Kurar för fullt!!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Joy

Kurar för fullt!!!

Inlägg av Joy »

Hej !

Igår kväll började vi kuren. Spännande. Jo, jag tycker det. HUr ska det gå? KOmmer vi att klara det här? Jag var nervös innan, o lite spänd... Blir det inte kväll snart, så vi kan köra igång. Jag var så på att få börja. Under tiden hade jag kontakt med min SHNcoach. Hon får stå ut mycket vad gäller mina frågor, funderingar o känslor som kommer upp iom denna kur.

Första natten gick bättre än vad jag trodde. Han vaknade dock till oftare än nätterna innan. KAnske kände han att nåt var på gång?! Morgonen - eller vargtimman som den kallas här - bävade jag inför. Det är den vi haft så jobbigt med o skulle vilja komma i bukt med. MIna farhågor besannades. 05.48 (typ) vaknade han o grät, han ville inte sova mer. Jag började ramsa me´samma, men insåg snart att jag nog måste Solfjädra. Gud vad jag höll på. Och vad han höll på. Han strugglade - finns det ordet så vill jag använda det - i 20 minuter kämpade han mot solfjädern, som inte ville ge sig. Tillslut lugnade han sig och kom till ro. Jag höll kvar solfjädern en liten stund till, gick sedan ut med ramsan. HAn svarade argt o ilsket sittandes upp i sängen. Jag ramsade. Tillslut fick jag ett argt svar o sen blev det tyst o stilla. Och han började snarka så gott där inne i sin spjälsäng i sitt nya rum. Fem över sju, sju är tidsschemat, gick vi in o väckte honom. Glada bekräftade vi hans härliga(?) nattsömn... Han blev glad. Och förvånad.

Ikväll är "andra kvällen". VI skrattade o go´nattade, hade en härlig familjestund innan det var dags att släcka. Han knölade o protesterade till att börja med, men det gick (fövånansvärt) snabbt över. I tio minuter solfjädrade jag honom innan jag gick ut. (Kanske nån som vet om jag borde ha gått ut tidigare - han blev lugn ganska så snabbt?) Jag ramsade 6 gånger. Och förberedde mig på protester, men inte ett knyst. :o Jag satt utanför o väntade o antecknade lite i ca fem minuter. Lyssnade med ena örat i dörrspringan, o fick höra en sovande liten pojke. Tänkte att jag nog kunde gå ner en liten stund.

Medan jag sitter här, fixar sambon middag. Ska sätta mig framför tvn, men jag har hela tiden öronen på helspänn så jag ska hinna vara där när han gråter till igen...

Fortsättning följer...

//joy

tack elle för all support :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Så underbart roligt att läsa - vilket stålande jobb du gör =D>

Fortsatt lycka till - dela med dig här och rapportera :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Joy

han sover fortfarande

Inlägg av Joy »

hej mia o ni andra som läser detta!

Jo det är faktiskt så som rubriken säger. Han sover fortfarande. Han somnade strax efter sju o han har inte ens gett ett litet pip ifrån sig sen dess (21.15)...så var det inte igår kväll. Då fick jag springa upp till honom några gånger och ramsa.

Återkommer i morgon om hur natten varit!!!

/joy
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Snyggt jobbat! :thumbsup:

Fortsatt lycka till... :D

/Fjällmor
Joy

förvånad

Inlägg av Joy »

andra natten:

