du icke-vagnar mer än du vagnar:
Vagna så effektivt att hon tystnar omgående, mer avslappnad behöver hon inte vara, skaka vagnen lätt ELLER ramsa. Gå sedan därifrån direkt. Var borta längre tid än det tog att vagna.
Skriker hon innan du hinner gå, så gå ändå. Avvakta och lyssna på henne. Går hon ner av sig själv eller är det konstant. Avtar det det minsta, så avvakta, annars går du in igen och upprepar.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Mitt Heja skrev jag innan jag sett ditt inlägg som hamnade före mitt... oops! Men nu kan jag säga det igen, kämpa med attityden och heja!

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
mariaviolin

Inlägg av mariaviolin »

OK, OK.... Jag skall skärpa mig! :oops:

Ny dag i morgon... god natt!! Och Tack LO.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för de varma orden :oops: :lol: Men det är de små barnen som har "uppfunnit", inte jag :!:

Inom en timme bör hon äta. Marginalkvart har du ju alltid till nöds, men sikta mot en timme inalles. Hon lär sig snart äta "bättre", dvs mer koncentrerat under den timmen, lilla magen får vila mellan varven och aptiten hinner växa till sig.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mariaviolin

Inlägg av mariaviolin »

Hej alla hjäpare! Jag behöver hjälp!
(Hon är nu prick 3 mån)

Lite tid har gått och lilla Ingrid har varit helt underbar. Sovit på sina fasta tider utan strul. Jag har lagt ner ett tyst och snällt barn som somnat helt själv och tyst på sina fasta tider!! Någon enstaka gång, främst sista luren innan natten, har strulat någon eller ett par minuter.

Natten sköter hon själv. Hon somnar vid 8, Ibland äter hon en gång runt 4, och ibland inte alls. Hon vaknar 7.

Förra veckan behövde hon mer mat än jag hade, så jag ammade lite tätare, varpå jag fick mera mat efter ungefär tre dagar. Hon käns fortf lite hungrigare, men det känns som om jag har tillräckligt ändå.

Nu till problemet. De senaste tre dagarna har hon varit lite svårare att söva och långpasset har strulat hela tiden!!!?? De första 45 sover hon, men sedan vaknar hon till helt(mot förut då hon bara gnydde till i skarvarna) Hon vaknar då som sagt, i vagnen och är nöjd och tyst i 5-10 min, sedan gnäller hon tills jag vagnar lite(som jag inte behöver göra för att få henne och somna först!) Hon kan somna om igen efter mycket möda, men vaknar snart igen. Och så håller det på i hennes 2,5 h...

Är det redan dags att minska hennes lurar? Jag skulle förstå om hon vaknade efter 2h istället för 2,5h, men nu vaknar hon ju efter 45 redan. Hon kan ju omöjligt vara färdigsövd då??? :?: TIPS EMOTTAGES!

Nedan hennes schema, såsom det varit nu i snart 3 veckor.

07.00 God Morgon! Mat
08.40-09.25 sova(45 min)
10.00 Mat (3 h sen sist)
11.00-13.30 sova (2,5 h)
13.30 Mat (3,5 h sen sist)
15.00-15.45 sova (45 min)
16.30 mat (3 sen sist)
17.30-18.15 sova (45 min)
19.30 bad
19.45 mat (3h 15 min sen sist)
20.00 god natt (mörkt och tyst)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Du har tre 45-minuterslurar, så det är ju inte så konstigt att hon vaknar till efter 45 min också på långluren. Det är dessutom en klassisk "skarv".

Allt hänger samman. Vinglar det på natten, vinglar det gärna på dagen någonstans också. Så jag skulle föreslå att du justerar schemat en smula och ger henne tio tim sammanhängande natt nu, med väckning efter klocka! Alltså inte som hon bestämmer själv, utan som du ombesörjer och vid exakt samma tid. När detta att hon själv får bevaka sina intressen på natten - "Ibland äter hon en gång runt 4, och ibland inte alls" - faller bort, behöver hon inte göra det vid långluren heller, även om det kan ta ett par dygn eller tre innan diverse polletter trillar ner. Förstår du :?:

Vagna effektivt kan man få göra i skarven, det har ingenting med det prydliga första insomnandet att göra :wink:

Som det nu är ger schemat henne 15 tim 45 min sömn. Och fem rejäla mål plus nattmål ibland. Du skulle kunna revidera saker och ting en smula i samband med tiotimmarsnatten. Fundera och återkom :!:

Och pris och beröm för ett fantastiskt jobb :lol:
mariaviolin

Inlägg av mariaviolin »

Tack för snabbt svar Anna!

Jag skall fundera och justera, men undrar dock en sak jga undrar:
Du säger 10 h sömn. Men jag vore glad om hon, som nu somnade vid 20, som min äldre tjej, vilket blir att hon skall ha mat efter 10 h-> kl 06. Det är snortidigt tycker jag(!) Ella, min 3-åring vaknar 07-07.30 och hitills har jag väckt Ingrid vid 07. Hur löser jag detta lättast? Är 10 h "lag"?

