Han gråter mycket innan han somnar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Susan_2005

Han gråter mycket innan han somnar

Inlägg av Susan_2005 »

Vad gör jag för fel när jag lägger min son??

Jag skrattar och busar med honom så mycket jag kan sedan lägger jag honom i sängen och släcker lampan, sedan börjar han att protestera. Han kan ligga och gny medan jag håller på att buffra honom när jag slutar efter att han har slappnat av börjar han att gråta ett "förtvivlat" skrik går jag ut då blir det högre och mer förtvivel ihop med ??(vet ej). Jag går in och lägger honom igen buffar och trycker honom sedan går jag ut och det blir samma visa igen. Har jag otur får jag hålla på så i minst en timme. :(

Några gång har jag "fastnat i tv'n" :roll: och inte riktigt hört honom skrika förrän det är verkligen hööögt. De två gångerna somnar han på en kvart. Men det slutar alltid med att jag buffar honom och sjunger min ramsa till honom och när jag går sover han i stort sett (vet inte om han har somnat eller om han är på god väg)

Jag har så svårt att avläsa hans skrik och tycker att han är förtvivlad hur han än skriker och det är jätte jobbigt.

Vill tillägga att vi har hållit på i två veckor nu och han sover faktiskt hela nätterna när han väl somnat även om han vaknar vid sex istället för sju nästan var morgon. Då försöker vi buffa honom till han somnar, vilket han ofta inte gör och när klockan är sju går han upp ofta ledsen :-(. Men så fort som han fått sin välling skrattar han och är sitt vanliga glada jag igen. Kan det vara att han är jätte hungrig och att det är därför som han inte kan somna om??

Äter gröt till kvällsmat 17. Badar 18. Äter mjölersättning 18.30
Han går och lägger sig 19 och vaknar igen omkring 6. men får allt stanna kvar i sängen till 7 (har blivit 6.45 )

Det gör så ont när han skriker :(

Jag är rätt envis och kommer lyckas på ett eller annat sätt. Ser fram emot att kunna göra allt möjligt när det väl sitter. :wink:
Sussie m lillen.. Född 051206
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sussie!

Välkommen till Forumet :D Skriv gärna in i sign hur gammal sonen är.

Hur ser sonens dagar ut i övrigt? Har ni gjort en SHN-kur? Bertätta mer så ska jag hjälpa dig.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Susan_2005

Hans dagsrytm

Inlägg av Susan_2005 »

Upp kl 7 får mjölkersättning då. 9.30 - 11.00 sova. 11.30 mat. Fika (gröt) 14.00. 14.30 - 15.30 sova. Sover i vagnen ute på dagen. 17.00. Mat. 18.00 bad. 18.30 mjölkersättning. Sedan mer lek och bus för att sedan sova. Hoppas det har att läsa. ;)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sussie!

Lite fler funderingar:
Det är ganska långt mellan frukost och lunch(4.5 h). Har du introducerat välling? Sonen är ju en stor kille och jag tror han skulle bli mättare på fullkornsvälling isf ersättning. Funkar entimmes-luren på em? Är ju inte ett naturligt sömnrytmpass, men funkar det så behöver du ju inte ändra.

Har ni gjort en regelrätt kur?

/Elle
Susan_2005

Inlägg av Susan_2005 »

Hej, förlåt för att jag ej svarat tidigare. Jag var på en utbildning på fem dagar och min man hade sonen just då. Nu när jag är hemma igen ville jag testa en natt och se hur den förlöper.

Inatt gick det bra att lägga honom, somnade efter 20 min. Men han har istället börjat att vakna redan 5 och sedan gallskriker han till dess att vi ska väcka honom. Vi klarar inte mer än till 6. Är det vanligt att det blir så?

vår dag ser ut så här..
Frukost 6.30.
Mellanmål 9.00 fil med keso
sova 9.30 - 11
Lunch 11.30 ofta burkmat
Mellanmål nånstan mellan 13.30 och 14.00 ofta gröt
Kvällsvila 14.30 - 15.30 fungerar jätte bra.
sedan kvällsmat 17.00 gröt eller annan lagad mat
bad 18.00 efter den blir det välling och så kvälls buset.
läggning 18.30 somnar omkring 19.

