Min lille son börjar bli stor (11 veckor) och nattsömnen tar sig.
Men sedan börjar krånglet. Ibland somnar han om direkt efter nattmålet men inte alltid utan behöver hjälp. Och det kan ju vara ok. Men sedan brukar han vakna vid 4.30-5 tiden och ligga och gruffa högt och vill komma upp för dagen verkar det som. Detta får han inte utan jag vill att dagen ska börja 6.30 som i övriga familjen. Detta gör 11.5 timmars nattsömn med ett nattmål.
Men, det känns inte bra att han ständigt vaknar på morgonkvisten. Han behöver ju sova. Har han varit mycket vaken slocknar han ganska snabbt efter morgonmålet (orkar kanske bara en timmes vakentid).
Jag har funderat på om nattpasset blir för långt i förhållande till de sömntimmar jag har kvar att fördela på dagen. Enligt BB behöver han 16 timmar totalt. Kvar blir alltså 4.5 timmar att fördela och han sover mer på dagen - ca 5-5.5 timmar. Kan det vara dagslurarna som ställer till det? Är det för tidigt att låta sonen ha 11-12 timmars nattpass om de totala dagslurarna blir för långa?
Jag vill gärna ha kvar att natten börjar kl 19 som storebrors, men samtidigt ogärna kliva upp halv fem på morgonen.
Tacksam för svar.
Tina