//M
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej, men konsekvens är lag :!: Och att du tar ledningen, likadant varje kväll/natt/morgon, vad du än bestämmer - inte lilla barnet. Om du vill slippa dagstrul.
mariaviolin

Just nu strular allt!???

Inlägg av mariaviolin »

Hej alla erfarna!

En tid har gått igen och Ingrid är nu 16 v. Det strular hela tiden för närvarande. Hennes långlur på dagen(2,5h)(se nedan) Har strulat ett tag. Dvs skarven har blivit svårare, ibland tar det 30 min att söva om henne!! Hon vaknar alltid efter 30-40 minuter men brukar sova sedan efter omsövning hela tiden ut.
1. Min första fråga: När hon vaknar i skarven, är hon tyst och nöjd(men trycker upp sig på händerna) i ca 5 min, skall jag låta henne vara tills hon säger till, eller var där så fort hon vaknar?
Ibland, oftare och oftare, vaknar hon till så mycket att hon inte kan somna om, utan efter en stunds försök att söva henne så börjar hon skrika och skriker upp sig. Och då hjälper inget!! :!: Då har det ibland tom slutat med att jag tar upp henne skrikande(ja vet att det är fel, men det går inte att få henne tyst.) och gett henne mat! ( som jag också vet är "fel" men när man står där helt själv med ett gallskrikade barn gör man ju till slut vad som helst...)

Långpasset har i alla fall börjat strula mer och mer. Ibland vaknar hon till säkert 10 gånger! Hon har napp(som jag vill ha kvar. Jag har inte orken att ta bort den nu och dessutom med de nya rönen om napp och plötslig spädbarnsdöd, så vill jag ha det. Min äldre har haft napp och det tycker jag många gånger varit underbart...) som man måste pilla i varje gång hon vaknar.
Och nu har varje pass strulat i tre dagar. Hon somnar fortf hyfsat snabb själv med bara ramsa, men vaknar till efter allt mellan 3-30 minuter och har jättesvårt att somna om. JAG HÅLLER PÅ ATT BLI TOKIG! DET KÄNNS SOM OM MARKEN RÄMNAR UNDER MIG! Teori och praktik är ju inte alltid lika.

En annan grej som jag undrar hur ni andra löser: I verkliga livet är det ju svårt att alltid ha en plan vagn att tillgå? Ibland måste man åka bil tex? Eller handla? Hur gör ni då? Om hon somnar i bilen eller på rygg, så vaknar hon efter bara en kort kort stund och somnar inte om?
Dessutom skall man ju helst alltid låta henne sova i vagnen, eftersom att hon ibnad behöver vagnas lite för att somna om? Vad gör jag om hon somnar i sängen och vaknar? Vi har ju inte övat på buffning utan kört med vagning. :?: Skall vi träna buffning? Om jag försöker buffa henne nu, så blir hon bara förbannad!

Kan man träna bebisar att sova på rygg? :?:

Snälla ge mig några handfast råd?
:?: :?:
Skall jag ändra schemat??? :?:

07.00 God Morgon! Mat
08.30-09.15 sova(45 min) (som alltid blir 30 min, hon vaknar 9.00)
09.30 mat, på fyllning 10.30
11.00-13.30 sova (2,5 h)
13.30 Mat, påfyllning 14.30
15.00-15.45 sova (45 min) (Blir bara ca 30, hon vaknar vid 15.30)
16.30 mat, på fyllning 17.30
17.30-18.15 sova (45 min) (Vaknar ca 18.00 efter ca 30 min)
18.30 Samkportion gröt
19.30 bad
19.45 mat
20.00 god natt (mörkt och tyst)

Hon har börjat vakna flera gånger på natter, men kan lätt söman om då hon får nappen. Smakportioner har getts sedan två veckor.

//Maria[/b]
mariaviolin

Inlägg av mariaviolin »

Har dessutom en anna fråga: Om jag skulle vilja ta bort nappen (hon är 16 v) Hur gör jag då hon vaknar om natten i sin säng då jag inte kan vagna??? Eller när hon vaknar till mitt i luren och skriker upp sin trots vagning? Och till sist(men inte minst) hur gör jag för att övertyga min man om att nappen skall bort??

Jag behöver vägledning! //Maria
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du, ditt problem stavas överkoncentration, och du är tvungen att på ren svenska lugna ner dig. Förlåt att jag säger det :oops: Minns att små barn är betjänta av enkelhet. I det konceptet ingår inga skockar av orosvargar.

