Hej ab73

Oj, detta var en riktig röra ni befinner er i...
Upp med hakan, röror har den fina egenskapen att de kan städas iordning och det skall vi göra nu. Basta
ab73 skrev: Jag har ramsat och ramsat och ramsat,men antingen gör jag helt fel eller så är min gullunge av den envisare sorten.
Tro mig jag tänker INTE ge mig, men nu skulle jag verkligen behöva pepp.

I raderna ovan hittar du antagligen det mesta av "felet": Genom att "ramsa och ramsa" ger du sonen dubbla budskap

Mamma/pappa ramsar med betydelsen "allt är bra, du kan sova gott". Sonen frågar "'är det verkligen sant att jag fixar detta själv

", varpå ni ramsar igen varpå sonen frågar, ni svarar och det i det oändliga. Ramsan skall sätta PUNKT och vara tillräckligt betryggande för att även gälla en stund senare.

Sonen kommer inte att få oändliga svar men det behövs för att han skall sluta ställa oändliga frågor. Ser du hur jag menar
Om jag förstått saken rätt så är han väl inget "kurbarn"

Ni måste lita på att han VET att "på natten sover man"

Och om han nu inte vågat tro på det ordentligt får ni i handling visa att det är så. Ramsserenader i timmar är inte direkt samma som att "på natten händer ingenting"

Fundera inte på huruvida sonen är nån "sort" (envis) eller ej

Han är säkert av samma sort som alla barn och behöver sova på natten (vilket du ju redan skrivit

).

Vad kan man ytterligare göra
-se över schemat så det är anpassat efter hans ålder, har schemat vuxit i takt med sonen
-får han ordentligt med mat under dagen
-hur är det med delaktighet och "godnattskratt"

Han skall ha TOKROLIGT innan han lägger sig för natten och därefter skall nattningen vara en snabb och okomplicerad historia helt fri från "tröst". Bara godnatt och puss och ut med ramsa

När det går troll i nätter är vargen direkt där och lurar. Även om man tycker sig ha all attityd i världen sänder man ändå omedvetet ut oroliga frågor till sitt barn: "och hur ska det gå
inatt då

".

Bryt cirkeln och lita på er och sonens förmåga. Servera högst EN bestämd/betryggande ramsa vid första uppvaknandet och sen ingen mer. Därefter måste ni backa mer för var natt och faktiskt undvika att ramsa överhuvudtaget (med undantag för vargtimman där barnet kan behöva tydligare besked, dock bara EN ramsa där också).
Lycka till, ni fixar det här