Jag tror att jag har gjort efter kuren helt och hållet. Fråga gärna igen om det är något du undrar, det är inte enkelt detta... Just nu är det morgonen som är orosmomentet känner jag. Kan det vara att han sover för mycket på dagen? Jag vet inte hur många timmar en 11 månaders bebis orkar sova per dygn. mvh Susan.
Susan_2005

Inlägg av Susan_2005 »

med välling menar jag mjölkersättning. Vi försökte med vanlig välling, men det blev för mycket för hans mage, sedan har vi inte testat. Kommer att testa det lite senare känner jag. Men gröt och fil och yoghurt tycker han är jätte gott och äter med stor aptit :lol:
/Sussie
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Susan!

En elvamånaders behöver ca 14h sömn per dygn. Här kommer två trådar om hur man kan hantera uppvak i vargtimmen:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8125

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9036

/Elle
Susan_2005

Inlägg av Susan_2005 »

Tack så mycket för era svar.

Jag har läst igenom de länkar som jag fick av dig. Samt tittat på ditt svar som jag fick.
Jag ser att vi försöker få vår son att sova 14.5 timmar per dygn och det är kanske lite mycket för honom. Tänkte att om han får lägga sig omkring 19 som vanligt och istället gå upp 6 för att sedan fortsätta dagen som tidigare, vad tror du om det? Han sover då sammanlagt 13.5 timmar.

Alla andra i familjen är ju uppe vid sex, varför jag försökte få honom att sova till sju är för att han skulle få sova 12 timmar i streck.

Förstår att jag har gjort fel med honom till nu. Jag har ju varit kvar i sovrummet (Han sover hos oss i spjälsäng eftersom vi inte har något annat val) när han vaknat tidigt och sjunger vår ramsa till honom och buffar honom. Stannar kvar i min säng och låtsas sova bara för att börja om med buffandet igen efter ofta ynka fem minuter. Vad jag har förstått nu efter att läst detta så var det helt galet :cry:

Ska jag istället gå ut när han gråter och sätta på musik?? Idag var det mycket frågor (jag var glad för det var inte den onda gråten hela tiden idag), fast han gråter väldigt "ont" tycker jag. Mitt stora problem är att jag har svårt för att tolka hans gråt. Men när han ligger och hulkar efter en gråt attack då har det väl gått för långt?? Jag tycker som Anna att han inte ska ligga och lösa problemen på egen hand.

Vad krångligt det kan vara.
/Susan.
Susan_2005

Inlägg av Susan_2005 »

Hej igen.

Idag känns det som en bra dag. Min son vaknade klockan 3 och kunde inte somna om, men han skrek inte (vilket är ovanligt för honom) utan gnydde. Jag lade honom två gånger sedan gick jag ut från sovrummet då jag bara blir störd och stör honom (förmodar jag) när han gnyr. Man vill ju bara dit och hålla om. Jag gick ut och efter 20 min sov han igen och hade somnat om AV SIG SJÄLV :lol:. Sedan vaknade han kl. 5 som han fått som vana, men somnade även här om igen UTAN skrik :?: . Det gör mig så glad. När han vaknade ytterligare igen klockan 5.45 så tände jag lampan och sa att NU ÄR DET MORGON!!!! :D

Han var så glad och ville på upptäcks färd direkt. Håll nu tummarna på att det kan fortsätta så här för honom. Jag kommer även att försöka få honom att dricka ren välling så att mättnaden håller längre och hoppas att det också kan bidra till ett lyckat slut.

Med facit i hand, var det kanske inte för mycket gråt ändå i går??? men jobbigt är det att höra på :cry:

I och med att han vaknar en timme tidigare än vad jag från början planerade så får han också sova en timme tidigare på förmiddagen. Klockan 8.45 istället för 9.30. Kanske att han kan sova två timmar istället för 1.5 timmar. VI får se!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sussie!

Sonen behöver din ledning! Bestäm hur schemat ska se ut och genomför, lämna inte över det till sonen.

/Elle
Susan_2005

Inlägg av Susan_2005 »

Självkart har du rätt. :oops:

Jag hamnar alltid i det läget då jag låter honom bestämma, sedan kommer jag på mig själv fast då har vi redan haft det struligt :cry:

Den här dagen idag blev det bra även om sömnen fick andra tider, men jag tar tillbaka till det vi hade imorgon igen och kommer inte förändra något där förrän han vuxit ifrån det ena sömnpasset på dan.

