Frågor om bilkörning,täcke och lurarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammAnn

Frågor om bilkörning,täcke och lurarna

Inlägg av mammAnn »

Hej!

Vill börja med att tacka Anna och alla ni andra som hjälper till här inne.
Ni har varit och är ovärderliga! :heart: Har bott här inne den senaste tiden och fått svar på de flesta av mina frågor. Men har nu några frågetecken kvar.(kommer säker fler, har märkt att ju mer insatt man blir ju fler blir frågorna..!)

Bakgrund: Har en son på 10-månader som, tills för knappt två veckor sedan, vaknade 6-8 ggr på natten och endast somnade om till amning. Som ni förstår var jag ganska trött och desperat. Provade att kura för två månader sedan, men då jag är ensam så orkade jag bara två nätter. Nu fick jag hjälp av en Ängel som tog de tre första nätterna så jag fick sova och samla kraft. Vi är nu inne på dag 12 och det fungerar över förväntan!! :D Har inte riktigt fattat att han SOVER!! Tror nog fortfarande att allt är en dröm och att jag när som helst vaknar..! Nu skulle jag bara behöva en sova-kur själv !!

Fråga 1: Hur förhindrar man att de somnar i bilen när de inte ska? Idag somnade han 45 min innan den riktiga tiden. Han hann sova i 10 min innan vi var hemma. Vaknade då och sen gick det inte att få honom att sova em-lur. Skrek i 40 min och tog därefter upp honom i ett tyst ögonblick. Var sen pigg till läggdags. Detta är ett problem för mig då vi ofta åker bil och det är omöjligt(?) att inte låta honom somna när jag kör.

Fråga 2: Han far runt så i sängen att täcket alltid åker av. Nu har jag lagt på täcket när jag sett det ( vi delar rum) men är rädd att jag kanske stör mer än vad ”sova utan täcke gör”. Har satt på strumpor och lägger på det när jag går och lägger mig samt någon gång på natten. Men jag oroar mig hela tiden att han fryser vilket gör att jag sover sämre.. Hur gör ni andra?( Innan jag började kura låg han stilla och vaknade varje gång han skulle vända på sig)

Fråga 3: Har två lurar på vardera 1 h. Har förstått att ” det naturliga” är 45 min och 1,5 h. Är nu villrådig över att jag låter honom sova för lite m bara en timme åt gången, att han aldrig får någon långsömn. Som det är nu vaknar han självmant efter en timme. Natten är 12 h så den totala tiden blir 14 h.

Tacksam för svar!
Mvh /Ann
Mamma till son född dec-05.
Började kura den 11 okt.Fick dock kura om den 5 nov pga elakt magvirus och nu är vi på rätt spår igen!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Vad gäller bilkörningen, kan du göra följande:

:arrow: Undvik längre bilkörning innan dagslurarna sitter ordentligt.
:arrow: När lurarna väl sitter kan du åka bil närsom och blir han sömnig mellan lurarna ge honom en 5-minutare och väck sedan.

Angående täcket, du behöver inte oroa dig för att sonen fryser, för om han skulle göra det så skulle han inte sparka av sig täcket. Så släpp den orpsvargen och sov så gott :sleep:

Angående lurarna skulle jag ha en 45-minutare och en lur på 1.5h. Den långa luren kommer du kunna ha kvar länge och 45-minutaren misnakr du till en 20-minutare när sömnbehovet minskar. Det är lättare att väcka ett barn vid ett naturligt sömnrytmpass och du väcker då oftast en glad och utvilad kille. Så kör en minikur med dagslurarna.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej och välkommen! :D

Bra jobbat med sömnen, och visst är det tur att det finns änglar :heart: !

Fråga 1: Har du provat att använda en liten matmuta i bilen? En skorpa? En bit äpple? En helt ny (eller åtminstone inte använd på ett tag) leksak, som du sticker till när det börjar bli sömnigt? Annars har jag inget bra tips för just det. Kanske lite rolig musik?

Fråga 2: Päivi har startat en egen liten undersökning om barnen och deras sovklädsel. Läs där, så får du tips och blir lugn! Jag tror att vi alla oroar oss på ett eller annat sätt för frysande barn, mest obekymrade verkar barnen!!http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Fråga 3: Om 1-timmes lurar funkar för er, så är det helt ok! Vad du kan lägga på minnet är ju just det med de naturliga sömrytmpassen. Så om du märker att du konstant får uppvak efter 45 minuter, så överväg att ändra till 1,5 timme och 45 minuter istället. Men gör inget problem där det inte finns :!:

Kram Jenny
mammAnn

Inlägg av mammAnn »

Tack så mycket för er hjälp :heart:
Antog att ni skulle svara som ni gjorde ang. täcket ( O:)) ,behövde bara få det bekräftat! (Tack för länken!Ska skriva av och gå in och titta.)

Bilkörningen är lite värre. Har provat mutor,sång,musik, försiktigt skak. Svårt bara när man kör samtidigt.. Antar att lurarna måste sätta sig först, ska minimera bilåkandet tills dess.
Lurarna ja, ska ta mig en funderare.. :?

Kram Ann
Började kura den 11 okt.Fick dock kura om den 5 nov pga elakt magvirus och nu är vi på rätt spår igen!
Elle

Inlägg av Elle »

:D Ja, ibland behöver även vi som föräldrar en bekräftelsramsa :wink:

Bra att du tar det lugnt med långt bilåkandet tills lurarna sitter. Tjoa till om det är något mer du behöver bolla.

/Elle
mammAnn

Marginalkvarten

Inlägg av mammAnn »

En liten undran..
Imorgon måste jag utnyttja marginalkvarten och lägga honom en kvart tidigare på fm-luren ( 9 istället för 9.15) då jag måste iväg och mormor ska "barnvakta". Vad är bäst- att bara göra så eller att redan på morgonen ta upp en kvart tidigare :?:

ps Är så glad att detta forum finns :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Ursäkta att jag inte svarat, har varit bortrest. Jag hoppas att det löste sig bra :D

/Elle
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol: Och tack för dina varma ord :heart:

Vill bara säga angående bilåkningen att du ju faktiskt kan planera lite, förebyggande. Vet du att han somnar så lägg körningen därefter.

Är det frågan om korta bilturer, ta dem direkt efter det han sovit. Och underskatta då inte mutans betydelse :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mammAnn

Inlägg av mammAnn »

Tack för era svar! :)
Jag löste läggningen genom att endast utnyttja marginalkvarten då och det fungerade alldeles utmärkt. (Efter en del funderande så insåg jag att det är ju för sådant här man använder marginalkvarten.. :oops: )
Ang bilkörningen så har du alldeles rätt Anna! Numera åker jag alltid efter en lur eller när han ska sova( pga att han ej sover borta än). Jag brukar åka några minuter innan han skall somna och sen så ramsar jag när det är dags. Han tittade dock väldigt konstigt på mig första gången.. Hoppas det är ok att göra så.

ps) Har nu fått Barnaboken och börjat läsa den. Är SÅ ledsen :cry: att jag inte hade den från början. Där står ju allt det man undrade över i början..Är SÅ arg :evil: på BVC som inte kunde säga en sådan enkel sak som att "så som barnet somnar så vill de ha det när de vaknar (ang att somna vid amning).Men nu blickar jag framåt och livet börjar kännas riktigt bra igen! \:D/

ps igen) Anna,det du skrev om "Att föda ensam" :heart: :heart: :heart: TACK :heart: :heart: :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol: Tack, söta rara.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"