vaknat nu varje morgon i två veckor mellan 4-5

ab73

vaknat nu varje morgon i två veckor mellan 4-5

Inlägg av ab73 »

Hej alla erfarna mammor,

Jag skulle behöva lite råd och hjäp för vår Rasmus som nu är 10 månader, född dec 05.

Han har från ca 4,5 månad(med vissa undantag) sovit hela nätter 20-20.30-07.00-7.30.

Men nu har han plötsligt börjat vakna varje natt mellan 4-5 under två veckors tid. Jag känner att detta inte går över av sig själv som allt annat bus han tidigare hittat på under nätterna.

Så nu behöver jag er hjälp vaad ska jag göra?? Måste erkänna att ramsan har jag aldrig lyckats med... :oops: :oops: Han har aldrig svarat på den, utan tvärtom blivit bara mer högljudd trots mina ihärdiga försök. om någon orkar peppa mig till den är jag mycket tacksam.

Sättet som har funkat här att lugna honom och som fram till nu har fungerat bra har varit älsklingen läggs tillrätta snabbt och säkert, snuttetrasan över ögonen några sakta smekningar över hjässan samtidigt som ordet sova har upprepats.

Så kära forumister vad är bäst avakta och försöka låta honom reda ut det själv, gå in när han varvar upp eller... ????

Tack på förhand för alla kloka råd!
Från detta forum har jag dagligen lärt mig att hämta inspiration och tröst!

Hälsningar villrådig förstagångs mamma
Nancy

Re: vaknat nu varje morgon i två veckor mellan 4-5

Inlägg av Nancy »

Hej ab73 :D
ab73 skrev: Sättet som har funkat här att lugna honom och som fram till nu har fungerat bra har varit älsklingen läggs tillrätta snabbt och säkert, snuttetrasan över ögonen några sakta smekningar över hjässan samtidigt som ordet sova har upprepats.
Genom att träna upp ramsan kan du få precis samma effekt som ovan men med en stor och viktig skillnad :arrow: du blandar inte in din egen person i barnets sovande :!: Lugnet och tryggheten förmedlar du men på ett sätt som gör att barnet förstår att det är helt ok att sova och somna om själv. En insikt barnet har nytta av resten av sitt liv.

Själva orden i sig betyder inte ett skvatt för lilla barnet, det är tonfallet, rytmen och TILLTRON som gör att den fungerar så "magiskt"

Snabbkurs i ramsning:
-ledset barn: ramsa vänligt, bestämt, förstående (ej tröstande)
-sur/envis: bestämd
-barn som "fastnat" i "oj ska det verkligen vara så här": hurtig ramsa
-vargtimma: "pangramsa"
-"vanligt" uppvaknande: "standardramsa"

:arrow: Det jag angett ovan (hämtat från SHN-kurs i Gastsjön) gäller egentligen de första "kurnätterna" och om jag förstått är din son inte något "kurbarn". Eftersom du inte fått till detta med ramsan tycker jag att du skall köra en "ramsningskur" och då enligt ovan :D Du behöver inte alltid räkna "omgångar" så noga utan ta ut svängarna och våga prova hur du bäst uppnår effekt.

:arrow: Ju längre tiden går desto viktigare är det även att backa med ramsan Ett barn som surar/muttrar skall tillåtas att göra detta ifred.

Då barnet blir en Säker Sovare kan du använda ramsan såhär:
-ledsen: ramsa enligt ovan
-arg/sur: låt barnet reagera ifred

:arrow: Gällande att avvakta eller ej har jag alltid gjort såhär:
-uppvaknanden före vargtimma = avvakta
-uppvaknanden i vargtimma (ca 04-06) s.k. "pangramsa" direkt vid första pip och därefter avvakta

Ser att du anger lite varierande tider för natt. Håll er till samma tider varje dag :!:

Lycka till :!: :D Berätta gärna hur det går för er :D
ab73

Inlägg av ab73 »

hej Nancy!