Tack än en gång för påminnelsen, ska se till att det inte upprepas.
Susan_2005

Inlägg av Susan_2005 »

Jag har en fråga...
När jag nattar gubben så leker vi oss in till sovrummet, jag släcker lampan och lägger honom tillrätta sedan buffar jag honom och sjunger min låt och går ut.

Han undrar så klart var gång om han kommer att klara sig utan mig och jag låter honom bara vara tills jag inte klarar det längre (tror att han då också är mogen för att jag kommer in). Jag lägger honom och oftast håller jag handen som en solfjäder eller buffar honom till han precis hinner att lugna ner sig igen och först då går jag ut.

Min fråga är nu, stämmer det att man bör se till att han är lugn och harmonisk innan jag går igen eller tror ni att jag tar in vargarna till honom då??

När jag går ut från sovrummet säger jag till mig själv att nu tar jag med mig vargarna ut när jag går och det verkar som att det fungerar på honom. Han är alltså lugn och på bättre humör men har inte somnat ännu. Men efter fem - tio minuter somnade han idag. Sammanlagt blev det 20 och det tycker jag är ok. Vad säger ni??
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sussie!

Det är alldeles för mycket trafik och otydliga svar till sonen. Läggningen ska föregås av Skratt till godnatt, gärna så han kiknar :lol: , lägg till rätta ordentligt, kort solfjäder-tryck till, och gå ut med ramsa. Därefter ska du ge plats åt sonens reaktioner, ta ett steg bakåt och läs av vad han "säger". Gnöl, bök och förbannad, ja det får han vara/göra i fred. Blir han ledsen så ger du honom en betryggande ramsa. Sysselsätt dig gärna med annat så du släpper överkoncentrationen på sonen, du hör om han behöver din hjälp. Buffning är from nu endast ett krisverktyg i övrigt ska du jobba med ramsan. Annars skapar du förvirring hos sonen som tror att du måste buffa för att han ska kunna somna. Din uppgift är genom ramsan lugna honom så han kan somna själv och sova gott. Så öva upp ramsan och mer förtroende åt sonen!

Kram Elle
Susan_2005

Inlägg av Susan_2005 »

Hejsan,
idag hade vi en härlig kväll med mycket skratt. Jag lade honom i sängen och sade godnatt sedan gick jag ut med min sång. Han började gråta direkt :(

Jag stängde dörren och "tittade" på tv med hög volym och pratade samtidigt till den så att sonen skulle höra att jag var där.

Men han skrek och skrek och det höll på i 20-30 min. Sedan somnade han. Jag försökte vänta med att gå in var 10:e min. Då sjöng jag min sång och lade honom tillrätta och en kort solfjäder på ryggen, sedan gick jag raskt ut igen . Kom alltså in 2 gånger under den här tiden. Sedan när jag kom in och kände på honom efter att han somnat kollade jag täcket, då märkte jag att han hade gråtit så att jag trodde att han hade spytt på lakanet.

Självklart var det inte så mycket, men det gör ont när ens barn gråter sig till sömns.

Gjorde jag rätt som lät honom vara? Vi gjorde ljud i rummet bredvid för att han ska höra oss och förhoppningsvis förstå att allt är som det ska. Gick jag in för ofta även nu?? När han vaknade vid 21.30 kunde han somna om själv och det är ju skönt. Idag gav jag honom enbart välling istället för mjölkersättning så jag hoppas att hans mage klarar det och att han känner sig mätt längre.

Natten som gick sov han till 6.10 kanske hade han sovit längre om jag inte väckt honom. Jag var så glad när jag vaknade och även under dagen över att han inte grät på morgonen också. Han är jätte lätt att lägga under dagtid och det är skönt.
Lua

Inlägg av Lua »

Jag läste någonstans här på forumet att när man verkligen känner att man MÅSTE gå in, DÅ ska man ramsa! Det tog jag till mig och efter tre kvällar hade Allis polett trillat ner. Som det är nu så skriker han er till sig och det är inte meningen.

Sjunger du istället för ramsar? Är det inte svårt att få till olika röstlägen då? Vi sjunger godnattvisa i soffan innan vi går och lägger oss och sedan är det ramsa som gäller.

Kram Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"