Jag har nog fastnat i vagningsträsket.... Åhhh

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Petra32

Jag har nog fastnat i vagningsträsket.... Åhhh

Inlägg av Petra32 »

Hej.

Jag vet inte vad jag ska göra, jag tror att jag fastnat i vagningsträsket om dagarna... :evil: På dagarna sover hon alltid sina lurar i vagnen på mage å oftast när jag lägger ner henne är hon så trött så att hon somnar utan att jag behöver vagna. Jag ger henne ingen "knock-out"-slurk utan hon får sin mat inom den första timmen.
I början när jag vagnade fungerade det hur bra som helst; inget trassel alls utan hon visste vad som gällde å somna så snällt (å jag slutade vagan INNAN hon somnade). Men de senaste dagarna har det varit supersvårt att få henne å komma till ro, jag fattar ingenting.

Problemet kommer framförallt på det 3:e passet, då hon ska sova vid 18-tiden. Hon är trött (å mätt) men när jag lägger ner henne kommer hon helt enkelt inte till ro utan börjar gruffa å böka å till slut gråta efter att jag vagnat å gått därifrån. Jag går dit igen, lägger tillrätta å vagnar, hon lugnar direkt ner sig. Jag vagnar ett litet tag å går sedan därifrån. Å så samma visa igen. Och igen. Och igen..... Det har hänt att jag vagnat i över 1 timme av hennes 2-timmars lur (jag ger mig inte, utan fortsätter tills hon somnar eller tills tiden är "ute" så att säga då jag tar upp henne med glad min). Hon har kanske somnat in i 20 minuter för att sedan vakna. Sedan kan hon somna när det är 30 mintuer kvar på hennes lur. Eller så sover hon i 5-10 mintuer i taget..

Jag springer inte dit direkt utan jag väntar å lyssnar på hennes gråt för att se om de avtar men det gör de VÄLDIGT sällan utan blir bara värre å värre.

VAD GÖR JAG FÖR FEL HELT PLÖTSLIGT?? :oops: :cry:

Slutar jag vagna för tidigt?
Hur länge ska jag låta henne gråta?
Jag tycker själv att jag har rätt attityd; jag är bestämd å vagnar inte "mesigt" utan med ordentliga tag.

Kan tillägga att jag införde standardmodellen för ca 2 veckor sedan på det fungerar jättebra i övrigt (hon e 7 veckor imorgon).

OJ, det blev låååångt det här. Sorry för det men ajg ville ge hela historien. Hoppas att någon kan ge mig lite hjälp på väg.

Tusen tack i förväg
Vera född 24 Aug 2006 - standardmodellad från 7 veckor
Axel född 11 Sep 2010
Petra32

Inlägg av Petra32 »

Kan även tillägga att jag inte fått in buffningstekniken ordentligt; det har funkat några få gånger bara. Vagningen tycker jag e klart mycket lättare
Axel född 11 Sep 2010
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej Petra32! :D

Vad tråkigt att du fastnat. :roll: :wink: För "förstagångsvagnare" verkar det vara mer regel än undantag. Man kan läsa på hur mycket som helst, och öva med vagnen, men när ungen ligger i och reagerar lite olika börjar man fundera. Så kände jag.

När du skriver att hon vaknar efter 20 min (i o f s en "officiell skarv") eller efter 5-10 min undrar jag om hon är tillräckligt mätt? Det låter som lite oro i kroppen där. :? :?: Det är ju a och o för att det ska fungera.

När jag "fastnat" tyckte jag det hjälpte med en 3-dagarskur - för mig själv. En vagningskur liksom. Man får ofta rådet att "backa" men det är så abstrakt och hur mycket man ska backa beror ju på vad man backar ifrån så att säga. :?

Du skriver "jag vagnar ett litet tag". Och det ska du inte göra :!: Inte heller ska du vagna i en timme. Du ska vagna till tyst och så att hon fått ro i kroppen. Det kan vara väldigt väldigt kort, ett tag (om hon fattat galoppen men är på protesthumör och kanske behövs det inte ens då...) eller tre eller fem tag. Eller 10. Men då skulle jag kalla det "kris".

Vill tillägga att just kvällsluren verkar stöka längst för de flesta inklusive oss. Jag tror att det beror på lite övertrötthet av dagens alla intryck, mjölken börjar bli tunnare och mättar inte lika bra plus kankse lite sämre tålamod hos modern. :?

Jag tänkte ungefär så här:
Dag 1: pang-vagning när det vaknas och trilskas. Med attityd och lyhördhet. Mycket kort och bara till tyst.
Dag 2: backa och bara ge ett skak på handtaget när han frågar (en tydlig fråga, gnöl och bök är hans problem), men mindre ofta än dag 1. Vagna vid KRIS :!: Just det rådet hjälpte mig mycket. Är det kris :?: Njae inte riktigt. Nähä och varför står jag här och lyssnar när det finns tvätt att stryka:!:
Dag 3: lämna lillen åt sitt "öde" i mycket större utsträckning. Kanske behöver han få protestera lite, för nu protesterar han nog mot att ingen finns där och vagnar.

Inga utflykter och sova ute de lurarna det är tänkt så i fortsättningen, men somna i stilla vagn.

Ibland upplever jag fortfarande att det behövs ett par tag på kvällsluren för att få honom att "trilla över kanten". Han vill somna och försöker länge men kan inte. I min värld är då "länge" uppåt 15 minuter. Ett par 3 tag kan räcka även om jag nu går mot bara tillrättaläggande och ramsa som snart blir bara ramsa.