Tack för ditt svar. Jag har dröjt med svaret för jag har verkligen velat ge de tid.

Men nu behöver jag HJÄLP !!!! Jag börjar bli smådesperat så att säga. Uppvaknandet har blivit tidigare och tidigare. Inatt började vi kl 1.20 :shock: :shock:

Jag har ramsat och ramsat och ramsat,men antingen gör jag helt fel eller så är min gullunge av den envisare sorten.

Tro mig jag tänker INTE ge mig, men nu skulle jag verkligen behöva pepp.

Jag vet ju att han behöver sova minst lika mycket som jag!

Hur länge ska barnet protestera mot ramsan? Hur länge ska man ramsa utanför dörren ?
Det har väl nog blivit fel när man ramsar i timmar. :? :? :oops: :?: :?: Tyst emellan och så gallvrål efter ca 20 sek. Och då menar jag gallvrål !!

Har jag förstört hela kuren genom att i går natt, i ett tyst ögonblick flytta ungen i vår säng mellan pappan och mig? Då tröt orken... :oops: :oops: :oops:

Som det är nu så finns det ingen sömn innan det är morgon. Så nu får jag göra morgon i ett av hans tysta ögonblick oxå.

Hur går jag vidare ?

Hälsningar Ann-Sofi
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej ab73 :D

:? Oj, detta var en riktig röra ni befinner er i... :?

Upp med hakan, röror har den fina egenskapen att de kan städas iordning och det skall vi göra nu. Basta :wink: :D
ab73 skrev: Jag har ramsat och ramsat och ramsat,men antingen gör jag helt fel eller så är min gullunge av den envisare sorten.

Tro mig jag tänker INTE ge mig, men nu skulle jag verkligen behöva pepp.
:arrow: I raderna ovan hittar du antagligen det mesta av "felet": Genom att "ramsa och ramsa" ger du sonen dubbla budskap :!:

:idea: Mamma/pappa ramsar med betydelsen "allt är bra, du kan sova gott". Sonen frågar "'är det verkligen sant att jag fixar detta själv :?: ", varpå ni ramsar igen varpå sonen frågar, ni svarar och det i det oändliga. Ramsan skall sätta PUNKT och vara tillräckligt betryggande för att även gälla en stund senare.

:idea: Sonen kommer inte att få oändliga svar men det behövs för att han skall sluta ställa oändliga frågor. Ser du hur jag menar :?:

Om jag förstått saken rätt så är han väl inget "kurbarn" :?: Ni måste lita på att han VET att "på natten sover man" :!: Och om han nu inte vågat tro på det ordentligt får ni i handling visa att det är så. Ramsserenader i timmar är inte direkt samma som att "på natten händer ingenting" :roll:

:arrow: Fundera inte på huruvida sonen är nån "sort" (envis) eller ej :wink: Han är säkert av samma sort som alla barn och behöver sova på natten (vilket du ju redan skrivit :wink: ).

:arrow: Vad kan man ytterligare göra :?:
-se över schemat så det är anpassat efter hans ålder, har schemat vuxit i takt med sonen :?:
-får han ordentligt med mat under dagen :?:
-hur är det med delaktighet och "godnattskratt" :?: Han skall ha TOKROLIGT innan han lägger sig för natten och därefter skall nattningen vara en snabb och okomplicerad historia helt fri från "tröst". Bara godnatt och puss och ut med ramsa :D

:evil: När det går troll i nätter är vargen direkt där och lurar. Även om man tycker sig ha all attityd i världen sänder man ändå omedvetet ut oroliga frågor till sitt barn: "och hur ska det gå inatt :?: ".

:idea: Bryt cirkeln och lita på er och sonens förmåga. Servera högst EN bestämd/betryggande ramsa vid första uppvaknandet och sen ingen mer. Därefter måste ni backa mer för var natt och faktiskt undvika att ramsa överhuvudtaget (med undantag för vargtimman där barnet kan behöva tydligare besked, dock bara EN ramsa där också).

