Nattpasset för långt i förhållande till dagslurarna?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TinaT

Nattpasset för långt i förhållande till dagslurarna?

Inlägg av TinaT »

Hej

Min lille son börjar bli stor (11 veckor) och nattsömnen tar sig. :D Han läggs vid 19 och får mat vid 2.30-3-tiden, dvs i stort sett 8 timmars natt. Han sover inte alltid de 8 timmmarna i ett sträck utan hjälp men det känns ändå som om det går framåt till min stora glädje :D .

Men sedan börjar krånglet. Ibland somnar han om direkt efter nattmålet men inte alltid utan behöver hjälp. Och det kan ju vara ok. Men sedan brukar han vakna vid 4.30-5 tiden och ligga och gruffa högt och vill komma upp för dagen verkar det som. Detta får han inte utan jag vill att dagen ska börja 6.30 som i övriga familjen. Detta gör 11.5 timmars nattsömn med ett nattmål.

Men, det känns inte bra att han ständigt vaknar på morgonkvisten. Han behöver ju sova. Har han varit mycket vaken slocknar han ganska snabbt efter morgonmålet (orkar kanske bara en timmes vakentid). :?: Vad ska jag göra? Någon som har liknande erfarenheter eller kan ge råd vad jag ska göra? :?:

Jag har funderat på om nattpasset blir för långt i förhållande till de sömntimmar jag har kvar att fördela på dagen. Enligt BB behöver han 16 timmar totalt. Kvar blir alltså 4.5 timmar att fördela och han sover mer på dagen - ca 5-5.5 timmar. Kan det vara dagslurarna som ställer till det? Är det för tidigt att låta sonen ha 11-12 timmars nattpass om de totala dagslurarna blir för långa?

Jag vill gärna ha kvar att natten börjar kl 19 som storebrors, men samtidigt ogärna kliva upp halv fem på morgonen. :?: Bör jag omfördela natttimmar till dag och summera till exakt 16 timmar eller kan det vara så att sonen ska lära sig att sova på morgonkvisten så att jag bör fortsätta att hjälpa honom att somna om tills han fattar galoppen? Sömnen på morgonkvisten har krånglat i stort sett sedan han föddes med undantag för några dagar.

Tacksam för svar.

Tina
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

Om ingen annan hinner före, ska jag försöka svara dig senare ikväll, du är inte bortglömd!

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
dubbelpappa

Inlägg av dubbelpappa »

Hejsan!

Det låter bra det som du skriver att omfördela lita grand från natt till dag, och samtidigt ta bort natt-målet.

Jag tycker att du ska ordna så att det blir natt-sömn på 10 timmar utan nattmål vilket ska funka vid 3 månader. Du kan naturligtvis välja hur du vill göra, men det brukar vara ganska naturligt att lägga honom lite senare för att morgonen blir ungefär vid familjens normala tid.

Sedan får du anpassa dags-schemat så att du får ihop 15.5-16 timmar totalt. Det brukar vara bra att redan nu köra det längsta sov-passet mitt på dagen, det passet som man ska behålla länge.

Hoppas att detta hjälper dig lite grand.

Mvh
dubbelpappa
Pappa till tvillingkillar födda 040327 och en lillebror född 080222
TinaT

Inlägg av TinaT »

Tack för svar :D

Är det riktigt uppfattat att nattpassset bör vara den tid som åldern medger utan mat dvs 8 timmar vid 2 månader och 10 timmar vid 3 månader? Och att resterande sömntid fördelas under dagen med vakenpass däremellan.

Får fundera hur jag gör med sonen. Han är så kvällstrött så det känns fel att hålla honom vaken längre än 19 då han slocknar självmant och fint för natten. Dessutom är det skönt att ha en lugn kväll med båda barnen i säng vid 19. :D

Tina
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Det är rätt uppfattat! :D

Naturligtvis ska ni i familjen ha de tider som passar er.
Huvudsaken att ni får till sömnen! Och snart, snart (vid 4 månader) är det ju 12 timmar (eller 11 eller 11,5, vad som passar) som gäller, utan mat på natten. Det ä skönt, för alla! :lol:

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
TinaT

Inlägg av TinaT »

Tack! Jag ser verkligen fraemot 4 månader då vi kan börja med smakisar också :D

Tina
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"