Jag skickar dig sjutton andra bebisar som du måste ta hand om NU (också) och som verkligen inte har fått vad de behöver, vilket lilla Ingrid får hela tiden. Det är en konst att låta små barn vara i fred, men det både kan och bör och måste man göra - när de väl, som sagt, fått vad de behöver. Du är inte Guds enda välsignelse för ditt barn. Hon är, eller ska få vara, sin största välsignelse själv :!: Förstår du :?:

Enkelt skulle man kunna säga att om ett barn bara får förutsättningarna för ett gott liv - mat, sömn, kläder på kroppen, tak ver huvudet och skydd undan vilda djur, samt trevligt, kärleksfullt och intresserat bemötande - så fixar hon resten själv och gör det med den äran. Och i det bör hon inte störas evinnerligen, utan respekteras :!: (Och smygstuderas, för ditt eget höga nöjes skull :wink: )

Så det är inte "det" som "strular hela tiden", är jag rädd. Det är du som strular :cry: Gör inte det. Gör inte det. Odla den lugna, tveklösa Attityden av Självklarhet. Det är den hon behöver allra mest från dig, förutom att hon får sina allmänmänskliga behov tillfredsställda (enligt ovan). Och de behoven är faktiskt inte så märkvärdiga. Se till dig själv så förstår du :!:

1. Ja, du ska låta henne vara. Gå därifrån. Lägg dig inte i och "försök söva" om hon inte ber om det! Hon kan själv. Du har henne ju under uppsikt, eller rättare sagt hörsikt (stå inte och stirra på henne - det STÖR) och du vet hur man lyssnar av, så du hör om hon verkligen blir olycklig och ber om hjälp. Dessförinnan är hon ändå inte mottaglig. Mer förtroende för lilla barnet :idea:

2. Har du napp för att du tror att det "hjälper" mot PSD, ligger hon förmodligen på rygg också, och då rekommenderar jag andningslarm. Det finns inte ett enda fall av PSD dokumenterat där barnet sovit på mage med larm, men det finns 20-30 fall av PSD årligen i Sverige dokumenterade, där barnet sovit på rygg eller sida utan larm. Så du förstår kanske att ryggläget verkligen inte är någon garanti för att ingenting kan hända. Nappen är det ännu mindre. Om du inte har andningslarm blir jag riktigt arg på dig :shock:
Vill du befrämja sömnen, tar du bort nappen, vänder henne på mage och aktiverar larmet. Ryggsovare vaknar ofta efter 20-30 min dygnet om. Inte alla, men alldeles för många :cry:

3. Ska hon sova i sängen, måste ni naturligtvis öva in buffning, och det gör man inte på barnet utan på varandra (se Lathunden). Vill du hellre vagna, får du helt enkelt ha henne i vagnen. När sömnen sitter kan du övergå till spjälsäng, men du bör fortfarande veta hur man buffar rätt, skönt och effektivt, ifall det skulle uppstå stor kris någon gång (och då menar jag KRIS). Hon blir "bara förbannad" när du "försöker buffa henne nu" därför att det stör henne obeskrivligt att du inte vet vad du gör. Du "frågar" henne och skulle hemskt gärna vilja att hon nickade godkännande och bekräftade att du gjorde rätt. Men det går inte till så :cry: Det är lilla barnet som ställer frågorna och du som ska ge svaren :!:

4. Vad du än har för schema (och det är ingen bra idé att ändra det nu) måste du stå bakom det helt och fullt med din totala övertygelse om att du tillfredsställer hennes behov, förebyggande och förutsebart för er båda. Du kan inte hålla på och ifrågasätta saker och ting medan du försöker få henne att ta till sig det du inte är säker på själv - det orkar hon inte med, och det skulle du inte eller orka med om det gällde en arbetsplats, t ex, där folk vinglade hela tiden och du inte visste från den ena dagen till den andra vad som gällde.

Om du skulle vilja ta bort nappen :?: Du har ju redan återgått till den. Vad man än bestämmer sig för (och det är handlingen som visar det) måste man ju stå för det. Du kan varken lägga på barnet eller mannen att bestämma över nappen, bara för att du själv inte vet var du står.

Jag förstår om du tycker jag grälar och det gör jag, lite :oops: För du har fått så fantastiskt klar och fin hjälp här; en massa forumister har engagerat sig och jag med, och nu ber du om mera hjälp och gör till och med en extra nödropstråd, men du tar inte till dig det vi skriver. Och det måste man ju inte göra. Men då får du också förstå att det känns lite meningslöst för oss som bryr oss att fortsätta med vårt engagemang, om du helt enkelt inte vill lyssna, om man säger :roll: I handling. Under minst en vecka.
mariaviolin

Inlägg av mariaviolin »

OK Anna! Jag tar till mig kritiken :oops: Och tack för att du ändå tar dig tiden att svara mig.

Men nej, hon sover inte på rygg(då sover hon inte alls) Och jag ska ta bort nappen(nästa måndag) och får helt nekelt vagna-svara henne när hon frågar efter den? Och nog nämnt om detta.

Har dock fortf lite :?: runt hur man löser fasta sovtider med andra förpliktelser som gör det omöjligt att sova i plan vagn på mage. Tex bilåkning eller annat jag inte kan styra över??? (Men jag förstår om du inte ids svara mig mer... )

Jag är iaf evinerligt tacksam för all hjälp jag fått här på forumet och jag skall barska upp mig och ta kommandot!

//Maria
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"