Lycka till, ni fixar det här :!: :D
ab73

Inlägg av ab73 »

Hej igen,

En liten rapport.
I natt bestämde jag mig för att nu ska de sovas! (Attityden ) Han somnade finfint 20 som vanligt, morgon skulle då bli klockan 7.00.

Klockan 2.20 gallhojtar den lilla älsklingen, jag går in lägger snabbt ner, INGEN snuttetrasa, den får han dra själv över ögen om han vill ha den. Så hade vi bestämt att vi gör pappan och jag.
Sen sätter jag mig på vakt 8) :) Här ska skjutas vargar :wink:

Han sover så fint fram till 3, vid första pipet som kommer ramsar jag med klar och ljudlig stämma x 4,utanför dörren där jag sitter på vakt med min termos med kaffe och en bok. Protest protest protest sen somnar han,antagligen, ialla fall blir det tyst. klockan 3.50.

Vaknar på nytt 4.10, jag ramsar på x 4 med samma ljudliga stämma.Tystnar efter 10 min. 4.20 skriks det till igen,jag avaktar han skriker upp sig rejält jag ramsar så grannarna vaknar.. 8) x 2 ,älsklingen tystnar direkt.Ger en bekräftelseraamsa svagt så det knappt hörs x4.skrik morr skriik tyst inifrån rummet.
5.30 vaknar han skriker, tyst själv.6 vaknar och tystnar själv. Sover till 6.30 gnölar gruffar morrar skriker om vart annat,tyst och stilla klockan 6.50 då går jag in och gör solig morgon.

Nu känns det som om jag kommit en bit på väg. Ännu undrar jag över bekräftelseramsan är den nödvändig då han tycks morra till åt den ockå.Hur skulle jag ha gjort morgonen ?

hälsningar Ann-Sofi
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D

:-k Jag blir inte riktigt klok på var ni befinner er i "SHN-andet". Har ni kurat sonen tidigare :?:

Oavsett vilket så tycker jag ändå att ni överarbetar en smula. Attityden har ni ju :thumbsup: , nu får ni finslipa detaljerna också :wink:

:arrow: Ramsa istället för att gå in :!: Ni vill ju att sonen skall somna och somna om på egen hand. Genom att klistra er närvaro nattetid så försvårar ni detta betydligt.

:arrow: Bekräftelseramsa är inte alls nödvändigt längre. Gå ned på sista versen och avsluta mjukt och lagom Bestämt.

:arrow: Allra bäst (i lägen då sömnen inte går som på räls) är nog att väcka ett sovande barn men näst bäst är att göra morgon i ett läge där lugn råder.

Nancy
ab73

Inlägg av ab73 »

zx En liten rapport med mera frågor.
Jo jag bestämde mig för att ge honom en kur på 3 dygn, därför att hela hans natt hade börjat strula så. Nu är vi tillbka på noll så att säga.Hansover nu lugnt och stilla fram till klockan 5(4 i mose pga av klockan).

Då får jag inte honom att somna om! Jag ramsar 1 x 4 utanför hans dörr och sen får han vara.

Han gråter och skriker hysterisk mellan varven och tystnar bara ca 5 sek för att hämta andan nu och då.
Han tystnar inte alls och somnar innan klockan är 7 ,då vi har morgon. Så
då gårjag in när han är någotsånär tyst,läs inte gallskriker, och gör glad moron. Ungen sitter då och hulkar i famnen på mig 5-10 min.

Nu till min fråga: Hur gör ni mammor konkret? Efter ni ramsat vad gör ni då och vad gör era barn?
Sover de ?
Morrar de?
Gallskriker de ?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Ab73 :D

Att vara "hjärtebarnskontrollant" innebär ju inte att man nödvändigtvis kan svara på allt utan bara att man är extra intresserad och även bevakar så ingen blir utan svar.

Jag hoppas därför att någon mer rycker in för jag vet inte om det jag skriver räcker till :?

