Sova hela natten??!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
evaeng2

Sova hela natten??!

Inlägg av evaeng2 »

Jag trodde faktiskt aldrig att jag skulle fundera på att använda mig av sova-hela-nattenkuren! Trodde ju liksom att det var något som "kommer när det kommer" Trodde att bebisar lärde sig det, tids nog! Vissa bebisar sover ju hela nätterna nästan från start ju! Men inte min bebis inte :(

Min lille son är 4 månader (den 8 oktober) Och han har i drygt 1 veckas tid börjat äta oftare om nätterna, ibland snuttar han och ibland äter han! Men nu börjar jag bli "rädd" att han använder mig som tutte!!?? Först tänkte jag att det var en tillväxtfas ,men det brukar väl inte hålla på så länge??
Sen har jag även märkt att han äter mkt kortare stunder om dagarna - är det kanske för att han är nyfiken på omvärlden? eller så blir han kanske mätt fortare? Men det är ändå kämpigt om nätterna...

Måste man köra en kur eller finns det ngt mellanting man kan använda sig av? Ska verkligen bebisar som är 4 månader kunna sova hela natten? Och tänk OM han är hungrig?tänk om han inte blir mätt på min mjölk?

Sen att man ska ha fasta rutiner, är det väldigt viktigt lr? att man gör samma saker varje dag? för vissa dagar är man ju ute mer än andra dagar, ibland är det babysång och ibland öppna förskolan och vissa dagar är man så trött av att inte ha fått ngn sömn, så då är man bara hemma!

ja jag är riktigt kluven hur jag ska göra!! Men snart går jag på knäna, är trött och har huvudvärk varje dag :x
Jonathan 8/6-06 min ?lskade son
evaeng2

Inlägg av evaeng2 »

kanske han skulle sova bättre i vagnen på natten?? om man vagnade honom! ah jag vet inte : (
nilam

Inlägg av nilam »

:D Välkommen :D :D

Jag orkade precis till där du är nu...båda tjejerna började att äta mer och mer vid ca 4 månaders ålder (nattetid) och då fick JAG nog, du har också fått nog men du är lite osäker och det är inte den bästa starten, du måste verkligen bestämma dig för att det är det här du vill både för din och framförallt din sons skull.

Jag tycker att du ska kura i stor stil, gör "lidandet kort" ang öF och sångstunder blir det inga problem om det är sonens sovtid,du lägger honom bara i vagnen och han kommer att sova, när kuren väl har satt sig.

Börja med att läsa på ALLT som finns här på forumet,
:arrow: de fasta trådarna om kuren,
:arrow: Mammuts tråd om förhållningssätt och
:arrow: "livet efter kuren en uppmuntran"
läs om och om igen be gärna din partner läsa, det är viktigt att ni är ett team i detta, han får absolut inte motarbeta dig om du nu bestämmer dig för att kura.

Har du fler frågor så finns det fantastiska tjejer här som gärna ger dig bra och konkreta svar.

Kan bara berätta att när jag kurade lillasyster vid 4 månader valde jag att ta in vagen och vagna henne, väntar nr 3 och har köpt en beg liggvagn för 275kr på blocket.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Therese

Inlägg av Therese »

Hej!
Vad bra att du hittat hit, här kan du få en massa hjälp av många duktiga o engagerade föräldrar.
Jag har själv inte så mkt erfarenhet av HELA kuren, när vi fick vår första tjej så hade vi det ung. som ni, o jag var dålig på att läsa barnaboken.
De två mindre tjejerna har alltid sovit bra, mycket beroende på att vi använt oss av den självklara attityden o verktygen (som du hittar när du läser på om kuren).
Jag tycker absolut att ni ska ta tag i detta nu, vi väntade nästan 2 år med stora tjejen, o det är inte rättvist mot någon. Numera sover alla tre bra, o jag är en piggare förälder nu med 3 barn mot vad jag var med 1!

Något jag skulle vilja tillägga är, Var inte rädd att ge ersättning frampå eftermiddagen/kvällen. Många barn kräver MER mat frammåt 4mån o det är ju självklart, vem sover bra på hungrig mage?
Idag ska man helst helamma i 6 mån, vilket ju är bra, men om det lilla barnet inte blir mätt så tycker jag inte det finns anledning att vänta med smakportioner o tillägg.

Vi fick lite krångel för ett par veckor sedan med vår minsta, hon vaknade o var HUNGRIG vid flertalet gånger på natten. På natten satte jag på mej den självklara attityden, Nu är det natt då sover man, o så buffade jag henne i rumpan tills hon slappnade av o somnade om fram till morgonen.
På dagen la jag till smakportion vid lunch o 100ml ersättning vid 17,00, för övrigt ammade jag.
Nu funkar nätterna bra igen.

Så på med MER mat o läs på om HELA kuren.

Lycka till!
evaeng2

Inlägg av evaeng2 »

ja först och främst får han ta flaskan! vi har trugat i några dagar nu. Och FAKTISKT så har han tagit flaskan vid några tillfällen, men helst om det finns lie av min mjölk i :wink: så det är bara till att fortsätta kämpa med flaskan! för än har jag inte vunnit, han har ratat den några ggr oxå!
För när han VERKLIGEN tar flaskan, då kan jag känna mig säker på att han är mätt! Sen blir det till att läsa på, så man verkligen VET vad man ska göra!!

nehej, nu ska det "pluggas", finns ju en del att läsa!!! :lol:
Tack för svaren!!
evaeng2

Inlägg av evaeng2 »

en snabb fråga!! vad är "smekmånaden" .. ja jag fattar vad det är, men hur länge håller den på?? hehe, kommer nog bli en del frågor på vägen känns det som :wink:
nilam

Inlägg av nilam »

"smekmånaden" är det första veckorna i nytt barns liv, Anna pratar om ca 3-4 veckor då man kan följa och studera barnets rytm för att sedan gå till standardmodellen.

Härligt att du har bestämt dig, det här grejar du :wink:

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"