18.50 skratt till go´natt
19.00 go´natt - solfjädrar en liten stund, typ 10min, men Dennis är lugn så jag borde väl egentligen gått ut tidigare. Han protesterar bara några sekunder vid själva tillrättaläggningen.
ca 19.10 går jag ut, ramsar och i väntan på protest. sätter mig utanför o börjar anteckna.
19.14 fortfarande ingen protest. jag hör att Dennis sover. själv är jag förvånad. kommer på att jag aldrig bekräftade. vågar inte göra det när jag går ner till middagen.
23.06 fortfarande inte ett knyst inifrån barnkammaren. Pappan har lagt sig, själv har jag lagt mig tillrätta i vakande tillstånd. kommer nog blunda lite.
00.25 ett litet pipgnäll - jag ramsar 2X4 - tyst o stilla 00.27
00.56 piper lite men somnar om själv
02.21 piper o gråter lite - jag ramsar 2X4 och avslutar med bekräftelse - 02.23 är det tyst igen
02.41 gnäll - ramsar 2X4 och bekräftar
02.50 en lättare hostattack jag lyssnar in - Dennis somnar själv
02.57 gråt o prat - ramsar X6 några gånger avslutar med bekräftelse
03.00 gråt o gnäll - ramsar X6 några gånger avslutar med bekräftelse
03.08 gråt o oro - ramsar X6 några gånger avslutar med bekräftelse
03.10 gråt o oro - ramsar X6 några gånger avslutar med bekräftelse
03.14 pip - ramsar X6 några gånger avslutar med bekräftelse
03.57 gråt - ramsar X6 några gånger avslutar med bekräftelse
04.25 gråt - ramsar X6 några gånger avslutar med bekräftelse
04.35 pip - ramsar X6 några gånger avslutar med bekräftelse
06.16 vaknar lugnt, frågar - jag ramsar ramsar X6 några gånger avslutar med bekräftelse - han frågar om igen men är lugn, varken gnäll, gråt eller ilska
06.57 börjar han tröttna - är det inte morgon snart, undrar han. jag ramsar o går o väcker pappan. Dennis gnäller lite men inte hela tiden så vi passar på att gå in o göra morgon med ett sprudlande humör...
Dennis blir glad. ALla är glada, men gladast är nog jag som får gå å lägga mig igen. HÄrligt. ...fortsättning följer...

I drömmen håller vi på med kuren, men min sambo sabbar den...hoppas det stannar vid en dröm. Han är nämligen livrädd för att förstöra.

tjugo över nio kommer Pappan o Pojken in med ett stort leende på läpparna och får jag en bamsekram av dem båda. Härligt, jag kunde dock ha sovit lite längre.

Idag har dagsluren krånglat, men det har jag skrivit under Isanmisans tråd här på Kurbarnens hjälpforum för äldre barn. Du är välkommen att läsa det o komma med tips.

//joy
Joy

snart dags för tredje natten

Inlägg av Joy »

Kvällningen gick så där.
Vi skrattade till go´natt, o hade det trevligt. VI släckte o jag tillrätta lade min son. Han ville inte. Han märkte precis innan vi släckte att det var dags o då vände han sig mot pappa som snart skulle gå ut. Pappan blev osäker o ville ta honom, men jag sa att nu har vi börjat att säga go´natt. Jag tror Dennis märkte av detta o därför blev osäker.
NÄr jag började solfjädra lugnade han sig men han protesterade verbalt. Jag solfjädrade bara i 10 sekunder, borde kanske gjort det lite längre... tappade nästan attityden pga det. Dennis protesterade när jag var på väg ut med ramsan. Utanför dörren ramsade jag högst tre gånger, sen lugnade han sig. 12 minuter efter att jag stängt dörren o gått ut sov han.
Nu för 20minuer sedan var jag uppe o ramsade två gånger. KOm på nu att jag glömde bekräftelsen. Får nog lägga in den i ramsan, efter sista versen.

Jag känner lite bävan inför denna natt. jAg har tappat attityden idag. Litegrann. KÄnner att den liksom sjunkit lite. Men jag kan ju inte ge upp nu. Det går ju egentligen så bra. jaja...hoppas det blir inatt som det står i boken att det ska gå. som igår natt. jag blev kanske bortskämd iom den natten. var inte inne till honom en endaste gång.

Vi lade ju Dennis lite senare i kväll med tanke på vintertiden. Dumt o välja den här helgen. Men jag hade ingen tanke på att det var den här helgen klockan skall ställas tillbaka. Nu har jag iallafall fått stöttning från min coach elle, inför natten, jag får gå på hennes ord helt enkelt, o lite attityd från mig själv.

Go´natt, go´natt o sov så gott!!!

kram från joy
Joy

tredje natten

Inlägg av Joy »

Den tredje natten blev inte så hemsk som jag trodde.
Kvällningen har jag ju redan berättat om. Det var jobbigt. Särskilt när attityden sviktade. Men tillslut somnade han ju o det fortsatte han med istort sett hela natten.
22.35 gråter han lite, men tystnar av sig själv.
22.36 vaknar han till igen o då får jag ramsa 1X6 - bekräftar o han somnar om
23.12 går jag o lägger mig. fortfarande tyst
00.40 gråt - avvaktar - men ramsar 1X6 - dennis somnar om
05.07 pip - ramsa - tyst, sover inte men är lugn i sängen
05.19 pip - ramsar - tystnar, sover inte men är lugn i sängen
05.42 gråt - ramsar - lugnar sig o somnar
06.00 orolig - ramsar - lugnar sig
06.11 lessen kille - ramsar - lugnar sig
06.30 - 06.36 gråter mycket, jag väljer att gå in o solfjädra honom. han lugnar sig inte vid första solfjädringen, jag går upp o försöker make noice i huset, men han blir mer lessen. solfjädrar en gång till (dumt kanske, vad tror du?) ramsar om och om igen.
06.46 somnar han om. sover som en stock.
07.06 har han sovit i 20minuter o då väcker jag honom, tänker på sömnrytmpassen

