För tidig brödramorgon.

Skriv svar
Ellinor

För tidig brödramorgon.

Inlägg av Ellinor »

Hej! Jag har en tvååring och en ettåring som för några månader sedan började sova i samma rum. Det fungerar jättebra. Frånsett det att någon av dem alltid vaknar fem över sex, istället för klockan sju som det är tänkt. När de sov var för sig fick jag oftast väcka båda.

Vad göra? Jag har pangramsat och sen låtit det vara tyst. Jag har försökt med musik och med köksskrammel. Inte allt på samma gång, dock. Nu på sista tiden har jag tagit upp dem efter sex. De sover fantastiskt bra hela natten så egentligen borde jag inte klaga över att behöva vakna tidigt... Men det gör jag alltså ändå :wink:

Finns det någon som har råd och förslag? Problemet är att de inte ligger stilla och småsnackar, utan det är högljutt skrik redan efter några minuter. Lillebror har i och för sig napp men vi behöver aldrig gå upp på natten och stoppa in den, så jag _tror_ inte att den spelar roll. Och det skiftar väldigt mycket vilken av grisarna som vaknar först.

/ E.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Godmorgon Ellinor :D (hoppas att morgonen kan betecknas så :wink: )

Jag har ingen praktiskt erfarenhet av den situation du beskriver så jag kommer att be någon annan "dubbelkolla" mitt svar. Mitt svar blir utifrån hur vi gjorde för att få bukt med dotterns tidiga uppvaknanden i våras.

:arrow: framhärda med morgontiden, är det 07 så gäller det :!:

:arrow: pangramsa en gång där vid 06 (som du redan gjort) och lägg lite extra "bett" i rösten. Ramsar du utanför dörren eller från din säng :?: Jag föreslår att du ramsar från din säng och inte ödslar tid på att gå upp och bort till barnens dörr. "Hugg" de små morgonivrarna direkt vet ja :wink:

:arrow: vi har med fint resultat använt oss av hög och ljudlig väckarklocka. Den ringer alltid kl 07 varje dag. Min dotter har lärt sig att innan klockan ringer är det inte morgon. Jag "pangramsar" ändå alltid ifall hon piper före 06.30, i annat fall är min tystnad signal att "inte morgon ännu men snart"

:arrow: hur kan du vara säker på att nappen inte stör :?:

:arrow: se över mörkläggning ifall du inte redan gjort det. Hos oss gör det nästan hela skillnaden.

:arrow: om du måste, välj EN "kristilldelning, antingen skrammel ELLER musik, inte växla mellan dem. För egen del känns det lite knasigt med musik eller skrammel "på natten när ingen händer" men jag vet många som med framgång använt dessa. Var konsekvent oavsett hur du gör.

:arrow: jobba upp "återseendets glädje" på morgonen, ta fram din allra tjoigaste och gladaste personlighet, sjung gärna någon glad sång då du stormar in på morgonen, tramsa, busa, dansa... :wink: :lol:

Lycka till :!: :D
Ellinor

Inlägg av Ellinor »

Hej Nancy! Tack så mycket för synpunkter och goda råd :D

Idén med väckarklocka låter ju alldeles utmärkt! Och så kom jag på när jag läste ditt svar att jag verkligen slösat alldeles för mycket med ramsorna.

Jag tror faktiskt jag låter skrammel och musik vara i fortsättningen. Det känns faktiskt lite krystat att dra igång en morgon som egentligen inte finns ännu.

Mörkläggningen är redan total...men återseendets glädje behöver nog putsas upp en aning :roll:

Och nappen... Nej, jag kan ju inte alls vara säker på att den inte stör. Antagligen är det önsketänkande eftersom jag varit lite orolig för att ta bort den. Inte på grund av sömnen eller för att ha den till tröst. Men den har varit en stor räddning vid vagnåkning. Jag får nog börja fundera på att ta bort den i alla fall. Han är ju inte så liten längre heller. Även om det känns så.

Nu har jag fått tillbaka lite mer kraft och motivation. Morgon är det klockan sju :!: :wink:

/E.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Låter som en plan :thumbsup:

Återkom gärna med rapport :!: :D
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"