Vill börja med att tacka Anna och alla ni andra som hjälper till här inne.
Ni har varit och är ovärderliga!
Bakgrund: Har en son på 10-månader som, tills för knappt två veckor sedan, vaknade 6-8 ggr på natten och endast somnade om till amning. Som ni förstår var jag ganska trött och desperat. Provade att kura för två månader sedan, men då jag är ensam så orkade jag bara två nätter. Nu fick jag hjälp av en Ängel som tog de tre första nätterna så jag fick sova och samla kraft. Vi är nu inne på dag 12 och det fungerar över förväntan!!
Fråga 1: Hur förhindrar man att de somnar i bilen när de inte ska? Idag somnade han 45 min innan den riktiga tiden. Han hann sova i 10 min innan vi var hemma. Vaknade då och sen gick det inte att få honom att sova em-lur. Skrek i 40 min och tog därefter upp honom i ett tyst ögonblick. Var sen pigg till läggdags. Detta är ett problem för mig då vi ofta åker bil och det är omöjligt(?) att inte låta honom somna när jag kör.
Fråga 2: Han far runt så i sängen att täcket alltid åker av. Nu har jag lagt på täcket när jag sett det ( vi delar rum) men är rädd att jag kanske stör mer än vad ”sova utan täcke gör”. Har satt på strumpor och lägger på det när jag går och lägger mig samt någon gång på natten. Men jag oroar mig hela tiden att han fryser vilket gör att jag sover sämre.. Hur gör ni andra?( Innan jag började kura låg han stilla och vaknade varje gång han skulle vända på sig)
Fråga 3: Har två lurar på vardera 1 h. Har förstått att ” det naturliga” är 45 min och 1,5 h. Är nu villrådig över att jag låter honom sova för lite m bara en timme åt gången, att han aldrig får någon långsömn. Som det är nu vaknar han självmant efter en timme. Natten är 12 h så den totala tiden blir 14 h.
Tacksam för svar!
Mvh /Ann