:arrow: hur såg minikuren ut :?: Berätta :!:

:arrow: har ni tränat på ramsan :?:

:arrow: kan du ramsa från din säng istället för utanför sonens dörr :?:

:idea: Om Leia tjoar till innan 06.30 (morgon 07) serverar jag en "pangramsa" x 4 från min säng. Oftast somnar hon då om inom 5 minuter. I annat fall ligger hon vaken en stund och pratar för sig själv, sällan ledsen. Om jag själv vaknat till ordentligt så brukar jag göra mig en kopp kaffe och sätta mig vid datorn.

Om hon låter efter 06.30 ramsar jag inte. Leia vet att utebliven ramsa = snart morgon, sov om du vill eller vänta så kommer mamma och pappa snart.

Då vi hade liknande problem som ni i våras bestämde jag mig för att få till ett omsomnande om det så skulle ta hela förmiddagen :!: Var beredd på att vänta till kl 11 om så krävdes men det gick smidigare än så :wink: Dessutom införde vi därefter väckarklocka som ringer högt och ljudligt varje morgon kl.07 oavsett om Leia sover eller ej. Marginalkvartar används ytterst sparsamt och det åt båda hållen. Väckarklockan är mitt allra bästa tips gällande morgonkrångel.

I nuläget bör du verkligen inte göra morgon bara för att han "inte gallskriker". Du måste bryta denna negativa trend och visa på allvar att han absolut inte behöver hålla koll på klockan.

:arrow: mat, mat och mat (under dagtid)
:arrow: tokskratt till natten
:arrow: PANGramsa vid uppvaknande
:arrow: omsomnande och därefter väcka
:arrow: införa väckarklocka och ha den ringandes samma tid (förutom de allra första dagarna då mönstret skall brytas)

Vet också att många med framgång använt sig av musik på morgonen. Åter andra går upp och skramlar i köket eller sätter på dammsugaren. Försök hitta en linje ni själva verkligen tror på och följ den. Ju mer övertygade ni är desto snabbare kommer sonen att bli det också :wink: :D

Nancy
Senast redigerad av Nancy den mån 30 okt 2006, 10:11, redigerad totalt 1 gånger.
Nancy

Inlägg av Nancy »

ps. i våras då vi jobbade för att få bukt med morgnarna var det kanske inte alltid glad skönsång i arla morgonstund alla gånger... Tycker dock det är bättre med några dagars ilska än månader (år :?: ) med tidigare och tidigare uppvaknanden. ds.
ab73

Inlägg av ab73 »

Tack Nancy!!
Du har redan hjälp mig massor :D så börja inte du nu tvivla på dina kunskaper !!!!!
Tack för tipset med klockan den ska skaffas och skönt att höra att nån annan varit i samma båt så att säga. Jag har också funderat på om jag kan vänta ut honom och få ett omsomnande,trots att det skulle ta hela dagen.

Så nu är det omsomnade och väckarklocka som gäller!

Kuren som jag gjorde var att två första nätterna när han vaknade mellan ett och två gick jag upp la honom tillrätta och ut me ramsan.Sedan satt jag och vaktade vid hans dörr och ramsade så fort han pep första natten, andra natten avaktade jag och ramsade i nödfall. Tredje natten sov han till 5 :D .Och sen ficka jag honom att somna med protester och morranden för att vakna igen 6 och då var det cirkus fram till 7, när jag gick in..

Ramsan har jag som jag tidigare sagt haft problem med tidigare att få att ta, men nu tycker jag att jag har med magstödet och hela köret. Men jag känner mig nog lite villrådig varför inte jag får honom att somna om :? :? :(
Min första natt finns ju beskriven i detalj här längre upp.

Tack igen!
Nancy

Inlägg av Nancy »

ab73: ibland är det så att även om man tror benhårt på något så kan det vara svårt att få beskriva i ord hur man tänker :wink:

Ok, nu har ni tagit kommandot med en hel del "hyss" nattetid och så återstår det som för många (inkl hos oss) kan vara den svåraste nöten av allihop.