Dagen har varit bra. Dennis äter mer nu än förut. Som om han fått aptit. Vid halv tolv började han bli hungrig, fick då mat. Då fick vi oväntat besök. Kusinerna från Katrineholm dök upp. Svårt att säga att de inte får komma in. VI ses ju så sällan. Men iallafall. Dennis åt fastän kusinerna härjade runtomkring. Trodde jag aldrig. Halv ett började han gäspa. Tänkte vänta med läggningen en kvart. Men jag gick upp strax efter halv. Det tog tio minuter att få honom att somna. JAg gick in en gång o tillrättalade, solfjädrade o ramsade på vägen ut. Tillslut tystnade han o låg o bökade i sängen innan han somnade. Jag bekräftade innan han tillslut somnade. JAg trodde han skulle haja till då men... nej han fortsatte sova.

Häftigt. Idag har jag oxå gjort "reklam" för SHNkuren. Ska även göra det på torsdag då jag ska träffa en väninna vars barn är vaken på nätterna.

TAck för att du läste!!
//joy
Joy

Fjärde kvällen

Inlägg av Joy »

Det gick smidigt ikväll att lägga Dennis.
Han protesterade bara litegrann när jag gått, så jag fick ramsa o påminna honom om natten. Och så hade han några frågor, som jag svarade på. Hela tiden avslutade jag med att det är okej att sova nu. Jag hörde hur han grejade lite i sängen. Pratade lite med sig själv. Men inga protester. Han har hostat väldigt mycket. Men det har gett sig nu. Han har varit lugn sen dess.

Pappan o jag pratade lite ikväll om de här dagarna med Kuren. Vi tycker att vi ser en förändring i vår lille pojke. Han har blivit lugnare på ett sätt. Lättare att ha att göra med. INte så kinkig. Han var inte direkt svår innan, men förändringen finns där. Han har inte bara större aptit efter mat utan mer aptit på livet. Härligt. Det känns så skönt att vara på den här sidan kuren. Innan var jag så nervös o lite rädd för hur det skulle gå. Om vi skulle klara det här osv. VI hade lite meningskiljaktigheter, Pappan o jag, och det tog tid att få honom övertygad om att kuren var en bra grej för vår son. Nu tycker vi båda att det var det bästa som kunnat hänt oss.

NU har vi inte kurat färdigt ännu. Men jag vill försöka vara positiv o visa på vad som hänt hittills. OCh att vi är nöjda så här långt. Han, Dennis har ju sovit bättre o bättre på nätterna. SKillnaden ser vi redan. Det är så spännande allt det här. HUr det liksom följer det som står i boken.

Tack!!/joy
Elle

Inlägg av Elle »

Tack Joy för att du delar med dig av er resa :D

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Joy

Den fjärde natten!

Inlägg av Joy »

fjärde natten!

Alltså, det är rätt så kul hur den ena pusselbiten efter den andra läggs på plats. Jag minns när jag började läsa om kuren och fundera på om det kan vara nåt för oss, hur alla pusselbitar låg huller om buller. Ibland kunde jag känna kaos. Min sambo var inte riktigt med på noterna, han tittade inte ens åt pusslet. JAg fick rota själv efter den första biten. Det tog tid. Men ju mer jag förklarade för sambon om hur bra den här kuren verkade o att det kunde vara något för oss, fick han upp ögonen för pusslet. Och började se hur resultatet skulle kunna bli. Han läste till och med Boken. Han som inte läst en enda bok i sitt vuxna liv.
Tillslut föll den första pusselbiten på plats, och i helgen har vi kört de första nätterna i kuren. Det jag såg som något jättestort kaosartat är nu genomfört. I natt var den fjärde natten.
18.54 var det go´natt. solfjäder - ramsa - bekräftelse - påminnelse - bekräftelse
19.00 hördes inget mer. Pojken somnade skönt.
Vi hörde under kvällen hur han hade det jobbigt med hosta, o tänkte att han nog kommer att vakna. Men icke. Han sov o sov o sov. Inte en gång ropade han efter oss. På något sätt.
03.14 Gråter han till - nästan hjärtskärande - jag ramsar först, tänkte att jag går inte om han inte ger sig. Men ramsan tog med en gång.
06.01 vaknar han. frågar, ropar o gnäller. Blir arg när pappan går förbi hans på väg ner till köket. Jag ramsar ett par gånger. Gav mig sjutton på att jag inte skulle gå in. Tio minuter senare sov han igen. Och jag oxå.
06.54 vaknar jag ur min dröm. Pojken ropar argt efter svar. Jag svarar o ramsar. Han lugnar sig något. Och då passar jag på att gå in till honom. Alltså när han inte gråter. Båda blir vi överlyckliga över att få se varandra igen.