Lycka till!

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Petra32

Inlägg av Petra32 »

TACK för svaren å råden Carin (igen!!! :D ) !

I morse gick det hur bra som helst; jag drog 4 drag sen blev hon lugn å somande till slut in. Sen nu vd 14-tiden var det värre, helt hysterisk... Nåja, nu sover hon iaf :)

Jag ammar inte utan hon får flaskan å visst kan det vara så att det skulle gå i lite mer i henne så att säga eftersom jag inte ger henne sista slurken precis innan hon ska somna, utan hon har fått maten ca 1 timme innan hon somnar. Jag märker ju att när hon får maten innan hon ska sova somnar hon garanterat! Så kankse nåt jag ska tänka på för att få det att fungera i början så att vagningen oxå "sätter" sig ordentligt.

Det kan helt enkelt vara så att jag vagnar för länge för hon kan lätt tystna efter 1-2 drag ungefär. Hon ligger ganska stilla i vagnen men så fort jag slutar börjar hon gasta igen (inte alltid men som sagt ibland...)

Jag ska se till att jag fixar det här!

Tack igen!
/Petra
Axel född 11 Sep 2010
Petra32

Inlägg av Petra32 »

Sakta men säkert verkar det nu som om jag tar mig upp ur träsket! :D

Jag gjorde som du sa Carin å vagnade ytterst lite (max 4 drag per gång ca). Tog ett steg tillbaks, lyssnade å började om om hon skrek upp sig. Attityden satt som en smäck å jag gav mig inte (det känns lite som en kamp mellan mig å henne vissa gånger, hehe) utan visade i handling att här ska det sovas å inget annat!

Det tog sin lilla stund men efter ca 15 minuter sov hon å sov i 2½ timme :P så jag måste erkänna att jag e lite stolt å att jag nu förstår mer hur jag ska göra!! Även fast 15 mintuer kanske var i det längsta laget men ändå...

Nu gäller det bara att få mannen att sluta INNAN hon somnar; han har en tendens att fortsätta tills hon sover... ARGHHH (det är han som lägger henne så det är endast då i så fall men iaf...)

Ville bara säga tack igen Carin!
Axel född 11 Sep 2010
Petra32

Inlägg av Petra32 »

Lägger henne för kvällen skulle det stå....
:roll: :D
Axel född 11 Sep 2010
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, carin73 :wink: :D

:D Pris och beröm, Petra32 :lol:

En tanke bara: om hon ska ha sin sista dagslur mellan 18 och 20, blir läggningen för natten kolossalt sen. Mig förefaller det som om hon dels inte blir riktigt mätt på kvällskulan, dels är alldeles för trött.

Du gör inget fel - det är bara det att lilla älsklingen växer :!: Hon är inte nyfödd längre - hon är en gammal dam, snart två månader :!:

Så spika ett schema, tycker jag. Det börjar bli dags. Låt då natten börja senast kl 20. Med nattmål kl 4 får du ihop 8 tim natt, och hon sover sedan vidare till 7. Törs jag lova. På mätt mage :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
carin73

Inlägg av carin73 »

Se där! Bra jobbat! =D> Är bara glad att kunna hjälpa till. :D Har ju varit där själv... :oops: :roll:

Tänk på att hon faktiskt kan "skrika upp sig" och sedan går ner i tonart. Ge henne chansen och gå inte på direkt igen nu när hon börjar fatta vad som gäller. Det är en fin konversation tycker jag som jag brukar tolka ungefär så här:
Mors KRISdrag = "Se så. Du klarar det där själv gubben. Du behöver sova nu." :D :idea:
Lillen skriker upp sig...= "Näe mamma va taskig du är. Förr stod du alltid här och gjorde insomnandet skönt, som att klia på ryggen. Jag vägrar somna..."
...men går ner i tonart: "...eller... suck... de är ju rätt skönt att ligga här... kliaru sen då?... Zzzzz..." :sleep:

Här hos oss fick inte mannen vagna. Så det så. 8)

Och nu när du inser att ett par tre fyra drag är nog kan du snart börja backa ännu mer till bara ett "skak" som sedan bara blir tillrättaläggning med ramsa. :wink:

Där är jag nu. Snart blir det bara ramsa för att kunna flytta över till spjälsäng. Sonen är strax 3,5 månad. :wink:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Petra32

Inlägg av Petra32 »

Hehehe, jättebra dialog du skrev! :D Den var klockren!

Du besvarade även min andra fundering på hur vi ska göra när vi flyttar över henne till spjälsänagen. En fråga: Har du 2 olika ramsor; 1 för dagen å 1 för natten? Får jag även fråga vad du har för ramsor så att jag kan få lite hintar? 8)

Vagmningen funkar fortfarande jättebra å ibland räcker det med att jag bara skakar i handtaget. Det är otroligt hur fort de lär sig!

Vi har nu även tidigarelagt nattningen så nu somnar hon vid 20 - 20:30 (istället för 22 som vi hade innan...). Funkar hur bra som helst och jag tror att hon bara väntade på att jag skulle göra det, för nu är hon inte alls gnällig eller kinkig på kvällarna (ytterst lite nångång kanske). TACK för tipset Anna! Du hade helt rätt :D

Otroligt hur det här forumet har hjälpt mig, jag är så glad att jag hittade det! :heart:
Axel född 11 Sep 2010
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Och forumet är så glatt att det hittade dig :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"