:idea: Sonen behöver sova, han vet bara inte om det ännu...
:idea: Han tror fortfarande att det är han som ansvarar för natten, skriker han bara tillräckligt länge så blir det ju morgon :roll:

:!: Man får helt enkelt fråga sig vad som är alternativet :?: Det är en bra "tankeövning" tycker jag.
-göra morgon lite tidigare :?:
-hur tidigt då :?:
-ännu lite tidigare dagen därpå :?:

:? Frågan är vad som då händer med den fina sömnen dagtid, de regelbundna måltiderna, den fina förutsägbarheten för både barn och vuxna etc.

Jag är säkert övertydlig nu men hoppas kunna hjälpa dig att hitta det där extra "jävlaranamma" som gör att du faktiskt kommer att få ordning på det här :!: Om du tänker på just "alternativet" så tror jag att du inser att så vill du inte ha det vare sig för sonens eller din skull.

:arrow: Våga lita på att den ramsa du serverar gäller även en stund senare. Ramsa med röst som inte lämnar minsta tvekan om vad som gäller. Därefter avvaktar du länge, länge... Helst inga ramsor alls efter den där första men OM du nu måste så kan du servera ytterligare en när du känner att "nu får det allt vara nog". Ramsan är då småarg och bestämd utan att tappa den betryggande innebörden.

:arrow: Målet skall vara omsomnande och jag tycker att du kan lite lagom respektlöst strunta i klockan några dagar. Målet är att DU väcker oavsett om klockan är 06.30 eller 08.00.

:arrow: När du sett effekten av din handlingsplan låter du sen väckarklockan styra. Ställ den på exakt samma tid varje dag och låt den vara signal till nattens slut. Våga lita på att din son snart förstår dess innebörd.

:D Nu har jag serverat vårt recept för onödigt tidiga morgnar. Det finns fler sätt :!: Det jag berättat om har dock fortsatt att funka i över ett halvår :D Är det själva tillvägagångssättet som gjort skillnaden eller är det min tro på det :?: Kanske både och :wink: :lol:

Lycka till :!: :D Berätta gärna vad du kommer fram till :D
Nette

Inlägg av Nette »

Hejsan! :D

Tänkte att jag kommer med min synpunkt för vi har också en 10 månaders här hemma och vi har också haft lite strul med sömnen. Hos oss började det med en 4 dagars resa där vi lite släppte efter på reglerna och lät henne sova i vår säng när hon vaknade för tidigt om morgnarna pga tidsskillnaden. Så lite behövdes det för att förstöra en tidigare perfekt nattsömn. Hemma blev det sedan skrik vid läggning och sen även på natten och tidiga morgonen. Jag min tok gick då in till henne och la henne ner istället för att som Nancy skriver använda ramsan. Till slut måste jag stå där inne och hålla handen på henne tills hon somnat. Efter en dryg vecka insåg jag att jag spårat ut helt och bestämde mig för att bara ramsa. Vid läggning på natt och dag och vid uppvak, bara ramsa. Jag hörde att hon ställde sig upp i sängen, sen stod hon där och hoppade i sängen medan hon skrek. Hon var arg och missnöjd men jag gav mig inte, jag gick inte in. Nu efter 3 dagar verkar problemen vara borta och hon la sig snällt ikväll.

Alltså:
:!: Bara ramsa, han vet ju nog vad som gäller.
:!: Tyck inte synd om honom trots att han gråter, då blir du osäker och han kan höra det i ramsan.
:!: Hitta attityden
:!: Det där med väckarklocka är bra, jag började också med den och funkar fint.

Vill också säga att jag inte är någon ramsexpert. Säger faktiskt ramsan oftast på samma sätt. Funderar aldrig på vilken ton jag ska använda utan malar bestämt och vänligt på med den.
Nette

mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
ab73

Inlägg av ab73 »

Tack Nette!
Uppmuntrande att höra att de funkar för oss "vanliga dödliga" också :D och inte bara för experterna här.

Tyvärr så har jag inga framsteg att rapportera. :( :( :( :evil:

Nu börjar jag bli så trött på det här så jag tvivlar på allt och alla. Därmed har också vargen släppts in jag vet.. :oops: :oops: :oops: :(

MEN jag har hållit på nu en månad :shock: :shock: på morgnarna och ramsat så jag är blå och budskapet går inte hem.

Hjälp !!!
Nancy

Inlägg av Nancy »

ab73 skrev:Uppmuntrande att höra att de funkar för oss "vanliga dödliga" också :D och inte bara för experterna här.
:shock: Tja, inte vet jag vilka du ger epitetet "experter" (förutom AW då som väl måste räknas till den kategorin :wink: ). Kan inte minnas att jag någonsin sett någon på forumet omtala sig så, inte ens Anna själv.

:idea: Berättar lite om min egen bakgrund, kanske kan det inspirera :?:

Att jag valde att vara "hjärtebarnskontrollant" för detta forum berodde på att jag själv och min dotter varit i de flesta sorters fnurror man kan vara i... :roll: För den sakens skull tror jag inte att just jag har alla svar men jag delar gärna med mig av det som varit till fin hjälp hos oss.

:arrow: Hittade till forumet för drygt ett år sedan efter att jag i missriktad välvilja utsatt min dotter för en mat- och sömnkarusell av det mer kaotiska slaget. Vi mådde verkligen inte bra någon i vår familj :(

Långsamt, långsamt lärde jag mig hur jag skulle bryta den onda cirkeln. Felen jag gjorde var otaliga och de flesta satt i tanken. Poletterna trillade sakteliga ned men vi pratar tidsperspektiv på många månader...

Bakslagen kom och daglurar, vakenpass, vargtimmar och schemafunderingar upptog mycket av min energi.

:idea: Inte förrän jag insåg att SHN inte hade något "facit" började saker falla på plats. SHN tillhandahåller redskap men kan aldrig utföra någon del av jobbet.

Jag själv vill gärna dela med mig av det jag har lärt mig och som funkat hos oss. Har däremot aldrig någonsin trott att mitt sätt är det enda. Alla måste hitta nyckeln till vad som funkar i ens egen familj.

För någon (mig) är "pangramsa" vid första uppvaknande det bästa, för någon annan bättre att avvakta (kanske så i just ert fall).

För någon (mig) funkar det bäst att ramsa "på känn", någon annan vill ha tydligare vägledning om tonfall och ramseomgångar.

:arrow: Släpp loss lite :!: Det är skillnad på att planlöst "testa" och att medvetet våga tänja på sina egna gränser.

Så ab73, du skriver att du tvivlar på allt och alla. Tvivla gärna på ex mig om du vill. Tvivla hur mycket du vill men tvivla absolut inte på dig och ditt barn :!:

:idea: Jag har detta året lärt mig att det i särklass bästa jag kan göra för att underlätta för mitt barns sömn är att inte ifrågasätta den :!:

Kom igen nu, du kan :!: :D

Nancy
ab73

Inlägg av ab73 »

Ett mirakel har skett !!! :D :D
TACK till Nancy som orkade ge mig den sista sparken i baken !

I natt vaknade Rasmus halv 5 pappa stoppade om och ut med ramsan, det hela tog max 30 sek.

Inom 5 minuter tystnad !!! :D
Klockan 6 VRÅÅÅLAS det på nytt jag pangramsar från sängen. Yl vrål gnäll morr i ca 15 min sen tyst och tyst ända tills jag väcker 6.45. :shock: :D :D

Hoppas att lilla älsklingen nu äntligen har fattat galoppen vad som gäller !! Vi har kämpat sedan 3 oktober :shock: :shock: och funderat många gånger vad som e fel då alla andra tycks få till det på 3 nätter. :?

Men nu har vi också lyckats få till ett omsomnade !! :D
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"