Tjohoo, säger jag. En sån här natt har vi aldrig haft tillsammans med vår son. Hoppas på många fler såna här nätter.

Av pusslet ligger många många bitar kvar...men vi börjar kunna se vad det kommer att föreställa. Och det ser vackert ut.

//joy

ps. vi har dock inte kommit i bukt med daglurarna. men det ska nog gå bra...hoppas jag.ds.
Fjällfolket

Re: Den fjärde natten!

Inlägg av Fjällfolket »

Åh vilken härlig läsning! Ni jobbar så bra :!:
Joy skrev:
Av pusslet ligger många många bitar kvar...men vi börjar kunna se vad det kommer att föreställa. Och det ser vackert ut.
...och så kloka insikter... :thumbsup:

/Fjällmor
Joy

peptalk

Inlägg av Joy »

Tack för peptalk!

Fast idag har jag kommit på att det fattas några pusselbitar. Jag ser detaljer men inte allt. Det gäller schemat. Dagsschemat. Jag var så fokuserad på att få till nätterna att dagarna o hur viktigt det är att följa tiderna inte riktigt gått in. Att jag inte riktigt fått med mig den kunskapen. Ligger efter där.

Nu håller pappan på att förbereda för skrattet till go´nattet... De har redan så himla kul. Ser o hör jag. Pappan jobbar mycket o kommer hem så sent ibland. Så det är så kul o skönt, för Dennis o Pappan att de får lite tid ihop innan det är dags att sova hela natten.

Återkommer...

//joy
Lua

Inlägg av Lua »

Kära Joy!

Jag minns ditt första inlägg i gästboken och jag är blir tårögd när jag läser din rapport nu!

Tack för att du delar med dig! :heart:

/Lua.
Joy

okej

Inlägg av Joy »

Lua: okej... :oops: Kul att vara ihågkommen!

/joy
Joy

ikväll

Inlägg av Joy »

ikväll den femte kvällen.

Pappan skulle lägga sina kurade son för första gången. Han var lite nervös och rädd att göra fel. Att allt skulle bli förstört på grund av honom. Men jag lovade att finnas vid hans sida hela tiden.
Han skötte sig rätt så bra. Fast under själva tillrättaläggandet, fastnade han lite, och började försöka lugna Dennis med sina ord. Dennis märkte att det inte riktigt var som han "lärt" sig. Men det verkade gå bra. Pappan kom ut ur rummet, ramsandes. Dennis var lugn. Och tyst. VI tänkte att det gick vägen. VI gick ner. Fast efter en liten stund började Dennis ställa frågor. Vad händer nu? Vi avvaktade lite - som jag blivit rådd att göra - och lyssnade inte honom. Han verkade inte komma till ro själv - eller ja, det var vad vi tolkade in i det han "sa"... SÅ Pappan började ramsa. Lite osäkert så där. Jag stod bredvid o peppade. När Dennis lugnat sig, avslutade han med en bekräftelse. Dennis var förhållandevis lugn. Det var nog mest vi som blev lite smått, smått hispiga av att han började krångla. Jaja... Tillslut blev det tyst iallafall o sen dess har han sovit.

Det är spännande inför denna femte natt. Jag har flyttat in i sovkammarn igen. Pappan o jag ska sova bredvid varandra för första gången på tio månader...nej jag skojade bara. Två veckor har vi legat på varsitt håll. Innan kuren, nattvakade vi varannan natt. Under kuren har jag, om jag inte redan nämnt det, vakat o sovit på en madrass i hallen utanför Dennis rum.
Är lite nervös inför natten.

Återkommer med rapport i morgon.

//tack för att du läste//joy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "